Toon posts:

indeling layout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi ik heb met photoshop een layout gemaakt alleen weet ik niet goed hoe ik hem moet indelen http://www.monsees.nl/test/monsees/monsees.html dit is de html versie

aangezien photoshop tabellen bebruikt wil ik ze zo ingedeeld hebben dat het menutje zich zelf vergroot en het vlak waar de tekst moet. dus als er teveel tekst komt dat ie zich zelf langer maakt.

maar zoals ie nu is ingedeeld beweegt alles mee ik weet niet of het mogelijk is om tabellen vast te zetten of dat ik de indeling moet veranderen.

alvast bedankt ricardo

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dat is een kwestie van met css een herhalende achtergrond toepassen, wat lukt hier niet aan en wat heb je zelf al geprobeerd?

Deze geslicede tabel-spagetti is nauwelijks te onderhouden en lastig aan te passen, misschien is het slim om het geheel met css en semantische-html op te bouwen?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reactie
ik weet nog niet zo veel van css maar daar kom ik wel uit
het probleem is de indeling van de tabel
.
nu worden alle tabellen groter ik wil alleen dat de tabel van het munu groter word als er teveel tekst staat en de tabel waar alle tekst staat groter word als daar teveel tekst staat.

en ik weet niet of dit met css opgelost is op de manier waarop het nu ingedeeld is.

ricardo

• Wolfenstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27
Je moet zowieso geen tabbellen gebruiken voor de layout, aangezien het geen echte tabellen zijn. Gebruik layers, dan kun je ook elke layer apart stylen dmv CSS, oa de gootte.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt heb nog nooit met layers gewerkt maar dat gaan we effe opzoeken. maar kunnen layers mn probleem oplossen

• Wolfenstein
Het kan wel met tabellen, maar deze zijn niet bedoeld voor de layout van een website. Zoek maar eens op dit forum naar semantiek, css. Check bijv dit topic: Semantische HTML, CSS en jij

Verwijderd

Wolfenstein schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:50:
Je moet zowieso geen tabbellen gebruiken voor de layout, aangezien het geen echte tabellen zijn. Gebruik layers, dan kun je ook elke layer apart stylen dmv CSS, oa de gootte.
Layers zijn een term uit de klassieke oudheid. Dat je geen tabellen moet gebruiken voor positionering van layout-onderdelen klopt helemaal. In plaats daarvan moet je gewoon HTML gebruiken zoals het bedoeld is, en met CSS de boel zo zien te stijlen dat het er ook nog een beetje fatsoenlijk uit ziet.
Wolfenstein schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:17:
Het kan wel met tabellen, maar deze zijn niet bedoeld voor de layout van een website. Zoek maar eens op dit forum naar semantiek, css. Check bijv dit topic: Semantische HTML, CSS en jij
Wat staat daar dan precies over "layers"? ;)

• Wolfenstein
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 18:05:

Wat staat daar dan precies over "layers"? ;)
You get the point ;)
Btw als je in dreamweaver een layer invoegt krijg je een div tag :)

Maar goed het is wel de way to go, om de basis elementen van je layout te maken door div 'containers'

Verwijderd

Topicstarter
ok maar betekend dit dat ik het beter als een geheel kan laten of toch in stukjes opdelen.
maar als k layers of zo gebruik worden de vlakken waar de tekst moet verlengt want dat is nu mn grote probleem, nu kan dit met frames opgelost worden maar daar werk ik liever niet mee.

bedankt voor de reactie

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:39:
ok maar betekend dit dat ik het beter als een geheel kan laten of toch in stukjes opdelen.
maar als k layers of zo gebruik worden de vlakken waar de tekst moet verlengt want dat is nu mn grote probleem, nu kan dit met frames opgelost worden maar daar werk ik liever niet mee.

bedankt voor de reactie
Je kunt een div de css property overflow: auto meegeven, in combinatie met een width en height zul je scrollbalken in de div krijgen wanneer de content te groot wordt. Als ik je goed begrijp kun je dit heel simpel doen met 4 divs. Een voorbeeldje (niet bedoeld als copy paste stukje, maar meer een beginpunt)

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
    body { text-align: center; }
    #container { 
    width: breedte totale plaatje; 
    height: hoogte totale plaatje; 
    margin: 0 auto; 
    background-image: url(je bg image); 
    text-align: left;
    }
    #header {
    width: breedte container;
    height: hoogte van je header;
    }
    #content {
    float: right;
    width: breedte content gedeelte;
    height: lengte content gedeelte;
    overflow: auto;
    }
    #menu {
    width: breedte navmenu;
    height: hoogte navmenu;
    float: left;
    }
</style>
</head>

<body>
<div id="container">
    <div id="header">
        <ul>
            <li>je topnav elementen</li>
        </ul>
    </div>
    <div id="content">Je content hier</div>
    <div id="menu">
        <ul>
            <li>je menu elementen</li>
        </ul>
    </div>
</div>
</body>
</html>

Ik zet in dit voorbeeld de complete achtergrond afbeelding als bg op de container div, je kunt het natuurlijk op opdelen in 3 stukken ofzo en dan als bg op de verschillende divs zetten. Vervolgens met margins/paddings alles netjes op zijn plaats zetten.

Als ik je niet goed begrijp en je wilt wel dat de hoogte van de divs meerekt al naar gelang de inhoud, wat het meest gangbaar is, dan is dat ook geen probleem, dat laat je de height setting bij menu en content weg (en overflow:auto ook). Wel moet je dan losse images als bg op de verschillende divs zetten. De divs rekken dan gewoon mee met de content.

Enige probleem wat je dan hebt is dat je een oplossing moet bedenken voor het verticaal repeaten van background images (wat nogal lastig lijkt bij jou design). Trouwens ik zou je aanraden om je code nog eens te bekijken, daar moet je toch niet vrolijk van worden. Dit kun je het web niet aandoen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 12:40 ]

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03-2025

Crayne

Have face, will travel

Iedereen kan hier hele specifieke adviezen geven, maar het feit blijft dat je je eerst zult moeten verdiepen in hoe HTML en CSS in elkaar grijpen. Ga gewoon wat online tutorials volgen om door te krijgen waar alles voor dient, want ik vermoed dat je de basiskennis volledig mist om dit goed op poten te zetten.

Mijn Library Thing catalogus

Verwijderd

Topicstarter
voor de reactie over de code van de website ik heb hem alleen in een tabel gezet zodat ie in het midden komt te staan verder is het zo uit imageready.

mijn probleem was hoe ik met photoshop de layout moet indelen maar ik denk dat dit probleem Da_Tuner is opgelost als er een scrol balk komt kan er genoeg tekst in.

verder weet ik nog niet veel van css heb al wat tutorials gedaan maar als iemand nog een goede site weet graag

bedankt voor de reacties ricardo
Pagina: 1