Toon posts:

[2003] Automatisch registreren in DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben met de module 70-291 bezig en heb een vraagje over een opdracht.

Server1: Is een DNS server

Server2: Is een server met Windows 2003

Ik heb van Server1 een DNS Server gemaakt. Als ik nu op Server2 het commando ipconfig /registerdns invoer dan komt de Host A record niet automatisch in Server 1 te staan. Op server 1 staat allow dynamic updates op aan alleen Server 1 en Server 2 zitten nog in een werkgroep en zijn niet aangemeld op een domein (is dat een probleem?). De Servers hebben de dns namen Server1.domain1.local en Server2.domain1.local gekregen. Ook heb ik op Server2 het ip adres van Server 1 opgegeven zodat hij de DNS Server kan vinden.

Als ik de hostrecord handmatig toevoeg dan kan ik Server 2 wel pingen vanaf Server1. Maar het probleem is dus dat Server 2 hem niet automatisch toevoeg als ik het commando ipconfig /registerdns geef. Kan iemand mij helpen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je het vinkje wel aanstaan in je DNS properties (onder TCP/IP settings):

Register this connection's addresses in DNS.

?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ja allebei de vinkjes "register this connection's addresses in DNS" en "use this connection's DNS suffix in DNS registration" staan aan.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 11:19 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat allow dynamic updates wel aan op de zone? Beter lezen..

Wat staat er in de eventlog van Server na het ingeven van "ipconfig /registerdns"?

[ Voor 56% gewijzigd door Question Mark op 23-08-2006 11:15 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nou op me werk en kan nu niet kijken maar ik kan me wel herinneren dat er een information event stond dat de DNS server bij de SOA geen Host A kon vinden maar dat heb ik gecontroleerd en zag hem toch wel degelijk staan. Ik kan helaas niet de juiste details geven, omdat ik zoals ik al zei helaas niet kan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze melding weergegeven in de DNS Event Viewer:

The zone domain1.local is configured to accept updates but the A record for the primary server in the zone's SOA record is not available on this DNS server. This may indicate a configuration problem. If the address of the primary server for the zone cannot be resolved DNS clients will be unable to locate a server to accept updates for this zone. This will cause DNS clients to be unable to perform DNS updates.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Windows Clients >> Windows Servers en Software
Verder - als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst, bewerk dan even je laatste post als dat binnen 24 uur is :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik zal het de volgende keer goed doen :D

Ik krijg nu dus de volgende events:

Op Server1 (DNS Server):

The zone domain1.local is configured to accept updates but the A record for the primary server in the zone's SOA record is not available on this DNS server. This may indicate a configuration problem. If the address of the primary server for the zone cannot be resolved DNS clients will be unable to locate a server to accept updates for this zone. This will cause DNS clients to be unable to perform DNS updates.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Op Server 2 (Server die wil registreren):

The system failed to register host (A) resource records (RRs) for network adapter
with settings:

Adapter Name : {92E5152C-B81E-4D78-A8CF-520F55D4E849}
Host Name : computer2
Primary Domain Suffix : domain1.local
DNS server list :
192.168.0.1
Sent update to server : <?>
IP Address(es) :
192.168.0.2

The reason the system could not register these RRs was because the DNS server contacted refused the update request. The reasons for this might be (a) you are not allowed to update the specified DNS domain name, or (b) because the DNS server authoritative for this name does not support the DNS dynamic update protocol.

To register the DNS host (A) resource records using the specific DNS domain name and IP addresses for this adapter, contact your DNS server or network systems administrator.

Iemand suggesties?

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Post even de volledige DNS namen zoals die op de servers staan en de DNS namen wat op de DNS server staat.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:04:
The zone domain1.local is configured to accept updates but the A record for the primary server in the zone's SOA record is not available on this DNS server.
controleer het SOA record even in je DNS-zone

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Regman_XP schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:27:
Post even de volledige DNS namen zoals die op de servers staan en de DNS namen wat op de DNS server staat.
Wart bedoel je precies? Op Server1 is de DNS server geinstalleerd en op Server2 wil ik de host automatisch laten registreren op Server1. De namen van Server 1 is computer1.domain1.local en op Server2 computer2.domain1.local.

Wat moet ik controleren in de SOA record dan? Want volgens mij staat daar alles goed ingesteld.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even het SOA record bekijken. Onder het tabblad "Start Of Authority" moet bij Primary Server de FQDN van Server1 staan. Bij het tabblad "Name Servers" moet de FQDN van Server1 staan, met het juiste ip-adres hierachter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:50:
Hallo,

Ik ben met de module 70-291 bezig en heb een vraagje over een opdracht.

