Blikseminslag fataal voor mb ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-04 05:52
Hallo,
ik heb een computer hier die door de bliksem is getroffen.
nou heb ik geconstateerd dat de voeding iig nog goed is, maar opstarten ho maar (voeding getest met test stekker)
Nou vraag ik mij af, ik weet zeker dat het mb kapot is maar zal de processor ook kapot zijn ? of kan die wel tegen een stoot.
hetzelfde zit ik met het geheugen.

Volgens mij is het vervangen van het mb al een grote stap.

Constatering :
Voeding gaat aan met test stekker
Voeding gaat niet aan (ook niet even het vennetje draaien) met de aan/uit knop

alvast bedankt

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Probeer de voeding eens in een andere pc, dat geeft je uitsluitsel of hij kapot is of niet. (wat waarschijnlijk is, omdat hij niet boot vanaf de Powerknop)

Daarna zou je je CPU (als de voeding neit kapot is) in een ander moederbord kunnen testen. Dan weet je ook of je CPU of je mamaplank kapot is.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heel erg grote kans dat wanneer je moederbord kapot is door blikseminslag, dat je processor ook naar z'n grootje is. Je kan het natuurlijk niet zeker weten zonder het te testen, maar ik geef het weinig kans.

The devil is in the details.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 15:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Eh, hoe door de bliksem getroffen? Stond ie buiten en sloeg het in... of was het via de telefoonkabel ofzo...?

Maar het lijkt erop dat je mb kaduuk is. Raar dat je voeding dat niet is...

[ Voor 12% gewijzigd door TheNephilim op 22-08-2006 17:51 ]

• wverbeek
  • Laatst online: 05-04 05:52
Bernardo schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:51:
Eh, hoe door de bliksem getroffen? Stond ie buiten en sloeg het in... of was het via de telefoonkabel ofzo...?

Maar het lijkt erop dat je mb kaduuk is. Raar dat je voeding dat niet is...
Die mensen waren op vakantie en toen ze terug kwamen ging hij niet meer aan.

De voeding is in mijn ogen gewoon goed, ik denk zelf dat omdat het mb kapot is dat hij daarom geen signaal geeft aan de voeding waarna hij dus aan moet gaan.
en ik geloof niet dat de draadjes van de aan/uit knop rechtstreeks op de voeding zitten daar zitten nog wel wat chipjes tussen (volgens mij)

met het doorverbinden van de groene kabel met een willekeurig zwarte kabel gaat hij dus wel aan en stuur elk apparaat netjes aan (cdrom cpu-fan cdrw case-fan)

[ Voor 37% gewijzigd door wverbeek op 22-08-2006 17:59 ]

• Mistacal
  • Laatst online: 26-05 15:08
Als de pc geaard was dan kan je pc het best overleven mits ook de aan/uit knop achter op de voeding op uit staat. Onwaarschijnlijk (en in mijn ogen) onmogelijk is dat je voeding het overleeft en je moederbord niet.

Ter verduidelijking: Je voeding werkt op 240V en uitgaand 12V. Je moederbord werkt op 12V, 5V en 3V
Je processor loopt op max 2V. Als de bliksem inslaat en daar door ook je moederbord zoals jezelf denkt dan is direct je processor kapot. En dat je voeding een bliksemvoltage aankan is niet mogelijk.

Met andere woorden. De bliksem heeft er niet voor gezorgt dat je moederbord kapot is gegaan. Wat eventueel een optie is (ook erg onwaarschijnlijk) is een te hoge piekspanning van je voeding naar het moederbord. Als de pc niet meer aangaat via de powerknop kan je ook even de pinnetjes na-meten.

__/`\__/`\__

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
bij mij is ooit de videokaart kapot geknald door bliksem inslag:S

• Mistacal
De bliksem moet via de voeding --> moederbord --> videokaart

Bliksem: 200.000 V (laag ingeschat) Dodelijk.

Er blijft niets van je moederbord over en alle app. die erop aangesloten zijn. (Metaal geleid ;))

Dit alles is logische wijs beredeneerd dus feiten kan ik je neit geven maar iedereen met een beetje elektro-technisch inzicht zal dit bevestigen.

Ik denk dat de vraag hier ook moet zijn: Komt het wel door de bliksem dat je Moederbord kapot is?

[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 22-08-2006 20:14 ]

__/`\__/`\__

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik zou die mensen sowieso adviseren elektrische apparaten uit het stopcontact te halen als ze op vakantie gaan. O.a vanwege blikseminslag, maar ook omdat ze bijv. hun TV op standby aan kunnen laten staan. Dit kost stroom, en je hebt een grotere kans op brand. Het lijkt mij dat je wilt dat je huis nog overeind staat als je terug komt van je vakantie.

Verwijderd

ik weet niet cker hoor, maar zijn de koperen ringen (soort van spoelen) op het moerderbord niet om je andere componenten tegen dit soort schokken te beschermen.

niet tegen de volledige kracht van een bliksem inslag natuurlijk maar die volledige kracht had je natuurlijk helemaal niet. anders had alles in het huis hartstikke kapot geweest en iedereen dicht bij een stopcontact dood (de goudvis al gecheckt :P?). als die stroom door een paar meter lucht jouw huis in kan kan het ook door de vloer naar jouw goudvis. Dus als je goudvis nog leeft en ik gelijk heb over die koperdingen is alleen je mobo kapot. En meestal zitten dat soort beveiligingen ook in voedingen. maar meestal branden die dan zelf door om je moederbord en schijven te redden.

Je kan het altijd laten doormeten bij de pcboer natuurlijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 21:43 ]

• Mistacal
Het klopt wat je zegt dat het niet volle sterkte is. Maar voordat de schok by het mobo is zal eerst de voeding aan de beurt zijn en kdenk wel dat de voeding eraan gaat aangezien 2e spoel van voeding 12V is en je mobo ook. En je bedoeld cker die kleine spoeltjes? Geen id waar die voor zijn....

__/`\__/`\__

Verwijderd

Ok... als er sprake is van bliksem INSLAG zitten er her en der waarschijnlijk rokende gaten in je huis ...

Is er daarentegen in de buurt van je huis (binnen een paar km) een inslag geweest, dan kan het zijn dat de hoge spanning die daarbij ontstaat je huis binnenkomt via bijvoorbeeld tvkabel, telefoondraad, of welk stukje koper dan ook. Dat heet INDUCTIE

het is hierbij een totale loterij welk apperaat er stuk gaat en welk er heel blijft. Het kan zelfs zo zijn dat er apperatuur maanden later nog stuk gaat door de spanningspiek van het onweer.
Het maakt daarbij niet uit voor wat voor spanning je apperatuur gemaakt is, werkelijk niet.. dat maakt namelijk NIETS uit als er +/- 2.000.000 volt doorheen gejaagd wordt.

We praten hier tenslotte over gevoelige apperatuur.
Soms is er één stukje electronica op een bizarre plek in je video / tv / radio / pc kapot en soms zitten en LETTERLIJK gaten in je printplaten en is ALLES kapot.

geen pijl op te trekken bij dat soort verschijnselen....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 11:08 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 22:23
Zoals hierboven al gezegd is het een loterij.

Je kan er geen conclusies aan verbinden. Inductie kan ook via de monitor gaan > videokaart > mobo.
Je kan de nog werkende onderdelen weer gebruiken maar er is niks te zeggen over de betrouwbaarheid. Als er door zo'n onderdeel brand ontstaat dan is dat het risico wat je neemt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat het blikseminslag was? Zijn er nog meer apparaten kapot? En bij de buren ook? Lijkt me nl. vreemd om direct van blikseminslag uit te gaan als de computer niet meer opstart. Er kunnen wel meer oorzaken zijn. Je zou eens kunnen proberen om het moederbord uit te bouwen en dan te starten. Misschien is er wel een insect tussen gekropen om maar iets te noemen :P

En je zegt dat de voeidng 'in jouw ogen' nog goed is. Heb je dit ook daadwerkelijk getest met een multimeter? Misschien komen er wel helemaal verkeerde voltages uit waardoor je een evt. nieuw moederbord ook opblaast.

Verwijderd

Ja, hoe kom je uberhaupt erbij dat het blikseminslag is geweest? Zoals Palomar al zei, er kunnen tientallen redenen zijn waarom een computer niet meer opstart.... Ik weet niet of de PC het enige apparaat was dat het niet meer deed, maar als de computer dus het enige defecte apparaat in huis is , lijkt het me sterk dat het blikseminslag was......

