Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• fromalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 15:16
hallo allemaal,

ik kom hier met de vraag naar de vertrouwenswaardigheid van een bank, meer specifiek fortis bank.
de historie:
[historie]
ik ben morgen 19 jaar, heb reeds enkele jaren een rotslechtte band met men ouders, waarvan eht vooral gaat om een probleem met de moeder. Zonder in detail te treden over deze problemen kan ik kort de huidige situatie beschrijven;
2 maand geleden heb ik een visa kaart aangevraagd, mijn financiele status was hiervoor matig, goed, slecht, het varieerde sterk. Toch kwam ik altijd toe, enkel de telefoon rekening is een klein probleem :p
Hoe dan ook mn vader is een hoog geplaatst man. Een tandarts die buitenaf tal van taken op zich neemt, eigenlijk komt het er op neer dat hij verantwoordelijk is voor juridische expertises, bijscholing etc. Nu in ons dorp kent hij dan ook menig persoon. Mijn bank bevindt zich zelf ook hier in het dorp. Wanneer men mij ter plaatste bedient vraagt er frequent iemand hoe het gaat me mn vader etc.

Hoe dan ook de laatste week is omwille van tal van onderlinge problemen mij duidelijk geworden dat ik hier niet kan blijven, na de laatste ruzie heb ik een 3-4 tal dagen bij mn vriendin doorgebracht, nu is er sprake van er vast in te trekken.
[/historie]

Gisteren ben ik naar huis gekomen om nog een laatste keer te praten. Waar ik onthaald werd door mijn ouders met een grote smile dat ik alleen mag gaan wonen maar dat dat niet zal gaan omdat;
* mijn visa kaart geblokkeerd is
* mijn bankrekening nog slechts 5€ bevat

Dat mijn bankrekening leeg is is mijn fout, heb nl recent een verbouwing gedaan aan mijn kamer.

Maar hoe is het mogelijk dat mn ouders volledig inzicht kunnen hebben in mijn rekening?
Weten welke uitgaves en inkomsten er zijn geweest de voorbije 2 maanden
En mijn visa kaart kunnen laten blokkeren terwijl deze kaarten volledig op mijn naam staan en alle volmachtten voor mij behouden zijn.
Mooier nog hoe kunnen zij de bedragen weten op de rekening van mijn vriendin

Als een bank tegenwoordig deze gegevens al kan doorgeven aan mensen zonder volmacht die mischien wel mijn ouders zijn maar helemaal geen familie zijn van mijn vriendin dan stel ik mij hier toch sterk vragen bij...

Waar ik een concrete vraag over heb naar jullie toe is;

ik vertrek thuis weldra en mn ouders hebben mij al duidelijk gemaakt dat ik naar de rechtbank zal moeten stappen voopr mijn kindergeld op te eisen alsook om hen de studiekosten te laten betalen.
nu wil ik daar deze hele historie best nog bij voeren maar is er een mogelijkheid om hier enig bewijs uit te halen? Houd een bank deze data bij? (welke medewerker welke info opvraagt etc)

MVG fromalk

n.b. : ik weet best dat dit forum geen betrekking heeft tot de historie maar deze plaatst lijkt mij het meest geschikt om een deftig antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen

Verwijderd

Maar hoe is het mogelijk dat mn ouders volledig inzicht kunnen hebben in mijn rekening?
Mischien bankafschriften laten slingeren wat ze op hebben kunnen zoeken? Mocht het zo zijn dat ze via via jullie bankgegevens opgevraagd hebben , en die gekregen hebben, is hier sprake van PrivacyInbreuk, en dat mag dus _totaal_ niet, ongeacht hoe bekend je vader wel niet is :)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 15:18

makje

Professioneel prutser

Ik ga even niet in op je probleem met je ouders, als je daar hulp bij nodig hebt dan kun je die beter in real life zoeken naar mijn mening. Wel kan ik reageren op je probleem met de bank.

Waarom denk jij dat je ouders een hand hebben gehad in het blokkeren van je visa card? Bel je bank eens op en vraag ze waarom je visa card geblokkeerd is en wat je eraan kunt doen. Als zij aangeven dat dat op verzoek van jouw ouders is gebeurd dan kun je ze eens vragen wat voor rechten jouw ouders bij de bank op jouw visa card hebben en als die er niet (voldoende) zijn dan heb je hier gelijk een antwoord waar je wat mee kunt zou je het nodig hebben voor een 3e partij.

Het kan ook zijn dat er een brief lag van Visa dat je card is ingetrokken en dat je ouders die gelezen hebben bijv. Niet echt netjes, maar wanneer relaties slecht zijn...

Overigens zou ik 'nooit' naar een rechter stapen om gelijk te halen tegen mijn ouders. ALS je er al echt tegenaan wilt gaan, gebruik dan een mediater ofzo. Die hebben namelijk meer oog voor niet-juridische zaken zoals omgangsrelaties met je ouders en andere gevolgen die hieruit voortvloeien voor jou...

9800x3d

• fromalk
Wel de info over een mediator is nieuw en zal ik opzoeken, ik verkies zelf deze weg ook niet maar het gewoon zo dat mijn ouders van het moment dat ik vertrek een reeks klachtten tegen mij willen neerleggen wat grotendeels komt doordat er totaal geen correspondentie was de voorbije jaren wat evenzeer mijn fout is geweest.

Hoe dan ook, ik weet heel zeker, dat er van de voorbije 4 maand geen enkel dagafschrift hier in huis rondslingerd, noch een factuur. De verklaring daarvoor is simpel; ik ben mezelf bewust van het feit dat mn moeder wekelijks door al mijn kasten gaat. Hierdoor zijn de problemen grotendeels begonnen.
Daarom liggen alle dagafschriften bij mijn vriendin thuis, sinds eind juni heb ik echter geen afschriften meer afgehaald en toch kan men transacties noemen van de voorbije week incl naam en bedrag.
Mag ik daar nog bij opmerken dat ik door de dag met mn grootmoeder had afgesproken in het dorp om te praten over de thuissituatie waar ik onze auto herkend heb voor de bank, waar die meer als 40 minuten heeft gestaan. En waar ik hem heb zien buitenwandellen met de handen vol papieren.

Verder over de visakaart, toen ik deze aanvroeg heeft men mij correspondentie meegegeven, die nog steeds bij mijn vriendin ligt, alsook dat het contact adres niet het adres van mijn ouders is maar dat van mijn vriendin. De kaart is ook nog maar oud van eind juni.
Verder ben ik vorige week nog bij de bank in kwestie geweest met betrekking tot de visa kaart omdat omwille van een verkeerde aanrekening ik wellicht niet genoeg geld had voor de volgende afschrijving. Waarop men mij antwoorde dat er geen probleem was met de kaart noch mijn rekening, de kredietwaardigheid ofzoiets noemde het toen.

Alvast bedankt voor de grondige informatie

Verwijderd

Dit soort ellende met dorpsbanken heb ik vaker gehoord, ik zou overwegen naar een andere bank te stappen zonder een dorpskarakter (Postbank bijv.?).

In principe moet een bank bijhouden welke medewerker welke informatie opvraagd. Of men dat in de praktijk ook doet, is een tweede vraag. En in de praktijk geven banken geen tot weinig medewerking aan externe onderzoeken.

Bij mijn ouders was er ook een sterke neiging tot het zoeken van onnodige conflicten/ruzie om niks en een onverklaarbare weigerachtigheid om studiekosten te willen betalen (ondanks de zeer goede financiele toestand van mijn vader). Ik wens je veel sterkte in deze moeilijke situatie.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Iig alvast sterkte en ook alvast feli voor morgen :+

Ik gok min of meer dat je een belg bent als ik zo naar je posts kijk, klopt dat? Uit mijn hoofd weet ik me te herinneren dat in NL ouders tot je 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor je (kunnen) zijn. De precieze ins en outs weet ik niet, maar dit zou wellicht ook in belgie zo kunnen zijn waardoor je ouders deze gegevens zonder problemen op kunnen vragen?

Verwijderd

toeter schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:53:

Ik gok min of meer dat je een belg bent als ik zo naar je posts kijk, klopt dat? Uit mijn hoofd weet ik me te herinneren dat in NL ouders tot je 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor je (kunnen) zijn. De precieze ins en outs weet ik niet, maar dit zou wellicht ook in belgie zo kunnen zijn waardoor je ouders deze gegevens zonder problemen op kunnen vragen?
Maar mochten zij dan financieel verantwoordelijk voor je zijn, tot je 21ste, dan mogen ze toch niet zomaar je bankgegevens gaan opvragen bij de bank ? Tenzij bij het afsluiten van de rekeningen hier in toestemming mee is gegaan dat ook de ouders deze beheren of toezicht over kunnen krijgen. Lees anders het contract mischien even door deze kan je verduidelijken hierop.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:45:
Dit soort ellende met dorpsbanken heb ik vaker gehoord, ik zou overwegen naar een andere bank te stappen zonder een dorpskarakter (Postbank bijv.?).
Met de postbank heb ik dan weer minder goede ervaringen wat het uit elkaar houden van ouders<>kinderen betreft...
M'n ouders gingen jaren geleden verhuizen naar een andere stad, en gaven dat netjes op tijd door aan de postbank. Tot zover geen probleem.

Maar waarom de postbank ervan uitging dat ik meeverhuisde naar hun nwe. adres (woonde al jaren op mezelf), is me een raadsel: in ieder ontvingen mijn ouders mijn afschriften toen ook...
Bellen met de postbank, uitleggen dat ik nog steeds op m'n oude adres woonde: "ja meneer, dan moet u een verhuisbericht naar ons sturen met daarop uw oude adres" 8)7

Verwijderd

toeter schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:53:

Ouders (NL) zijn tot financieel onderhoud verplicht voor kinderen t/m 21 jaar. Dat is wat anders dan dat zij het financiele beheer mogen voeren.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Ok, die optie kan de prullenmand in dus.

Waarschijnlijk dan toch pa die met wat babbelen vreemde dingen voor elkaar heeft gekregen.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:02:
[...]
Ouders (NL) zijn tot financieel onderhoud verplicht voor kinderen t/m 21 jaar. Dat is wat anders dan dat zij het financiele beheer mogen voeren.
Bij mijn weten zijn je ouder financieel verantwoordelijk voor je tot je 18 (tenzij door wangedrag oid door rechter ontbonden), net als het beheren van je rekening (tenzij in overleg anders is geregeld). MAAR je ouders kunnen hun rechten tot beheren van jou rekening verlengen tot je 21 zonder toestemming van wie dan ook, en dan kunnen ze je geld beheren tot je 21.
Naja dit heb ik gehoord dan hè, heb mijn vader laatst gevraagd...maar hijs geen bankier ofzo dus neem dit met n korrel zout :+

• fromalk
in belgie zijn volgens mijn vader de ouders ook verantwoordelijk tot 21, wat ook wel geloof dat bij ons het geval is.

Na een kort gepsrek tussen patienten door vertelde hij me dat de visa geblokkeerd is omdat:
ik het huis 3dagen had verlaten. zaterdag vanaf 16u , zondag 24u, maandag tussen 12 en 13u heb ik mijn vader bij de bank gezien, ook wel vreemd mits deze normaal sluit van 12 tot 12.30
Hij verklaarde me dus net dat:
de bank mij kredietwaardig-acht owv de financiele status van mijn ouders en mits ik toen het huis verlaten had de visa kaart gesloten kon worden.

Nu staat mijn adres op het adres van mijn vriendin, en niet dat van mijn ouders?
Dus eigenlijk geld deze argumentatie dus ook niet? Daar ik de volledige tijd mij in het huis van mijn vriendin heb bevonden.

