Photoshop bestand opslaan als PDF levert kleine output op.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.860 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 19:00

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben bezig geweest om een advertentie te maken voor plaatsing in de krant in grijswaarden in Adobe PhotoShop CS (versie 9 PC).

Nu ben ik geen PhotoShop expert, en ben ik dus enthusiast een dagje bezig geweest met van alles en nog wat. Teksten en JPG plaatjes toevoegen etc.
Tegen de avond zat ik met veel genoegen naar een mooi resultaat te kijken (print-out uit PhotoShop).

Overtuigd dat ik zonder problemen dit kon opslaan als een PDF file (de drukker van de krant vroeg om Certified PDF), dit maar gedaan, maar tot mijn verbazing werd de advertentie toen enorm klein.
Toen maar een print-out gemaakt naar een PDF-writer, zelfde resultaat.

Daarna achter tweakers gekropen en uren lang van alles gelezen over drukkers, CMYK, vectoren, Illustrator etc.

Toch ben ik geen oplossing van mijn probleem tegen gekomen.

Kan iemand mij op weg helpen met het oplossen van mijn probleem?

Misschien heb ik wellicht iets totaal verkeerds gedaan, en zou ik het beter op een andere manier kunnen doen, wel heb ik uitgevonden dat Illustrator waarschijnlijk beter was geweest (voor de tekst) en wat andere programma's om het totaal op te maken, maar Photoshop is het enigste programma wat ik nu legaal heb, en heb geen tijd om een andere programma me eigen te maken.

Alvast bedankt,

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
Indien je een opmaak pakket als Adobe Indesign of Quark Xpress tot je beschiking hebt kan je beter het plaatje daarin plaatsen en dan afdrukken naar PS en dan PDFx1a. Indien je toch Photoshop gebruikt, kijk dan of je resolutie en afmetingen van je bestand goed zijn. Stel dat het een A4 is dan moet de resolutie bij een CMYK bestand ongeveer 300 dpi zijn en zal de bestandsomvang bij een ongecomprimeerde tiff rond de 30 Mb zitten. Ik vermoed dan ook dat je afbeelding niet groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Klein output als in "klein bestand" of klein als in "kleine afmetingen".

Indien het dit laatste is: welk formaat (in pixels) heeft je afbeelding in Photoshop? Het gaat hier nl. om het aantal dpi (dots per inch). Een scherm is standaard ongeveer 72 dpi, d.w.z. dat 72 pixels overeen komt met 1 inch. Drukwerk gaat meestal uit van ongeveer 300 dpi, dus 300 pixels is 1 inch.

Als je dus een afbeelding in Photoshop van 100x100 pixels maakt, heb je dus op je scherm ongeveer 3,5 bij 3,5 cm. Als je dat zou afdrukken op 300 dpi, houd je nog maar een afbeelding van 0,8 bij 0,8 cm over. Je kunt je afbeelding wel opblazen tot 3,5 bij 3,5 cm, maar het wordt er niet beter op. Om deze reden wordt voor illustraties meestal in Illustrator (of een ander vector georiënteerd tekenprogramma) gedaan, omdat vectoren vrij schaalbaar zijn naar elke gewenst formaat.

Overigens, pin me hier niet op vast :P. Ik weet een klein beetje van drukwerk, maar ik ben zeker geen expert hier in. Er zijn andere mensen op dit forum die dit haarfijn aan je kunnen uitleggen.

Edit: en weer te laat :z

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 23-08-2006 00:48 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb alleen CS 2 hier draaien, maar als ik gewoon save als pdf high quality print, krijg ik een perfecte file. Check eens of bicubic downsampling op een raar getal staat (zou 300 pixels per inch moeten zijn) of dat je plaatje niet het juiste formaat heeft.
Kijk eens of het allemaal de juiste maten heeft, check eens bij image size hoe groot ie is in cm's, als het een a4-tje is dan krijg je 21x29,7 cm op 300 dpi en het zou goed moeten komen.

[ Voor 5% gewijzigd door damnengineer op 23-08-2006 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Merijn70 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 00:47:
Indien je een opmaak pakket als Adobe Indesign of Quark Xpress tot je beschiking hebt kan je beter het plaatje daarin plaatsen en dan afdrukken naar PS en dan PDFx1a. Indien je toch Photoshop gebruikt, kijk dan of je resolutie en afmetingen van je bestand goed zijn. Stel dat het een A4 is dan moet de resolutie bij een CMYK bestand ongeveer 300 dpi zijn en zal de bestandsomvang bij een ongecomprimeerde tiff rond de 30 Mb zitten. Ik vermoed dan ook dat je afbeelding niet groot genoeg is.
Zoals je kunt lezen in mijn schrijven heb ik alleen Photoshop tot mijn beschikking.

De pixel dimensies zijn:
Width 758 pixels
Height: 981 pixels

Document size:
Width 75,8 mm
Height 98,1 mm

Resolutie: 100 pixels per cm (254 dpi).

De document size is precies zoals ik het gekozen heb, aangezien 80% van de advertentie tekst is.

Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
damnengineer schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 00:57:
Ik heb alleen CS 2 hier draaien, maar als ik gewoon save als pdf high quality print, krijg ik een perfecte file. Check eens of bicubic downsampling op een raar getal staat (zou 300 pixels per inch moeten zijn) of dat je plaatje niet het juiste formaat heeft.
Kijk eens of het allemaal de juiste maten heeft, check eens bij image size hoe groot ie is in cm's, als het een a4-tje is dan krijg je 21x29,7 cm op 300 dpi en het zou goed moeten komen.
Het probleem is niet de grootte denk ik, als ik hem print vanuit PhotoShop is het goed.

Ik denk dat het zit in het maken van de PDF.

Ok ik doe het volgende:
File - Automation - PDF presentation
Vink Add open files aan (het juiste psd bestand verschijnt).
Klik op Output Options voor save as: Multi-page Document (ik heb Presentation geprobeerd maar is met mijn ene pagina geen verschil).
Als ik dan save krijg ik allerlei opties

Ten eerste moet ik een Adobe PDF Preset kiezen: Press Quality, High Quality Print, PDF-X/1a, PDF-X/3, Smallest File size.

Ten tweede kan ik nog kiezen welke standaarden, PDF-X/ 1a 2001 en 2003, en PDF-X/3 2002 en 2003.
Ten derde de compabiliteit: Acrobat 5, 6, 7

Compression staat bij options op Bicubic downsampling to 100 pixels/inch for images above 150 pixels/inch
Compression staat op JPEG
Imagequality: Medium Low

Output
Color conversion: Convert to Destination
Destination: Working CMYK-Euroscale Coated V2, Dont include profile.

Security en summary lijkt me niet van belang.

Enigste wat misschien nog wel een probleem kan zijn is mijn monitor, bij het opstarten geeft hij aan dat er een probleem mee is en gecalibreerd moet worden, echter omdat de print wel goed is vanuit photoshop leek me dat het probleem niet.

Edit: Bij warnings staat: The preset specifies source profiles that don't match the current color settings file. Profiles specified by the color settings file will be used.

Verder nog wat raars, de achtergrondkleur is een rare kleur geel, ik dacht dat het met de monitor te maken had, echter als ik het wil aanpassen naar wit, dan komt er te staan: Warning out of gamut voor printing.

Ik heb geen flauw idee wat dit betekent, behalve dat er wat mis is.

Enfin bedankt voor de snelle reacties, ik ga nu eerst naar een klant, ik kijk vanmiddag wel verder.

[ Voor 12% gewijzigd door SwordMaster op 23-08-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
File - Automation - PDF presentation
Vink Add open files aan (het juiste psd bestand verschijnt).
Klik op Output Options voor save as: Multi-page Document (ik heb Presentation geprobeerd maar is met mijn ene pagina geen verschil).
Als ik dan save krijg ik allerlei opties
Dan zit je dus op de verkeerde plaats om een pdf te genereren! :+ Dit is om een presentatie te maken (denk aan slides uit powerpoint-presentatie). Een 'goede' pdf maak je in Photoshop door op te slaan (Save as) Photoshop PDF, ga hiervoor bij het save venster naar het veld onder de filename, uit de lijst kies jje Photoshop PDF. Daarna komen de specifieke instellingen. Kies hier voor een van de xPDF-varianten.

