P5W Dh + E6600 start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 01:16
Ik heb gisteren eindelijk al mijn verschillende onderdelen binnen binnengekregen:

-P5W DH deluxe boxed
-E6600
-GSkill 6400 2gig
-Asus 7600 silent

Na alles op elkaar te hebben aangesloten krijg ik geen POST. Wanneer ik de pc aanzet, gaat de pc fan draaien en
het lichtje op het moederbord licht op maar verder dan dit gebeurt er niets. Mijn scherm sprint niet aan en kan dus ook niet
in het bios komen. Wel hoor ik de harde schijven opspinnen en seek geluiden maken.

Wat ik vreemd vind is dat ik helemaal geen beebjes hoor door de luidspreker :?

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:

-proberen op te starten met 1 reepje geheugen telkens in een ander slot -> zelfde resultaat
-alles afgekopeld behalve CPU, 1 reepje geugen en grafische kaart -> zelfde resultaat
-opstarten zonder geheugen ->zelfde resultaat, dus ook geen beeb geluiden
-CPU + koeler eraf gehaald en terug geinstalleerd met artec silver ->zelfde resultaat

Mijn voeding is een 350w Enermax en heeft in mijn vorig systeem nooit problemen geven. Wel is dit een 20pins
terwijl de P5W DH een 24 pins aansluiting heeft, maar dit zou geen probleem mogen geven.

Iemand een idee wat het nog verder zou kunnen zijn of kan proberen vooraleer ik de boel terug inpak en terugbreng ? (is 2 uur rijden :( )

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
350 watt is wel krap denk ik en heb je de videokaart correct aangesloten? En heeft hij extra stroom? Ik zou toch eens kijken voor een sterkere voeding.

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Mijn voeding was ook 20 pins, maar er zat nog een stekkertje bij die ik erin kon schuiven zodat het 24 pins werd. Misschien is dat bij jou ook het geval?

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Heb je ook andere stroom aansluitingen aangesloten op je mobo, bv de "P4" aansluiting?

• jos707
Het zou mij wel verbazen mocht dit aan de voeding liggen. Wanneer deze niet genoeg stroom zou leveren zouden mijn fans toch niet beginnen draaien en mijn harde schijven niet opspinnen zou ik denken.
Trouwens wanneer ik alle harde schijven afkoppel gebeurt er nog niks dus die 350w die de voeding levert zou dan ruim voldoende moeten zijn.

Mijn asus 7600 graka geeft voor zover ik kan zien geen bijkomende voedingstekker, deze heb ik gewoon stevig aangeduwd in het bovenste pci-e slot.

Ik heb geen convertor van 20 naar 24 pins maar ik kon mijn 20 pins zo erin schuiven en dit zou geen enkel probleem leveren volgens de technieker in de winkel.

Zou het kunnen dat mijn CPU gewoon gaar is ?

• Sharkys
jos707 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:31:
Het zou mij wel verbazen mocht dit aan de voeding liggen. Wanneer deze niet genoeg stroom zou leveren zouden mijn fans toch niet beginnen draaien en mijn harde schijven niet opspinnen zou ik denken.
Trouwens wanneer ik alle harde schijven afkoppel gebeurt er nog niks dus die 350w die de voeding levert zou dan ruim voldoende moeten zijn.

Mijn asus 7600 graka geeft voor zover ik kan zien geen bijkomende voedingstekker, deze heb ik gewoon stevig aangeduwd in het bovenste pci-e slot.

Ik heb geen convertor van 20 naar 24 pins maar ik kon mijn 20 pins zo erin schuiven en dit zou geen enkel probleem leveren volgens de technieker in de winkel.

Zou het kunnen dat mijn CPU gewoon gaar is ?
Zonder indicatie van piepjes, kan het alles zijn, zelfs mobo kan stuk zijn. Al kan ook dat je iets verkeerd aangesloten hebt,

Het kan alles zijn, alleen ligt de voeding voor de hand...

http://image2.sina.com.cn...8d980634596769a42eca9.jpg

Heb je de vierpolige stekker ingestoken, rechtsbovenin???(van deze pic)

[ Voor 7% gewijzigd door Sharkys op 23-08-2006 10:43 ]

• jos707
Sharkys schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:42:
[...]