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enige manier om erachter te komen is alle onderdelen los testen. Toen de bliksem hier ingeslagen was, is een van mijn broden helemaal doodgegaan, van de andere was alleen de onboard lan brak zodat die enkel op 10Mb wilde werken maar verder deed dat ding het nog prima. Naast een paar voedingen en netwerkkaarten was de rest nog allemaal heel (hoewel ik vermoed dat een van de dimmetjes die ik in gebruk had wel een klap gekregen heeft).

Dus langdurig testen is het beste dat je kunt doen, zeker met je voeding (persoonlijk zou ik die gewoon vervangen mocht je twijfelen).

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Als een computer echt door de bliksem word getroffen dan is vrijwel zeker het huis waar ie in staat afgebrand zijn tot aan de grond, de gem stroom van een inslag in 30.000 ampere maar kan makkelijk 10x zo groot zijn.

De spanning loopt op tot 300 miljoen volt,en de temperatuur van een inslag bereikt de 30.000 graden.

Ook als de bliksem een stuk verder als je huis is ingeslagen in bv een tel,ant,stoom kabel dan zal alles wat aangesloten is in je huis het loodje leggen,dus de kans dat je voeding nog heel is na een inslag is eigenlijk 0,0 en ook de rest zal alleen geschikt zijn voor de vuilnis bak.

bron:
http://www.knmi.nl/kennis...eit_onweer.html#Inhoud_10

Verwijderd

Dichtbij mijn huis was in de vakantie een bliksem ingeslagen. PC niet aangesloten (defect, gelukkig alleen MB), TV niet aangesloten, het antennenkabel bleef toch stekken (defect, geen geluid maar wel beeld). Dus ik denk, dat door de inductie overspanning in de spoelen binnen de apparaten ontstaan en ze vernietigen. Ze moeten niet perse aangesloten zijn.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Als een computer totaal niet is aangesloten dan is de kans dat door de bliksem je pc kapot gaat vrijwel onmogenlijk,inductie zou kunnen maar de spoelen op je mainboard zijn dermate klein dat ook dat vrijwel nihil is,een pc zit ook nog eens in een metalen kast dus gaat de wet van faraday op net als bij een auto.

Ook een tv waar een antenne in zit zal bij een echte inslag de klap niet overleven net als een evt video of dvd recorder waar de antenne ook naar toe loopt,de kabel boeren waarschuwen regelmatig om bij onweer de kabel te verwijderen maar de meeste zijn eigenwijs en geloven niet dat het echt schade kan aan brengen.

Ik heb zelf 1x een inslag in mn scanner antenne gehad die overigens niet was aangesloten het enige wat er gebeurde was dat de aardlek uitsloeg voor de rest niets aan het handje,dat had wel anders geweest als de scanner was aangesloten.

Hier gaat ook tijdens onweer wat dichtbij is de kabel van mn schotel uit mn 2 tuners want ook een schotel is een leuke bliksem afleider.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik heb wel eens een rokend televisietoetsel gehad, inclusief versplinterd glas ed. Gelukkig was het niet de mijne :p
Anyway, blikseminslag molt veel dat is duidelijk ;) Maar daar geraakt TS z'n pc niet mee gefixt :D

Als je twijfel hebt van wat stuk is, is er eigenlijk maar één goede werkwijze: testen met vervangcomponenten. Heb je die niet zelf in huis, zal je hulp moeten inroepen van vriendne of van een winkel :)

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:51
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Door een (nog) onbekende oorzaak kwam er sluiting in mijn voeding. Mooie steekvlam van +/- 2cm. Een "leuke" cascade van piekspanning heeft behoorlijk wat gemold. Ging van voeding -> mobo -> proc & primairy master. De rest heeft t wel overleefd.

Lang leve inboedel verzekering. Heeft netjes betaald na onderzoek door de lokale PC boer.

Persoonlijk zou ik dus alles vervangen als ik jou was.

Veel succes ermee iig.

Verwijderd

whiplash1990 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:02:
bij mij is ooit de videokaart kapot geknald door bliksem inslag:S
Ben op 4 juni 2003 een @home modem verloren door de bliksem, weg internet. Exuimtum trekt tegenwoordig alles los bij naderend onweer.

Onweer kent ontladingen van boven de 20 miljoen volt en boven de 30000 ampere gedurende enkele nanosecondes. Als een computer vol wordt getroffen knalt letterlijk je kast uit elkaar en kun je de elco's uit de muur gaan plukken. Je zult dus te maken hebben gehad met een zijontlading. Vaak worden de kosten vergoed door je verzekering (inboedel). Sla er de polisvoorwaarden op na ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 08:54 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Misschien is het een goed idee om een piekspanningbeveiliger te kopen. Ik heb een belkin mastercube en die kost maar 15 euro. Dat is toch een prettig gevoel als je computer beschermd is.
Als de boel dan toch kapot gaat wordt het ook nog vergoed door belkin.
http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=162238

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik acht de kans groter dat je mobo kapot is dan dat ook je cpu kapot is, die kans is veel kleiner.

Verwijderd

arno e schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:04:
Misschien is het een goed idee om een piekspanningbeveiliger te kopen. Ik heb een belkin mastercube en die kost maar 15 euro. Dat is toch een prettig gevoel als je computer beschermd is.
Als de boel dan toch kapot gaat wordt het ook nog vergoed door belkin.
http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=162238
Dit gaat je totaal niet helpen bij een blikseminslag, daarvoor zijn de waarden te extreem. De enige manier om je huis te beschermen tegen inductie is je aardlekkast te voorzien van een speciale overspanningsbeveiliging waarvan ik uiteraard de naam niet weet. Vraag het aan de electricien.

• Ernie
@Mig29

Als dat ding niet werkt dan vergoedt belkin tot 55.000 euro aan schade. :9
Het staat er zelfs bij op de site ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Inderdaad, niet moeilijk doen dan ;) Alleen moet je wel zorgen dat je niet zomaar de dagwaarde krijgt ofzo, dat wil je echt niet hebben bij computer apparatuur en andere electronica.

• Ernie
Daar kun je niks aan doen. Het is een goeie smoes om is te upgraden en je krijgt waarschijnlijk wel meer uitgekeerd dan de 15 euro van dat ding 8)

Verwijderd

De mastercube is echt te mooi om waar te zijn ;-). Die kost alleen maar 6€ bij quicksport.nl. Die moet ik nou bestellen. Beetje jammer als naar 10 jaren op de thermopapier-kassabon niet meer te zien is. Zal Belkin dan ook vergoeden?

• Ernie
Ik denk het niet. :(
Waarschijnlijk maak je toch geen gebruik van de garantie, blikseminslagen en spanningspieken komen bijna nooit voor.
Je kunt dan het beste iets meer betalen bij bijv dynabyte of norrod (als ze die dingen verkopen) want daar krijg je een bon op A4 Formaat netjes geprint.

Verwijderd

arno e schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:52:
@Mig29

Als dat ding niet werkt dan vergoedt belkin tot 55.000 euro aan schade. :9
Het staat er zelfs bij op de site ;)
Pas hiermee op. Het product beveiligd alleen de spanning en niet een inslag via UTP ingangen. Als door een inslag in het UTP netwerk alsnog je systeem kabats zegt ben je alsnog het haasje om alles zelf te mogen betalen.

Ik zoek ook zoiets, maar dan met beveiliging van COAX en AC. Ik wil zowel het modem als de PC beveiligen.

Het is optimaler om de bron te beschermen en alle toevoeraders naar de PC (AC, UTP, enz) dan een zo'n stekkerdoosje.

Ik geloof dat er thyristors inzitten.

*Exuimtum loves techniek :9~

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 18:49 ]

Verwijderd

arno e schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:58:
Ik denk het niet. :(
Waarschijnlijk maak je toch geen gebruik van de garantie, blikseminslagen en spanningspieken komen bijna nooit voor.
Je kunt dan het beste iets meer betalen bij bijv dynabyte of norrod (als ze die dingen verkopen) want daar krijg je een bon op A4 Formaat netjes geprint.
kom je vroeg of laat achter ;)

Verwijderd

fijn dat de TS ook nog reageert :)
Pagina: 1