laptop met veel opslag

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik ben al een tijdje aan het bedenken hoe ik zo zuinig en stil mogelijk een server kan opzetten. nou heb ik hier nog een laptop liggen met een defect scherm (geloof rond de 1,5GHZ intel celeron, 512mb ram) het is dan de bedoeling dat hier o.a. al mijn data opkomt als centrale plek in het netwerk (en nog een aantal andere server zaken natuurlijk). nou kom je al snel het probleem tegen dat op een laptop niet veel data kan.

mijn eerste idee was om gewoon een 3,5" hd (of 2) er aan te gaan hangen en deze te gaan gebruiken. Nou heb ik een paar weken zitten zoeken naar een 44pins naar 40 pins adapter (de voeding wilde ik dan uit een aparte adapter halen). Maar deze adapter is volgens mij nergens verkrijgbaar in tegenstelling tot de 40 naar 44 pins adapter.

mijn 2e idee was om er gewoon een aantal usb schijven aan te hangen maar hiermee zit je weer met de snelheidbeperking van de usb poort vooral als ik straks binnen mijn netwerk over wil gaan naar een gbit verbinding (de laptop heeft het onboard).

nou vroeg ik me af of ik misschien een manier van data opslag over het hoofd zie wat heel zuinig werkt en nog goed betaalbaar is en het is de bedoeling dat het 1 systeem wordt dus niet bijv een nas nog apart. Het is dus het belangrijkste dat de server heel zuinig wordt en eigenlijk geen geluid maakt (ik weet dat het eigenlijk niet samengaat met een server >:) )

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is firewire geen oplossing. Effectief heb je meer bandbreedte per disk dan met USB. USB is 480Mb/s, Firewire 400Mb/s, echter USB deelt de bandbreedte met alle USB apparaten, dat doet Firewire niet. Dus wat dat betreft zou dat een betere keuze zijn :)

Verwijderd

Lette ff niet op :S

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 21:56 ]

• Avvd
  • Niet online
firewire heeft de laptop niet, ik zou wel een firewire aansluiting via een pmcia kaartje kunnen regelen maar een pcmcia kaartje heeft ook weer zijn snelheid beperking.

@ alexalmelo: volgens mij bedoel jij toch de adapter om een 2,5" inch hd op een gewone pc aan te sluiten maar ik zoek dus de tegenovergestelde versie

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De limiet van pcmcia hoef je je geen zorgen om te maken, die zal niet eerder aan z'n max zitten dan je usb/firewire behuizing/harde schijf.

Dat is waarschijnlijk wel de beste manier om veel opslag te krijgen iig.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

You're right, lette ff niet op :s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Spacejam schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:54:
firewire heeft de laptop niet, ik zou wel een firewire aansluiting via een pmcia kaartje kunnen regelen maar een pcmcia kaartje heeft ook weer zijn snelheid beperking.
Dat zal wel meevallen, een hdd is ook weer niet supersnel.

• Avvd
  • Niet online
even een kickje

ik was op het idee gekomen om misschien een via epia bordje aan te gaan schaffen en dan wel een M1000:
Specs

opzich voldoed deze aan alles: stil en zuinig maar is zo een bordje nou snel genoeg?
er zit een 1ghz cpu op maar na wat zoeken kom ik er al gauw achter dat deze een stuk trager werken dan bijv een pentium cpu

het is de bedoeling dat dit er op komt te draaien:
windows 2003 + exchange (graag geen verhaal over licencies en overkill van de exchange enzo ik gebruik dit al een tijd op mijn gewone pc :))
apache
mysql
php
newsleecher
twonkymedia

en uiteraard moet deze ook gaan dienen als centraal opslag punt.

is dit bordje er dan nog wel geschikt voor?
want als ik een beetje ga zoeken geven sommige mensen aan dat het ruim voldoende en de ander zegt weer dat een 200mhz pentium cpu nog sneller is

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Spacejam schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:51:
even een kickje

ik was op het idee gekomen om misschien een via epia bordje aan te gaan schaffen en dan wel een M1000:
Specs

opzich voldoed deze aan alles: stil en zuinig maar is zo een bordje nou snel genoeg?
er zit een 1ghz cpu op maar na wat zoeken kom ik er al gauw achter dat deze een stuk trager werken dan bijv een pentium cpu

het is de bedoeling dat dit er op komt te draaien:
windows 2003 + exchange (graag geen verhaal over licencies en overkill van de exchange enzo ik gebruik dit al een tijd op mijn gewone pc :))
apache
mysql
php
newsleecher
twonkymedia

en uiteraard moet deze ook gaan dienen als centraal opslag punt.

is dit bordje er dan nog wel geschikt voor?
want als ik een beetje ga zoeken geven sommige mensen aan dat het ruim voldoende en de ander zegt weer dat een 200mhz pentium cpu nog sneller is
Ik denk dat op zo'n CPU, met win2k3 en exchange 2k3, je op het moment dat je het geheel aanzet, minstens 3 kwartier koffie kan gaan drinken. Oh, en als je dan een mailtje krijgt, kan je mooi even de vaatwasser inruimen omdat de rest van je systeem dan onbereikbaar is.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je een laptop zoekt met veel harde schijf ruimte. Een desktopreplacement: Acer had ooit een laptop met 17 inch scherm en een 3.5 inch harde schijf. ik moest dus de harde schijf vervangen voor mijn klant en hij zei doe maar zo groot mogelijk. Nou 400gb geen probleem en 2 gb intern geheugen met een Intel PIV 3.2 ghz (niet eens mobile). En dat deed dan 45 min met de batterij en gewicht? Dat laat ik buiten beschouwing (meer dan 4 kg).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 22:12
Vantec heeft een PCMIA - eSata adapter is dat niet iets?

Verwijderd

Stond laatst ook een revieuw over in de computertotaal. Op internet staan ook allemaal reviews erover, maar het komt erop neer dat het een heeeeel klein beetje langzamer is als gewoon sata.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Esata heeft ook het voordeel dat deze gewoon als gedeelte van een software raid setup te gebruiken is en je ook gewoon NTFS kunt gebruiken op de schijven.

Via een externe USB schijf ben je veroordeeld tot FAT.

• Avvd
  • Niet online
maar de via c-3 cpu is dus wel echt te sloom? want anders kon ik mijn 2 p-ata schijven gewoon overzetten naar het via bordje. het systeem hoeft ook niet snel te zijn ofzo het moet gewoon goed werkbaar zijn met max 5 users te gelijk (over het algemeen maar 2 tegelijk).

ook een voordeel van de via is dat ik er een pci gbit kaartje in kan zetten (een intel of 3com een fatsoenlijke dus) om zo ook te kunnen upgraden naar een 1Gbit netwerk

[ Voor 24% gewijzigd door Avvd op 29-08-2006 16:46 ]

Verwijderd

of een laptop met eSata(II) ? Dat is extern maar toch heel erg snel.

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 22:12
Via een externe USB schijf ben je veroordeeld tot FAT.
Mijn USB-schijf draait al zo'n 1.5 jaar met NTFS en hij doet het ook nog, wat doe ik fout? 8)7

Verwijderd

Denk er wel aan dat een laptop totaal niet gemaakt is voor dit soort doeleinden.
En een Via Epia met win2k3 op gaat idd heel erg sloom zijn.
Win2k3 heeft nogal veel resources nodig, en dat is iets waar een Epia toevallig niet sterk op scoort ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 19:32 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 15:42

VIPER2001

[GOT]The Source

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

itsalex schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:20:
Als je een laptop zoekt met veel harde schijf ruimte. Een desktopreplacement: Acer had ooit een laptop met 17 inch scherm en een 3.5 inch harde schijf. ik moest dus de harde schijf vervangen voor mijn klant en hij zei doe maar zo groot mogelijk. Nou 400gb geen probleem en 2 gb intern geheugen met een Intel PIV 3.2 ghz (niet eens mobile). En dat deed dan 45 min met de batterij en gewicht? Dat laat ik buiten beschouwing (meer dan 4 kg).
Jammer dat die dan weer niet bepaald zuinig en stil zijn :X

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Avvd
  • Niet online
oke de volgende optie:

CPU

Mobo

deze cpu is schijnbaar vergelijkbaar met een athlon XP 1700+ dit lijkt me dus wel goed voldoende voor een server. ik heb voor dit bordje gekozen omdat ik op internet had gezien dat deze de geode cpu ondersteund (geode socket A 453-pin ==> mobo socket A 462pins <== klopt dit of past die 453 pin gewoon in die 462 socket)

maar zou ik nou met zo'n setje (mobo cpu + 1hd) het stroomverbruik van de epia kunnen evenaren? want dan lijkt dit me de betere keus

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Spacejam schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:55:
oke de volgende optie:

CPU

Mobo

deze cpu is schijnbaar vergelijkbaar met een athlon XP 1700+ dit lijkt me dus wel goed voldoende voor een server. ik heb voor dit bordje gekozen omdat ik op internet had gezien dat deze de geode cpu ondersteund (geode socket A 453-pin ==> mobo socket A 462pins <== klopt dit of past die 453 pin gewoon in die 462 socket)

maar zou ik nou met zo'n setje (mobo cpu + 1hd) het stroomverbruik van de epia kunnen evenaren? want dan lijkt dit me de betere keus
Naar zo'n Geode zat ik ook al te kijken voor mijn nu stroom-zuipende server.

Nadelen van dat Asrock bord:
- Geen SATA
- Maar 2x PCI

Ik heb eigenlijk 3x PCI nodig in dat geval (SATA, Gigabit nic en SCSI krt)
SCSI krt is weer nodig ivm tapeunit en bootdisk (die ik dan mooi apart heb van de data schijven en toch heb liggen)

Ik zit ook te kijken naar een centrino-bord. Lijkt me ook een optie (al dan niet icm zo'n asus adaptording). De 1.3-1.5 centrino's komen betaalbaar 2ehands en da's voor servertje meer dan zat.

• Avvd
  • Niet online
ik ben ook al op marktplaats aan het zoeken naar een socket a mobo met vga en s-ata onboard maar die combo schijnt moeilijk te zijn.

ik heb inmiddels dit bordje besteld:
Link
op de hoop dat de geode er gewoon op werkt en dat het stroomverbruik laag blijft :)

[ Voor 79% gewijzigd door Avvd op 31-08-2006 19:09 ]

Pagina: 1