Zonder indicatie van piepjes, kan het alles zijn, zelfs mobo kan stuk zijn. Al kan ook dat je iets verkeerd aangesloten hebt,

Het kan alles zijn, alleen ligt de voeding voor de hand...

http://image2.sina.com.cn...8d980634596769a42eca9.jpg

Heb je de vierpolige stekker ingestoken, rechtsbovenin???(van deze pic)
Nu vertel je mij wel iets nieuws, moet ik deze dan aansluiten ? Volgens mij heeft mijn voeding geen aansluiting voor.

• Sharkys
jos707 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:00:
[...]

Nu vertel je mij wel iets nieuws, moet ik deze dan aansluiten ? Volgens mij heeft mijn voeding geen aansluiting voor.
Ja, zonder deze aansluiting doet de PC precies wat jij zegt, niets!

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je deze aansluiting niet hebt, wordt 't zeker tijd voor een nieuwe voeding :-)

• jos707
Ok thanks _/-\o_
Ik had eigenlijk nog niet gehoord van deze stekker, bij mijn vorige moederborden was deze iig niet aanwezig.
Ik straks naar de pc winkel op de hoek om te vragen of ze een convertor verkopen voor deze 4-polige stekker.

[ Voor 31% gewijzigd door jos707 op 23-08-2006 11:15 ]

• bapemania
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-04 11:40
Koop nou gewoon een nieuwe voeding, dan ben je van het gezeur af. ;)

• jos707
bapemania schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:15:
Koop nou gewoon een nieuwe voeding, dan ben je van het gezeur af. ;)
Ja eigenlijk is dit de beste oplossinge maar ik wil ook niet de eerste de beste voeding nemen, ik zou graag één nemen die
zo weinig mogelijk herrie maakt aangezien ik mijn systeem zo stil mogelijk wil krijgen.

• Luqueje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-01 16:48
Het zou eventueel ook nog een BIOS probleem kunnen zijn. Veel P5W DH bordjes hebben standaard een oude BIOS die conroe niet ondersteunt, waardoor je eerst de BIOS moet flashen met een celeron oid. meer hier

Molecular designer

Verwijderd

Wat voor bios zit erin?!

• jos707
Het bios is 701 , dus dit zou niet het probleem mogen zijn. De problemen met het oudere bios is vaak genoeg boorbij gekomen daarom heb ik in winkel explisiet gevraagd acher een bord met minstens bios versie 701.

• Sharkys
jos707 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:33:
Het bios is 701 , dus dit zou niet het probleem mogen zijn. De problemen met het oudere bios is vaak genoeg boorbij gekomen daarom heb ik in winkel explisiet gevraagd acher een bord met minstens bios versie 701.
Dat wordt een nieuwe voeding, converter zullen ze niet hebben bij de doorsnee computerboer. Ik kan me voorstellen dat ze wel bestaan, alleen nog nooit reallife gezien...

Tip zoals je al hebt Enermax of andere A merken, kost al snel rond de 100 eurie, Tagan is iets goedkoper, maarja, voor die 20 eurie extra heb je een superding.. Maar je moet het geld hebben, anders wordt t moeilijk.

• jos707
Het geld is er wel alleen heb ik geen enkel idee welke ik moet nemen. Enermax was vroeger één van de weinige die echte top voedingen maakte maar tegenwoordig zijn er verschillende voeding fabrikanten die ook degelijke voedingen maken dat ik zo een beetje aan het twijfelen ben. Ik ben richting Antec aan het denken, uit de reacties maak ik op dat dit redelijk stille voedingen zijn en ook nog redelijk betaalbaar.

btw heeft deze 4-polige stekker ook een naam ?

Verwijderd

maar er zijn wel antec voedingen die niet werken in combinatie met bepaalde mobo.
Kijk eens naar seasonic, top kwaliteit, niet te duur, wel super stabiel.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

en speciaal voor voedingsvraagstukken kan je terecht in Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 waar er een heleboel al in staan :)

De stekker die jij bedoelt heet de P4 stekker :P

[ Voor 14% gewijzigd door Turkish op 23-08-2006 13:00 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Maarre dat Asus bordje had toch een of andere "flash from USB stick" optie? Zou dat niet werken? Of heb je daar toch BIOS voor nodig?

