Asus P5W DH Deluxe en 4 ATA optische drives

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Een kort vraagje over het Asus P5W DH Deluxe moederbord...

Ik overweeg de opstap naar Core2 Duo, maar heb problemen met het vinden van (moderne) moederborden die 2 ATA-aansluitingen hebben (voor 4 devices). De meeste moederborden hebben tegenwoordig nog maar één aansluiting. Ik heb echter 4 optische drives (en ik heb ze alle 4 nodig) wat natuurlijk nogal moeilijk is met slechts één aansluiting.

De P5W DH Deluxe daarentegen heeft wel 2 aansluitingen (één op de Intel chipset en één op de aparte Jmicron-controller). Maar... Ik hoor tegenstrijdige informatie over de Jmicron-controller. Sommigen zeggen dat er enkel harddisks op kunnen worden aangesloten wat natuurlijk een flinke streep door de rekening zou zijn. Op de Asus-website vind ik niet meer informatie en de handleiding is vreemd genoeg ook niet te downloaden bij Asus (wel een waardeloze WiFi-guide).

Dus is er iemand die me kan vertellen of cd/dvd-drives werken op de Jmicron ATA-aansluiting? Misschien staat er wel iets over in de handleiding mocht iemand dat moederbord in bezit hebben? Of iemand die z'n systeem met dit moederbord aan het bouwen is en het even wil proberen?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43

Shaidar

In de handleiding staat dat ATAPI devices _niet_ ondersteund worden door de jmicron controller. Wil niet veel zeggen of het dan daadwerkelijk ook helemaal niet werkt, maar zij ondersteunen het niet officieel.

Ik zou het risico niet nemen.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Jammer, dan voorlopig maar geen Conroe voor mij. Een volledig nieuwe pc kan er niet af. De upgrade zou wel haalbaar zijn, maar als ik twee drives moet missen vraag ik me af of ik er wel op vooruit ga. Ik heb nu een AMD Athlon 3200+ / Asus A8N-SLI maar ben de laatste maanden niet meer zo tevreden over de stabiliteit van de nForce 4 chipset en meer bepaald de netwerkcontroller.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

PCI controllertje met ATAPI ondersteuning geen optie?

Hier stond een dode link.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Daar zeg je zoiets... Ik ben al wel twee PCI sloten kwijt aan een tv-tuner en geluidskaart, maar aangezien ik geen SLI/Crossfire gebruik kan ik het derde PCI-slot ook wel benutten. Toch weer hoop :)

Bedankt voor de suggestie!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook SATA-opticals kopen. Die zijn (uit mn hoofd) qua prijs vergelijkbaar met IDE-opticals.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ja, maar dat zou de kost weer opdrijven en de modellen die ik nodig heb zijn niet in SATA-uitvoering te verkrijgen. Een Promise Ultra 133 TX2 kaartje biedt me 2 extra aansluitingen zodat ik alle drives kan blijven gebruiken en nog een aansluiting overhoud.

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Dit Bestaat ook nog: http://www1.nl2.conrad.co...ay=fromoutside&~cookies=1

ff snel een linkje gezocht....

Mischien iets voor jouw?
Wel een beetje duur voor een optische drive.

edit:
oops ik bedoelde de Maxcom S-ATA To IDE Convertor Serieel, 40-pins IDE
maar die kunnen alleen hdd's aan zo te zien. :z

[ Voor 14% gewijzigd door Simball op 22-08-2006 16:21 ]

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
ik snap dat geen sli gebruik maar wat dacht je van asus p5n32sli se deluxe bij alternate voor €199
heeft 2 ata aansluiting voor je drives en ondersteunt c2d tot 6800

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
De reden dat ik van een AMD-systeem (weer) naar Intel wil overstappen is omdat ik niet tevreden ben van de nForce chipset. Die P5N32SLI is ook gebaseerd op een nForce en hoewel ik er geen idee van heb in welke mate die vergelijkbaar is met de nForce 4 SLI voor AMD, heb ik er toch even genoeg van. Voorheen had ik steeds Intel chipsets waar ik geen klagen over had.

