Toon posts:

luid klik-geluid van HD bij aflsuiten pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe PC ineensgestoken, alles werkt perfect, enkel wanneer ik de pc afsluit is er een behoorlijk luide 'klik', hoogstwaarschijnlijk van de SATA Maxtor schijf. Echt normaal vind ik dit niet, enig idee hoe dit te voorkomen?
Ook herkent Windows XP de schijf als externe hardware, wat ook maar raar is.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Alle SATA disks worden als Extern gezien. Das normaal.
Wat het klikgeluid betreft, geen idee. Geen ervaring met Maxtor.

Mischien kun je eens een model & type beschrijving geven. Zodat anderen die die schijf ook hebben het wel weten.

[ Voor 32% gewijzigd door kalizec op 23-08-2006 01:49 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ok goed dat ik dat weet, dit is mijn eerste SATA-schijf :+

Het is een DiamondMax 17 schijf van 250GB. De klik is zo hard dat ik de pc niet echt meer durf afsluiten :p

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Nou, volgens mij heb ik dezelfde schijf en bij mij klikt ie niet. Tis ook een maxtor 250GB met 16mb cache SATAII. Volgens mij wordt ie ook niet gezien als externe schijf. Ik zit nu niet thuis dus kan het niet nakijken nu, maar ik weet zeker dat ie in de bios gewoon op third ide zit. Board is een Asus P5WD2.

groetjes,
Erik

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
SATA op IDE ? Duidelijk niet zelfde model :p

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat luide klikgeluid doet ie bij mij ook. Maar niet alleen bij mijn Maxtor. Ook de Samsung, Western-Digital en de oude Maxtor 80GB klikken hard bij uitgaan. Alleen mijn Hitachi's gaan rustig uit zonder lawaai. Het kan mij in ieder geval niet zoveel schelen, ze draaien al maanden nonstop.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:29
R.E. schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 09:22:
Nou, volgens mij heb ik dezelfde schijf en bij mij klikt ie niet. Tis ook een maxtor 250GB met 16mb cache SATAII. Volgens mij wordt ie ook niet gezien als externe schijf. Ik zit nu niet thuis dus kan het niet nakijken nu, maar ik weet zeker dat ie in de bios gewoon op third ide zit. Board is een Asus P5WD2.

groetjes,
Erik
Was die externe ondersteuning niet sinds Windows XP SP1 ?

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Fido

C:\> park

De koppen van de harddisk worden op dat moment naar de landing-zone gezet.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of in gewoon nederlands: koppen worden in de parkeerstand gezet zodat ze bij schokken e.d. niks kunnen beschadigen.

;)
Fido schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:37:
De koppen van de harddisk worden op dat moment naar de landing-zone gezet.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

ik heb nu 3 van die HD's hangen, en die geven inderdaad een redelijke klik bij het uitgaan. Dat doen ze al meer dan een jaar zo, dus ik zou me er niet ongerust over maken. Oorzaak van het lawaai staat hierboven.

Verwijderd

ja ook mijn hdd geeft een behoorlijke tik bij het uitgaan, maar het is een niet sata maxtor 200GB
ik zal vanmiddag het geluid eens opnemen en hier plaatsen (somehow)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 13:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:29:
SATA op IDE ? Duidelijk niet zelfde model :p
Zucht...hou je mond als je er geen verstand van hebt...

Een SATA schijf is gewoon een IDE apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik op je keesballen heb getrapt ... Hij zei op third IDE, ik dacht IDE-connector, sorry daarvoor.

iig bedankt aan de anderen voor de info, ben nu niet meer ongerust ;)

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik heb ook een Maxtor, DiamondMax 10, schijf van 160GBSATAII. Ik heb geen luide tik bij het afsluiten, maar bij mij staat hij ook in xp vermeld als externe hardware. Werkbalk rechts onderin als je op het groene-pijltjes-icoon klikt waaronder normaal ook je aangesloten usb-kneut onder staat vermeld. Op zich geen last van, maar ik kan hierdoor mijn schijf dus niet hernomen(bijv in c: ipv h:). |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:41:
Sorry dat ik op je keesballen heb getrapt ... Hij zei op third IDE, ik dacht IDE-connector, sorry daarvoor.

iig bedankt aan de anderen voor de info, ben nu niet meer ongerust ;)
Excuus, dacht dat jij commentaar/advies gaf maar jij bent de poster...anyway, blij dat je nu antwoord hebt.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Oke, ik had nog even opgezocht welke drive ik dus had, maxtor 6V250F0 diamondmax 10. Die dus niet die klik had en ook niet staat aangegeven als extern en toch echt zeker sataII is. Ik heb win xp pro sp2, dus hoe dat zit????

Vette shit!

• _Dune_
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gijsjha78 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:51:
Ik heb ook een Maxtor, DiamondMax 10, schijf van 160GBSATAII. Ik heb geen luide tik bij het afsluiten, maar bij mij staat hij ook in xp vermeld als externe hardware. Werkbalk rechts onderin als je op het groene-pijltjes-icoon klikt waaronder normaal ook je aangesloten usb-kneut onder staat vermeld. Op zich geen last van, maar ik kan hierdoor mijn schijf dus niet hernomen(bijv in c: ipv h:). |:(
Dat jij je H: schijf niet kunt wijzigen in C: is niet zo heel vreemd. De C: schijf behoort ten alle tijden de boot partitie te zijn. Dit wordt tijdens de installatie van Windows al geregeld. Op de C:\ (boot partitie) staan de bestanden waarmee het systeem/Windows opstart. De Windows (systeem map) kan wel op een andere partitie (systeem partitie) staan, maar C:\ is altijd de boot partitie.

Daarnaast kunnen/zijn S-ATA II schijven hotswapable zijn. Dat wil zeggen dat je een schijf zou kunnen wisselen terwijl het systeem gewoon draait. Dit voorop gesteld dat de schijven wel in daarvoor geschikte brackets zijn geplaatst. Overigens kun je natuurlijk niet een schijf hotswappen waarop de boot- of systeempartitie staat.

Overigens heb ik hier acht 200GB Diamondmax 10 S-ATA II (150Gb/s) 8MB cache schijven in mijn systeem zitten deze klikken ook wanneer ik het systeem uitschakel of ze het echt allemaal doen kan ik niet goed horen :), maar ze draaien al ruim een jaar zo en heb geen problemen ondervonden hierdoor.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 23-08-2006 21:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hier ook een maxtor 200 gb erin hangen op mijn onboard sata controller maar die staat gewoon onder schijfstations in apparaatbeheer (als scsi disk)

• _Dune_
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

StuiTeR schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:01:
hier ook een maxtor 200 gb erin hangen op mijn onboard sata controller maar die staat gewoon onder schijfstations in apparaatbeheer (als scsi disk)
Is de onboard controller ook S-ATA II gecertificeerd? Hotswap van S-ATA schijven is namelijk een S-ATA II feature, dus beide moeten het ondersteunen. (zowel de controller als de hardeschijf.)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

ik heb het geluid opgenomen. kan ik dat hier ergens delen met jullie?
Pagina: 1