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 15:08
Renegade! schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:04:
350 watt is wel krap denk ik en heb je de videokaart correct aangesloten? En heeft hij extra stroom? Ik zou toch eens kijken voor een sterkere voeding.
Wat een overdreven gedoe over vermogen van voedingen. Een Enermax is een klasse A voeding. Die videokaart is een midden klasse en heeft geen extra voeding nodig. Zijn hele setup zal nog geen 250W trekken. Een Shuttle (350W) trekt een redelijk zware setup met een 7900GT en 2 Raptors en een optical nog...

• jos707
Idd ik kan bevestigen dat het niet aan het vermogen van de voeding lag, mijn Enermax had dan toch zo een P4 stekker, had deze eigenlijk nog niet opgemerkt.
Alles terug aangesloten en ja ik kreeg dus het Asus splashscreen te zien. Dus zoals Sharkys zei was die P4-stekker de oorzaak van het probleem(wel dikke noob fout maja).
Ik zie mijn cpu temp na 10min al 64graden worden 8)7 maar dit is een probleem om deze avond verder uit te zoeken.

Nu ben ik zowieso aan het zien voor een nieuwe kast (Antec 180P) + voeding dus die tip over Seasonic neem ik graag mee :)

Verwijderd

Denk niet dat het aan de voeding ligt, ik draai een systeem dat volgens mij meer stroom vreet op een 350Watt no-name voeding (dan is enermax nog een bekende naam). Je kunt het echter toch ff proberen, ik had namelijk een hele tijd last van hetzelfde probleem alleen dan wel met piepjes, en dat lag aan m'n voeding. Niet te weinig vermogen, want ik had m'n kapotte 550 watt vervangen met een 350w die ik nog had liggen en het werkt prima. Dus; heb je nog een voeding liggen, probeer het even :) .

• jthweeda128
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07-2015
Ter lering en vermaak!!

Beste Jos
IK heb in een eerdere topic een probleem met een te hoge CPU temp. aan de orde gesteld. Ik kreeg er flink van langs niet goed de pasta te hebben verdeeld. Met een gevoel dat zal me niet nog eens overkomen heb ik enthousiast met goede zalman pasta de CPU van een dun laagje voorzien. Het gevolg was dat, zoals jij beschrijft, mijn P5W DH de Luxe helemaal niks meer deed behalve de fan's te laten draaien. Of te wel van de drop in de stromende regen!! Aangezien ik niks anders gedaan had dan de de koeler vervangen en de CPU ten einde raad deze gecontroleerd. Hierbij bleek een miniscuul klein beetje koelpasta tussen mijn P5W DH en de E6600 te zijn gekomen, vraag me niet hoe, maar zeker niet door deskundig handelen. Mezelf vervloekend dat ik voor 500 Euro onklaar had gemaakt ten einde raad met een WC papiertje de CPU contactpuntjes schoongemaakt.
Ik ben niet erg godsdienstig, maar onze lieve Heer was mij genadig. Hij startte weer op en het temp. probleem was opgelost!! Met de schrik vrij heet dat. Het lag niet in mijn bedoeling deze blunder wereldkundig te maken, maar nu ik zie dat de problemen volledig vergelijkbaar zijn geef ik het je maar ter informatie. Ik vrees alleen dat het mijn status als deskundige PC bouwer hier geen goed zal doen. Maar ach, er zijn ergere zaken. Succes. M.v.g. JT

Jan-Theo

• jos707
jthweeda schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 01:41:
Ter lering en vermaak!!

Beste Jos
IK heb in een eerdere topic een probleem met een te hoge CPU temp. aan de orde gesteld. Ik kreeg er flink van langs niet goed de pasta te hebben verdeeld. Met een gevoel dat zal me niet nog eens overkomen heb ik enthousiast met goede zalman pasta de CPU van een dun laagje voorzien. Het gevolg was dat, zoals jij beschrijft, mijn P5W DH de Luxe helemaal niks meer deed behalve de fan's te laten draaien. Of te wel van de drop in de stromende regen!! Aangezien ik niks anders gedaan had dan de de koeler vervangen en de CPU ten einde raad deze gecontroleerd. Hierbij bleek een miniscuul klein beetje koelpasta tussen mijn P5W DH en de E6600 te zijn gekomen, vraag me niet hoe, maar zeker niet door deskundig handelen. Mezelf vervloekend dat ik voor 500 Euro onklaar had gemaakt ten einde raad met een WC papiertje de CPU contactpuntjes schoongemaakt.
Ik ben niet erg godsdienstig, maar onze lieve Heer was mij genadig. Hij startte weer op en het temp. probleem was opgelost!! Met de schrik vrij heet dat. Het lag niet in mijn bedoeling deze blunder wereldkundig te maken, maar nu ik zie dat de problemen volledig vergelijkbaar zijn geef ik het je maar ter informatie. Ik vrees alleen dat het mijn status als deskundige PC bouwer hier geen goed zal doen. Maar ach, er zijn ergere zaken. Succes. M.v.g. JT
Zoals ik hierboven heb gemeld lag mijn probleem bij het niet gebruiken van de P4 stekker. Dit doet mijn status van deskundige PC bouwer nog veel minder goed maar heeft wel mijn probleem opgelost. Wel merkte ik inderdaad dat zowel mijn mobo als cpu temp nogal schriel de hoogte inging. Met een cpu temp van bijna 70gr kon ik niet anders dan terug mijn koeler van het socket te halen en zien of deze er goed op was bevestigd. Ik heb toen maar meteen ook een drupje koelpasta ertussen gedaan en de koeler nogmaals goed aangedrukt op het socket.
Opnieuw mijn systeem opgestart en zag dat de cpu temp nu rond 40gr schommelt. Dit is nog steeds te hoog maar ik vermoed dat het gebrek aan casefans hier voor iets tussen zit. Waardoor ook mijn mobo temp rond de 48gr komt te liggen.
Dit wordt opgelost van zodra ik mijn nieuwe case binnenheb.
Wel zit ondertussen weer met een ander probleem, mijn onboard geluid doet niks. Alle drivers van het moederbord zijn geinstalleerd maar het is alsof de chip die het geluid verzorgt op het moederbord ontbreekt.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

jos707 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 12:40:
[...]

Zoals ik hierboven heb gemeld lag mijn probleem bij het niet gebruiken van de P4 stekker. Dit doet mijn status van deskundige PC bouwer nog veel minder goed maar heeft wel mijn probleem opgelost. Wel merkte ik inderdaad dat zowel mijn mobo als cpu temp nogal schriel de hoogte inging. Met een cpu temp van bijna 70gr kon ik niet anders dan terug mijn koeler van het socket te halen en zien of deze er goed op was bevestigd. Ik heb toen maar meteen ook een drupje koelpasta ertussen gedaan en de koeler nogmaals goed aangedrukt op het socket.
Opnieuw mijn systeem opgestart en zag dat de cpu temp nu rond 40gr schommelt. Dit is nog steeds te hoog maar ik vermoed dat het gebrek aan casefans hier voor iets tussen zit. Waardoor ook mijn mobo temp rond de 48gr komt te liggen.
Dit wordt opgelost van zodra ik mijn nieuwe case binnenheb.
Wel zit ondertussen weer met een ander probleem, mijn onboard geluid doet niks. Alle drivers van het moederbord zijn geinstalleerd maar het is alsof de chip die het geluid verzorgt op het moederbord ontbreekt.
In de bios wel enabled?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• jos707
Ja in het bios staat HD Audio op 'Enabled', maar wanneer ik op het audio configutatie scherm oproep is alles grijs.

Afbeeldingslocatie: http://xs205.xs.to/xs205/06344/naamloos.GIF

Vreem, doe ik iets verkeerd?

Verwijderd

jos707 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:21:
Ja in het bios staat HD Audio op 'Enabled', maar wanneer ik op het audio configutatie scherm oproep is alles grijs.

[afbeelding]

Vreem, doe ik iets verkeerd?
heb je dat realtec proggie geinstalleerd?
Zonder dat (krijg je een oranje luidsprekertje in je systray) doet ie het niet...

• jos707
Het realtec programma is geinstalleer maar ik krijg helemaal geen luidsprekertje te zien.

Waarschijnlijk gaat volgende week dit bordje retour afzender :(

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

bios flash naar nieuwste revisie anyone?

Beroeps brabander

• jos707
Gisteren laat heb ik het toch in orde gekregen.
Blijkbaar stond er onder apparaatbeheer - systeemapparaten een uitroepteken bij een pci apparaat. In eerste instatie dacht ik dat dit niets te maken had met het niet werken van het geluid

Bij het opnieuw installeren van dit apparaat met behulp van
de windows cd-rom was het probleem opgelost :)

Heb maar gelijk ook de nieuwste bios versie 1100 geflashed.

Thanks iedereen voor de hulp _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door jos707 op 25-08-2006 10:26 ]

Pagina: 1