Toon posts:

Laptop voor studie Bouwkunde 2006

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Die minimum eisen komen mij ook akelig bekend voor:(

Ik ga komend jaar ook beginnen met bouwkunde in heerlen en zag deze systeem/software eisen ook ongeveer een maand geleden. Ondertussen heb ik al behoorlijk veel laptops vergeleken, offertes aangevraagd ed.

van voor af aan:

Ik kwam op de site terrecht en zag de eisen, en heb meteen de links naar die 3 leveranciers geopend en gezocht naar een laptop die aan de eisen voldeed.
Ook bij mij, raar maar waar, geen laptop die volledig aan de eisen voldoet.
Meteen dezelfde middag naar dell gebeld, om te vragen welke laptop WEL aan de eisen voldoet (die wisten mij overigens te vertellen dat de hogeschool helemaal geen deal met ze had gesloten, maar dat ze me wel een mooie korting konden geven (volgend mij doen ze dat bij iedereen))
De enigste laptop die aan ALLE eisen voldoet was de Dell Precision M90.

Je kunt je wel voor stellen dat ik behoorlijk schrok toen ze mij de prijs van +/- 2300 euro opnoemde aan het einde van het telefoongesprek.
(terwijl ik nog geen 2 maanden geleden bijna een laptop had aangeschaft voor mijn toekomstige studie van zo'n 1000 euro.)

Naar de Hogeschool gebeld, gevraagd of die systeemeisen ECHT noodzakelijk waren en dat de meeste leveranciers me uitlachten met die overbodige eisen, maar het enigste antwoord dat ik kreeg was, dat je maar moest investeren in je toekomst (het kon volgens hen nog iets goedkoper maar rond de 2000 euro zou ik altijd wel uitkomen als ik dingen als verzekeringen en accesoires meetel.)

Toen ik terug kwam van vakantie eens gaan informeren bij een kennis met een pc zaak. Deze zocht voor mij de Asus W2Jc-U001P uit voor +/- 2500 euro nog duurder dus

deze had ik bijna besteld, maar op het laatste moment begon ik me toch eens achter de oren te krabben dat ik dadelijk tegen de 3000 euro aant uitgeven was aan een laptop inclusief accesoires, dus de dag voordat ik wilde bestellen (nu een week geleden) toch nog maar eens even goed rondgekeken waarbij de website www.vergelijk.nl een mooi hulpmiddel was.

Als ik toch zoveel geld aan het uitgeven was wilde ik eigenlijk ook iets wat uitstraling had (een MOOIE laptop dus) het oog wil tenslotte ook wat, en dat miste ik bij de Dell precision M90.

Zo kwam ik bij het Sony Vaio AR model uit waar ik nu eigenlijk ook al een week verlieft op ben omdat dit gewoon een juweeltje is om op je bureau te hebben staan.

De sony Vaio AR 11S en Sony vaio AR 11M worden niet door sony nederland geleverd, dus daar ga ik niet aan beginnen aangezien op de AR serie Windows Mede Center zit en deze vervangen moet worden door Windows XP pro, en dat zou niet gaan als het niet de nederlandse versie is.

Dan blijft over de Sony Vaio AR 11B. Dit is nu eigenlijk mijn eerste keuze alleen kon ik nog nergens vinden of deze laptop geschikt is voor AutoCAD ed.

Vanmiddag alle specs uitgeplozen, videokaart vergeleken met de kaart die op de minimumeisen van school staat ed. en nadat ik daarnet dit topic doorlas werd me duidelijk dat (ookal is de kaart iets minder dan die die de school aanraad) hij toch wel goed genoeg zal zijn om fatsoenlijk mee vooruit te kunnen komende 4 jaar.

Hij kost +/- 1700 euro en met bluetooth usb stick, muis, tas, pc verzekering van de ABN amro ed. zit je toch alweer tegen de 2000 euro en dat vind ik nu eigenlijk ook meer dan genoeg voor een laptop.

Toch nog even voor de zekerheid de vraag aan jullie,

Denken jullie dat ik een goede keus maak met deze laptop?

http://vaio.sony-europe.c...=ProductTechnicalFeatures

Alvast heel erg bedankt!

Mvg,

Lars Aarts

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:10
Als je nou ook die eisen op schrijf van je school... Leuk dat jij ze weet maar zonder kunnen we niet weten hoe en wat.
Ook heb je in de verkeerde hoek je topic geplaatst!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Heb je al eens op de site van Apple vergeleken? Als je toch tegen de 2000 euro gaat zitten, heb je daar ook nog wel wat moois :)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik zie de laatste tijd vaker van zulke topics; laptop voor de studie bouwkunde.
Zelf ben ik nu 2e jaars BK student op de TU Delft. En gebruik voor mijn studie de programma's:
- Photoshop CS2
- Maya 7.0
- Autocad 2006
- Illustrator

Zoals je ziet zitten er wel zware programma's tussen. Dit draai dus _zeer werkbaar_ op een
- AMD Atlhon 2700 XP
- Geforce 2 MX (binnenkort maar upgraden :+ )
- 1.5 Gb werkgeheugen
- 40 Gb harde schijf

Dus in mijn eigen ogen probeert jou school veels te dure laptop aan te smeren (misschien geheel terecht dat je over de telefooon uitgelachen bent :P).
Toekomst of niet, als je kijk watvoor trieste specs ik alles draai.
Want ik geloof dat je op de HBO veel met autocad doe en weinig 3d/photoshop werk doe.

Watvoor laptop heb je nu dan? Enige wat ik je kan aanraden is veel geheugen, minimaal 1 Gb.
Eventueel thuis nog een grotere scherm, die je aan laptop aan kan sluiten.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Dude,

Een vriend van me gaat komend jaar ook dezelfde studie doen (tis MBO toch?) en heeft hiervoor een laptop van ongeveer 1100 euro aangeschaft met de volgende specs:
  • Intel Core Duo 2 GHz
  • 1 GB Werkgehegeugen
  • 80 gb harde schijf
Je maakt mij niet wijs dat Autocad en kornuiten hier niet op draaien, mocht je nog willen weten wat voor merk / type laptop het is kan ik dat wel voor je navragen, weet het zo niet uit het hoofd.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is er nog een bepaalde reden dat dit in APL staat? :)

In ieder geval, Apple MacBook Pro heb je als student met korting al voor rond de 1800 a 1900 euro. Dan heb je een 2GHz Core Duo met 80G schijf. Nog even 1GB aan geheugen los erbij (totaal 1.5GB dan) en je zit weer rond diezelfde 2000 euro. Heb je een snelle laptop die ook nog 's niet lelijk is.

domi235: een MBO-opleiding volg je niet aan een hogeschool :P

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 22-08-2006 10:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

CyBeR schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:29:
domi235: een MBO-opleiding volg je niet aan een hogeschool :P
Hm, overheen gekeken. Dan nog lijkt het me niet dat een HBO zo veel hogere eisen kan stellen aan een laptop terwijl het softwarepakket vrijwel gelijk is..

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[APL] -> [CSL]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar volgens mij komt de toshiba A100-159 toch een aardig eind in de goede richting. Als de eerder aangegeven software al op een XP 2700 goed draaien, dan moet het voor deze laptop een piece of cake zijn...

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Ik ben bijna klaar met de HTS, hiervoor MTS en het is allemaal bullshit wat de school je probeert aan te smeren. Het is AutoCAD, Sketchup en Photoshop om je gebouw in de omgeving te zetten waar jij m hebt uitgekozen. En vaak is het 1 thema waarin je dit moet doen (van de 4 in een jaar)
Dus ik zou lekker een mooie desktop kopen voor 1500 euro en een budget laptop welke met gemak AutoCAD 2004 draait. Mocht je AutoCAD 2006 willen gebruiken, niet doen. Vreet teveel system resources. Typewerk en autocad doe je op school omdat je met je groepsgenoten moet overleggen. 3D shit dat doe je toch thuis. En koop ook geen Ti89 want de features op dat ding mag je toch niet gebruiken. Wiskunde moet uit het hoofd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 12:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
mm raar, ik dacht toch echt dat ik op dit..>

Laptop voor bouwkundestudent

topic gereageerd had, maar zie nu dat daar al een slotje op zat(a), dus daar staan ook de minimum eisen ed.

Ik zal ze nog een keer opnoemen:

Minimaal:

- Processor
Intel centrino duo mobiele technologie
Met Intel core duo processor T2400

- Harde schijf
80 Gb

- Netwerkkaart
wireless LAN 802.11 b/g 10/100 LAN aansluiting

- Bluetooth mogelijkheden

- Scherm
17 inch scherm (43 cm) WXGA (1440x900)

- Geheugen
1 GB minimaal, 2 GB aangeraden

- DVD / CD
DVD +/-RW Drive Bx

- USB-poorten
6x USB 2.0, TV-out VGA, DVI, Firewire, SD-card

- Kaarten
ATI Mobility Radeon X1400 256 MB
Hypermemory

- Accu
Energie zuinige accu

Dank voor de reacties, die toshiba A100-159 heb ik ook een tijdje naar zitten kijken, die voldoet aan alle systeemeisen behalve het 17' scherm. Verder heb ik totaal geen ervaring met toshiba terwijl ik van dell, sony en asus in ieder geval wel weet dat ze goede service leveren en de laptops ook kwalitatief bij de top behoren

Maar nog even terugkomend op de Sony Vaio AR 11B en dan vooral over de videokaart (de geforce go7400) is deze laptop geschikt om autocad op te laten draaien (en dan niet net snel genoeg maar of hij de capaciteit makelijk heeft voor het programma)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:50
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:52:
*knip*

Maar nog even terugkomend op de Sony Vaio AR 11B en dan vooral over de videokaart (de geforce go7400) is deze laptop geschikt om autocad op te laten draaien (en dan niet net snel genoeg maar of hij de capaciteit makelijk heeft voor het programma)
http://www.autodesk.nl/ad...?siteID=431528&id=6694634

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Als je echt 6 USB poorten nodig hebt, dan is alleen de Dell inspiron 9400 geschikt. Heb je genoeg aan 4 USBpoorten, dan kun je ook eens kijken naar de HP Pavilion dv8373ea. :)

Verwijderd

Op mijn 3 jaar oude Acer TM 800 met een 64 mb ati kaartje draait AutoCAD perfect.

Ik ben zelf bouwkunde student met 2 jaar HTS en 1 jaar Tu ervaring. Op het HBO werd (bijna) nooit in 3D gewerkt, je leert daar voornamelijk hoe je principe details moet construeren en dat is 2D werk.

(Helaas is de bouw niet zo inovatief, want een 3D afbeelding is veel duidelijker...)

Je zou nog even kunnen wachten met de aanschaf van je laptop en aan een oudere jaars vragen wat nu daadwerkelijk van je verwacht wordt, die hebben daar vaak beter zicht op dan de school zelf.

Verwijderd

Deze specs kan je met een Dell Inspiron 9400 voor minder dan 1400 euro samenstellen.... heb je geen 3 jaar garantie maar 1 jaar maja, voor die prijs. Ik wilde zelf eerst ook voor deze laptop gaan maar hij was mij toch iets te groot. enige nadeel van deze laptop is het scherm maar daarvoor moet je maar even op het topic van de 9400 kijken Het grote Dell Inspiron 9400 Topic - Deel II

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 14:52

lux

Je kunt best een tweedehands laptop vinden met diezelfde specs ...
Ik heb zelf een Acer Travelmate 803LMib met overeenkomstige specs. Behalve de grafische kaart (64 MB) en het geheugen (512 MB) is wat minder...

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
TweakersOnly schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:09:
Als je echt 6 USB poorten nodig hebt, dan is alleen de Dell inspiron 9400 geschikt. Heb je genoeg aan 4 USBpoorten, dan kun je ook eens kijken naar de HP Pavilion dv8373ea. :)
Als je er onboard tekort zou hebben steek je toch gewoon een PCMCIA kaartje? Kost nou niet ook weer zoveel?

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je kan voor +-1250 ook voor een Dell 6400 gaan, dan heb je wel een 15,4" scherm maar dan wel weer met 1680*1050 resolutie dus dat is dan weer beter dan aangeraden.
Pagina: 1