windows 98 opnieuw instaleren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.245 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186366

Topicstarter
ik heb een pc waarvan windows 98 is gecrasht. als ik de pc opstart krijg ik eerst een scherk maar staat:

Microsoft windows 98 CD-Rom Startup Menu
1. boot from harddisk
2. boot from CD-Rom

Enter Your choice_

Ik heb de cdrom met win 98 erin zitten en kies voor optie 2

dan krijg ik een scherm:

Microsoft windows 98 opstartmenu
--------------------------------------------------

1. windows 98 setup starten van cd-rom.
2. computer opstarten met onderstuening voor cd-rom.
3. computer opstarten zonder ondersteuning voor cd-rom.

F5=veilige modus Shift+F5=MS-Dos-promt Shift+F8= Elke stap bevestigen[N]

ik kies hier voor optie 1

dan komt het blauwe setup scherm en moet ik op enter drukken
dan komt de vraag om te formateren of setup afsluiten. ik kies voor formateren.
dan krijg ik de fout:

setup kan Windows 98 niet op de computer instaleren.

Er is een fout opgetreden bij het formateren van de primaire vaste-schijfpartitie.
- Druk op ENTER om de Setup af te sluiten

als ik op enter drukt komt dit te staan:
D:\>_

vanaf dat punt weet ik niet meer wat ik moet doen en wat er fout is met het formateren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Heb je geprobeerd te formatteren met een boot floppy?
Die kun je zelf maken, of hier downloaden

[ Voor 43% gewijzigd door Goliath op 22-08-2006 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goliath schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:38:
hoe maak ik die? of waar kan ik die vandaan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Anoniem: 186366 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:38:
[...]

hoe maak ik die? of waar kan ik die vandaan krijgen?
zie ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

probeer anders PQmagic oid, die kan je misschien ook wat meer informatie verschaffen over de toestand van de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 08:26

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Ehmm, lijkt alsof Windows de harde schijf niet kan herkennen, of door een rotte partitietabel / master boot record, of omdat de schijf aan het eind van zijn Latijn is?

Wat je zou kunnen proberen is de computer starten vanaf diskette of cdrom, en dan een diskette met bijv Partitition Magic voor MS-DOS erin en kijken of alles goed is met de schijf, er zijn heel veel programma's die dit kunnen, Partition Table Doctor is er ook zo een. Wanneer je een Windows 2000 of XP cdrom hebt zou je die ook kunnen proberen.

Andere mogelijkheid is de schijf uit de PC verwijderen en even aansluiten op een andere computer en kijken of alles naar behoren werkt.

Meer info kan ik je zo niet echt geven, wordt de schijf uberhaupt wel herkend door het Bios? Wat voor schijf, wat voor computer etc..

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
moet ik dan gewoon de bovenste kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

pieterlekkerker, welkom op GoT :)

Dit is meer een vraag die je in WOS kan stellen, alleen kunnen we hiervandaan niet zien waar het om gaat. We missen de benodigde informatie betrekkende welke hardware het om gaat. Graag dit er nog bij zetten en dan kunnen we er wat mee.

Het lijkt overigens eerder een harde schijf probleem

CSL -> WOS

[ Voor 8% gewijzigd door Turkish op 22-08-2006 11:46 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157734

De windows 98 die er op stond, was dat toevallig de allereerste versie?
Windows 98 SE doet bijna standaard (ligt aan harde schijf grote) FAT32. Onder de 2GB wordt het standaard FAT16.

Als je nou Windows 98 SE op die harde schijf hebt staan, en die is groter dan 2GB is het dus FAT32.
Wanneer je dan een non-SE CDROM gebruikt, dan gaat het formatteren dus fout.

Dit is het enige wat ik me zo direct kan voorstellen wat het probleem is.

Heb je nou wel Windows 98 SE, probeer dan eens handmatig via fdisk de partitie te verwijderen, en opnieuw aan te maken (vergeet de eerste partitie niet te markeren als Actief, behalve als je maar één partitie gebruikt want dan wordt het automatisch Actief gezet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Modbreak:Als je niks toe te voegen hebt aan het topic, reageer dan niet

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 120725 op 22-08-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

silverfaustx schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:48:
[...]
oplossing xp installen zonder sp2 :D
Wat heeft XP hier mee te maken? Het gaat over Windows 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Turkish schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:46:
pieterlekkerker, welkom op GoT :)

Dit is meer een vraag die je in WOS kan stellen, alleen kunnen we hiervandaan niet zien waar het om gaat. We missen de benodigde informatie betrekkende welke hardware het om gaat. Graag dit er nog bij zetten en dan kunnen we er wat mee.

