"ping: sendto: Operation not permitted"

Pagina: 1
Acties:

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-04 14:16
Hoi, ik heb de laatste paar dagen problemen met mijn router. Dit is een oude PC met Debian (Woody) erop geinstalleerd.

Mijn internetverbinding wordt na wat langer gebruik erg onstabiel. Pagina's laden niet meteen, maar er is een refresh nodig voor alles laad. Als ik dan mijn router ping krijg ik al snel behoorlijk packet loss (tussen de 5 en 30 procent).

Als ik dan vanuit de router het interne netwerk ping krijg ik soms tussendoor de melding:
ping: sendto: Operation not permitted

Zover ik heb kunnen vinden betekend dit normaal dat je een firewall probleem hebt. Echter ik krijg de melding dus niet bij iedere ping, maar bij sommigen ('loss' tussen de 5 en 30 procent weer). De rest van de pings gaat dus gewoon door.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Zou dit kunnen wijzen op een hardware defect? Of is het gewoon tijd om Debian te upgraden naar de nieuwste versie?

Nog ff de specs van de PC in kwestie:
P133 met 64Mb RAM. 1x 1Gb HDD en 1x 512Mb HDD (configged als dedicated swap). De netwerkkaarten die erin hangen is een tweetal Realtec kaartjes (PCI) van het type RTL8139 (een C revisie en een B of D revisie).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Een kleine vraag omdat het er niet in de TS staat;
Andere pc's in dit netwerk hebben hier totaal geen last van?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Ik denk dat je Debian bak een te zware belasting heeft op een moment dat je geen ping packets kan verzenden/ontvangen. Je hebt 133MHz ter beschikking, hierbinnen draaien ook je Realtec kaartjes, een Realtec kaart beschikt namelijk niet over een eigen CPU, het werkt wat hij moet verrrichten doet hij dan ook op de CPU ipv intern. Je kan beter een 3Com / Cisco / Intel netwerkkaart kopen/installeren, deze hebben een eigen CPU waardoor je de computer zelf niet belast.

RTL is geen probleem op nieuwere computers, hier heb je voldoende snelheid. Echter in oude meut computers is dit niet echt prettig, en kan het bovenstaande probleem tot gevolg hebben.

Dit "kan" het probleem zijn, ik acht de kans dat het hierdoor komt "vrij groot".

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 16:26 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-04 14:16
Het is geen netwerkprobleem, andere PC's kan ik gewoon pingen.
Na een reboot van de router is het probleem ook weg overigens. Alleen komt het dan na bepaalde tijd weer terug.

De belasting van de PC is overigens geen probleem. D'r zat eerst zelfs een RTL8139A kaart in (en die dingen zijn ongelofelijk bugged, waarbij de driver al die zooi moet oplossen). En dat werkte op een P90 ook allemaal perfect.

De CPU belasting komt zelden boven de 10% uit. De load van de netwerkkaarten is dus geen issue. Zeker niet als alles wat hij doet pingen is. (SSH & hoge snelheid gaan niet samen, maar dat komt door de encryptieoverhead). 100MBit zal het ding waarschijnlijk ook nooit halen. Echter, hij hoeft maar maximaal 4MBit (450k/sec ongeveer) te routen en dat doet ie met 2 vingers in zijn neus.

Ach ja, mischien toch maar eens tijd om dat ding weg te doen en een mee te gaan doen met het 'Routerhacking' topic wat in het EL forum loopt :)

EDIT:
Wat ik vergeet te melden: dit ding werkt al als router sinds 2001 (toendertijd als P90, 32Mb RAM met een RTL8139A en een RTL8139B kaartje).

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowLord op 23-08-2006 10:00 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"