Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Front-bezel verlengen

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 10:04
Om mijn hardeschijven van meer koeling te voorzien wil ik graag een verntilator plaats aan de voorkant van mijn kast, zeg maar voor de hardschijven. Helaas stamt mij kast uit het tijdperk dat ik nog niet zoveel kijk op computers had en vooral niet teveel geld aan de kast wilde uitgeven. Helaas heb ik de knikkers niet voor een mooie Antec P150, maar het gevolg is wel dat ik met 3 hdd's zit die tegen of over de 50C (volgens Everest en HDD Thermometer) gaan en geen mogelijkheden om een fan op een tactische plek te plaatsen. Hieronder zie je de drie probleemschoppers.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/hydrodioxide/fotoos/heethoofden.jpg

Mij leek het een goed idee om front-bezel er af te schroeven om eens te kijken of daar een ventilator geplaats kon worden. Dit is het plan:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/hydrodioxide/fotoos/testopstelling.jpg

Het betekent dat ik een stukje kast moet wegdremelen en wat gaten moet boren, maar dat is niet zo'n probleem:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/hydrodioxide/fotoos/zagen.jpg

Het probleem zit hem in het feit dat de front-bezel de ruimte er niet voor heeft om een 92mm fan (of eigenlijk de dikte van de fan) te huisvesten. Er ontstaat een gleuf van zo'n 3 centimeter welke overbrugd moet gaan worden om weer een naatloos geheel te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/hydrodioxide/fotoos/cleft.jpg

Mijn vraag is, hoe/met wat voor materiaal kan ik deze gleuf het beste gaan dichten. Het liefst heb ik er ook het soort gaatjes in als bij de P150 (wat is ie mooi) om de intake optimaal te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/P150_review/front_open_02.jpg

Graag jullie ideeën en inzichten om dit projectje tot een succesvol einde te brengen. Wellicht ten overvloede: het moet zo cheap mogelijk! :)

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Een plattere fan kopen? Beste en meest goedkope oplossing lijkt me :)

• HydroDiOxide
Hmmm, dat klinkt ook goed :*) , maar hoe plat kunnen die 92mm worden. Hij mag dan niet dikker dan 1cm zijn als ik het zo inschat.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
Heb je geen 5,25"-bay vrij? Je hebt een 5,25" bay vrij! Dat bespaart een hoop moeite: koop een eenvoudig setje 3,5" --> 5,25"-adapters en je bent er al.

[ Voor 15% gewijzigd door Z-Dragon op 23-08-2006 21:50 ]

^ Wat hij zegt.

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Hum,,,koop een andere kast,,,voor paar tientje heb je een kast met plek voor die fan.

Ik heb ook ooit eens deze kast gehad:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXH83.

Ik denk dat je namelijk beter af ben dan...wat jij wil blijft tobben

edit: ik bedoel,,alles wat je aan zou moeten schaffen om die geleuven dicht te maken...plus het bewerken ervan,,kost waarschijnlijk meer...

[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey103 op 23-08-2006 21:54 ]

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
als je nou tussen die gleuf een strook geperforeerde (staal) plaat doet?

Maar toch lijkt het mij ook verstandig om een andere case te kopen, maar je kan ook eens proberen om het met wat hout (MDF ofzo) dicht te maken en dan kan je met hout plamuur de naden wegwerken. Maar je krijgt deze opvulling nooit in dezelfde kleur als de rest van de case tenzij je alles overspuit.

Edit: Ik zou nou niet direct een sweex behuizing nemen. :P
Die kast heeft niet genoeg ruimte voor 3 hdd's en het lijkt me niet dat er in die kast voor de hdd's een houder zit voor een 92mm fan.
En de airflow is in dat type behuizing vaak ook niet al te best.
De case van die die erbij wordt geleverd voeding zou je wel kunnen verkopen als oud ijzer.

[ Voor 32% gewijzigd door dutch_warrior op 23-08-2006 22:04 ]

• Z-Dragon
Voor er nog meer advies wordt gegeven voor een nieuwe kast, hier nogmaals mijn eenvoudige doch doeltreffende oplossing voor nog geen anderhalve euro: Afbeeldingslocatie: http://www.plinkusa.net/products/525bracket.jpg

^ Wat hij zegt.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Z-Dragon schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:00:
Voor er nog meer advies wordt gegeven voor een nieuwe kast, hier nogmaals mijn eenvoudige doch doeltreffende oplossing voor nog geen anderhalve euro: [afbeelding]
Ik denk niet dat de hdd's genoeg afkoelen door ze in 5,25" bays te doen.
En de vraag van de ts was hoe hij dat gat dicht moest krijgen.

@TS

als je het gat onder de diskette drive groot genoeg maakt dan kan de fan daar een stuk inschuiven daardoor wordt de kier kleiner en is hij mischien beter dicht te maken. En als je een fan van 92x92x15 kan krijgen past het mischien net.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
koop een dremel een maak een gat in je front panel en je metalen zooi

• tafkaw
  • Laatst online: 20:52
Hmm, wat me momenteel niet helemaal duidelijk is, is of je fan te dik is voor het voorpaneel of dat je voorpaneel niet naadloos aansluit op je fan (je voorpaneel te dun is zeg maar...)

Verwijderd

jou hd's zitten veel te dicht op elkaar...daardoor kunnen ze de warmte niet kwijt.

ik zou zeggen...maak een nieuw hd rekje uit een paar stukken staal en je bent klaar!
Ben je tenslote nou een tweaker of niet?

