Ok sorry voor de kick maar ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Ik heb 2 sata harddisks met verschillende partities. Op /dev/sda staan verschillende windows ntfs partities, op /dev/sdb eerst 2 windows ntfs partities en daarachter een ext3 en swap van Ubuntu 6.06. Alleen op /dev/sda1 staat een bootflag.
Nu heb ik blijkbaar iets veranderd aan een van de ntfs partities toen ik vista wilde installeren, waardoor ik bij het booten een "grub error 17" krijg. Met een live-cd heb ik de /boot/grub/menu.lst bekeken en gewijzigd, hier stond idd (hd1,1) en sdb2 ipv (hd1,2) en sdb3 voor de ext3 partitie. Het wegschrijven van deze nieuwe menu.lst in de MBR wil echter niet lukken.
Ik heb onder andere de aanwijzingen van woutur geprobeerd, maar zowel ge-chroot als op de shell van de live-cd krijg ik bij het uitvoeren van 'root (hd1,2)' of 'root (hd0,0)' de foutmelding "Error 21: Selected disk does not exist."
Ook dingen als 'grub-install /dev/sda' oid werken niet. Hoe krijg ik mijn bootmenu weer aan de praat
Edit: Ok na 20x rebooten en >2 uur verder heb ik toch iets geïnstalleerd gekregen in de mbr. Echter heb ik per ongeluk ook grub geïnstalleerd op hd(0,0) waar m'n windows XP partitie normaal op staat. Nu krijg je dus Grub uit het MBR (hd0) en daarna blijft die 2e komen. Hoe is grub weer weg te krijgen van hd(0,0).... Foutmelding is "Filesystem type unknown, partition type 0x7
Edit2: Ah 't is éíndelijk gelukt:
Iets aangepast stappenplan van woutur, uitgevoerd met een Ubuntu live-cd:
1) Boot een willekeurige live cd. (Ubuntu live-cd bijv.)
2) Zoek uit waar je /boot staat, in mijn geval /dev/sdb3. Met "sudo fdisk -l" vond ik de juiste partitie.
3) Commandline, alles tussen aanhalingstekens: "grub"
4) Vul in: "root (hd0,x)" waar x de partitie is waar /boot zich bevindt. Als /boot op /dev/sdb3 gemount wordt dan is het (hd1,2) en als ie op /dev/hda2 gemount wordt (hd0,1). SATA of IDE maakt hier dus niet zoveel uit.
5) Vul in: "setup (hd0)" , grub wordt hiermee naar je master boot record geschreven. Als je per ongeluk setup (hd0,0) o.i.d. hebt gedaan en je windows partitie is aangepast kun je met een windows cd en fixboot grub weer verwijderen uit die partitie zodat ie alleen in de MBR staat.
Als het goed is zou het grub menu weer moeten werken en ook windows kan weer starten.
[
Voor 46% gewijzigd door
Winnetou op 13-11-2006 17:24
]