Asus P4 C800 Deluxe gaat spontaan uit / geen tobo

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb dit moederbordje, deze hier laatst uit een bak gehaald bij Funprice. Hij was refurbished, de verkoper kon niet zeggen waarop, maar voor 15 euro mocht ik hem meenemen. Prima, zo gedaan. Omgebouwd, pc aangezet. Systeem runde stabiel en dus heb ik het bordje gehouden.

Ik werk er nu zo'n 2 maanden mee, en langzaam slopen de problemen erin. Toen het buiten 35 graden was, viel hij bij veel internet activity zo leek het zomaar uit. Pof, uit. Geen chckdisk bij het rebooten, geen bluescreen, de computer ging weer verder alsof er niks gebeurd was. Ook in de event/ service log stond niks. Ik dacht: de warmte, zal wel, en ging naar CZ om daar vervolgens een weekje met de pc te zitten vanwaaraf ik nu post (Tapestation). Ala, terug thuis, zet PC aan... en na een uurtje of 3, 4: Pof, uit.
Dit deed hij nu steeds vaker, en het maakte ook totaal niet uit welk programma ik draaide. Hij is overigens nooit uitgegaan onder spelletjes, of bij grof gebruik van de grafische kaart,... ook niet bij het gebruiken van DVD- en CDdrive... nee, gewoon als hij er zin in had, soms bijna niks stond te doen!

Ik dacht dat het aan de voeding lag, dit is een Q-Tec 400 watt voeding en zeg zelf, dat is niet het jofelste; hij kon ca. 180W doorgaans leveren. Jammer dingetje, dus ik dacht: vervangen dan maar. Omdat een 250watt voeding van een evenzo crappy no-name merk de PC al bij het inlogscherm deed uitzetten, dacht ik: ha, daar moet écht meer wattage op. Dus vandaag een Asus 450w. voeding gekocht en aangesloten. Bij het opstarten merkte ik al dat ik geen toetsenbord input had. Omdat dit via een KVMswitch gaat, dacht ik dat die misschien draadbreuk had, maar nee; Kabel1 (k,v,m) op mijn Tapestation aangesloten en het toetsenbord werkt als een tierelier (getuige mijn post ;) ). Het toetsenbord-busje op het Asus mobo lijkt niet verrot te zijn, en if so, dan zou dat wel heel erg snel zijn :o

Ik heb wat gelezen van de P4C800 Deluxe dat sommige gesoldeerde punten op de achterkant sluiting kunnen geven, en dat het mobo daardoor problemen kan geven. Nou vind ik geen punten die onmeunig lang zijn en ik ga ook niet zomaar met een vijl over bepaalde punten heen :X ... ik wil wel een stuk van dat isolatiemateriaal tussen mijn mobo en de achterplaat leggen, als dat zou helpen. Als ik dat heb, tenminste. Ik heb wel wasemkapfilter liggen, misschien dat maar proberen.

Wat kan ik doen? Het is mijn werkstation en hij móet aan, vandaag of morgen, want daar staat m'n hele hebben en houwen op. Aangezien dat P4 is en mijn Tapestation een Amd, kan ik niet met harddisks gaan overgooien. (In Tapestation past ook geen 2e hd als slave, simpelweg geen plek).

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dark Blue schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:01:
Wat kan ik doen? Het is mijn werkstation en hij móet aan, vandaag of morgen, want daar staat m'n hele hebben en houwen op. Aangezien dat P4 is en mijn Tapestation een Amd, kan ik niet met harddisks gaan overgooien. (In Tapestation past ook geen 2e hd als slave, simpelweg geen plek).
Hardeschijven kan je gewoon overzetten als ze niet in RAID hangen. Daar heeft de CPU verder niks mee te maken.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 14:10

Xer0X

Gotha know??

Heb hier zo'n zelfde bordje in de kast liggen. nooit problemen mee gehad en toch flink misbruikt.
Als je sluiting aan de kast vermoed, kan je het mobo even uit de kast los op de grond leggen natuurlijk.
Dan weet je dat ook maar weer zeker of het dat is.

En zoals paddix aangeeft kan je die hd natuurlijk gewoon in een andere pc hangen ongeacht de CPU.

Je kan ook in elk geval even uitzetten dat je pc reboot na een blue screen. Mischien staat daar nog wat nuttige info.

[ Voor 14% gewijzigd door Xer0X op 23-08-2006 19:14 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Nou nee, ik kan de harde schijven niet in een andere kast hangen, want a) er is dus geen plek (Tapestation is een casemod) en b) mijn enige werkende systeem is een AMD, en ik moet van de schijf booten om overal bij te kunnen. Het gaat niet om data, het gaat om programma's. En met een Pentium installatie (nb. Windows) start je niet of zeker niet lekker op op een AMD systeem, helemaal niet als de chipsets ook nog eens verschillen. :)

En ook, het is niet dat hij reboot na een bluescreen. Ik schreef namelijk dat ik geen bluescreen krijg. Bovendien worden bluescreens vergezeld door een melding in de eventlog die ik ook niet krijg. M.a.w. het is puur een hardwarefout waarom het ding uitgaat, geen softwarematige. Dan had ik wel iets geks gezien in het eventlog...

Ik ga hem even op de grond leggen en dan aansluiten. Dan kan het idd al niet aan kortsluiting liggen.
Ohja, er staan geen elco's bol.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Ik had idd even over het woordje "geen" heen gelezen, 8)7

Mischien kan je gelijk een visuele inspectie van het mobo doen.
Of je geen rare dingen ziet loszittende delen, stekkers, bolle condensators enz.
Zal wel niet, maar het kan in elk geval geen kwaad.

Mijn vriending had laatst een breuk in een van de kabel naar het mobo, en laat het nou net het
groene "power OK" draadje zijn. Ook steeds uitval, dan schopte ze weer tegen de kast en was het weer even goed.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Een vriend van me zei dat het misschien ook een klein onenigheidje in de grafische kaart kan zijn met het mobo.

Hm, dat is het niet, getuige dit:
http://www.nvidia.com/object/feature_agp8x.html
(over de MX440-SE, mijn videokaart)
en dit:
http://www.asus.com/produ...=30&model=175&modelmenu=1
(over het moederbord, wat overigens een P4C800-E Deluxe is, sorry).

Heb 'm nu weer ingebouwd. Er zat nog wel een vergeten afstandsbusje onder een schroefgat op het mobo, waar nooit een schroef in zat. maar niet ergens in the middle of nowhere dus. Aansluiten dan maar weer...

Ik denk dat ik het toetsenbord probleem heb; er zit voor het toetsenbord gat op het mobo een soort metalen vierkantje, lach me niet al te hard uit als ik zeg dat ik denk dat het aarde is, en dat de stekker dat hoort te raken anders maakt ie geen contact. Dat dingetje was weggebogen en ik stak de paarse plug er dan ook langs... maybe that solves part of the problem :P

Okay, mijn toetsenbord doet het nu weer. Nu ga ik proberen in het bios te komen en hem daar te laten staan. Want het is echt gek... ik zet hem aan, hij boot tot aan Windows, ik log in, hij begint een beetje z'n startup dingetjes te laden... en pof, uit.

Hmm, zit ik in de BIOS:
IDD Enhancement mode: S-ATA. (stond hij op). Verdere keuzes: P-ATA of S-ATA + P-ATA. Ik heb Ata schijven, dat is toch 'Pata'? :? Hoe kan hij dan ooit op SATA hebben gestaan en gewerkt? 8)7

Ik kijk even verder, en kijk ook hoelang hij het uithoudt in de bios.

Hmm, heel lang, dat is :? ... raar ding! What's wrong with entering Windows? Zo maar even in safe mode proberen dan. Waarom, als het enteren van Windows als problematisch gezien wordt, zie ik daar niks van terug in de logfiles? Is er iets aan hardware in mijn systeem dat dán pas gefired wordt, en dan teveel stroom trekt? What on earth zou dat kunnen zijn?

Hij heeft vrolijk de hele BIOS doorgewerkt. Bleef aan, geen probleem. Staat ie Windows te laden... *pof*. Uit. Okay, daar is seriously wat mis. Ik overweeg nu een Windows reinstall, want die heb ik na het veranderen van mobo (en chipset) nooit opnieuw geinstalleerd. Hij deed het gewoon, so why bother.

[ Voor 117% gewijzigd door Dark Blue op 23-08-2006 21:29 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Dat DD Enhancement mode: S-ATA. Slaat op OS die alleen van de eerste schijf kan booten. Daarmee kan je dus aangeven welke 2 schijven eerst staan. (Dus zeg maar of de eerste sata schijf is C: of de eerste Pata schijf is C:) Windows XP heeft daar lak aan maakt het niks uit. (Staat trouwens ook in de rechter kollom in je bios als je op die actie gaat staan ;)

Mooi dat je toetsenbord het weer doet.

En IDD dat lijkt me de eerste verdachte windows dan. Chipset drivers zijn toch wel belangrijk.
Maar als hij in safemode het ook doet kan het dat eigenlijk ook niet wezen denk ik.
Dan laadt hij toch alleen standaard drivers? Maar dat kan ik ook mis hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Xer0X op 24-08-2006 17:22 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ja, het enige wat hij niet laadt in Safe mode is nu uiteindelijk 'Fips' en 'Intelppm' ... daarover kan ik zeer weinig vinden op Google. Ik las wel dat ik voor Intelppm 2 registry values op 4 moest zetten, dat heb ik gedaan, maar dat is alleen voor virtual machines... en dat werkte ook niet.

Ik geloof nu maar gewoon dat het een Windows softwarematig probleem is. Ik wilde de videokaart even switchen met een nVidia Vanta, maar die past niet in het AGP slot. Net als al mijn andere oude kaarten... grom. Dus ik moet die GeForce MX440 erin houden, en die trekt best wel veel volgens mij. Kan me niet heugen dat ik er drivers voor had geïnstalleerd, maargoed. Zit ook geen stroomaansluiting op de kaart zelf. En hij héeft het gedaan, ook in games.

Nu maar een reinstall van Windows.

Pagina: 1