Toon posts:

PC blijft slechts twee seconden aan

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een pc (van een kennis gekregen om "even" te repareren), deze wil niet meer booten. De pc gaat zo'n twee seconden aan (fan's en de lampjes) en dan meteen weer uit zonder een enkel piepje. Ik heb alle overbodige hardware losgekoppeld en het moederbord uit de kast gehaald om te zien of er kortsluiting via de kast is. Ik heb ook nog het bios gereset. Opnieuw aangezet met alleen CPU, videokaart en één geheugen module. Blijft het zelfde. Alleen moederbord met voeding, nog het zelfde. Op de voeding heb ik ook de voltages eens nagemeten, deze lijken mij aardig binnen de marges, ook als ik PS-ON aan de GND leg gaat ie gewoon aan.

Ik heb in een andere pc de processor, het geheugen en de videokaart getest deze werken probleemloos, eigen moederbord aangesloten met de voeding van deze pc. Na twee seconden weer uit.

Ik dacht dus het moet wel aan het moederbord liggen, een nieuw moederbord aangeschaft via internet en deze aangesloten met weer alleen processor, geheugen en videokaart. De jumpers van de FSB heb ik op dit moederbord ook goed gezet en volgens de site ondersteunen alle bios versies deze processor. Weer precies hetzelfde, na twee seconden uit...

Dan misschien ook de voeding defect? Even bij de pc winkel om de hoek een nieuwe 350W ATX opgehaald. Lijkt het niet te zijn, nog steeds maar twee tellen aan.

Ik heb de voeding er een tijdje af gehad en deze weer opnieuw aangesloten, opeens blijft ie aan staan en hoorde ik twee maal een piep. Ik hem weer uit gezet en de videokaart met monitor aangesloten. Hij blijft nog steeds aan staan maar helemaal geen beeld op de monitor en ook geen piepjes meer, overigens worden de processor en de chipset wel warm. Teleurgesteld alles er weer af gehaald en het oude moederbord weer eens aangesloten, gaat nog na twee seconden uit.
Nieuwe moederbord weer aangesloten, gaat deze nu ook na twee tellen uit!

De hardware:
  • Moederbord: Asus A7N8X Deluxe
  • Nieuw gekochte moederbord: ASRock K7NF2-RAID
  • Processor: AMD Athlon XP 3000+ (AXDA3000DKV4D)
  • Geheugen: 2x256MB DDR 400MHz (PC3200) van NANYA
  • Videokaart: Geforce FX3200 128MB DDR van point of view
Heeft iemand voor mij de gouden tip?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
CPU wordt waarschijnlijk te heet, en het mobo schakelt de PC vanzelf uit als de CPU een veel te hoge temperatuur haalt. Check je pasta / koeler, of zet er eventjes een andere koeler of CPU op.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 11:58

EMP

Krulloos!

CPU wordt waarschijnlijk te heet,
Dat gaat bij een XP niet in 2 seconde, dus dat het de cpu temp is lijkt mij sterk.

[knip] hier stond iets wat je al getest had, beter leren lezen Empie! [/knip]

Qua cpu/moederbord, alles even goed resetten (als de voeding goed is) en dan doorgaan met onderdeel voor onderdeel testen.opbouwen. Geheugenmodules in een andere bank wil ook nog wel eens helpen.

Heb je beide moederborden ingebouwd in de kast? Dubbelcheck dan of er geen schroef-busjes onder het moederbord zitten (in de kast dus) waar de moederborden geen schroefgaten hebben, dan sluiten die het een en ander kort namelijk.

suc6!

[ Voor 51% gewijzigd door EMP op 23-08-2006 14:44 . Reden: Lezen is een vak! ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Empie schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:39:
[...]Dat gaat bij een XP niet in 2 seconde, dus dat het de cpu temp is lijkt mij sterk.
XP start niet op in 2 sec. Dit is puur bios gerelateerd en heb het ook zelf een keer aan de hand gehad vanwege een defecte CPU-koeler dus dit zou zeker de oorzaak kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 14:47 ]

Verwijderd

eigen moederbord aangesloten met de voeding van deze pc. Na twee seconden weer uit.
Ik dacht dus het moet wel aan het moederbord liggen
Foute gedachtegang, maar het ligt dus niet aan het moederbord (aangezien nieuw moederbord hetzelfde heeft.. en ook met een nieuwe voeding).

Zoals jij nu alles uiteenzet, kán er niets stukzijn.. dus je bent toch ergens fouten aan het maken.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:45:
[...]

XP start niet op in 2 sec. Dit is puur bios gerelateerd en heb het ook zelf een keer aan de hand gehad vanwege een defecte CPU-koeler dus dit zou zeker de oorzaak kunnen zijn.
Hij heeft het over een Atlon XP, niet windows XP...een Athlon XP bereikt nooit in 2 sec een te hoge temperatuur dus zou dat zeker het probleem _niet_ zijn.

smile an everlasting smile

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bios reset geprobeerd?

