[EXCEL] Cell blank/NULL krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een grafiek. De waardes die voor de grafiek gebruikt worden ontstaan door een IF-formule.
De IF formule moet namelijk bekijken of een ander veld 0 is of niet. (vb =IF(D5=0;"";D5=1))
Het probleem zit hem in de "". Dit levert namelijk een spatie op die in de grafiek weergeven wordt als een 0. |:(
Ik wil dat hij deze "" gewoon niet weergeeft in de grafiek. Ik heb de excel hulp al gebruikt maar de enige manier om lege velden te maken is door de font kleur op wit te zetten 8)7 |:(
Ik ben dus op zoek naar een null waarde of een #BLANK! waarde die ik via een formule in mijn cell kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:09
Als het goed is zou "" een leeg veld moeten opleveren. Test eens met de formule =LEN(het veld wat leeg hoort te zijn). Als het goed is, moet dat 0 opleveren.
Ik denk dat het probleem zit in hoe de grafiek omgaat met "lege" waardes, dus duik eens in de grafiekopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:09
onkl schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:53:
Als het goed is zou "" een leeg veld moeten opleveren. Test eens met de formule =LEN(het veld wat leeg hoort te zijn). Als het goed is, moet dat 0 opleveren.
Ik denk dat het probleem zit in hoe de grafiek omgaat met "lege" waardes, dus duik eens in de grafiekopties.
Sorry, foutje. Excel levert welliswaar een leeg veld, maar de grafiek "ziet" de formule en zal dus een 0 invullen.
Wat je misschien kan doen, als workaround, is een fout opwekken. Die worden door grafieken wel genegeerd.
=IF(D5=0;MATCH(1;2;1);D5=1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Vzik zijn is de 'plotblank' property nog steeds alleen via VBA benaderbaar en niet via de Gui. Simpeler is het om aan het veld de waarde 'niet beschikbaar' toe te wijzen; dan wordt het punt niet geplot.

=als(D5=0;nb();D5=1)

edit:
Wat je misschien kan doen, als workaround, is een fout opwekken. Die worden door grafieken wel genegeerd.
=IF(D5=0;MATCH(1;2;1);D5=1)
Dat is dus geen fout, maar een formule die als resultaat nb# heeft. Dan is het tóch makkelijker om daar gewoon de ingebakken functie voor te gebruiken. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Lustucru op 22-08-2006 12:11 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Topicstarter
Het genereren van een fout werkt! Er ontstaat een #N/A! en die wordt niet geplot
nb() werkt ook maar dan moet het voor de engelse versie na() zijn. Ik wist niet dat er een formule was voor het niet bruikbaar maken van een cell. :D

[ Voor 37% gewijzigd door HappyGilmore op 22-08-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Andersom ;)
je hebt een engelstalige versie dus nb() gooit een fout en die wordt idd als nul geinterpreteerd, en onkls code geeft geen fout maar hij genereert ietwat omslachtig de waarde #NB (NL) of #NA (engels)

edit:
dur wordt wat afgeedit :)
Even door mierenneuken. nb() doet letterlijk wat er het zegt: er is geen waarde beschikbaar, wat dus aardig overeenkomt met een NULL. Het is dus geen foutwaarde of het onbruikbaar maken van een cel; het is eenvoudig weg de afwezigheid van een waarde.

Hoe een grafiek lege cellen verwerkt kun je instellen met VBA met chart.displayblankas

[ Voor 48% gewijzigd door Lustucru op 22-08-2006 12:23 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1