Welke speakers zijn dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil graag een eigen subwoofer maken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ben ik wat info op het internet gaan zoeken en al meteen stuit ik op wat problemen (uitdagingen). Ik heb al een subwoofer van Jamo van het type SW90. Heel got afgezocht maar niemand (op 1 iemand na, waar ik niets aan heb) hier schijnt deze set te hebben. Het is namelijk een set van 1 woofer en 2 satteliet speakers. Opzich geeft het goed geluid, maar nooit zoals ik dat wil hebben. Aan de satteliet speakers heb ik weinig, dus die doe ik weg. De woofer daarentegen kan ik, om te leren wel gebruiken voor een nieuwe subwoofer. Een woofer die minder wollerig en sloom en boomerig klinkt dan ik nu heb. Ik had het idee om de 2 speakers die in deze passieve sub volgens het push-pull principe werken, te gebruiken voor een nieuwe gesloten kast. Dit geeft namelijk een directere, maar mindere diepe bassweergave. Dat geeft niet, want dit is maar een leerproject. Als dit slaagt, ben ik bereid een serieuzere uitdaging aan te gaan, maar daar is wel ervaring voor nodig.

Het probleem:
Om een geschikte kast te bouwen, moet je wel weten hoeveel liter inhoud de kast mag zijn voor het gewenste resultaat. Om daar achter te komen, moet je wel weten wat voor speakers je hebt, anders heb je niets aan winisd, de programma die de kastinhoud voor je berekend. Daar ligt het probleem. Ik heb internet afgezocht naar de nummers die op een van de speakers stond, maar ik kon echt helemaal niets vinden. Als ik zoek op sw90 (de type subwoofer van jamo) kan ik ook niet veel vinden over wat voor speakers erin zitten. Ik loop bij de eerste paar stappen al vast. Daarom een hulpkreet naar jullie toe, voor degene die mij ongeveer kan vertellen hoe ik die gegevens kan vinden.

Hieronder een paar foto's van mijn subwoofer

Voorzijde van de speaker 1:
Afbeeldingslocatie: http://img157.imageshack.us/img157/4374/voorzijdegf3.jpg

Acherzijde van de speaker 1:
Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/6155/achterzijdecx4.jpg

De hele sub waaruit deze speaker komt:
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/8099/helesubzk0.jpg

Edit:
klein foutje in de titel :P

...en waarom?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vraag het aan Jamo zelf zou ik zeggen: http://jamospeakers.com/D...B356AAF4E41256918002CBC33
Verder kan ik je zelf namelijk niet helpen, en idd [google=jamo+sw90] geeft heel weinig info.

/edit: hoeveel cm zijn je woofers?

[ Voor 31% gewijzigd door mithras op 22-08-2006 15:14 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het een gesloten doos is zou je met een liter of 15 tot 20 wel uit moeten komen.

Ik zou het echter laten. Die woofertjes zijn veel te klein om in een gesloten kast leuk werk te kunnen verrichten. Je kunt het amper een subwoofer noemen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Mithras86 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:05:
Vraag het aan Jamo zelf zou ik zeggen: http://jamospeakers.com/D...B356AAF4E41256918002CBC33
Verder kan ik je zelf namelijk niet helpen, en idd [google=jamo+sw90] geeft heel weinig info.

/edit: hoeveel cm zijn je woofers?
Bedankt, ik heb ze een 'message' gestuurd.

edit:

16,5 cm
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:11:
Als het een gesloten doos is zou je met een liter of 15 tot 20 wel uit moeten komen.

Ik zou het echter laten. Die woofertjes zijn veel te klein om in een gesloten kast leuk werk te kunnen verrichten. Je kunt het amper een subwoofer noemen.
15 tot 20 liter? En dat gok je zo maar even? Als je dat kan gokken, denk ik dat je me ook kan vertellen hoe ze uiteidelijk ongeveer zouden klinken, als je zegt dat ze te klein zijn om leuk werk te kunnen verrichten. Ik ben namelijk erg benieuwd.

[ Voor 42% gewijzigd door Younes op 22-08-2006 15:21 ]

...en waarom?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat gok ik zo maar even ja ;) Gesloten komt niet zo dramatisch exact.

Kan natuurlijk ook best zijn dat de "woofer" totaal niet geschikt zijn voor een gesloten behuizing. Als je pech hebt komt er amper bass uit, of je hebt ergens een dikke bult. You just never know.... Maar als ik moet gokken, gok is 15 tot 20 liter. Passief zal er al helemaal weing rendemen overblijven in het sublaag.

Spaar liever voor een echte subwoofer + simpele amp.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:28:
Dat gok ik zo maar even ja ;) Gesloten komt niet zo dramatisch exact.

Kan natuurlijk ook best zijn dat de "woofer" totaal niet geschikt zijn voor een gesloten behuizing. Als je pech hebt komt er amper bass uit, of je hebt ergens een dikke bult. You just never know.... Maar als ik moet gokken, gok is 15 tot 20 liter. Passief zal er al helemaal weing rendemen overblijven in het sublaag.

Spaar liever voor een echte subwoofer + simpele amp.
Ergens een dikke bult? Dat begrijp ik niet en om even terug te komen op wat je ervoor zei: Begrijp ik het goed dat jij zegt dat er speaker speciaal voor gesloten kisten zijn en speakers speciaal voor BR kisten zijn?

...en waarom?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The_Alchemist schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:36:
Ergens een dikke bult? Dat begrijp ik niet en om even terug te komen op wat je ervoor zei: Begrijp ik het goed dat jij zegt dat er speaker speciaal voor gesloten kisten zijn en speakers speciaal voor BR kisten zijn?
Tuurlijk, afhankelijk van de parameters is een woofer meer geschikt voor een bepaalde behuizing. Sommigen zijn redelijk universeel, andere totaal niet. Ik verwacht eigenlijk dat die dingen van jou best in een gesloten past zullen werken. Echter diepgang hoeft je niet te verwachten.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 22-08-2006 15:39 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:16

sphere

Debian abuser

Dat JAMO beweert dat dit een subwoofer is, betekent nog niet dat dat waar is...

Die driver verplaatst gewoon te weinig lucht. Een 17 cm woofer kan je leuk inzetten in een BR behuizing tot 50-60Hz, dan houdt het hard op. Gesloten zou ik in mijn handjes knijpen bij 100, mits het niet een of andere rare lange slag woofer is, zoals de Adire Extremis natuurlijk ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:38:
[...]

Tuurlijk, afhankelijk van de parameters is een woofer meer geschikt voor een bepaalde behuizing. Sommigen zijn redelijk universeel, andere totaal niet. Ik verwacht eigenlijk dat die dingen van jou best in een gesloten past zullen werken. Echter diepgang hoeft je niet te verwachten.
Ik verwacht ook geen diepgang. Dat had ik ook niet gezegd. Doel van dit project is om ervaring op te doen (zoals ik de ts staat ;) )

Nu maar even op het antwoord van Jamo wachten...

...en waarom?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The_Alchemist schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:56:
Ik verwacht ook geen diepgang. Dat had ik ook niet gezegd. Doel van dit project is om ervaring op te doen (zoals ik de ts staat ;) )
Zonder parameters zul je denk ik weinig ervaring opdoen. Ik vrees ook dat je van Jamo niets zal horen. Je kunt natuurlijk proberen de parameters zelf te meten :)

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:00:
[...]

Zonder parameters zul je denk ik weinig ervaring opdoen. Ik vrees ook dat je van Jamo niets zal horen. Je kunt natuurlijk proberen de parameters zelf te meten :)
:D Grapjas!

Volgens help van WinISD hoofdstuk "Creating your own Driver Database" zal dat moeilijk gaan. Tenzij jij een geniale tool hebt ontwikkeld waarmee je dat kan uitrekenen? Voor WinISD heb je minimaal de volgende gegevens nodig:

Qts: De totale 'Q' van een woofer.
Wat is die Q?

Vas: The volume of air having the same (acoustic) compliance as the suspension of the woofer
De Vas begrijp ik niet echt, maar wat ik er van kan maken is dat de hoeveelheid lucht dezelfde acoustische compliance (flexibiliteit??) heeft als de veerkracht van een woofer.

en tot slot de Fs:
De vrije lucht resonatie van een woofer??
(de hoeveelheid lucht die een woofer kan verplaatsen?)

...en waarom?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo geniaale tool :? Wat weerstanden, PC en multimeter zijn voldoende..

Op inet zijn zat guides te vinden. Als je ervaring op wil doen en wil leren wat alles inhoudt, is dit een perfecte start.

[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 22-08-2006 16:46 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn tip:

koop gewoon een paar woofertjes waarvan je de gegevens hebt, zet die jamo weer in elkaar en kar hem op marktplaats.

Wise enough to play the fool

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Oke, zo zie je maar met wat voor newbe je te maken hebt :), want in de help van WinISD stond de volgende zin:

Xmax: The ELECTRICAL LIMIT of the one-way movement of the woofer. This represents how far ELECTRICITY can move the woofer, NOT how far your hand can move it!!

Maar dat even terzijde, want het is niet echt relevant voor wat betreft de benodigde 3 gegegens. Niet goed gelezen dus.

Kun je me vertellen hoe ik dan tewerk moet gaan, of liever nog: Weet jij toevallig een relevante, interessante website?

http://www.diysubwoofers.org/ net gevonden en daar ga ik eens naar kijken, maar hij is wel in het engels. Iemand die een nederlandstalige weet?

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:49:
Mijn tip:

koop gewoon een paar woofertjes waarvan je de gegevens hebt, zet die jamo weer in elkaar en kar hem op marktplaats.
:) Je hebt helemaal gelijk...

...en waarom?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:44:
Hoezo geniaale tool :? Wat weerstanden, PC en multimeter zijn voldoende..

Op inet zijn zat guides te vinden. Als je ervaring op wil doen en wil leren wat alles inhoudt, is dit een perfecte start.
Ik was al zover :)

...en waarom?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Waarom doe je dat dan niet? Atgast heeft een mooi stuk geschreven over het zelf meten van de T/S parameters. Als je gewoon domweg doet wat hij in dat topic zegt, dan kan er weinig fout gaan, al ben je een n00b. Maar die woofers die jij hebt ken ik ook nog van vroeger, daar kun je écht weinig mee hoor. Leerzaam zal het wel zijn als je zelf gaat meten enzo. Misschien nog zelf een ampje in elkaar knutselen en je bent opeens geen n00b meer :P

Wil je dat het project ook nog bruikbaar is: Bouw dan een mooie kast met een Raveland AXX1010 en een XXL subamp. Dan ben je voor ong. 130 Euro klaar :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nederlandstalige DIY forums zijn er ook, bijv. www.zelfbouwaudio.nl. Forums als hififorum.nl en htforum.nl kun je beter wijken. Deze mensen accepteren meestal geen beginners en zelf denken ze superieur te zijn. Waar is die kots smiley gebleven?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:55:
[...]

Waarom doe je dat dan niet? Atgast heeft een mooi stuk geschreven over het zelf meten van de T/S parameters. Als je gewoon domweg doet wat hij in dat topic zegt, dan kan er weinig fout gaan, al ben je een n00b. Maar die woofers die jij hebt ken ik ook nog van vroeger, daar kun je écht weinig mee hoor. Leerzaam zal het wel zijn als je zelf gaat meten enzo. Misschien nog zelf een ampje in elkaar knutselen en je bent opeens geen n00b meer :P

Wil je dat het project ook nog bruikbaar is: Bouw dan een mooie kast met een Raveland AXX1010 en een XXL subamp. Dan ben je voor ong. 130 Euro klaar :)
Bedankt voor je (voor mij) uiterst waardevolle reacties, maar probeer je die van jouw aan mij te verkopen? :9 Zo ja, dan zul je nog even geduld moeten hebben want ik heb totaal geen haast :+

...en waarom?

Pagina: 1