Verder zie ik dan ook niet in waarom mijn vader mijn gewone rekening kan inkijken, iets wat hem ook reeds was gelukt toen ik minerjarig was :?
Toen kon ik erin komen dat hij de voogdij had, maar heden niet meer. Toch zal ik vandaag / morgen de betreffende contracten opvragen bij de bank.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
fromalk schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:22:
Verder zie ik dan ook niet in waarom mijn vader mijn gewone rekening kan inkijken, iets wat hem ook reeds was gelukt toen ik minerjarig was :?
Toen kon ik erin komen dat hij de voogdij had, maar heden niet meer. Toch zal ik vandaag / morgen de betreffende contracten opvragen bij de bank.
Ik zou je bank idd maar eens ff een bezoekje brengen, hoe dan ook, ze mochten je ouders dit volgens mij niet zomaar meegeven allemaal :/

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 15:18

makje

Professioneel prutser

De meeste banken zijn tot 5 uur open. Heb je ze al eens gebeld en het ze gevraagd?

Óf ze hebben een duidelijke reden in hun administratiestaan (te vaak betalingsproblemen of misschien toch 'verzoek familie') óf ze hebben geen reden staan.

In het laatste geval zeg je ze de card weer beschikbaar te stellen en vraag je daar een een briefje van waardoor je gelijk dit incident op papier hebt. Heb je meer van dit soort 'onverklaarbare incidenten' dan kun je die altijd meenemen als je ofwel stappen gaat ondernemen tegen je ouders (let wel: het is en blijft familie, ook wanneer jij over n jaren kinderen hebt en ze naar opa en oma willen) ofwel wanneer je dit soort zaken 'gewoon' met je ouders wilt uitpraten.

Met vage beschuldigingen en vermoedens kun je zeker niets. Misschien is er (v.w.b. deze visa card) wel helemaal niets aan de hand!

edit:
ah, ga je al doen dus :P

9800x3d

• fromalk
alvast bedankt voor de tips in betrekking tot mijn ouders

verder heb ik nog geen enkel probleem gehad om de visa kaart te betalen, wel ben ik vorige week gelijk ik eerder al zei gaan vragen of ik negatief kon gaan met deze kaart indien de betaling daadwerkelijk verkeerd was aangerekend van mijn hotel wat gelukkig niet is gebeurd.

Dan verder, ik heb een openstaande factuur bij mobistar, mijn telefoon maatschappij, die reeds een week over datum is, voor de 2de maal. Hoe dan ook heb ik heden het geld hiervoor en moet ik enkel de storting doorvoerenwat ook weer niet gaat daar ik het huis niet kan verlaten voor 17u.
Met de afrekening van visa die ik nog dien te krijgen zal ik het daadwerkelijk moeilijk hebben, en met de volgende mobistar factuur nog een tikkeltje meer. En als slot van mijn schuldenberg moet ik mijn vader nog een aanzienlijk bedrag terug betalen voor een betaling die hij eerder heeft uitgevoerd in mijn plaats.
Desondanks dat ik slechts 5€ op de bank heb, ben ik nog nooit eerder negatief gegaan.

Tot slot ben ik van plan morgen zelf bij de bank langs te gaan, als mn vader dan toch zo goed bevriend is loopt er al rap eens iets mis met het opsturen van correspondentie (zoals al 3* eerder gebeurde voor mijn internetbankieren). Bij mijn weten is men terplaatse verplicht mij tijdens de openingsuren de betreffende informatie te verschaffen

Verwijderd

fromalk schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:22:
in belgie zijn volgens mijn vader de ouders ook verantwoordelijk tot 21, wat ook wel geloof dat bij ons het geval is.
Klopt. Drijf het meningsverschil met je ouders echter niet tot het einde, nu gaan ze waarschijnlijk nog je studies betalen omdat ze verplicht zijn (ze zijn effectief verplicht je studies & onderhoudsgeld te betalen). Stel dat je het van je ouders niet krijgt, kan je normaal bij het OCMW gaan aankloppen en op die manier van hen geld krijgen, dat zij dan gewoon bij je ouders gaan halen (en aangezien je vader een hoge functie heeft kan dat toch een aardig bedrag zijn, ik meen me te herinneren dat het rond de 500€ maandelijks was).

Echter als het hen te veel wordt, heb je kans dat ze naar de notaris gaan en je laten afschrijven als kind. Dan heb je wettelijk gezien niets maar dan ook helemaal niets meer te maken met je ouders, het zijn dan gewoon vreemden voor je. Dit heeft ook tot gevolg dat zij je studies niet meer moeten betalen/geen leefgeld meer moeten betalen. Verder ben je ook je recht op erfenis en dergelijke kwijt.
Na een kort gepsrek tussen patienten door vertelde hij me dat de visa geblokkeerd is omdat:
ik het huis 3dagen had verlaten. zaterdag vanaf 16u , zondag 24u, maandag tussen 12 en 13u heb ik mijn vader bij de bank gezien, ook wel vreemd mits deze normaal sluit van 12 tot 12.30
Hij verklaarde me dus net dat:
de bank mij kredietwaardig-acht owv de financiele status van mijn ouders en mits ik toen het huis verlaten had de visa kaart gesloten kon worden.
Nu staat mijn adres op het adres van mijn vriendin, en niet dat van mijn ouders?
Dus eigenlijk geld deze argumentatie dus ook niet? Daar ik de volledige tijd mij in het huis van mijn vriendin heb bevonden.
Dit lijkt me een logische verklaring voor het sluiten, die Visa wordt pas uitgereikt als het inkomen groot genoeg is en de leningen laag (alleszins met de verhouding ertussen). Jij hebt nu ineens geen inkomen (je staat op het adres van je vriendin ingeschreven), dus je hebt nu een véél lager inkomen (weet niet of ze werkt?). Hierover ken ik niet zoveel, neem hiervoor contact op met je bank.
Minderjarig is normaal, dan hebben je ouders altijd het recht daarop. Meerderjarig lukt niet meer, mijn ouders kunnen totaal niet weten hoeveel ik op mijn rekening heb of hoeveel ik uitgeef (althans op mijn fortis), want daar hebben ze geen volmachten ofzo op. Langs de andere kant heb ik ook rekeningen lopen bij de argenta, en daar is het zo een beetje nog een dorpssfeer. Ze kennen je persoonlijk, dus ik wandel daar binnen, vraag om alle uittreksels en ik krijg die van mij, mijn ouders, en zelfs mijn tante mee als ik erachter vraag. Nu niet dat dat bij ons een probleem vormt, hoe meer ze zien dat mijn rekening leeg is hoe meer erbij komt, maar toch zou dat ook niet mogen (zeker van mijn tante haar rekeningen niet, zij vindt het wel makkelijk, maar toch)
Ik heb even het contract van mijn jongerenrekening erbij genomen, en daar staat onderaan een alinea'tje over de gegevensafhandeling.
heb er een picje van hier gezet;
http://users.telenet.be/my_space/PD/GoT/Afbeelding%20020.jpg

(witte vlakken waren mijn gegevens, die zijn hier niet nodig)

edit; betrouwbaarheid van de bank ligt er gewoon aan of je in een klein gat woont of niet, ik ben hier zeer tevreden over de Fortis. Wel is hun reclame niet altijd even duidelijk; toen ik mijn rekening opende werd er reclame gemaakt met internationaal betalen zonder probleem. Tot ik in Parijs wou afrekenen, helaas de bankkaart was nog niet internationaal geactiveerd. Afwassen! :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 14:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:54:
[...]

