Hot Swap

Pagina: 1
Acties:

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-02 15:08

ptjuh

New day, same old shit

Topicstarter
Hoi

Server : Proliant DL380 G4
RAID 1
6 disken verdeeld in 3 ( Duz 3 x Raid 1)

Nu kom ik ruimte tekort op mijn systeem en ik weet dat als je een nieuwe disk erin plaatst dat deze wordt bijgeschreven door de andere disk.

Is het nu ook mogelijk om dit te doen met een grotere disk? Zodat ik meer ruimte kan maken?

Ik heb nu disken van 36 gig erin en wil 2 disken van 72 erin zetten. Of pakt hij dan de disken van 72 gig als 36?

iemand een idee?? Of een andere snellere oplossing?

Alvast bedankt!!

Its all in the little things that people do..

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een 72GB disk naast een 36GB zet in een mirror dan wordt de 72GB als 36 gezien.

Met ghost kan je een kleine disk naar een grote klonen en de partities vergroten.

Invoegen doe je zo!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wat heeft de "hot swap" ermee te maken :s?

Als je te weining aansluitingen hebt, zou ik 1 array degraden door een schijf eruit te halen. Vervolgens een 72gigger erin, kies niet voor repair maar maak een JBOD van die schijf. Wat je nu hebt is een losse 72gigger die je gaat vullen met de data die op de degraded array staat. Als je klaar bent kun je de overgebleven 36gig ontkoppelen en de tweede 72gigger aansluiten. Nu kun je de JBOD migreren naar een raid-1 en is de "hot swap" compleet.

Ik ging der even vanuit dat je controller kan migreren van JBOD naar raid-1. Anders kun je wellicht een enkelschijvige raid-1 maken. Maar dat zul je dus even aan de hand van je handleiding moeten uitzoeken.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Je wilt dus een array van 2 36GB disken vervangen voor 2x 74GB

Om welke RAID controller gaat precies?

Even in het kort:

1. 1e 36GB disk vervangen voor een 74GB
2. De 74GB disk laten rebuilden
3. 2e 36GB disk vervangen door een 74GB
4. De 74GB disk laten rebuilden
5. Indien de controller dat ondersteund de array ecpanden met ACU
6. Onder het OS de partitie vergroten met Paragon Partition Manager.

Klaar is kees.

Doe dit wel als je ervaring hebt met controllers, want de opmerking HOT SWAP en het niet vermelden van het type RAID controller geeft mij niet een gevoel dat je voldoende op de hoogte bent van deze materie.

Maar de 36GB disken die je een aantal dagen apart kan houden als backup is wel handig.

Mocht je deze 36GB disken nodig hebben om terug te plaatsen, dan kan je die terugplaatsen maar zal de controller die als BROKEN singaleren aangezien ze beiden een verschillende TIMESTAMP hebben (Ivm rebuild) dus tijdens de boot zal je waarschijnlijk op F2 moeten drukken .

[ Voor 45% gewijzigd door John2B op 22-08-2006 15:49 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship