Toon posts:

CRT vs. TFT prof. beelbewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Is het voor professioneel fotobewerking nog steeds verstandig om een CRT te kopen?
De Samsung 950P van mijn vriendin hebben we na een kort ziekbed moet wegdragen.
Nou werkt ze op mijn Cornerstone P1500. Daar ik daarvoor in de plaats op een rete klein 17inch moet werken (jezus en dan heb ik ook nog op 15" gewerkt, vroeger) is het voor mij van belang dat ze snel een nieuwe krijgt.

Ik koop die bakken altijd 2de hands bij van die opkopers. Dan heb je voor weinig geld een grote mooie monitor met 1 jaar garantie. (ze gaan 1 week daarna altijd stuk:-))

Nou heb ik een mooie EIZO zien staan. Zijn dat nog steeds goede monitors?
Ik bedoel dat ze ook door professionals worden gebruikt?

ERGO:

1. Is het verstandig om een EIZO te kopen?

ad1. Is het uberhaupt verstandig om nog een CRT te kopen?
Geld speelt in deze wel een rol en de zaak moet door draaien....

THNX Kompas

Verwijderd

Als het zo belangrijk is voor de pro in kwestie, lijkt het me het handigst dat deze zelf gaat vergelijken!?
Ik denk dat de pro zelf het beste kan bepalen wat de beste kwaliteit levert, zeker in een directe vergelijking. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:18:
Als het zo belangrijk is voor de pro in kwestie, lijkt het me het handigst dat deze zelf gaat vergelijken!?
Ik denk dat de pro zelf het beste kan bepalen wat de beste kwaliteit levert, zeker in een directe vergelijking. :)
Tja, ik kan je niet meer dan gelijk geven. Maar het is niet gebruikelijk monitoren mee te nemen om te proberen. In de zaken waar zij komt voor haar benodigdheden kan dat wel. Maar daar beginnen de prijzen pas bij 800/900 euro.... En met haar Samsung die ze voor 50 euro op de kop had weten te tikken een heel bedrijf opgebouwd dat lekker loopt. Dus ze wil weer zoiets. Maar ik wil nou wel ietsjes beter voor haar. Maar niet voor zoveel geld...

Verwijderd

Ja kijk, met alle respect, in mijn optiek gaan de begrippen 'professioneel gebruiker' en 'voor een dubbeltje op de eerste rij zitten' niet goed samen.

EIZO heeft in het verleden hele goede CRT-schermen gemaakt, dat wil zeggen dat ze ook echt voor professioneel gebruik geschikt waren. De vraag is natuurlijk wel hoe die kwaliteit bewaard is gebleven. Je zegt dat je een professioneel gebruiker bent of kent. Dan lijkt het mij dat je dé slijtage van CRT's, namelijk verlies van helderheid en scherpte, juist heel storend zult vinden.

Wat betreft kleur geldt dat een goed gecalibreerde TFT echt geweldig goed kan scoren voor 400 of 500 euro, plus het feit dat een TFT voor langdurig 2D-werk beter kan zijn vanwege zijn scherpte en rustig beeld.

Ik denk dat je óf diep in de buidel moet tasten, óf de gok moet nemen voor vijf tientjes. Maar of dat 'professionele' apparatuur oplevert? :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07 08:03
Over het algemeen zijn hedendaagse CRT schermen van Eizo nog steeds zo ongeveer de beste die je kunt krijgen. Ik neem aan dat het een CRT moet zijn vanwege kleurechtheid? Zoek even de specs op van de betreffende Eizo en kijk aan welke standaarden voor kleurechtheid hij voldoet. Vraag vervolgens aan je vriendin of dat een zinnige standaard is.

Wat leeftijd en lang mee gaan betreft. Heb hier nog ergens een Eizo 14" staan die het na 10 jaar nog steeds prima doet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Inderdaad is het voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Het is een mooie Eizo geworden. Echter deze is niet (meer) scherp wat dus erg kl*te werkt.
Om van al het gedonder af te zijn werkt zij nou door op mijn cornerstone (eerst nog even callibreren)en ik ga morgen een TFT kopen. ik denk de ACER AL1916WAs Iets sneller dan de bedoeling maar dat moet maar even. Als alle drukte achter de rug is en er weer een zilvervloot binnen komt gaat zij zich orrienteren op duurzame oplossing.... EIND GOED, AL GOED...

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik vind dat als je naar de prijskwaliteit verhouding kijkt de TFT's nog relatief duur ten opzichte van de CRT's. Ikzelf werk veel met CAD-programmatuur en als ik zie dat zelfs de 21 inch TFT's in alle gevallen niet verder komen dan een resolutie dan 1600x1200 dan valt mij dat toch behoorlijk tegen. Ter vergelijking: ik werk op een 22 inch (in de praktijk is dat 21inch) CRT van Iiyama met een resolutie van iets boven de 1900.
Pagina: 1