Server1: Is een DNS server

Server2: Is een server met Windows 2003

Ik heb van Server1 een DNS Server gemaakt. Als ik nu op Server2 het commando ipconfig /registerdns invoer dan komt de Host A record niet automatisch in Server 1 te staan. Op server 1 staat allow dynamic updates op aan alleen Server 1 en Server 2 zitten nog in een werkgroep en zijn niet aangemeld op een domein (is dat een probleem?). De Servers hebben de dns namen Server1.domain1.local en Server2.domain1.local gekregen. Ook heb ik op Server2 het ip adres van Server 1 opgegeven zodat hij de DNS Server kan vinden.

Als ik de hostrecord handmatig toevoeg dan kan ik Server 2 wel pingen vanaf Server1. Maar het probleem is dus dat Server 2 hem niet automatisch toevoeg als ik het commando ipconfig /registerdns geef. Kan iemand mij helpen?
allereerst heb ik geen idee of dit kan. nooit gedaan met workgroup iig :)
maar dit lijken me de voorwaarden:
1. zone domain1.local bestaat op de dns server
2. domain1.local staat auto updates too.
3. geen vinkje bij "only allow secure updates"

edit: voeg dus ook handmatig de A record van je server1 toe aan de dns zone. Bij SOA de fqdn zetten zonder dat deze te resolven is, is dus ook fout :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 14:48 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Only allow secure updates is alleen mogeljik bij AD-integrated zones. Beide Servers staan in een werkgroep, dus geen AD, dus secure opdates setting is niet mogelijk. Was overigens ook mijn eerste insteek :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar screenshots genomen zodat het misschien wat duidelijker wordt. De Server1 en 2 zitten inmiddels in een domein maar daarna lukte het Server2 nog niet om automatisch te registreren...

Server1 (DNS Server):

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb4.JPG

Server2 (Client):

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.cosmashiva.nl/2005/afb6.JPG

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor jullie....

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Controleer ook even wat er staat in control panel -> system -> computer name -> change -> more.

Bij Use This Connection's DNS suffix in DNS registration heb je ook niks ingevuld. Volgens mij kun je dat vinkje dan ook uitzetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Yezz op 25-08-2006 08:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yezz schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 08:55:
Controleer ook even wat er staat in control panel -> system -> computer name -> change -> more.
Daar staat op beide servers: domain1.local

Ik snap er niks van want ik heb nu alle instellingen wel 20x gecontroleerd en het zou nu gewoon moeten werken.... Als ik de A record handmatig toevoeg kan ik wel Server2 pingen vanaf Server1 en als ik hem dan weer weghaal en toets op Server2 ipconfig /registerdns in, dan zie ik hem niet terug op Server1 en kan dan ook Server 2 niet meer pingen.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Kun je de ipconfig /all even posten van server 1? Ik ben hier nu ook even bezig met een DNS server-testomgeving en probeer jouw probleem hier ook te krijgen... :*) Ik heb het vermoeden dat server1 geen DNS client is van zichzelf en dat je DHCP draait (server1 kan server2's zijn DNS record niet opslaan)

Omdat ik in de DNS clientinstellingen van de DNS server niks had ingevuld, kreeg ik wel een melding van dat er geen A record geregistreerd kon worden, er kwam een floutmelding in beeld, waarna 2003 zichzelf als client ging opstellen van zijn eigen DNS server.

TS, mocht de DNS nog niet werken, raad ik je aan de setup even te vereenvoudigen door geen DHCP te draaien voor je clients, maar alleen ' vaste' IP's te gebruiken en ook goed naar de DNS IP-nummers te kijken van beide servers. en natuurlijk of je heel misschien een firewall hebt draaien ergens :)

[ Voor 118% gewijzigd door Yezz op 25-08-2006 18:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
IPConfig Server1 (DNS SERVER):

Microsoft Windows [Version 5.2.3790]
(C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : computer1
Primary Dns Suffix . . . . . . . : domain1.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : domain1.local

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : VMware Accelerated AMD PCNet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0C-29-0B-14-3E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

IPConfig Server2:

Microsoft Windows [Version 5.2.3790]
(C) Copyright 1985-2003 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : computer2
Primary Dns Suffix . . . . . . . : domain1.local
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : domain1.local

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : VMware Accelerated AMD PCNet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0C-29-F9-A6-38
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Autoconfiguration IP Address. . . : 192.168.0.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Ik heb de fout gevonden! Op Server2 had ik idd DHCP op enabled staan. Toen had ik bij Alternate configuration het IP adres en DNS server ingevuld. Toen ik een statische IP adres en DNS server had ingevuld, deed hij het wel. Dus je kan blijkbaar jezelf niet aanmelden bij de DNS Server als je DHCP enabled heb en dan een Alternate configuration instel. Bedankt voor alle reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 16:28 ]

Pagina: 1