Toon posts:

[VPN] bij VPN verbinding valt netwerk kantoor uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
raar probleem.

We hebben een SBS2003 server, XS4ALL adsl en 4 clients (laptops). We kunnen allemaal via VPN verbinding maken met de server, maar als ik dat doe, ligt het hele netwerk op kantoor eruit. Ik kan dan wel gewoon alles zoeken en doen, maar de rest niet. Als 1 van de andere clients dit doen vanaf thuis of vanaf mijn internetverbinding thuis is er niets aan de hand.
IP server: 192.168.0.1
mijn ip thuis: 192.168.201.101

Ik heb geen flauw idee wat het probleem hier is. Sinds de installatie in 2004 is dit probleem er al. Intussen is mijn laptop opnieuw geinstalleerd, heb ik een andere ADSL modem en Router en hebben we op de zaak een andere provider.

Ik weet niet goed hoe ik dit probleem moet zoeken op Internet, want ik krijg nergens een goed resultaat op. Heeft iemand hier dit weleens meegemaakt? Waar kan ik beginnen met zoeken?

ps. we draaien allemaal de standaard VPN client van XP, de server draait RRAS

Verwijderd

kijk eens naar je netmask, als je n B hebt ingevuld (255.255.0.0) dan is dit een héél normaal verschijnsel :P

MS-VPN schakelt namelijk je netwerk verder uit.
Omdat de beveiliging vd VPN-tunnel vanaf de client niet gegarandeerd kan worden wordt al het omliggende verkeer gestopt.
Als je interne netwerk hetzelfde is als het netwerk vd Server, stopt ie dus ook t andere verkeer vd server... dan heb je pas n echt "privé-tunnel" :P

ff je netwerk dus op klasse C zetten (255.255.255.0) op beide plekken, dan worden de ip-ranges als gescheiden gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zowel op kantoor als thuis een C klasse (255.255.255.0). Volgens mij staat de adsl modem wel op 255.255.0.0, maar IP adres begint daar met 10. Dat zal het ook niet zijn.

Daarnaast draait een collega ook VPN thuis, en valt in hetzelfde netwerk (heeft thuis een router met 192.168.0.x), daar geeft het geen storingen bij hem. Vreemd he?

edit: overigens zijn dus zowel server als mijn Internetaansluiting van IP adres veranderd. Een of ander vaag IP config regeltje op de server zal het dus ook niet zijn. Het is wel zo dat ik mijn laptop in mijn eigen werkgroep inlog thuis, en niet op domein van de klant. Zou dat invloed kunnen hebben?
/edit

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2006 08:12 ]