Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:29:
[...]
Kijk, een ervaringsdeskundige, daar ben ik naar op zoek.
Ik heb de R1 kit, dus zonder de SU-800. Hoe gaat het met de D70, kun je je dan redden zonder de SU-800? Ik zit nog te wachten op de batterijen (was ik vergeten mee te nemen van de fotowinkel), via internet een doosje besteld. Dus ik heb er nog geen ervaring ermee.
Wat ik me af zit te vragen: in die mooie brochure staan voorbeelden met achtergrond flits etc, daar is de flitser verborgen achter het te fotograferen onderwerp. Werkt de communicatie met de commander dan nog wel? in de handleiding staat dat de SBR200 flitser de commander (ingebouwde flitser D70) altijd moet zien en dat er niets tussen de camera en flitser in mag staan... werkt dat een beetje makkelijk?
Ik twijfel er aan om eventueel nog een SU-800 aan te schaffen. Eerst maar eens een tijdje proberen zonder, kost allemaal klauwen met geld.....
Ervaringsdeskundige ... ola. Ik zit nog steeds in m'n experimenteerfase.

Flitsen enzo is echt een hele nieuwe wereld die is opengegaan voor mij, en ik ben zelf nog echt lerende. Vooraleer ik bij macrofotografie een goede belichting heb, gaan er toch wat testshotjes over heen.
Ik heb zelf de set nooit geprobeerd op de D70. Ik heb mij in één keer de D200 + SB800 + R1C1 gekocht. Eveneens ook nooit de kit gebruikt zonder de SU-800. Dus ik vrees dat ik je er weinig over kan vertellen, al zal dat allemaal wel geen probleem zijn.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de communicatie tussen de SBR200/SB800 met de SU800. Nu moet je volgens mij niet je flitsers achter een betonne muur gaan zetten, maar een normaal onderwerp tussen master & slave ... ik heb er alleszins nog geen problemen mee gehad.
Die SU-800 is dik zijn geld waard. De mogelijkheden zijn enorm, en als je door wil gaan is de SU-800 diegene die je het meeste gaat gebruiken. In m'n "productstudio" (lees: gammel PVC-buizen-skelet, laken errond), merk ik soms dat de SBR200s te weinig licht kunnen geven tov de SB-800. Ik denk er zelfs over om nog een extra SB-800 bij te kopen.
Maar voor macrofotografie blijf ik bij de ringflits. Of het moesten nou vlinders zijn die ik uit de losse hand fotografeer, dan gebruik ik weer de SB-800 maar da's dan weer voor gewichtbesparing

.