Het lijkt overigens eerder een harde schijf probleem

CSL -> WOS
sorry voor het verkeerde forum. mag het hier verder of kan hij verplaatst worden? of moet ik hem echt opnieuw openen?
het is een gateway 450 computer en een western digital WD Caviar 313000 Enhanced IDE Hard Drive

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 186366 op 22-08-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goliath schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:38:
Die kun je zelf maken, of hier downloaden
in een andere pc vraagt hij idd om een boot diskette. maar welke moet ik nou precies kiezen?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 186366 op 22-08-2006 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 07:41
Anoniem: 186366 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:17:
[...]

in een andere pc vraagt hij idd om een boot diskette. maar hoe moet ik die nou precies maken? want deze hier zijn allemaal te groot voor een diskette!
Hier kan je de bootdisk downloaden die bij je windows versie past, bestandje dubbelklikken dan maakt hij de diskette voor je.

Edit:
Anoniem: 186366 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:12:
[...]

sorry voor het verkeerde forum. mag het hier verder of kan hij verplaatst worden? of moet ik hem echt opnieuw openen?
Heeft een lief modje al gedaan voor je, goed he _/-\o_
Het zijn soms zo'n schatjes O+

[ Voor 27% gewijzigd door Ad de Jong op 22-08-2006 12:36 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157734

silverfaustx schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:48:
[...]

tja daar heb je het al
oplossing xp installen zonder sp2 :D
Dit moet eens van de meest domme antwoorden zijn die ik in tijden gehoord cq. gelezen heb.

Dat hij een PC heeft met Windows 98 (danwel niet SE) geeft al wel aan dat deze qua hardware Windows XP niet lekker zal gaan draaien.

Om dan ook nog eens aan te geven dat ie dan maar XP moet installeren zonder SP2 is echt debiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 16:48
Op de prompt waar je terecht komt kan je fdisk starten. Met dat programma kan je je partitie gegevens checken en eventueel een nieuwe, primaire, partitie maken of alle partities weg gooien etc.
Verwijder dan alle partities (ZORG WEL VOOR EEN BACKUP VAN JE DATA) maak een nieuwe primaire partitie, start je pc opnieuw op en probeer weer de setup te draaien.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]theBandit schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:31:
[...]

Hier kan je de bootdisk downloaden die bij je windows versie past, bestandje dubbelklikken dan maakt hij de diskette voor je.

ja, maar mijn welke van windows 98 moet ik kiezen? en als ik mijn diskettes erin doe moet ik ze allemaal formateren en dat wil niet(foutmelding dat schijfhulpprogramma's moeten worden afgesloten????=ik kan hem niet eens openen!) . ik heb er alleen 1 die wil waar maar 713 kb ruimte is!!! en in die pc met windows 98 kan geen usb (niet geinstaleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
urk_forever schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:48:
Op de prompt waar je terecht komt kan je fdisk starten. Met dat programma kan je je partitie gegevens checken en eventueel een nieuwe, primaire, partitie maken of alle partities weg gooien etc.
Verwijder dan alle partities (ZORG WEL VOOR EEN BACKUP VAN JE DATA) maak een nieuwe primaire partitie, start je pc opnieuw op en probeer weer de setup te draaien.
weet wel wat van pc's maar weet niet precies hoe ik dat moet doen. p.s. er staat geen belangrijke data op de pc als alleen wat muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het is me nu gelukt om de boot diskette te maken. ik heb 4 verschillende diskettes met elk een andere versie (er stonden er 4 op die website) maar steeds kreeg ik de melding:

Searchin for Boot Record from Floppy.. OK

Ongeldige systeemdiskette
Vervang de diskette en druk op een toets

wat moet ik dan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 16:48
Anoniem: 186366 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:56:
[...]

weet wel wat van pc's maar weet niet precies hoe ik dat moet doen. p.s. er staat geen belangrijke data op de pc als alleen wat muziek
Kijk eens een mooie handleiding voor je ;)

Handleiding FDISK

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Goed, start gewoon op met je Windows 98. kies dan voor: 2. boot from CD-Rom > 3. computer opstarten zonder ondersteuning voor cd-rom.

Je computer start nu "MS-Dos" op vanuit een ramdisk. Je beland als dit klaar is op a:\
typ nu in: fdisk

en door wandel de menus om de patitie te verwijderen en daarna om een nieuwe aan temaken(weet de menu keuzes niet uit mijn hoofd). Als je hier mee klaar bent sluit dan fdisk. Fdisk komt dan met een waarschuwing dat de veranderingen pas actief worden na het opnieuw opstarten van de computer. Druk nu op de toets die aangegeven staat in dat scherm. Je bland weer op a:\
Reset je computer en boot weer vanaf cdrom en kies nu de optie om windows te installeren.

dit moet werken.

edit: Zie hier boven en mijn verhaal zonder disketes gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door teun-v op 22-08-2006 15:26 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Modbreak:Een subtiele hint is niet aan je besteed?
Dan krijg je toch fijn een ondubbelzinnige waarschuwing? :)

"Mijn ruitewisser is stuk" --> "Koop een nieuwe auto" is geen oplossing, zeker niet als je iemand aanraad om een voor diverse wormen gevoelige versie van Windows zonder bepaalde service-packs te gebruiken.

[ Voor 97% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Hangt er vanaf wat voor pc hij heeft, Als het een oudere pc is die totaal niet de hardware heeft om XP te draaien dan heeft het totaal geen nut om XP te installeren. Zeker niet als je een veilige XP wil hebben draaien met alle updates.
Wil je hem een beetje veilig hebben dan moet je al SP2 voor XP er op hebben staan (ik weet het jij niet maar vele andere zijn wel zo slim om het te doen) dan moet je al zo'n 512 intern hebben

Ik heb bij mijn vader ook een oudere P2 350 staan met W98 SE en die doet het perfect voor dat gene wat hij er mee doet. AVG antivirus, Firefox en Thunderbird firewall in de router, adaware en het pctje draait perfect.

En ik weet zeker dat er hier diverse mensen zullen zeggen dat het nog (veel) beter kan maar dit draait voor hem gewoon goed en hij kan er zelf ook goed mee werken en daar gaat het om.

En dat is ook voor de TS, er is een reden dat hij geen XP draait, hardware niet toereikend, geen XP liggen enz enz

@TS probleem al opgelost?

Mijn profiel op Discogs

Topicstarter
theBandit schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 09:02:
Hangt er vanaf wat voor pc hij heeft, Als het een oudere pc is die totaal niet de hardware heeft om XP te draaien dan heeft het totaal geen nut om XP te installeren. Zeker niet als je een veilige XP wil hebben draaien met alle updates.
Wil je hem een beetje veilig hebben dan moet je al SP2 voor XP er op hebben staan (ik weet het jij niet maar vele andere zijn wel zo slim om het te doen) dan moet je al zo'n 512 intern hebben

Ik heb bij mijn vader ook een oudere P2 350 staan met W98 SE en die doet het perfect voor dat gene wat hij er mee doet. AVG antivirus, Firefox en Thunderbird firewall in de router, adaware en het pctje draait perfect.

En ik weet zeker dat er hier diverse mensen zullen zeggen dat het nog (veel) beter kan maar dit draait voor hem gewoon goed en hij kan er zelf ook goed mee werken en daar gaat het om.

En dat is ook voor de TS, er is een reden dat hij geen XP draait, hardware niet toereikend, geen XP liggen enz enz

@TS probleem al opgelost?
ja, ik heb nu een andere schijf uit een andere pc gehaald en die erin geplaatst. ik moet nu echter windows opnieuw instaleren en dat doet hij ook met de CD-ROM. Hij vraagt nu echter om de Productidentificatie maar die heb ik niet meer :'(. is hier iets voor te verzinnen?

edit: het gaat hier nog steeds over win 98

• Ad de Jong
Anoniem: 186366 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:09:
[...]

ja, ik heb nu een andere schijf uit een andere pc gehaald en die erin geplaatst. ik moet nu echter windows opnieuw instaleren en dat doet hij ook met de CD-ROM. Hij vraagt nu echter om de Productidentificatie maar die heb ik niet meer :'(. is hier iets voor te verzinnen?

