[MJPEG Tools] Geen geluid bij lavplay/glav

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met het converteren van analoge video naar DVD en ik heb hier nog een ouwe Buz kaart liggen, waarmee capturen in MJPEG mogelijk is.

Zodra ik wil opnemen met lavrec, verschijnt de melding: "**ERROR: [lavplay] Error initializing Audio: Audio task died. Reason: Error mapping audio buffer - Input/output error" In de manpage vond ik echter: "-U/--use-read: Use the read() system call rather than the mmap() system call for audio recording. This may fix many audio recording problems." En inderdaad, met -U werkt het uitstekend. :)

Maar bij het afspelen met lavplay krijg ik weer die foutmelding. Lavplay ondersteunt echter niet de -U optie, dus ben ik gedwongen het geluid uit te schakelen met -a 0. (0 = never play audio) Ik kan de video prima afspelen met bijvoorbeeld mplayer, maar ik zou graag lavplay willen gebruiken om de video hardwarematig via de Buz-kaart af te spelen, met -p H of -p C. Glav wordt niet meegeleverd bij de mjpegtools uit de Ubuntu repository, dus heb ik dat zelf maar gecompileerd, in de hoop dat glav wel werkt. Maar helaas, glav levert dezelfde foutmelding op, wat natuurlijk niet verwonderlijk is, want glav werkt met lavplay. (Toch?)

Hoewel mijn C skillz laag zijn ben ik toch eens gaan rondkijken in de source en ik krijg het idee dat OSS wordt gebruikt voor het geluid. Correct? Onder mijn Ubuntu 6.06 installatie werkt OSS prima (nouja, geëmuleerd door ALSA dan) in bijvoorbeeld xmms, dus daar zou het probeer niet moeten liggen... zou ik denken...

Ik zou niet weten hoe ik 't moet oplossen. Wie helpt me aan geluid met lavplay/glav?
m.a.w.: Ronald, waar ben je? ;) :*

Verwijderd

Je mag me gewoon emailen hoor. :).

Ik heb ooit een patch gezien voor die optie, maar volgens mij is die niet in CVS gegooid. Geen idee waarom eigenlijk. Het punt is dat wij de mmap() functie gebruiken om direct via DMA geluid output te schrijven, terwijl vrijwel elke andere applicatie write() gebruikt voor sound output. Dat gebruikt geen DMA, maar is over het algemeen beter in drivers geimplementeerd. En laten we eerlijk zijn, CPU-gebruik is praktisch geen issue als je op je moderne dual core 10GHz DVDs zit te encoden.

Een versie van de patch is hier te downloaden, als je er mee wilt spelen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Tja ach, zo heeft een ander er misschien ook nog wat aan. ;)
Ik heb ooit een patch gezien voor die optie, maar volgens mij is die niet in CVS gegooid. Geen idee waarom eigenlijk. Het punt is dat wij de mmap() functie gebruiken om direct via DMA geluid output te schrijven, terwijl vrijwel elke andere applicatie write() gebruikt voor sound output. Dat gebruikt geen DMA, maar is over het algemeen beter in drivers geimplementeerd. En laten we eerlijk zijn, CPU-gebruik is praktisch geen issue als je op je moderne dual core 10GHz DVDs zit te encoden.

Een versie van de patch is hier te downloaden, als je er mee wilt spelen.
Thank you! Die had ik inderdaad al voorbij zien komen tijdens m'n zoektocht, maar had 'm nog niet toegepast.

Ik heb de src gepatcht en gehercompileerd, het leverde praktisch dezelfde melding op:
$ lavplay bewerkt2.eli
lavplay1.8.0
lavtools version 1.8.0
**ERROR: [lavplay] Error initializing Audio: Audio task died. Reason: Error mapping audio buffer (consider using read/write instead of mmap) - Input/output error
Dus ik was even verward :? maar de optie -U blijkt nu beschikbaar en die werkt perfect! Mijn dank is groot, keep up the good work Ronald! :) misschien toch maar eens die patch in de cvs gooien!

Verwijderd

Haha, ik ben tegenwoordig druk met de studie (PhD in New York), ik ben niet geweldig actief in de verscheidene projecten. Stuur zelf een mailtje of ze die patch alsnog willen applyen, ik zal de patch voor je seconden en dan zal de huidige maintainer (mijn opvolger) hem voor je applyen. :).

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Okido, heb een verzoek naar de mjpeg-developer mailinglist gestuurd. Tnx!