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
ik weet het niet zkr bij alternate staat dat de p5b van asus 1 ata aansluiting heeft maar volgens mij zijn het er echt 2 hoor kijk maar ff klikken op het plaatje.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1178&modelmenu=1

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Verwijderd

the squaler1 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:02:
ik weet het niet zkr bij alternate staat dat de p5b van asus 1 ata aansluiting heeft maar volgens mij zijn het er echt 2 hoor kijk maar ff klikken op het plaatje.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1178&modelmenu=1
Zie TS en tweede post;
De tweede (rode) aansluiting is een JMicron controller, die alleen HDD's aankan op de IDE poorten...

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb nog wat verder opzoekwerk gedaan over die Jmicron controller. Verscheidene mensen beweren dat je wel ATAPI-apparaten op die controller kunt aansluiten. BeHardware's "Express : Core 2 Duo and P965 vs i975x" bevestigt dat door te schrijven:
However, this is at the expense of the Parallel ATA that is simply abandoned. In order to bypass this problem some manufacturers like ASUSTeK use additional solutions. On the P5B Deluxe used for this test, there is a JMicron JMB363 PCI Express chip that supports 1 PATA as well as 2 additional SATA including one external (8 in total). The PATA port supports two peripherals and we were able to connect two older ATAPI DVD players like the Pioneer DVD-114.
Dus op de P5B lukt het wel met identiek dezelfde controller. Dus waarom niet op de P5W? Op het forum van cdfreaks lezen we in de tweede post van JMicron JMB363 hetvolgende:
My motherboard ASUS P5W DH Deluxe have 1 JMicron JMB363 SATA and 1 JMB363 IDE connectors, in addition to 1 Intel ICH7R IDE connector. I have no problem connecting my PX-760SA to the JMB363 SATA connector and 2 DVD Burners (NEC 4570 and BenQ 1620) to the JMicron IDE, despite that in the manual for the JMicron IDE connector it says "This connector does not support ATAPI devices".
Helaas zijn er ook heel wat mensen die beweren dat het niet gaat (alhoewel het niet duidelijk is of ze dat ook zelf geprobeerd hebben). Ik denk dat ik toch maar voor de P5W DH Deluxe ga. Mocht het uiteindelijk toch niet lukken, dan kan ik nog steeds een PCI ATA controller steken...

Jammer dat die moderne topmoederborden zo'n bont allegaartje zijn van bijeengeraapte hardware. 3 (S)ATA-controllers op de P5W DH Deluxe (ICH7, Jmicron & Silicon Image). Komaan... Dat kan toch nooit zo goed werken als één degelijke controller in de southbridge met voldoende poorten. Ik vind toch dat Intel ietwat voorbarig is geweest met het verwijderen van ATA-ondersteuning uit hun chipsets.

Verwijderd

ik heb het geprobeerd, mijn nec 4570 (oid) doet het niet op de jmicro controller.
In de bios wordt ie al niet behoorlijk herkent en onder windows zie ik em helemaal niet.
Op de andere controller werkt ie probleem loos.

mahi heeft gelijk, 3 controllers op 1 mobo, dat werkt inderdaad niet lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 10:39 ]

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Bedankt om dit even te testen! Blijkbaar is het dus willekeurig of het werkt, maar kun je er maar best vanuit gaan dat het niet werkt.

Als ik dan toch sowieso een aparte PCI ATA controller moet steken, vraag ik me af of ik dan al niet beter voor de 965 chipset ga in plaats van de 975X. Qua performance is er nauwelijks verschil. De enige reden dat ik voor de 975X koos is omdat daar alvast één ATA controller op zit - ik hoopte op twee (nou ja, hij is er wel, maar niet bruikbaar zo te zien).

De Promise Ultra 133 TX2 biedt 2 aansluitingen zodat ik alle 4 m'n drives daarop zou kunnen aansluiten. Dus in principe heb ik zelfs geen ATA-controller nodig op het moederbord. Dus een 965 moederbord waar geen ATA in de chipset zit zou eveneens een goede optie zijn (de Jmicron die doorgaans nog op de 965 moederborden te vinden is schakel ik dan wel uit - dat kan de stabiliteit alleen maar ten goede komen).

