fan voeding omdraaien en voeding zelf ook....

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Jullie zullen wel zeggen: probeer het dan weet je het, maar het is een hele oparatie (en ik zou m'n PSU evt. nog kunnen ruilen) vandaar dat ik eens even wil polsen alhier......

Mijn Cooler Master eXtreme Power 430W(RS-430-PCAP) voeding heeft een grote fan, 120 mm, aan de onderkant.
In mijn kast zit ie ook zo gemonteerd, de kast (desktop CM-Media 250) heeft 'hiervoor' dan ook een rooster aan de onderzijde, kan ie daar z'n warmte kwijt.

Nu helpt deze fan (in tegenstelling tot andere met bijv. 2 fans) niet echt om warme lucht UIT de kast te zuigen. Eigenlijk zorgt ie alleen dat ie z'n eigen warmte (goed) kwijt kan. Er zit behalve aan de achterzijde van de fan (en dus kast) dan ook geen rooster in (om evt. warme lucht uit de kast te 'zuigen').

issue1: Nu is die PSU in deze kast ook om te draaien (meerder schroefgaten), als ik dit doe blaast de PSU volgens mij eigenlijk z'n/de warme lucht de kast in, niet verstandig lijkt me, toch? Waarom zou iemand voor deze constructie kiezen?

issue2: nu zat ik te denken om de fan in de PSU andersom te laten draaien. Dus ipv lucht UIT de PSU naar buiten te blazen gaat ie dan lucht IN de PSU zuigen. Als ik dan de PSU ook nog omdraa Met de fan naar boven, niet naar de onderkant v/d kast) dan zou de fan de warme lucht UIT de kast moeten gaan zuigen en deze via z'n/het rooster aan de achterzijde kwijt kunnen.
Het is dan natuurlijk wel zo dat de PSU eigenlijk met warme lucht van binnenuit de kast 'gekoeld' gaat worden. Er is wel een lucchtstroom vanzelfsprekend (van binnenuit de kast naar buiten).
Zou dit een optie zijn? Of zou de PSU te heet worden?

(doel van dit alles: geen of minder case fans nodig, warme lucht uit de kast wordt door deze oplossing naar buiten gezogen)

Sorry, geheel mij fout!! Vergeet bovenstaande verhaal (voor het grootste deel)......
Verkeerd gekeken/gevoeld. De PSU fan zuigt nu al (koude) lucht naar binnen (ipv warme lucht naar buiten blazen....dus ik kan makkelijk kijken of het verschil maakt als ik de PSU gewoon omdraai) Kan alleen nog zijn dat de PSU dan wel te warm/heet wordt, of is dit niet zo'n probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door kaajee op 23-08-2006 00:20 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Als de voeding zelf niet te warm word (en bijv. je CPU ook niet warmer) lijkt het me niet zo'n probleem..