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:23
Waarom zaag je niet een stuk uit de front bezel ? Zodat de fan er uitsteekt en dan werk je de rande netjes af met wat gaas/plamuur :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• Z-Dragon
dutch_warrior schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:12:
[...]

Ik denk niet dat de hdd's genoeg afkoelen door ze in 5,25" bays te doen.
En de vraag van de ts was hoe hij dat gat dicht moest krijgen.
Eén harddisk in de 3,5"-bay heeft geen koeling nodig. De overige twee in de 5,25"-bay's kun je koelen door er een fan horizontaal tussen te monteren of ervóór te laten zuigen.

^ Wat hij zegt.

• HydroDiOxide
@z-dragon. Dat plekje daar bovenin gebruik is als opruimhoekje voor de PSU kabels die ik niet gebruik. Om daar nou een hdd tussen te moffelen...

@pieterveenstra. Misschien dat ik, voor dat ik ga zagen, maar es een paar reepjes Mecano moet ritselen.

@ducth_warrior. Probeem is dat tussen de onderste en de middelste hdd een stuk plaat zit, de middelste ligt, zeg maar, onderin het bakje. Dat bakje moet dus ernstig verbouwd gaan worden wil ik daar een fan in kunnen schuiven. De hdd's zouden nog een eindje naar achteren kunnen, maar niet veel. Is wel een goede optie... heb je een link van een goede 92x92x15 (zijn ze er nog platter?) fan?

@decoy88. Het frontpanel openbreken is niet echt een optie. De powerbutton zit op de hoogte waar de fan moet komen.

@growlithe. Je zou kunnen zeggen dat de fan te dik is. Ik zal eens meten hoe dik de fan mag zijn. Misschien dat ik met dutch_warrior zijn oplossing niet eens een ruimte hoef te overbruggen.

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
Als je de fan plaatst, zorg je er dan wel voor dat je fan ook lucht aan kan zuigen, of is je frontpanel op dat punt helemaal dicht? Als deze fan namelijk niet voldoende lucht aan kan zuigen zal het effect ook niet enorm zijn.

Gebruik je je floppydrive nog wel eens? Anders kan je die er uit halen en één HDD hoger zetten. De onderste hang je wat lager met wat mecano of een plaatje alu. De fan die je dan op de originele onderste plek en richt je met een afvoerpijpbocht precies op je disks.

Je zou ook kunnen proberen om een fan achter je disks te hangen (op outtake). Je kan hem dan, met een stukje metaal er tussen als houder, bevestigen aan de achterste gaten van je disks zelf. Je zal wel wat metaal moeten verbuigen.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Die hdd zitten veel te dicht op elkaar. Ook met fan! Er is dan nog steeds simpelweg te weinog flow.. (Waar moet het langs. Je fan flaast gewoon tegen de voorkant van je disken aan... Verder niets.
Mijn advies: Koop gewoon een normale case en gooi die sweex zooi weg.

• tafkaw
  • Laatst online: 20:52
Ik vind de disks niet te dicht op elkaar zitten hoor (moet toch iemand anders denken :P). Ik heb in mijn fileserver de disks ook zo dicht op elkaar zitten en de oudsten hiervan draaien toch al gauw weer een jaar of vijf.

Ik bedenk me net een relatief makkelijke en mooie oplossing voor je probleem. Hoe het eruit gaat zien kan ik niet echt beschrijven, maar het wordt wel mooi. Wat je moet doen is je front eraf halen. Deze leg je op een plaat MDF van iets dikker dan het verschil wat je tekort komt (bijv. frontpanel is 10 mm dik vanaf het metaal, fan is 25 mm dik dan moet je mdf dus iets van 15 mm zijn) Hier teken je dan omheen en deze vorm zaag je dan uit. Dan verf je de zijkant in dezelfde kleur als het frontpanel of een kleur die jij mooi vind en monteer je deze tussen het frontpanel en het metaal. Op deze manier heb je een stuk overbrugd en is je frontpanel dikker geworden zonder dat het lelijk is geworden. Hierna kun je gewoon de fan inbouwen zoals je al van plan was. Als je het gat van de fan echt mooi af wilt werken kun je het op de volgende manier doen:

http://www.born2oc.be/ind...&article_id=348&page_id=1

Succes!

• HydroDiOxide
@growlithe. Dat kon wel eens de winnende tip zijn! Kan de boel mooi met siliconen kit aan elkaar maken, klinkt goed allemaal. Dan eens kijken hoe heet de hitachi's worden... Kan ik dan eventueel met mecano de boel nog wat uit elkaar halen, maar dan is mijn intake in ieder geval geregeld.

Iemand nog een zalman fancontrollertje over?

By the way, ik heb toch juist dat de onderkant van de hdd (waar dat pcb'tje zit) de koeling het beste kan gebruiken?

@_automatic_ De lucht kan er toch makkelijk tussen door blazen? Tussen de bovenste en de middelste schijf zit toch zo'n 3mm. De onderkant van de onderste schijf is helemaal vrij dus als ik de fan wat lager positioneer, en bovenstaande presuppositie is juist, dan wordt de onderkant van alle schijven gekoeld. Dan rest de vraag of het genoeg is, maar dat is eventueel met pieterveenstra z'n Mecano op te lossen (mijn oude heer had nog wat liggen uit z'n betere jaren ;) ).

Pagina: 1