Rest me eigenlijk enkel een vraagje over de Promise Ultra 133 TX2. Ik heb de handleiding ervan doorgenomen, maar nergens staat beschreven hoe het bootprocess ervan verloopt. Wanneer ik de Promise als eerste bootdevice instel, kan ik tijdens het booten dan (eenvoudig) kiezen vanaf welke drive ik wil starten? Bv, bij mijn huidig A8N-SLI moederbord kan ik gewoon op F8 drukken tijdens het booten en ik krijg een lijst van aangesloten drives. Dan moet ik gewoon de drive selecteren waarvan ik wil booten. Ik veronderstel dat ik de drives niet meer in dat menu ga zien, maar heeft de Promise een soortgelijk snelmenu?

• jeroendg
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 14:51
Ook ik heb problemen met de JMicron JMB363 controller. Ik bezit een P5B. Volgens de handleiding kan de controller gewoon dienst doen als IDE Controller (1 Aansluiting dus max. 2 drive's). Ik sluit een NEC 4571A DVD brander op de controller aan en één SATA harde schijf. Alles lijkt dan gewoon te werken.

Echter als ik met diverse brand software een nieuwe DVD+RW probeer te formatteren voor gebruik krijg ik een melding van een unknown command en gaat het brand feest niet door. Als ik een reeds beschreven DVD+RW wis is er geen enkel probleem.

Als ik op een verse XP installatie Nero installeer kan ik wel gewoon nieuwe RW's formatteren. Het probleem ontstaat wanneer ik de bijgeleverde driver cd gebruik en de JMicron raid driver geladen wordt. Deze driver wordt, ook als je de driver cd niet gebruikt, geladen via Windows Update.

J.de Graaf

Verwijderd

jeroendg schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:09:
Ook ik heb problemen met de JMicron JMB363 controller. Ik bezit een P5B. Volgens de handleiding kan de controller gewoon dienst doen als IDE Controller (1 Aansluiting dus max. 2 drive's). Ik sluit een NEC 4571A DVD brander op de controller aan en één SATA harde schijf. Alles lijkt dan gewoon te werken.

Echter als ik met diverse brand software een nieuwe DVD+RW probeer te formatteren voor gebruik krijg ik een melding van een unknown command en gaat het brand feest niet door. Als ik een reeds beschreven DVD+RW wis is er geen enkel probleem.

Als ik op een verse XP installatie Nero installeer kan ik wel gewoon nieuwe RW's formatteren. Het probleem ontstaat wanneer ik de bijgeleverde driver cd gebruik en de JMicron raid driver geladen wordt. Deze driver wordt, ook als je de driver cd niet gebruikt, geladen via Windows Update.
voor die raid driver is er een absolute noodzakelijke betere versie van de jmicron site te halen.
Deze verbeterde bij mij de performance van de jmicro controller met zo'n 400% (van totaal onwerkbaar naar gaat best aardig) Of die jouw probleem ook oplost weet ik niet.

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 22:52
Helaas heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb sinds eergisteren een P5W DH Deluxe in mijn bezit, op dit moment heb ik 2 PATA schijven en 2 SATA daarbij heb ik ook nog een NEC 4571a brander. Het lijkt haast niet mogelijk om de 2 PATA schijven en de Brander werkende te krijgen.

Daarom vind ik het wel slecht dat de ondersteuning voor PATA zo snel is verdwenen. Hierdoor komen mensen zoals ik met PATA apparatuur in de problemen.

-

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Dragons schreef op maandag 25 december 2006 @ 00:52:
Helaas heb ik hetzelfde probleem.

Ik heb sinds eergisteren een P5W DH Deluxe in mijn bezit, op dit moment heb ik 2 PATA schijven en 2 SATA daarbij heb ik ook nog een NEC 4571a brander. Het lijkt haast niet mogelijk om de 2 PATA schijven en de Brander werkende te krijgen.

Daarom vind ik het wel slecht dat de ondersteuning voor PATA zo snel is verdwenen. Hierdoor komen mensen zoals ik met PATA apparatuur in de problemen.
Vaak als mensen een nieuw systeem kopen, upgraden ze niet maar gaan ze over tot een volledig nieuw systeem waarvan de DVD brander vaak ook al SATA ondersteund. In jou geval is dat dus niet zo, dat is jammer.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Dragons
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 22:52
Ik heb helemaal genoeg van dit moederbord, ik ga aanstaande woensdag mijn P5W DH Deluxe omruilen voor een andere moederbord. Iemand nog suggesties ??????

-

Pagina: 1