Anders zou ik aan de voeding denken

• iglesiasdelsol
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-04 21:55
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:40:
Ik heb in een andere pc de processor, het geheugen en de videokaart getest deze werken probleemloos, eigen moederbord aangesloten met de voeding van deze pc. Na twee seconden weer uit.
Hier lijkt het dus aan de voeding te liggen...
Dan misschien ook de voeding defect? Even bij de pc winkel om de hoek een nieuwe 350W ATX opgehaald. Lijkt het niet te zijn, nog steeds maar twee tellen aan.
En hierna snap ik het dus niet meer :?
Ik heb de voeding er een tijdje af gehad en deze weer opnieuw aangesloten, opeens blijft ie aan staan en hoorde ik twee maal een piep. Ik hem weer uit gezet en de videokaart met monitor aangesloten. Hij blijft nog steeds aan staan maar helemaal geen beeld op de monitor en ook geen piepjes meer, overigens worden de processor en de chipset wel warm.
En hier lijkt het dus wederom de voeding te zijn...

Weet je zeker dat je dit goed gecontroleerd hebt?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
power button als die vast zit blijvend contact dan valt je pc ook na +- 2 sec uit dus probeer het eens zonder power button en verbind de pootjes eens met een metaal object

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Sluit de spullen eens minimalistisch aan buiten de kast (zonder drives, 1 geheugenmodule. etc.).

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 23-08-2006 14:59 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Check voor kabelbreuk in één van de kabeltjes van mobo naar PC kast (van de led's, on/off/reset switch).

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:25
gewoon even met een schroevendraaier dus, ik herken het probleem wel ja. Ook door de powerbutton.

Verwijderd

1300A schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:01:
gewoon even met een schroevendraaier dus, ik herken het probleem wel ja. Ook door de powerbutton.
alleen duurt dat dan weer 5 seconden, en geen 2.

Verwijderd

Een CPU-Fan probleem.

Deze kan ingesteld staan op een te laag aantal toeren waar het over 2 seconden al overheen gaat.

Ter bescherming kan het systeem dan uitgaan.
Is een optie in de BIOS volgens mij.
Kun je aanpassen of zelfs op ignored zetten als ik mij niet vergis.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:10:
Een CPU-Fan probleem.

Deze kan ingesteld staan op een te laag aantal toeren waar het over 2 seconden al overheen gaat.

Kun je aanpassen of zelfs op ignored zetten als ik mij niet vergis.
Dan zou een BIOS defaultsetting al voldoende moeten zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 12:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

nope default staat die natuurlijk niet op ignore....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
De CPU wordt een beetje warm zeker niet heet, ik heb de koeler er gewoon op zitten.
Empie schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:39:
Heb je beide moederborden ingebouwd in de kast? Dubbelcheck dan of er geen schroef-busjes onder het moederbord zitten (in de kast dus) waar de moederborden geen schroefgaten hebben, dan sluiten die het een en ander kort namelijk.
Ik heb de moederborden niet ingebouwd maar op een houten werkblad naast de kast
liggen
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:46:
Foute gedachtegang, maar het ligt dus niet aan het moederbord (aangezien nieuw moederbord hetzelfde heeft.. en ook met een nieuwe voeding).
Zoals jij nu alles uiteenzet, kán er niets stukzijn.. dus je bent toch ergens fouten aan het maken.
Ben ik het helemaal mee eens, ik moet wel iets fout doen, maar ik ben er nog niet uit wat dat is. Ik denk alleen wel dat er iets kapot is. Een systeem dat een paar jaar gewerkt heeft doet het opeens niet meer. Dat is dus voordat ik er mee aan het prutsen gegaan ben.
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:10:
Zover kom ik niet, krijg helemaal geen beeld
DECOY88 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:56:
power button als die vast zit blijvend contact dan valt je pc ook na +- 2 sec uit dus probeer het eens zonder power button en verbind de pootjes eens met een metaal object
Heb ik getest, blijft hetzelfde. Ik heb de power button ook even doorgemeten, maakt alleen contact als hij ingedrukt wordt.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Zal ook eens een poging doen ;) ..maak je nergens sluiting. Voeding slaat uit na 2sec.
Heb ooit soortgelijk probleem gehad. Sluiting bij een molex..

[ Voor 14% gewijzigd door silitek op 23-08-2006 20:05 ]

Tubes....It's what make music music!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je zegt dat hij wel aan gaat, maar geen beeld geeft: sluit je reset knop eens aan. Echt geen lachertje, sommige borden blijven zonder resetknop rebooten en geven dus nooit beeld.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Had dit probleem laatst ook even toen ik aan het knutselen was.. Koeler zat er niet goed op. Een XP wordt in 2 secs dus wel zo warm ;)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dark Blue schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:14:
Als je zegt dat hij wel aan gaat, maar geen beeld geeft: sluit je reset knop eens aan. Echt geen lachertje, sommige borden blijven zonder resetknop rebooten en geven dus nooit beeld.
Het zou niets uit moeten maken. een reset knop is namelijk niet meer dan een stukje draad. Pas op het moment dat je de knop indrukt wordt die verbonden. Dus het maakt niet uit of er wel of niets op die 2 pinnetjes aangesloten zit.

