Analoge 3ccd camera of een mindere digitale

Pagina: 1
Acties:

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik heb even een vraagje.
Ik ben van plan om een digitale camera aan te schaffen. Mijn budget is ongeveer 400 euro.

Op marktplaats zijn er regelmatig analoge videocamera's met een 3ccd chip. Deze kosten tussen de 200 en 400 euro. Nu zou ik graag willen weten wat beter is, een analoge camera met 3ccd, of een duurdere digitale met 1 ccd. Ik wil het gaan bewerken op de computer en in principe moet het overzetten geen probleem zijn. Ik heb een dvd-recorder waar ik de beelden mee kan opnemen (dus zowel analoog als digitaal) en die dvd stop ik dan in mijn computer waarna ik hem vervolgens rip.

Wat denken jullie dat een beter beeld geeft, een analoge 3ccd van Sony (VX1E) of een digitale camera van ongeveer 400 euro.

Ik heb zelf het idee dat die analoge camera mooier beeld geeft, maar ben er niet helemaal zeker van.

via google ben ik niet echt wat tegen gekomen wat verhelderend voor mij werkte, en via de search van GOT ook niet.

• Sebastiaan_2005
Niemand ervaring met een 3ccd analoge camera?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je digitaal gaat bewerken kom je niet om een digitale camera heen. Omzetten van analog naar digitaal is zonde en heeft zelde goede resultaten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sebastiaan_2005
deepspace schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:44:
Als je digitaal gaat bewerken kom je niet om een digitale camera heen. Omzetten van analog naar digitaal is zonde en heeft zelde goede resultaten.
Ik heb een dvd recorder waarmee ik de beelden "in principe" kan opnemen in dvd kwaliteit. Deze beelden zijn dan digitaal en kan ik op mijn computer zetten en bewerken. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen met het verlies.

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
Zoek naar een 2e hands Panasonic 3CCD cam (digitaal) nieuw zijn ze er al rond de 500-600 euro. En de kwaliteit is beter dan dat je analog > digitaal gaat doen.

http://www.speurders.nl/f...10panasonic02103ccd.11.99
zoeits.

[ Voor 46% gewijzigd door messi op 23-08-2006 11:52 ]

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:50:
[...]

Ik heb een dvd recorder waarmee ik de beelden "in principe" kan opnemen in dvd kwaliteit. Deze beelden zijn dan digitaal en kan ik op mijn computer zetten en bewerken. Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen met het verlies.
Sorry, da's echt zonde..... eerst van analoog naar digitaal en dan staat het op DVD in MPG-2 formaat en da's ook al niet het handigste om te monteren.

Ik snap je budget uitdaging... maar dit lijkt me een slecht lapmiddel.

• Sebastiaan_2005
martin2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:59:
[...]

Sorry, da's echt zonde..... eerst van analoog naar digitaal en dan staat het op DVD in MPG-2 formaat en da's ook al niet het handigste om te monteren.

Ik snap je budget uitdaging... maar dit lijkt me een slecht lapmiddel.
Kun je die Mpeg2 niet monteren zonder dat de kwaliteit verloren gaat? De kwaliteit die op de dvd staat is in ieder geval super goed.

• martin2005
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:05:
[...]
Kun je die Mpeg2 niet monteren zonder dat de kwaliteit verloren gaat? De kwaliteit die op de dvd staat is in ieder geval super goed.
MPG-2 is tegenwoordig wel te monteren.... maar het is een zeer lossy codec. Als je een 3CCD zou willen kopen voor de kwaliteit, doen echt de conversies naar digitaal en MPG je inspanningen te niet.

Serieuze kwaliteit voor hobby gebruik komt van (mini-)DV. De meeste editing software is daar ook op gemaakt.

Maar vertel eens wat je ermee wilt gaan doen.... dan kunnen we wellicht wat gerichter advies geven.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:13:
Niemand ervaring met een 3ccd analoge camera?
Contradictio in terminis, 3CCD is per definitie digitaal.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Sebastiaan_2005
martin2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:09:
[...]

MPG-2 is tegenwoordig wel te monteren.... maar het is een zeer lossy codec. Als je een 3CCD zou willen kopen voor de kwaliteit, doen echt de conversies naar digitaal en MPG je inspanningen te niet.

Serieuze kwaliteit voor hobby gebruik komt van (mini-)DV. De meeste editing software is daar ook op gemaakt.

Maar vertel eens wat je ermee wilt gaan doen.... dan kunnen we wellicht wat gerichter advies geven.
Een vriendin van mij heeft een hondnuitlaat dienst. We zijn al een tijdje op zoek naar een camera om filmpjes van de honden te kunnen maken voor op de website. Ik kwam dus gister een analoge 3ccd camera tegen voor 200 euro. Een tijdje geleden heb ik me een beetje verdiept in wat 3ccd precies is dus ik weet dat dat de beste kwaliteit is.
Het lijkt me wel een uitdaging om hier gewoon wat mee te gaan experimenteren, maar als ik vantevoren weet dat de kwaliteit helemaal teniet gaat, dan doe ik het liever niet.

• martin2005
Swaptor schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:12:
[...]
Contradictio in terminis, 3CCD is per definitie digitaal.
Context lezen is wel uitdagend. Natuurlijk is de 3CCD chip digitaal, maar TS spreekt hier over een camera waarbij het videosignaal vervolgens analoog op tape gezet wordt.

• martin2005
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:16:
[...]

Een vriendin van mij heeft een hondnuitlaat dienst. We zijn al een tijdje op zoek naar een camera om filmpjes van de honden te kunnen maken voor op de website. Ik kwam dus gister een analoge 3ccd camera tegen voor 200 euro. Een tijdje geleden heb ik me een beetje verdiept in wat 3ccd precies is dus ik weet dat dat de beste kwaliteit is.
Het lijkt me wel een uitdaging om hier gewoon wat mee te gaan experimenteren, maar als ik vantevoren weet dat de kwaliteit helemaal teniet gaat, dan doe ik het liever niet.
Ik denk dat je voor deze toepassing het verschil tussen 1CCD en 3CCD niet gaat zien. Dat komt pas echt tot zijn recht bij situaties met minder licht, e.d. Dus zolang je die honden niet in het buitenste buitenbos wil gaan filmen, zul je met een fatsoenlijk 1CCD camera ook wel uitkomen.

Daaraantoegevoegd: die hond moeten natuurlijk zo levendig, rennend en springend in beeld komen. Als je dat soort beelden in MPG-2 gaat monteren.... denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. Dergelijke bewegende beelden vragen om een codec waarbij elke frame apart wordt vastgelegd (zoals in DV) en dat is niet het geval bij MPG-2....

• Sebastiaan_2005
martin2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat je voor deze toepassing het verschil tussen 1CCD en 3CCD niet gaat zien. Dat komt pas echt tot zijn recht bij situaties met minder licht, e.d. Dus zolang je die honden niet in het buitenste buitenbos wil gaan filmen, zul je met een fatsoenlijk 1CCD camera ook wel uitkomen.

Daaraantoegevoegd: die hond moeten natuurlijk zo levendig, rennend en springend in beeld komen. Als je dat soort beelden in MPG-2 gaat monteren.... denk ik dat je teleurgesteld gaat worden. Dergelijke bewegende beelden vragen om een codec waarbij elke frame apart wordt vastgelegd (zoals in DV) en dat is niet het geval bij MPG-2....
Maar is het beter om het eerst te converteren naar een ander bestandstype of denk je dat ik met een 1ccd digitaal beter af ben dan met een 3ccd analoog ---> digitaal

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:39:
[...]

Maar is het beter om het eerst te converteren naar een ander bestandstype of denk je dat ik met een 1ccd digitaal beter af ben dan met een 3ccd analoog ---> digitaal
Ik zou voor een 1ccd digitaal gaan boven een 3ccd analoog als je digitaal gaat monteren.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• martin2005
Gutteguttegut schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:45:
[...]
Ik zou voor een 1ccd digitaal gaan boven een 3ccd analoog als je digitaal gaat monteren.
Wat Gutteguttegut zegt.
Pagina: 1