[XP]partitioneren + deep freeze

Pagina: 1
Acties:

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Omdat ik het nu beu ben dat mijn broer of zus de windows omzeep helpt en ik alles terug in orde moet zetten, heb ik het volgende bedacht.

Ik zou twee 80GD Hitachi schijven in RaidO hangen. Hierop installeer ik Windows XP Pro (SP2). Dan maak ik volgende verschillende partities met Norton Partition Magic!
C: Windows XP
D:Data (alle word, excel, powerpoint bestanden)
E:Software (Office XP, fotoshop, omnipage, Winzip, lavalys,...)
F:Foto's

Op een derde HD zou ik dan alle games zetten.

Op de C-partitie waarop windows staat zou ik dan het programma deepfreeze of illusion installeren zodat niemand nog wat kan veranderen of installeren (zoals updates, register ed)

Zal dit lukken? Hou ik zo ook spyware tegen? Want iedere keer dat windows opnieuw opstart is die brol toch weg? Als windows op C staat en games op die derde HD kunnen er dan nog nieuwe games of software op 'E' geïnstalleerd worden door mijn broer of zus? Want dit wil ik namelijk ook niet! Er mag niks geïnstalleerd worden!!! Alleen mogen er office bestanden opgeslaan worden op 'D'!
Of moet alle software op partitie C gezet worden om niks installeren mogelijk te maken?
En wat gebeurd er dan met mijn 'saved games' ? Die zijn dan ook weg of niet?

Verwijderd

Denk dat het gemakelijk is om xtra gebruikers aan te maken voor je zus & broer met beperkte rechten gewoon. bv da ze dan niets kunne instaleren enzo... en via beveiliging ook zodanig zetten dat ze enkle de schijven kunnen lezen & uitvoeren maar niets schrijven ofzo ...

En als er iets op moet , instaleer jij dat en zie dan dat bv de snelkopelingen naar de applicaties dan op hun bureaublad staan...

• dieter87
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:46:
Denk dat het gemakelijk is om xtra gebruikers aan te maken voor je zus & broer met beperkte rechten gewoon. bv da ze dan niets kunne instaleren enzo... en via beveiliging ook zodanig zetten dat ze enkle de schijven kunnen lezen & uitvoeren maar niets schrijven ofzo ...

En als er iets op moet , instaleer jij dat en zie dan dat bv de snelkopelingen naar de applicaties dan op hun bureaublad staan...
Ik heb liever geen verschillende gebruikers omdat het wisselen veel tijd in beslag zal nemen. (opstarten enzo is zeer vervelend) Daarenboven mag ik dan 5 accounts instellen ipv één!! Ik heb vroeger ook al met meerdere account gewerkt (waren wel niet beperkt) en dit gaf alleen maar MEER problemen.

Daarenboven werken die verschillende accounts nogal op het geheugenverbruik, als je van verschillende gebruikers wisselt blijven zijn progs ook nog 'open'

Bovendien kun je met een account met beperkte rechten toch sommige software installeren.
Ook ongewild software installeren mag dus niet. Vb: door op pop ups te klikken, plug-in software,...

Maar hetgeen wat ik hierboven voorstel klopt dit? Is dat haalbaar?

[ Voor 26% gewijzigd door dieter87 op 22-08-2006 17:46 ]

• dieter87
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door dieter87 op 22-08-2006 17:44 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Plugins instaleren in IE enzo gaat niet ( probeer eens flash te instaleren )

Hoe het zit met Firefox weet ik niet.

Wat je wel zou kunnen doen is:

Gewoon de Windows instaleren, en iedere keer als je boot, een image terugzetten ofzo :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• dieter87
Snake schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:47:
[...]

Plugins instaleren in IE enzo gaat niet ( probeer eens flash te instaleren )

Hoe het zit met Firefox weet ik niet.

Wat je wel zou kunnen doen is:

Gewoon de Windows instaleren, en iedere keer als je boot, een image terugzetten ofzo :)
Iedere maal een image terugzetten? Dan duurt het opstarten toch onnodig lang (10minuten of langer ) en hoe zorg je dat dit automatisch gebeurt dan?

Maar waarom is mijn voorstel niet goed? Of begrijpen jullie niet wat ik bedoel?

[ Voor 14% gewijzigd door dieter87 op 22-08-2006 18:42 ]

Verwijderd

Ik snap u voorstel wel ergens maar vind het precies veel te veel werk wat je wilt doen.
Ikzelf zou de methode gebruiken die ik voorstel.

En je kunt bv gebruikers instellen dat ze enkel kunne afmelden é. En niet zo ff veranderen naar andere gebruiker...aldus niet meer gebeugenverbruik.
Ook via groupolicies kun je dan per gebruiker bv zeggen dat ze gene updates ofzo mogen binnehalen. Als beperkte gebruiker kun je zowizo NIETS instaleren... alsook kun je bv zetten dat ze niets mogen downloaden...
En via beveiligngen kun je per map/schijg zeggen welke gebruiker/group al dan niet mag. Windows heeft deze functionaliteit voor iets! En het werkt perfect...

Meer info over die grouppolicies vind je via google...handleidingen & visuele ondersteuning hierover genoeg...

maar dit is enkel mijn voorstel maar :)

• dieter87
Ik heb het eens uitgeprobeerd met die verschillende accounts maar tegen wanneer je daar alles hebt ingesteld bent je een eindje bezig!!

Daarom heb ik het programma deep freeze (standaard edition) gedownload. Maar nu krijg ik die protectie niet meer disabled.
Ik heb alles van hieropgeprobeerd. Maar de ctrl-shift-F6 werkt niet!!! en shift + dubbel op icoon kan ik zelfs niet want ik heb helemaal geen icoon!!
Zelfs vanaf een tweede opgestarte windowspartitie kan ik niks verwijderen.
Toen ik wel op install klikte was hij tijdje bezig en zonder te zeggen reboote hij en was alles gefreezed. (ik heb dus zelfs nooit een paswoord of dergelijke moeten invoeren!

Wie kan me helpen ??

[ Voor 4% gewijzigd door dieter87 op 23-08-2006 22:21 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een opmerking. Een RAID0 waarbij de kans aanwezig is dat iemand de setup verstiert? Dat lijkt me absoluut geen goed idee.

Verder is het inderdaad een aardig intensief klusje de PC voor derden dicht te spijkeren maar toch absoluut aan te bevelen zeker als ik het onderstaande lees:
Not for everyone, but perfect for some
Overall, Deep Freeze performed exactly as described and I experienced no problems. Yet Deep Freeze is still not for everyone. I would be cautious about using Deep Freeze across the board in a normal corporate environment. If your PCs aren't configured properly and your end users aren't educated on Deep Freeze's abilities, the potential problems could be serious. (I can hear the irate user now, "But I saved the yearly report to my C: drive. Now it's not there and I need this for the all-company meeting tomorrow.")

I would, however, recommend this product to those who support PCs in an open environment such as public kiosks, Internet cafes, corporate training rooms, or school computer labs. Deep Freeze can reduce the amount of time your help desk spends managing the PCs in these settings.

[ Voor 64% gewijzigd door Guardian Angel op 23-08-2006 22:29 ]

ARME AOW’er

• dieter87
Hier heb ik ook nog niks bruikbaars gevonden om het te disablen of deep freeze te uninstallen.
http://www.faronics.com/doc/DF6Std_Manual.pdf

Er is blijkbaar ook een hacker tool 'unfreeze' te beschikbaar maar dit werkt niet. Geeft een error:

OK: Service program path found
OK: Reading file
Error 3: cannot get info size

[ Voor 44% gewijzigd door dieter87 op 23-08-2006 22:50 ]

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Deep freeze ken ik niet en daar kan ik niet mee helpen.

Hoe ik is het zou is:
totaal 3x schijven
2x een schijf in RAID 1 config voor Windows en Games
1x een schijf standaard voor alleen Data

In Windows 3 accounts
1 Administrator heeft geen config nodig, je gebruikt het alleen voor installaties
1 User met zeer beperkte rechten. Dit mogen ze zelf indelen en gebruiken.
1 kopie user account met kopie van hun profiel als backup voor als ze de user settings verkloten.

Programma's installeren doe je niet door User Switching maar door Runas. Scheelt iets geheugen.

Als alles goed draait maak je image van je RAID 1 config en daarna koppel je 1 van de RAID 1 schijven los.

Nu mogen ze er gebruik van gaan maken.

Als er problemen zijn heb je 2 backup
1 Backup op de 2e schijf van de RAID 1 die niet is aangesloten.
Je kan dan je PC afsluiten de 1e schijf loskoppelen en je 2e aansluiten en weer opstarten.
1 Image als backup.

Daarnaast heb je ook nog je Windows XP herstel punten.

• dieter87
http://www.rohitab.com/discuss/index.php?showtopic=13816
Method 1 snap ik niet
Method 2 heb ik geprobeerd maar krijg: granted.... failed!!!
Pagina: 1