Loop voor de zekerheid nog even de compressie na. Die mag voor advertenties nooit op JPEG Low staan! Maar bij een goede definitie van xPDF kan dat eigenlijk nooit het geval zijn.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
nm, het antwoord staat hierboven

[ Voor 92% gewijzigd door damnengineer op 23-08-2006 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Savantas schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 08:40:
[...]

Dan zit je dus op de verkeerde plaats om een pdf te genereren! :+ Dit is om een presentatie te maken (denk aan slides uit powerpoint-presentatie). Een 'goede' pdf maak je in Photoshop door op te slaan (Save as) Photoshop PDF, ga hiervoor bij het save venster naar het veld onder de filename, uit de lijst kies jje Photoshop PDF. Daarna komen de specifieke instellingen. Kies hier voor een van de xPDF-varianten.

Loop voor de zekerheid nog even de compressie na. Die mag voor advertenties nooit op JPEG Low staan! Maar bij een goede definitie van xPDF kan dat eigenlijk nooit het geval zijn.
Met die optie ben ik begonnen, de instellingenscherm daarna is hetzelfde, ik krijg dan ook weer eenzelfde PDF-file als met de presentatie.

Gek als ik in de PDF file kijk, dan zijn de afmetingen:
breedte 29,8mm x hoogte 38,6mm

terwijl het in PhotoShop
breedte 75,8 mm x hoogte 98,1 mm was.

Het lijkt wel of er inches tussen zitten (op afronding), toch als ik het omzet in Paintshop naar inches, dan gebeurd er het zelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door SwordMaster op 23-08-2006 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Hmm, ik heb even een afbeelding in Pshop omgezet naar jouw maten en vervolgens opgeslagen als pdf, en ik krijg precies dezelfde maten als jij? :?
Ik zoek verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Als ik de xPDF profielen negeer krijg ik wel netjes de juiste maten...
Deze instellingen:
Compressie:
Bicubisch downsamplen naar 300 dpi voor afb boven 450 dpi
JPEG Hoog

Vreemd?

Ach, als je de fonts rastert (onder menu Layer - Text) en de boel opslaat met 600 dpi (anders word de tekst vager) kan je op zich weinig fout doen. Anders moet je met je photoshop bestand even langs bij een servicebureau (maar dan zullen er wel extra kosten aan zitten, alleen al voor het openen van het bestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Rasteren snap ik geloof ik (merge layers of merge visible) maar hoe sla ik hem op onder 600dpi?

Ik heb verder het ook zonder de profielen geprobeerd, maar werkt bij mij ook niet, ik neig een beetje naar op het maar opnieuw te doen met de 2,54 keer grotere instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 20:10

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

SwordMaster schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 07:45:
Verder nog wat raars, de achtergrondkleur is een rare kleur geel, ik dacht dat het met de monitor te maken had, echter als ik het wil aanpassen naar wit, dan komt er te staan: Warning out of gamut voor printing.

Ik heb geen flauw idee wat dit betekent, behalve dat er wat mis is.
Eerst dit: zit je nou in PhotoShop te werken of PaintShop? ik zie je nl twee namen gebruiken.
Ik heb net als Savantas je maten overgenomen en een PDF gemaakt (Save As) zonder problemen, de maten worden netjes overgenomen, heb het idee dus dat er iets in je PS-document aan niet helemaal jofel is ingesteld.

Als je buiten Gamut zit, betekend dat dat je buiten het kleurbereik van je kleurruimte zit.
Wat betekend dat je in een kleurruimte werkt die de gewenste kleur niet kan maken.
Zorg ervoor dat alles in Grijswaarden is en ga geen kleur beoordelen op je monitor, wit is wit, wijkt het af kun je evt voor de zekerheid meten met pipetje, dan zul je ws. zien dat het op 0% staat.
let wel op dat je eerst alles moet hebben geflattend voordat je omzet naar Grijswaarden, het kan zijn dat je filters en/of plugins hebt gebruikt die niet in alle kleurruimtes beschikbaar zijn.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
My mistake ... ik heb alles ge-edit.
Het is PhotoShop, weet niet waar ineens Paintshop vandaan kwam, dat is wel 10 jaar geleden dat ik dat gebruikt heb.

Iig, ik ben bang dat iemand die een keer mijn Photoshop heeft gebruikt wat aanpassingen heeft gedaan waardoor ik met verkeerde instellingen zit.

In ieder geval, ik heb ook even een nieuw document aangemaakt en vervolgens gesaved as PDF, dan gaat het wel goed, dus ik ga gewoon opnieuw beginnen.

Wat ik wel vreemd vind, elke keer als ik een nieuw document begin, dan is de achtergrondkleur geel, en ik kan geen wit kiezen maakt niet uit of het Grayscale, Grey, RGB of wat dan ook is.
Ben bang dat de color settings niet goed zijn, maar ja dat is wat anders.

In ieder geval bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsyBelgium
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 10:58
Als je bij Photoshop een nieuwe file maakt kan je kiezen:
• Background contents: Transparent
Als je dit doet is hij dan nog steeds geel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Ik heb nog het een en ander getest vanavond, en als ik een nieuwe file maak, en dan exporteer naar PDF dan pakt hij wel het goede formaat, zal wel wat in mijn advertentiebestand zitten wat de instellingen verneukt.

Ik heb morgenmiddag gepland om de advertentie opnieuw te maken, ik zal dan even kijken.
Volgens mij kreeg ik met transparant idd geen gelige achtergrond, maar bij kleuren waar normaal wit staat, is het geelik ben bang dat het aan mijn color settings of mijn monitor ligt, bij re-installatie van PhotoShop geeft hij ook aan dat er iets mis is met de monitor, en ik heb problemen om een nieuwe driver van Dell te installeren (doet hij eenvoudigweg niet) dus ik ga morgen in veilige modus maar eens de driver er uit slopen en kijken wat er na re-installatie gebeurd.

Weet iemand ook waar ik een tool kan vinden om mijn monitor te calibreren voor Photoshop?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 20:10

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

SwordMaster schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:46:
Weet iemand ook waar ik een tool kan vinden om mijn monitor te calibreren voor Photoshop?
In PhotoShop zelf, bij eerste keer opstarten na install vraagt hij je gelijk of je wil calibreren en/of settings wil aanpassen, daar kan al iet sfout gegaan zijn bij jou, hoeft niet per se de driver te zijn.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwordMaster

SwordMaster

Melee Island TM

Topicstarter
Nou nog even een post dat de advertentie na hem opnieuw gemaakt te hebben goed is gegaan.

Ik heb PhotoShop opnieuw geinstalleerd, hij kwam inderdaad met het feit dat de calibratie niet goed was, maar niet dat ik hem kon calibreren.

Anyways, had nu weer normale kleuren, en kon met de tips die ik hier van de forums afgehaald heb een betere advertentie maken.

Ik bedank iedereen voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Ik ben vrij nieuw hier in. De opdracht die ik heb meegekregen voor de drukker is om een formaat aan te leveren:

pdf /x-1a

Wanneer ik wil opslaan zie ik alleen de mogelijkheid om als .pdf op te slaan en dan wat termen zoals CMYK die mij niets zeggen. Kan iemand me in leken termen uitleggen wat ik aan moet vinken in photoshop?

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:06

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

In de Save dialog geef je je bestandsnaam op, wanneer je dan op Save drukt krijg je een Save Adobe PDF dialog waar je meer instellingen kunt doen. Onder Standard kun je kiezen voor pdf/x-1a.

Rail Away!

Pagina: 1