Toon posts:

grub error 17

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Ik zit met een probleem... als ik mijn computer start krijg ik de melding
grub error 17. Nooit porblemen gehad met mijn partities, liet gisteren iemand zien hoe partition magic eruit zag... niets gedaan en afgesloten. En nu heb ik dit!

Nou heb ik de ubuntu live cd opgestart en een screenshot gemaakt van mijn partities:
Afbeeldingslocatie: http://www.youwillsee.biz/test.png

Ook heb ik mijn boot disk gemount en menu.lst bekeken:
http://www.youwillsee.biz/grub.txt

Het is voor mij nu onduidelijk hoe ik verder moet...
Wie kan mij helpen?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.
Verder mount je de ext3 boot partition met (hd0,6), maar grub begint toch bij 0 te tellen, en je wil hda6 mounten, dus waarom dan niet (hd0,5) :? Of zie ik iets over het hoofd?
Kan je anders de livecd opstarten en chrooten en grub opnieuw installeren?

Lees je anders verder in: http://ubuntuguide.org/wi...fter_Windows_installation

Verwijderd

Topicstarter
root@ubuntu:/mnt/boot# grub-install /dev/hda
Could not find device for /boot: Not found or not a block device.

Iemand enig idee wat ik nu moet doen?

Verwijderd

/dev/hda2 staat bij jou als bootable, dus grub-install /dev/hda2 should do the trick

Verwijderd

Topicstarter
root@ubuntu:/mnt/boot# grub-install /dev/hda2 Could not find device for /boot: Not found or not a block device.

Doe ik iets fout?

Verwijderd

Probeer dit eens te veranderen in je grub menu:
code:
1
2
root            (hd0,5)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/hda6 ro single.

Waar staat je root filesystem op? hda7 is je swappartitie terwijl die natuurlijk in /boot op je rootdir moet zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 12:26 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 20:08

woutur

Klauwtjes uit!

Stappen om jezelf verder te helpen:
1) Zoek uit waar je /boot staat. Dat kan een aparte partitie zijn in jouw geval bijv. dev/hda8 of waar je root is geinstalleerd zoals /dev/hda6
2) Boot een willekeurige live cd.
3) Commandline: vul in grub
4) Vul in: root (hd0,x) waar x de partitie is waar /boot zich bevindt. Als /boot op /dev/hda8 gemount wordt dan is het (hd0,7) als ie op /dev/hda6 gemount wordt, (hd0,5)
5) Vul in: setup (hd0) , grub wordt hiermee naar je master boot record geschreven.
Nu kan je rebooten zonder live cd. Grub is wat moeilijk en er kan vanalles aan de hand zijn dus geen paniek als het eerst niet werkt. Anderen mogen mij trouwens wijzen op foutjes in bovenstaande beschrijving. Bovendien zou ik even je menu.lst (grub.conf) aanpassen want de menu entries staan er allemaal 3 maal in? Ik weet niet of dat specifiek voor Ubuntu is maar grub hoeft echt maar eenmaal te weten welke kernels er te booten zijn.

EDIT
Bij nader inzien heeft het misschien meer te maken met je grub.conf dan met de installatie van grub. Zoals eerder gezegd: verander de parameters van je grub.conf naar de bijpassende (hd0,x).

[ Voor 9% gewijzigd door woutur op 22-08-2006 13:20 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
wat is nou mijn boot?

op hda8 heb ik een map grub met menu.lst:
http://www.youwillsee.biz/grub2.txt

op hda6 heb ik de map /boot/grub/ met menu.lst:

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:53:
wat is nou mijn boot?

op hda8 heb ik een map grub met menu.lst:
http://www.youwillsee.biz/grub2.txt

op hda6 heb ik de map /boot/grub/ met menu.lst:
Ik denk dat je root dir (dus je / tree) op hda6 staat met een apart partitie voor je /boot dir op hda8 als ik op de grootte van die partitie afga.

Verwijderd

Topicstarter
dus dit:
root (hd0,5)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.15-26-386 root=/dev/hda6 ro single.

Moet op de menu.lst van hda8 gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand anders dan hoe ik de windows partitie kan booten, hda2? dan gooi is linux er af.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Met live cd /dev/hda8 mounten. Dan in aldaar op die schijf /etc/fstab bekijken of er een aparte /boot vermeld staat. Zoniet is /dev/hda8 hetgeen dat je in /boot/grub/grub.conf opgeeft als root (hd0,7).

Je windows kan je proberen terug te krijgen door even te zoeken alhier op het forum of in google naar herstellen master boot record win xp. Je doet dat geloof ik door je xp installatie cd te booten en dan ergens voor herstel te kiezen met 'c' ofzo. Dan moet je geloof ik het commande /fixmbr geven. Even zoeken dus.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
trouwens zoals op het plaatje te zien is bij /dev/hda4 is het filesystem unknown... Moet dit niet ext3 zijn?

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik denk dat je op een of andere manier een partitie verwijderd hebt. Het heet ook niet voor niets Partition Magic. Ze verdwijnen er vanzelf mee :P

Verwijderd

Topicstarter
woutur schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:27:
Stappen om jezelf verder te helpen:
1) Zoek uit waar je /boot staat. Dat kan een aparte partitie zijn in jouw geval bijv. dev/hda8 of waar je root is geinstalleerd zoals /dev/hda6
2) Boot een willekeurige live cd.
3) Commandline: vul in grub
4) Vul in: root (hd0,x) waar x de partitie is waar /boot zich bevindt. Als /boot op /dev/hda8 gemount wordt dan is het (hd0,7) als ie op /dev/hda6 gemount wordt, (hd0,5)
5) Vul in: setup (hd0) , grub wordt hiermee naar je master boot record geschreven.
Nu kan je rebooten zonder live cd. Grub is wat moeilijk en er kan vanalles aan de hand zijn dus geen paniek als het eerst niet werkt. Anderen mogen mij trouwens wijzen op foutjes in bovenstaande beschrijving. Bovendien zou ik even je menu.lst (grub.conf) aanpassen want de menu entries staan er allemaal 3 maal in? Ik weet niet of dat specifiek voor Ubuntu is maar grub hoeft echt maar eenmaal te weten welke kernels er te booten zijn.

EDIT
Bij nader inzien heeft het misschien meer te maken met je grub.conf dan met de installatie van grub. Zoals eerder gezegd: verander de parameters van je grub.conf naar de bijpassende (hd0,x).
MIJN DANK IS GROOT DIT WERKT, althans ik kom windows weer in!!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ok sorry voor de kick maar ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

Ik heb 2 sata harddisks met verschillende partities. Op /dev/sda staan verschillende windows ntfs partities, op /dev/sdb eerst 2 windows ntfs partities en daarachter een ext3 en swap van Ubuntu 6.06. Alleen op /dev/sda1 staat een bootflag.

Nu heb ik blijkbaar iets veranderd aan een van de ntfs partities toen ik vista wilde installeren, waardoor ik bij het booten een "grub error 17" krijg. Met een live-cd heb ik de /boot/grub/menu.lst bekeken en gewijzigd, hier stond idd (hd1,1) en sdb2 ipv (hd1,2) en sdb3 voor de ext3 partitie. Het wegschrijven van deze nieuwe menu.lst in de MBR wil echter niet lukken.

Ik heb onder andere de aanwijzingen van woutur geprobeerd, maar zowel ge-chroot als op de shell van de live-cd krijg ik bij het uitvoeren van 'root (hd1,2)' of 'root (hd0,0)' de foutmelding "Error 21: Selected disk does not exist."
Ook dingen als 'grub-install /dev/sda' oid werken niet. Hoe krijg ik mijn bootmenu weer aan de praat :?

Edit: Ok na 20x rebooten en >2 uur verder heb ik toch iets geïnstalleerd gekregen in de mbr. Echter heb ik per ongeluk ook grub geïnstalleerd op hd(0,0) waar m'n windows XP partitie normaal op staat. Nu krijg je dus Grub uit het MBR (hd0) en daarna blijft die 2e komen. Hoe is grub weer weg te krijgen van hd(0,0).... Foutmelding is "Filesystem type unknown, partition type 0x7

Edit2: Ah 't is éíndelijk gelukt:
Iets aangepast stappenplan van woutur, uitgevoerd met een Ubuntu live-cd:

1) Boot een willekeurige live cd. (Ubuntu live-cd bijv.)
2) Zoek uit waar je /boot staat, in mijn geval /dev/sdb3. Met "sudo fdisk -l" vond ik de juiste partitie.
3) Commandline, alles tussen aanhalingstekens: "grub"
4) Vul in: "root (hd0,x)" waar x de partitie is waar /boot zich bevindt. Als /boot op /dev/sdb3 gemount wordt dan is het (hd1,2) en als ie op /dev/hda2 gemount wordt (hd0,1). SATA of IDE maakt hier dus niet zoveel uit.
5) Vul in: "setup (hd0)" , grub wordt hiermee naar je master boot record geschreven. Als je per ongeluk setup (hd0,0) o.i.d. hebt gedaan en je windows partitie is aangepast kun je met een windows cd en fixboot grub weer verwijderen uit die partitie zodat ie alleen in de MBR staat.

Als het goed is zou het grub menu weer moeten werken en ook windows kan weer starten.

[ Voor 46% gewijzigd door Winnetou op 13-11-2006 17:24 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Pagina: 1