Wat wel kan zijn is als de resetknop of powerknop WEL aangesloten en ze kortsluiting maken. Trek daarom alle draadjes eens van het frontpaneeltje af en tik de poweron pinnetjes even aan met een schroevedraaier om te booten.

Verwijderd

Sommige moderne voedingen willen ook een harde reset na een sluiting, dus echt even fysiek de stekker eruit halen en er weer in stoppen.
Heb je dit ook geprobeerd?

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb een zelfde soort probleem nu.
Maar als ik mijn computer aan zet dan krijg ik ook een melding te horen (dit zit bij mijn bios in)
deze melding krijg ik te horen: system failed due to CPU over-clocking

Ik heb toen ik de kans kreeg de overklok instellingen al weer uit gezet maar kreeg de zelfde fout.

Verwijderd

Topicstarter
GuuZ schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:19:
Had dit probleem laatst ook even toen ik aan het knutselen was.. Koeler zat er niet goed op. Een XP wordt in 2 secs dus wel zo warm ;)
Haha, je hebt gelijk _/-\o_ . Een XP wordt in 2 sec. idd te warm (de koeler werd zelf wel warm dus gedeeltelijk kon de warmte zelfs weg). Ik heb er nieuwe pasta tussen gedaan en hij doet het weer! 8)7

Overigens, met het oude moederbord en voeding doet ie het nog niet. Ik zet er wel gewoon het nieuwe spul in!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Jep ik heb het zelf ook gehad hoor. Te kleine koeler erop gezet en dat ding hield er ook na 2 seconden mee op. Zet jij maar eens een Athlon XP aan zonder koeler erop, binnen minder dan 5 seconden komt de rook van de core af omdat ie doorbrand (en ja, persoonlijke ervaring mee :P )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eekhoorn12 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:14:
Ik heb een zelfde soort probleem nu.
Maar als ik mijn computer aan zet dan krijg ik ook een melding te horen (dit zit bij mijn bios in)
deze melding krijg ik te horen: system failed due to CPU over-clocking

Ik heb toen ik de kans kreeg de overklok instellingen al weer uit gezet maar kreeg de zelfde fout.
Reset je bios eens helemaal, dat wil nog wel eens helpen (klopt het dat jij ook een Asus bordje hebt?)

• eekhoorn12
  • Niet online
Ja dat klopt om precies te zijn een ASUS p4p800 deluxe

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
RooN schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:49:
[...]

Hij heeft het over een Atlon XP, niet windows XP...een Athlon XP bereikt nooit in 2 sec een te hoge temperatuur dus zou dat zeker het probleem _niet_ zijn.
Onzin.
Ik heb jaren geleden net hetzelfde gehad op een A7N8X deluxe met 1700+, daar zat de heatsink er ook op.
Het probleem was dat deze heatsink een hoekje van de core onbedekt liet door slecht monteren van de heatsink of te weinig prut (weet niet meer).
De oplossing is heatsink eraf, core checken (zal wel al een vette groene brandplek opzitten), genoeg prut erop en opnieuw monteren.

• eekhoorn12
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:27:
[...]
Reset je bios eens helemaal, dat wil nog wel eens helpen
Ik heb het gerest. toen deed mijn computer het weer even. daarna kreeg ik weer dezelfde fout.
system failed due to cpu over-clocking. Maar ik heb dit allang uit gezet. (plus de reset).
Ook heb ik even gekeken naar de temperatuur van mijn CPU maar die lijkt niet boven 35 graden te komen :S

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

eekhoorn12 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:02:
[...]

Ik heb het gerest. toen deed mijn computer het weer even. daarna kreeg ik weer dezelfde fout.
system failed due to cpu over-clocking. Maar ik heb dit allang uit gezet. (plus de reset).
Ook heb ik even gekeken naar de temperatuur van mijn CPU maar die lijkt niet boven 35 graden te komen :S
ook nadat je je FSB goed hebt ingesteld ed?

• eekhoorn12
  • Niet online
Exorcist schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:07:
[...]
ook nadat je je FSB goed hebt ingesteld ed?
Ik denk het wel omdat na de reset alles op de standaard waarden worden gezet toch?
Ook staat in m'n bios de cpu-overclocking op standaard. Andere functies hiervoor zijn 10% tot en met 40%, dacht ik, en manual. daar heb ik hem nog nooit op gezet
Pagina: 1