Echter als het hen te veel wordt, heb je kans dat ze naar de notaris gaan en je laten afschrijven als kind. Dan heb je wettelijk gezien niets maar dan ook helemaal niets meer te maken met je ouders, het zijn dan gewoon vreemden voor je. Dit heeft ook tot gevolg dat zij je studies niet meer moeten betalen/geen leefgeld meer moeten betalen. Verder ben je ook je recht op erfenis en dergelijke kwijt.
Een kind kan al niet onterft worden! (in België)
Verder ben ik nergens tegengekomen dat een kind "afgeschreven" kan worden, dit zou nogal een gemakkelijke oplossing zijn in veel gevallen.
Misschien is zoiets mogelijk via een rechtbank, maar zelfs daar twijfel ik zeer sterk aan.
bron: http://www.notaris.be

Wat betreft de bank zelf:
Ik weet dat bij KBC het gezinshoofd de rekening-informatie van alle gezinsleden kan inzien. Hoe het bij Fortis zit weet ik niet, maar ik weet wel van een collega van mij die indertijd naar Fortis is overgestapt speciaal om te voorkomen dat zijn ouders zijn rekeningen kunnen inzien.

Desalnietemin lijkt het mij het beste om gewoon al van bank te veranderen. Er zijn hiervoor genoeg mogelijkheiden (zelfs enkele waarbij VISA geen extra kosten met zich meebrengt)

Wat betreft de problemen met je ouders, hiervoor misschien eens contact zoeken met een relatie-therapeut.
Het vredegerecht zou ook een optie zijn, daar ze dan eerst proberen om met iedereen rond de tafel te zitten en tot een compromis te komen. Maar naar de rechter stappen zou toch een allerlaatste optie dienen te zijn.

Al bij al wens ik je nog veel sterkte.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
Kan het ook zo zijn dat je ouders net hebben gedaan alsof je de visacard kwijt was? En dat ze de card dus meer uit veiligheidsoverwegingen hebben geblokkerd?

Ik kan me voorstellen dat de bank dat wel doet. Zeker als ze kunnen aantonen dat er een fam. band is. Stel iemand is de card kwijt door een overval en in paniek. Diegene kan dan best wel niet in staat zijn om te bellen.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En ben je nog bij de bank geweest??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Geen oplossing voor je maar zeker banken in kleine plaatsen zijn naar mijn idee/ervaring weinig integer als het gaat om hun klanten. Mijn toemalige werkgever had ooit een telefonisch storting gedaan van mijn salaris. Wat doet de bank, belt op naar mijn huis (woonde nog bij mijn ouders) en gaat doodleuk vertellen aan mijn ouders wat er gestort is.

Niet dat die niet wisten wat ik verdiende, maar hoort niet. Dus enorme pissige brief gestuurd over de mega retards die daar schijnbaar op de bank werken. Twee dagen later brief terug dat ze procedures gingen aanpassen en drie dagen later de directeur van de betreffende bank op de stoep om me een bodywarmer te geven :) (dat gebeurd dan ook niet in grote plaats overigens).

Anyway, banken zijn soms echt enorm slordig. Gezien je situatie lijkt het me alleen maar gezond dat je visa kaart geblokkeerd is. Zou dat lekker zo laten. Maar zou inderdaad ook achter de bank aangaan en eens even horen hoe dat komt en wie de oorzaak was. Ik vind het namelijk super amateuristisch. Maar uit je post vind ik ook absoluut blijken dat je nog niet met geld om moet gaan dus wat kritisch zijn richting jezelf kan ook geen kwaad. Verder is ruzie met je ouders hebben gewoon kut, been there. Dus probeer dat een beetje op te lossen. Maar kan me het wel een beetje voorstellen van je ouders na het lezen van openingspost. Netjes is het niet, maar als ik een zoon zou hebben van 19 die beroerd met geld om gaat dan zou ik ook proberen hem voor erger te behoeden.

Wens je welk veel succes, probeer het allemaal een beetje redelijk op te lossen met je ouders en zorg voor wat meer geld. Wil je ooit zelfstandig worden dan red je het niet met 5 euro. En neem van mij aan, dat stukje onafhankelijkheid kan je ook een erg goed gevoel geven. Je eigen boontjes doppen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1