Toon posts:

crash na vervanging met goed ge(mem)test geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem: onverklaarbare crash. Eigenlijk meer een freeze.

Situatie:
ik heb mijn computer zo'n 1,5 jaar intensief gebruikt en nooit problemen gehad. Nu vervang ik mijn voeding en geheugen en crasht m'n computer elke keer een minuut nadat ik m'n computer op heb gestart (als ik reeds ben aangemeld maar m'n tray zich nog aan het opvullen is). Wanneer ik m'n oude geheugen er weer inzet loopt het weer als een zonnetje. In veilige modus kan ik m'n computer een minuut gebruiken voordat hij bevriest.

Hardware:
moederbord: asus A7V600
oud geheugen: 512mb pc3200 twinmos
nieuw geheugen: 1024mb pc3200 kingston
nieuwe voeding: Zalman zm460-aps

Nieuw geheugen net getest met net gedownloade memtest86+ bootable cd. 3 uur lang testen, en geen enkele fout gevonden. Zodra ik mijn computer weer herstart bevriest hij weer, op hetzelfde moment.

Het geheugen lijkt dus goed te werken. Er is me ook verteld door de technische staf van Salland dat dit stripje compatible is met m'n moederbord, dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Aangezien de voeding het goed lijkt te doen (en met m'n oude geheugen werkt alles dan ook prima) en ik geen fouten vind wanneer ik het geheugen test, snap ik er niks van dat het niet werkt. Wat zie ik over het hoofd?

PS twee stripjes twinmos accepteert ie niet, dus vandaar deze aankoop.
PS2 ten overvloede en ook niet echt relevant: oud geheugen en nieuw geheugen tegelijk accepteert m'n moederbord niet

Verwijderd

Heb je niet toevallig een tooltje draaien wat je FSB verhoogt ?

Hmm..zal dan waarschijnlijk aan Windows liggen...maar waar....

Je zou nog kunnen proberen de timings van het geheuegen in de bios wat ruimer te zetten. Evt kan het voltage ook best met 0,2v omhoog om even te zien of het helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:29:
Heb je niet toevallig een tooltje draaien wat je FSB verhoogt ?
Niet bewust gedaan. Kan dat ook door een ander programma ingesteld zijn zonder mijn medeweten?
Hmm..zal dan waarschijnlijk aan Windows liggen...maar waar....
Je bedoelt dat windows moeite heeft met runnen op meer geheugen?
Je zou nog kunnen proberen de timings van het geheuegen in de bios wat ruimer te zetten. Evt kan het voltage ook best met 0,2v omhoog om even te zien of het helpt.
Ik neem aan dat ik dat in m'n bios kan veranderen. Daar staat m'n dram voltage op auto, die kan ik verzetten naar 2,55 2,65 2,75 etc.. waar zou ik hem dan op moeten zetten (ben nogal huiverig ergens te veel volt op te zetten).

Met het ruimer zetten van timings heb ik geen idee hoe dat werkt. Ben nogal een n00b wat hardware tweaken betreft. Om welke aanduiding gaat het dan in m'n bios en waar zou ik die naar moeten verzetten?

PS ik heb wel de nieuwste versie van m'n BIOS

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Asus bordjes zijn nogal eens kieskeurig met geheugen en kingston wil nog wel eens moeilijk doen met iets te weinig voltage.
Zet je voltage eens op 2,65V en kijk eens of dat stabieler werkt :)

Verwijderd

Asus heeft zo'n tooltje waarmee je computer sneller kunt maken...weet niet hoe het heet, maar wanneer dat actief is, kan het je FSB verhogen, waardoor je geheugen het niet meer trekt.

Standaard staat je geheugen op SPD timings. Dat wil zeggen dat de de bios een paar ingeprogrammeerde waarden uit je geheugen uitleest en eea insteld op die waarden. Een soort autodetect. Dat moet je duseerst uit zetten.

Je kunt eea ook met de hand instellen. Instellingen heten:
CAS latency
TRAS
TRAS to CAS
CAS to TRAS
Ik zou dat eerst proberen, door alles twee streepjes hooger te zetten. (b.v. 3-6-6-10, ipv 2-3-3-6) Werkt het niet, zet het dan meer op auto (=SPD ipv manual).
Probeer het dan eens met het verhogen van het voltage. 2,7v moet dat reepje wel kunnen hebben, hij wordt alleen wat warmer en gaat wat korter mee.

Dit is trouwens geen oplossing, maar een work-around. Als ie werkt geeft het wel een idee van waar de oorzaak zit...

Nog steed succes gewenst ;)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst natuurlijk dank voor de duidelijke hulp :) . Ik heb mijn dram voltage verhoogd naar 2,65. Toen dat niet werkte heb ik 't verhoogd naar 2,75 en 't daar op laten staan. Ook dat werkte niet. Het zorgde er alleen voor dat m'n crash wat kleurrijker werd. Het hele scherm stond vool paarse strepen (over m'n computer achtergrond heen). Duidt dat op een grafisch mankement of heeft dat er niks mee te maken?

Het verhogen van de latencies, cas, cas to tras, tras to cas zoals beschreven heeft ook niet geholpen. De crash is weer precies hetzelfde als voorheen en ik kan niks anders doen dan m'n computer weer uitzetten en m'n oude geheugen er weer inzetten om weer aan het werk te kunnen.

Wat voor conclusie kan je hier uit trekken? :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je exacte modelnrs van die Kingston repen posten? Staan exact die gevallen in de QVL voor dit bord?

Zo ja zou dat echt goed moeten zijn, zo nee zou ik dat even onder Salland's neus schuiven. Sowieso is het met name bij Asus borden erg aan te raden je strict aan de QVL te houden, want die borden zijn werkelijk ranzig kieskeurig met geheugen (wat raar is aangezien andere borden met zelfde chipsets dat niet hebben, niet van merken als Gigabyte en MSI, maar ook budgetmerken als Asrock en ECS hebben er niet zo'n moeite mee)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even het hele stickertje overtypen dat erop staat:

Kingston KVR
99U5193-090.A01LF KVR400X64C3A/1G
2365755-0636795

M'n boekje van m'n moederbord bevat alleen referenties naar geheugen van 512mb of kleiner. Niet groter, vandaar dat ik het aan Salland gevraagd had. Ik had hiervoor namelijk een 2e stripje twinmos (ook 512mb) besteld, om naast m'n oude te zetten en dat kon m'n moederbord niet aan. Stom van mij, dus ik retourneer het, betaal extra kosten en vraag om een 1gb stripje dat wel werkt. Vooral daarom had ik juist verwacht dat dit stripje wèl compatibel zou zijn.

Verwijderd

Jouw MB kan met pc3200 niet bijzonder goed. Probeer de timing op pc2700 terug te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Eureka! Dank je TurboDiesel. Als ik m'n dram snelheid terugzet naar 333mhz dan loopt het ineens als een zonnetje. _/-\o_

Ik neem aan dat dit wel betekent dat ik dus een hoop snelheidsverlies heb. Is dit iets waarop ik Salland zou kunnen aanspreken of vinden jullie dat dat m'n eigen probleem is? Zij hebben me tenslotte aangeraden dit stripje te kopen. Als er andere merken zijn die wel op pc3200 draaien, zou ik die misschien toch liever hebben. Of maakt dat allemaal niet zo heel veel uit?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Als je zegt welke processor je hebt dan kunnen we kijken of je snelheidsverlies hebt. Misschien heb je wel een amd 2500+ die op 333 mhz loopt, maar doordat je alles in het bios op 400mhz heb gezet is je processor overclocked geweest en deed ie daardoor weinig.

Verwijderd

Topicstarter
amd 2600+ op 2083 mhz
multiple 12.5x
external frequency 166/33

is dat wat je nodig zou hebben?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 15:46 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1300A schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:04:
Als je zegt welke processor je hebt dan kunnen we kijken of je snelheidsverlies hebt. Misschien heb je wel een amd 2500+ die op 333 mhz loopt, maar doordat je alles in het bios op 400mhz heb gezet is je processor overclocked geweest en deed ie daardoor weinig.
Via chipsets kunnen sinds de MVP3 anno 1998 allemaal async draaien, dus met RAM en CPU op verschillende snelheden :z
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:43:
amd 2600+ op 2083 mhz
multiple 12.5x
external frequency 166/33

is dat wat je nodig zou hebben?
Yup. Je draait dus op 166MHz, dus de performance loss van draaien op 166MHz met je RAM is verwaarloosbaar :z

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 23-08-2006 16:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je PC3200 is CL3,0 denk ik, je kan hem dus als PC2700 CL2,5 of mischien ook als PC2700 CL2,0 gebruiken. Als PC2700 CL2,0 is ie ook sneller dan PC3200 CL3. Als PC2700 CL2,5 verliest je 1-2% (hier getest met Athlon 64 FX-60). Maar jouw CPU loopt met FSB 333 Mhz, met 333 MHz loop je RAM synchron (nog perfomanter)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 17:00:
Je PC3200 is CL3,0 denk ik, je kan hem dus als PC2700 CL2,5 of mischien ook als PC2700 CL2,0 gebruiken. Als PC2700 CL2,0 is ie ook sneller dan PC3200 CL3. Als PC2700 CL2,5 verliest je 1-2% (hier getest met Athlon 64 FX-60). Maar jouw CPU loopt met FSB 333 Mhz, met 333 MHz loop je RAM synchron (nog perfomanter)
Raak punt, maar in memtest doet ie het wel, dan gebruikt ie dezelfde bios settings...

Misschien beter het geheugen gewoon om te ruilen, volgens mij heb je genoeg moeite gedaan het werkend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:31:

Yup. Je draait dus op 166MHz, dus de performance loss van draaien op 166MHz met je RAM is verwaarloosbaar :z
Prima, dat is wat ik wilde horen. Ik ben weer blij en heb een hoop geleerd. Nog een laatste dingetje, hoe zou ik hem als cl2,5 (pc2700) laten draaien? Zit 'm dat weer in de cas latency of zo?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 19:37

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 17:34:
[...]
Prima, dat is wat ik wilde horen. Ik ben weer blij en heb een hoop geleerd. Nog een laatste dingetje, hoe zou ik hem als cl2,5 (pc2700) laten draaien? Zit 'm dat weer in de cas latency of zo?
Jep, dan mag je de latency naar 2.5-3-3-8 zetten. Mocht dit weer tot instabiliteit leiden, zou ik ze fijn laten staan zoals ze nu staan :)

Overigens wil pc2700 niet per se zeggen: cl2,5. PC2700 betekent alleen dat je geheugen op 333 mhz loopt, de latency verschilt per type geheugen. Zelf heb ik bijvoorbeeld PC3200 op 2-3-3-6, een speciale Low Latency module dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Elektronicanet op 24-08-2006 01:03 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Maar...meestal is PC2700 standaard CL2,5 en PC3200 CL3.

Wat oudere borden kunnen soms niet op CL3, wat tot problemen kan leiden...
Pagina: 1