Je zou dan MS moeten bellen, maar was het niet zo dat ze geen support meer geven op W98?
En dan ben ik bang dat je geen nieuwe code meer krijgt.

Edit: klik

[ Voor 5% gewijzigd door Ad de Jong op 24-08-2006 09:42 ]

Mijn profiel op Discogs

Topicstarter
theBandit schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:39:
[...]

Je zou dan MS moeten bellen, maar was het niet zo dat ze geen support meer geven op W98?
En dan ben ik bang dat je geen nieuwe code meer krijgt.

Edit: klik
ik heb hierover zojuist met windows gebeld. daar werdt mij vertelt dat ik maar moest zoeken naar een andere pc waar wel de code nog op zat en die dan maar gebruiken. nu is mijn vraag: verwijderd

[ Voor 9% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:11 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:14

aerofreak

Steve Jobs

Anoniem: 186366 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:09:
[...]

je kan ook natuurlijk iets niet doen wat hier niet beschreven mag worden O-)

de support van Win 98 is idd afgelopen te laat

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Dat mag hier niet zie Het algemeen beleid #copyright :P

Ik kan je wel wijzen op http://tweakers.net/aanbod om daar een advertentie te plaatsen, je kan ook op www.marktplaats.nl eens kijken.

Op markplaats gekeken met de zoeksleutels windows 98 leverde dit oa op:
http://koopjes.marktplaat...%2FP%2BzCLGQ%3D&df=1&fta=

[ Voor 36% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:11 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Topicstarter
aerofreak schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:37:
[...]

je kan ook natuurlijk iets niet doen wat hier niet beschreven mag worden O-)

de support van Win 98 is idd afgelopen te laat
bij windows vertelden ze me dat ik dan maar op zoek moest naar een code van een andere PC met win 98!!

• Ad de Jong
Anoniem: 186366 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:29:
[...]

nu is mijn vraag: heeft iemand nog een pc met windows 98 of een boekje/cd-rom waar de stikker nog op zit en kan iemand die geven?
Heb even voor je gekeken maar heb niets liggen.
Ik heb een ongeopende/ongebruikte Windows95, en een 3tal ongeopende W98Plus pakketten liggen.
Je had ze zo mogen hebben. (ik heb ze ook maar gekregen op zo'n manier van "misschien kan jij er iets mee" :P )

Misschien iemand anders die je blij kan maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Ad de Jong op 24-08-2006 10:46 ]

Mijn profiel op Discogs

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
verwijderd

[ Voor 72% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:12 ]

Topicstarter
theBandit schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 10:41:
[...]

Heb even voor je gekeken maar heb niets liggen.
Ik heb een ongeopende/ongebruikte Windows95, en een 3tal ongeopende W98Plus pakketten liggen.
Je had ze zo mogen hebben. (ik heb ze ook maar gekregen op zo'n manier van "misschien kan jij er iets mee" :P )

Misschien iemand anders die je blij kan maken.
ow, als jij er niets mee kan dan wil ik je wel 2 postzegels opsturen en jij mij dat pakket:D

Topicstarter
verwijderd

[ Voor 12% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:05 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
MAIL >:)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JIJ OOK (zometeen) >:)

Warez is hier niet toegestaan en voor de rest geld dat ze beter zouden moeten weten en dit topic met rust zouden moeten laten.

topic gaat zo weer open

Bij nader inzien: lees eerst Het algemeen beleid en aanverwantte FAQ's eens door en bekijk dan of je denkt dat je nog eens een nieuw topic wil openen, want dit lijkt nergens naar.

Het lijkt me bijzonder stug dat ze je verder bij Windows support een illegale oplossing adviseren, het overnemen van de code van een ander geeft je namelijk geen recht op het gebruik van het product. Derhalve staan we hier ook niet toe dat je naar serials van het product vraagt of dat anderen die aanbieden, ookal is het product end-of-life.

Ik geef je het voordeel van de twijfel in dit geval, maar wil je toch dringend adviseren je een beetje in te lezen in hoe we verwachten dat je je gedraagt op dit forum en wat er wel en niet mag.

[ Voor 84% gewijzigd door Roelant op 24-08-2006 11:15 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.