bestaande Raid 0 overzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 16:09
Bij het bouwen van mijn nieuwe systeem loop ik tegen het volgende probleem aan:

Net zoals in mijn oude systeem wil ik werken met 3 harde schijven: 1 Raptor voor
het OS en 2 WD's van 250 GB voor het opslaan van data. De laatste twee zaten al in
mijn oude systeem in een RAID-0 opstelling, de Raptor heb ik nieuw gekocht.

Het probleem is nu dat ik de 2 RAID-0 schijven niet meer kan benaderen op mijn
nieuwe systeem, ze worden wel herkend in de BIOS maar in XP lijkt er sprake te
zijn van niet gepartitioneerde ruimte (bovendien wordt er ook maar 1 schijf van
250 GB weer gegeven). Vreemd genoeg werden de schijven tijdens Windows Setup wel
herkend als 1 500 GB schijf (weliswaar niet gepartitioneerd).

De originele Raid-array is aangemaakt via het bios van een Asus A7N8X-E Deluxe.
(Silicon Image Sil3112À controller).Als ik ga zoeken naar dit probleem kom ik
vooral documentatie tegen rondom hardwarematige RAID-controllers en dat is hier
niet van toepassing. Ik voel er ook weinig voor om klakkeloos de RAID-array te
rebuilden op het nieuwe mobo (Asus P5WH Deluxe) omdat ik dan bang ben dat ik mijn
data niet meer kan benaderen. De P5WH maakt, naar mijn weten, ook geen gebruik van
een Silicon Image controller.

Is er een oplossing voor dit probleem of heb ik hier gewoon geblunderd ?

iRacing Profiel

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Hoe was je RAID setup in de vorige computer opgebouwd? Software raid? Dan kun je enkel op het oude platform die benaderen en niet klakkeloos overzetten.

Hier kon uw advertentie staan

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 23:06

ralpje

Deugpopje

Afgezien van het feit dat het natuurlijk niet echt handig is om je data op een RAID-0 te zetten: je wilt een RAID-array overzetten naar een andere RAID-controller? Dat gaat lastig worden vrees ik.
Ik zou adviseren om te kijken of je met bijvoorbeeld testdisk of een ander progje je schijven weer benaderbaar kunt maken, je data backuppen en je array rebuilden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mr.Conroe schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:11:

Is er een oplossing voor dit probleem of heb ik hier gewoon geblunderd ?
Ja, en Ja :P

Je kan het beste de data overhevelen naar een externe schijf of tape, dan raid rebuilen op nieuwe systeem en dan terugkopieren. Er zijn wel raid controllers die het overzetten van data intern ondersteunen, maar ik weet niet welke. Ik heb bijvoorbeeld een raidcontroller van SiS in mijn Asus moederbordje zitten, welke tijdens het aanmaken van een nieuwe raid, het spreiden van de data van schijf 0 over schijf 0 en 1 ondersteund, zodat de data niet verloren gaat. Wellicht is het andersom ook mogelijk?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de RAID-FAQ staan alle mogelijkheden genoemd voor het overzetten naar een andere controller.

RAID FAQ

ARME AOW’er

• Mr.Conroe
Guardian Angel schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:17:
In de RAID-FAQ staan alle mogelijkheden genoemd voor het overzetten naar een andere controller.

RAID FAQ
Die heb ik gelezen maar daar wordt niet veel gezegd over softwarematige RAID

iRacing Profiel

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Mr.Conroe schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:20:
[...]

Software matig?
Goed, die wordt door Windows opgebouwd. De windows installatie op de vorige machine heeft die opgebouwd: die kan hem ook enkel inlezen. Terug naar de vorige machine dus, data veilig stellen en op de nieuwe machine weer beginnen.
En een hardware matige raid setup is verstandiger dan software matige - want als je windows harddisk crashed, ben je ook je software raid kwijt.

Hier kon uw advertentie staan

• Mr.Conroe
Volgens de zuivere leer is het volgens mij "firmware RAID" (geconfigureerd via het BIOS mbv de Silicon Image controller op het mobo) maar dat is dacht ik ook een vorm van softwarematige RAID. Maar er lijkt niks anders op te zitten dan toch alles terug zetten in de oude kast en te backup-en.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Conroe op 22-08-2006 11:02 ]

iRacing Profiel

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
Mr.Conroe schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:49:
Volgens de zuivere leer is het volgens mij "firmware RAID" (geconfigureerd via het BIOS mbv de Silicon Image controller op het mobo) maar dat is dacht ik ook een vorm van softwarematige RAID. Maar er lijkt niks anders op te zitten dan toch alles terug zetten in de oude kast en te backup-en.
Klopt en klopt. Firmware raid is eigenlijk "worst of both worlds" in de meeste gevallen:
wél specifiek gebonden aan één controller, géén prestatieverbetering tov Software raid.

Echte software raid (zoals opgebouwd door Windows, of nog beter, door Linux) is wél portable, en sommige (higher end) hardware kaarten kunnen daar ook een poging toe doen. Nu zit je tussen twee stoelen, en gaat het in elk geval niet, dus je beste kans is idd mbv het oude mobo je data backuppen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mr.Conroe schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:20:
Het gaat hier om firmware-based RAID (hostbased, driver-based, wat je maar wilt) en dat staat daar wel in genoemd. Je hebt minimaal dezelfde merk en bij voorkeur minimaal dezelfde type (nieuwer mag, ouder niet) controller nodig om de array opnieuw te kunnen benaderen.

• Mr.Conroe
Ok, bedankt. Misschien moet ik dan toch nog eens kijken naar de Asus EZ-backup feature die van een Silicon Image driver gebruik maakt (maar hier heb ik gisteren ook al vluchtig naar gekeken en ook dit lijkt geen uitkomst te bieden).

iRacing Profiel

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn vraag valt binnen deze vraag ;

Kan je raid-0 van intel matrix raid zonder problemen overzetten van een ich7r bord naar een ich8r bord ?

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-02 18:58
Ik heb mijn raid-0 (2*400G sata) nforce 3 naar nforce4 overgezet dat was geen probleem zolang je maar met F6 optie en de juiste drivers op floppy :( , je xp (64) install doet, oh ja en de volgorde v/d schijven lijkt me belangrijk. Of maak een zgn slipstream customized install. In ieder geval als je de juiste instellingen in je raid bios zet (vaak auto en de een hoeft de ander niet zijn) zul je vanzelf de juiste partitie info tijdens de install zien.
Pagina: 1