Toon posts:

Ervaring met Nikon close-up Speedlight Remote Kit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een Nikon Close-up speedlight Remote Kit aangeschaft.
Het zijn twee draadloos te bedienen flitsers voor close-up en macro fotografie.
Heeft iemand ervaring met de D70 en deze kit?

Afbeeldingslocatie: http://www.yarkiymir.ru/img/uploaded/SB-R200%20KIT%20big(1).jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 19:43 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:14
Met deze kit niet, maar een algemeen nikon flitser topic is sowieso wel leuk. Zeker toen ik een SB600/800 aanschaf overwoog was het erg makkelijk geweest.

*gaat maar eens een TS bouwen... :)

na een mailtje naar een mod.

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 23-08-2006 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
*gaat maar eens een TS bouwen... :)

na een mailtje naar een mod.
TS bouwen?????, ik ben geen frequente bezoeker, dus heb even niet helemaal scherp wat je hier mee bedoeld........ :?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:14
Een heel apart topic over de Nikon flitsers in het algemeen. Ik zie in veel topics van bijvoorbeeld de D50 en D70(s) vragen opspringen over welke flitser men moet kiezen etc.

Dus heb ik even een mailtje naar Remy de deur uit gedaan met het verzoek of ik een topic mag bouwen over de Nikon flitsers en de draadloze flitssystemen van Nikon. Voor hetzelfde geld zit zoiets al in de pijplijn en bouw ik voor niets/ is zo'n topic niet nodig. Zodoende dat ik eerst even mail.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Zo'n topic bestaat op zich al: Tips voor flitsfotografie
Daarnaast hebben we ook nog: Nikon en flitsers

Beide hebben echter niet de beste TS ooit, dus als je nou de info hieruit zou weten te combineren... :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide topics ff doorgenomen, maar geen verhalen over de kit waar ik de vraag over stelde. Ben benieuwd of ik daar nog reacties op krijg. Ben met name geinteresseerd in de extra mogelijkheden van de SU-800 in combinatie met de R1 kit.

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 12:36
Ik heb deze kit ... R1C1. Buiten een relatief onbruikbare handleiding, is het een supersetje. Voor het echte macro-werk is deze set super, doordat je schaduwen erg precies kan wegwerken/plaatsen door de positie van de flitsers op de ring. Ook de levensduur van batterijen gaat echt lang mee. Ik had gelezen ergens op een forum dat je 100 shots kan nemen met 1 batterij. Laten we zeggen dat ik er al makkelijk 400 heb genomen en ik heb m'n batterijen nog niet vervangen.

In m'n eigen gemaakt productstudiootje gebruik ik ook m'n SB-800 icm de SU-800. Gaat perfect!

Frank Lenaerts

Verwijderd

Topicstarter
Catscratch schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:10:
Ik heb deze kit ... R1C1. ....................................
In m'n eigen gemaakt productstudiootje gebruik ik ook m'n SB-800 icm de SU-800. Gaat perfect!
Kijk, een ervaringsdeskundige, daar ben ik naar op zoek.
Ik heb de R1 kit, dus zonder de SU-800. Hoe gaat het met de D70, kun je je dan redden zonder de SU-800? Ik zit nog te wachten op de batterijen (was ik vergeten mee te nemen van de fotowinkel), via internet een doosje besteld. Dus ik heb er nog geen ervaring ermee.

Wat ik me af zit te vragen: in die mooie brochure staan voorbeelden met achtergrond flits etc, daar is de flitser verborgen achter het te fotograferen onderwerp. Werkt de communicatie met de commander dan nog wel? in de handleiding staat dat de SBR200 flitser de commander (ingebouwde flitser D70) altijd moet zien en dat er niets tussen de camera en flitser in mag staan... werkt dat een beetje makkelijk?

Ik twijfel er aan om eventueel nog een SU-800 aan te schaffen. Eerst maar eens een tijdje proberen zonder, kost allemaal klauwen met geld.....

• Catscratch
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:29:
[...]

Kijk, een ervaringsdeskundige, daar ben ik naar op zoek.
Ik heb de R1 kit, dus zonder de SU-800. Hoe gaat het met de D70, kun je je dan redden zonder de SU-800? Ik zit nog te wachten op de batterijen (was ik vergeten mee te nemen van de fotowinkel), via internet een doosje besteld. Dus ik heb er nog geen ervaring ermee.

Wat ik me af zit te vragen: in die mooie brochure staan voorbeelden met achtergrond flits etc, daar is de flitser verborgen achter het te fotograferen onderwerp. Werkt de communicatie met de commander dan nog wel? in de handleiding staat dat de SBR200 flitser de commander (ingebouwde flitser D70) altijd moet zien en dat er niets tussen de camera en flitser in mag staan... werkt dat een beetje makkelijk?

Ik twijfel er aan om eventueel nog een SU-800 aan te schaffen. Eerst maar eens een tijdje proberen zonder, kost allemaal klauwen met geld.....
Ervaringsdeskundige ... ola. Ik zit nog steeds in m'n experimenteerfase. ;) Flitsen enzo is echt een hele nieuwe wereld die is opengegaan voor mij, en ik ben zelf nog echt lerende. Vooraleer ik bij macrofotografie een goede belichting heb, gaan er toch wat testshotjes over heen. :*)

Ik heb zelf de set nooit geprobeerd op de D70. Ik heb mij in één keer de D200 + SB800 + R1C1 gekocht. Eveneens ook nooit de kit gebruikt zonder de SU-800. Dus ik vrees dat ik je er weinig over kan vertellen, al zal dat allemaal wel geen probleem zijn.

Ik heb nog nooit problemen gehad met de communicatie tussen de SBR200/SB800 met de SU800. Nu moet je volgens mij niet je flitsers achter een betonne muur gaan zetten, maar een normaal onderwerp tussen master & slave ... ik heb er alleszins nog geen problemen mee gehad.

Die SU-800 is dik zijn geld waard. De mogelijkheden zijn enorm, en als je door wil gaan is de SU-800 diegene die je het meeste gaat gebruiken. In m'n "productstudio" (lees: gammel PVC-buizen-skelet, laken errond), merk ik soms dat de SBR200s te weinig licht kunnen geven tov de SB-800. Ik denk er zelfs over om nog een extra SB-800 bij te kopen.

Maar voor macrofotografie blijf ik bij de ringflits. Of het moesten nou vlinders zijn die ik uit de losse hand fotografeer, dan gebruik ik weer de SB-800 maar da's dan weer voor gewichtbesparing ;).

Frank Lenaerts

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Ik was ook verbaasd toen ik in de handleiding las dat er een direct "oogcontact" moet zijn tussen externe flitser en de camera. Veelvuldig uitproberen leert dat dit niet zo is :). Wel zitten er grenzen aan de obstakels die je er tussen kan zetten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst maar eens experimenteren met de SBR200's en dan zie ik wel of ik er nog een flitser SB600/800 bij ga kopen.
Ik heb helaas nog geen batterijen voor de flitsers, die kan ik hier lokaal voor 11,95 euro per stuk kopen, maar dat vertik ik. Dus die heb ik bij knives and tools besteld voor nog geen 2 euro per stuk http://www.knivesandtools.com. Wie principeel wil zijn moet geduldig zijn (zullen vandaag of morgen wel binnen komen).

Vwb die ringflitser: het verbaast me dat je voor de macro opnames die gebruikt. Ik heb een aantal test gelezen dat men voor natuur macro fotografie toch de R1, R1C1 sets liever gebruikt.
Maar ik heb nu geen keus meer en zal het met deze set moeten doen.

• Catscratch
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:21:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst maar eens experimenteren met de SBR200's en dan zie ik wel of ik er nog een flitser SB600/800 bij ga kopen.
Ik heb helaas nog geen batterijen voor de flitsers, die kan ik hier lokaal voor 11,95 euro per stuk kopen, maar dat vertik ik. Dus die heb ik bij knives and tools besteld voor nog geen 2 euro per stuk http://www.knivesandtools.com. Wie principeel wil zijn moet geduldig zijn (zullen vandaag of morgen wel binnen komen).

Vwb die ringflitser: het verbaast me dat je voor de macro opnames die gebruikt. Ik heb een aantal test gelezen dat men voor natuur macro fotografie toch de R1, R1C1 sets liever gebruikt.
Maar ik heb nu geen keus meer en zal het met deze set moeten doen.
Met ringflitser bedoelde ik de R1C1 ... mijn fout :)

Maar errm ... ivm je batterijen. Ik heb *gehoord* dat er in die batterijen 2 varianten bestaan met andere voltages. Beiden batterijen werken maar met diegene met het weinig voltage doe je idd maar 100 shots mee.

Ik haal m'n batterijen bij Van Hassel in Zundert. In België vind ik ze zelfs nog niet kortbij. Daar in Zundert kosten ze me een 7.5 EUR / stuk. Ik wist het ook niet van die verschillende voltages, heb het later vernomen, maar daar ik ondertussen makkelijk 400 shots heb gehaald denk ik wel dat ik de juiste heb.

*Edit:

Blijkbaar zijn er oplaadbare batterijen van dat type (3.6 volt), voorzien van een stukje electronica die deze spanning terug naar 3 volt brengt. De leeftijd van die batterijen zou maar de helft zijn dan niet-oplaadbare batterijen. Mijn fout, had het verkeerd gelezen.

Heb hier toevallig nog een foto online staan toen ik m'n flitssetje net had :)
http://users.skynet.be/catscratch/_DSC0081.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Catscratch op 25-08-2006 12:37 ]

Frank Lenaerts

Verwijderd

Topicstarter
Mooie foto!!
Ik heb de batterijen binnen!!! Net een aantal test opnames gemaakt. Het gaat prima!!!

De batterijen (3V) kosten 5 stuks voor 8,75 euro. Ik heb ook een oplaadbare gekocht om eens te proberen hoe dat gaat. Die kosten 7,50 per stuk. http://www.knivesandtools.com/nl/ct/batterijen.htm

• Catscratch
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:34:
Mooie foto!!
Ik heb de batterijen binnen!!! Net een aantal test opnames gemaakt. Het gaat prima!!!

De batterijen (3V) kosten 5 stuks voor 8,75 euro. Ik heb ook een oplaadbare gekocht om eens te proberen hoe dat gaat. Die kosten 7,50 per stuk. http://www.knivesandtools.com/nl/ct/batterijen.htm
Die link gaat bij de bookmarks ... dank je!
En je weet .... nu is er geen weg meer terug, heel het Nikon CLS is veels te verslavend! :P

Frank Lenaerts

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ver over de 200 opnames met flist, de batterijen zoals eerder aangegeven doen het nog steeds prima, nog steeds geen merkbare wachttijd voor het opladen voor de volgende flits. Aanrader voor CR123A gebruikers.
Pagina: 1