Deze vakantie ben ik werkzaam geweest bij een bedrijf in Amsterdam dat voornamelijk usability doet met websites. Ik mocht daar ook HTML/CSS doen voor een niet nader te noemen zeer grote klant van ze. Wat ik daar heb geleerd ten aanzien van tijdsbesparing:
- Een reset.css stylesheet maken/jatten die alle standaard margins, paddings, font-sizes, etc op 0 zet, zodat je niet afhankelijk bent van je browser! Hierdoor had ik na het maken van een heel intranet maar twee (!) regels in mijn IEstyles.css documentje staan! (download reset.css)
- Double-check je geldigheid van je code. Verdiep je in de eigenschappen en behaviour van de verschillende (X)HTML elementen (block-element, float-clearing, etc) en hoe de afhankelijkheid is binnen de verschillende browsers.
- In je Photoshop file die je maakt/krijgt alles consistent maken. Niet zomaar op het oog, maar meet het aantal pixels. Leer omgaan met magnetisch plakken van objecten en het raster. (download een voorbeeld)
- Het gebruik van de fantastische relatieve eenheid em. Margins, font-sizes, paddings etc. in em's groeien mee als je de font-size vergroot in je browser! Dit geeft een beter effect wanneer slechtzienden je site bezoeken.
- display:block; is leuk, maar kijk uit met nesten van block-level elements! (Dit geeft vaak problemen in IE)
- En nog veel meer kleine dingen.
Een website die mij zeer heeft geholpen bij het coden was
A List Apart.
Bovendien is de Web developer toolbar (Add-on) bijna onmisbaar geworden voor mij!
Dat
PSD voorbeeld heb ik in totaal 3u aan gewerkt en daarnaast nog 2u voor het maken van de
HTML/CSS. Zonder IE styles pixelgelijk in de drie browsers (IE, Opera, FF)!
huubvanbussel.nl is trouwens gewoon mijn ooms bedrijfje en heeft verder niets te maken met dat vakantiebaantje.
De snelheidswinst komt voornamelijk door zeer professionele voorbeelden die ik tijdens mijn werk daar kon bekijken en ik te maken had met de eisen die van mij werden gevraagd (tijdsbestek, W3 compliant, cross-browser ok etc). Bovendien had ik een collega die mij zeer heeft geholpen.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog