Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Televisie & aarde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voer voor de techneuten.... ik heb een televisie als computermonitor gebruikt en deze in een metalen kast opgehangen (don't ask why). Televisie werkt perfect uit de metalen kast, maar eens ie in de kast hangt (met vier schroeven), heb ik enkele seconden beeld en daarna valt het zachtjes uit. De metalen kast is verbonden met de aarding en dat moet zo blijven. Ik vermoed dat daar het probleem zit, maar ik heb geen oplossing voor dit probleem. Ben zelf geen electronica-freak. Wie denkt mee? Hoe krijg ik dit opgelost?

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 19:25
enige wat ik weet is dat een tv normaal gezien niet geaard is. Geen enkele tv heeft een geaarde stekker.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Heeft het niet te maken met de kooi van Faraday?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Inderdaad bijna alle tv's zijn niet geaard, mja je zou via de buitenmantel van de coax aarding kunnen krijgen. Maargoed dat maakt allemaal niets uit, een tv moet gewoon werken in een kooi van faraday. Ik denk eerder dat je met monteren ergens sluiting maakt ofzoiets, komen de montage schroeven nergens tegenaan ? Zet bv je tv er eens los in die kast en check of nergens sluiting gemaakt wordt.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tussen de aarding van het stopcontact en de aarding van de coax (de mantel) zit vaak een potentiaal verschil. Dit wordt veroorzaakt doordat de coax vaak pas in de verdeelkast op een aardpin aangesloten is en omdat je buren hele rare dingen met de kabel kunnen doen.

De reden dat een TV dus geen geaarde stekker heeft komt omdat er dan een potentiaal verschil kan ontstaan tussen beide aardingen.

Je zou het potentiaal verschil tussen de kast en de coax mantel kunnen meten. Mocht deze te groot zijn (en de tv werkt wel als de coax niet aangesloten is) dan zou je kunnen denken aan een galvanisch gescheiden coax aansluiting. Het lijkt me echter sterk dat de TV niet werkt vanwege het aard probleem. Het zou eerder voor storingen moeten zorgen (diagonale strepen door het beeld ed)

[ Voor 11% gewijzigd door Janoz op 22-08-2006 10:19 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Uit de metalen kast werkt de tv perfect. Maak ik de tv vast in de kast, werkt het niet meer. Let op: met "vasmaken" bedoel ik dus letterlijk met de vier hoofdbouten van het scherm op het ijzer van de kast, ZONDER de plastic kast er rond.

Verwijderd

Topicstarter
Ter aanvulling: coax wordt niet gebruikt, ik zet er een RGB signaal op via de scart.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Probeer hem dan eens aan te sluiten, en daarbij te zorgen dat er geen elektrische verbinding tussen de TV en de kast is. Probeer daarnaast eens te meten of er een potentiaal verschil is tussen de TV en de kast.

Verwijderd

Topicstarter
Als er geen verbinding is tussen de kast en het tvscherm, werkt het uiteraard... dat is net wat ik probeer op te lossen... het lijkt wel of de electronen uit de beeldbuis 'lopen' en via de metalen delen wegstromen, waarna het beeld verdwijnt. Maar ik heb helaas geen andere manier om het chassis te bevestigen... dit moet met de bouten rechtstreeks op de ijzeren kast.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kun je er geen rubber oid tussen doen zodat er geen electrisch contact is? Het kan best zijn dat de metalen delen die je probeert te bevestigen onderdee l is van de anode, alhoewel me dat sterk lijkt.

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Volgens mij had dit iets te maken met het feit dat in een beeldbuis het glas werkt als condensator.
Normaal gesproken is de buitenste coating van het glas verbonden met het chasis van de tv.
De binnenste coating wordt een hoogspanning opgezet.

Als je nu de buitenste coating verbind met een 'echte' aarde ben je volgens mij een stuk van je condensator effect kwijt.

Mogelijke oplossing: beeldbuis geïsoleerd ophangen in je metalen kast.

Verwijderd

Topicstarter
Beeldbuis geïsoleerd ophangen zou inderdaad een oplossing zijn, maar dat is zo goed als ondoenbaar... de bevestigingsbouten zijn helemaal verankerd in het ijzerwerk... zonder isolatie valt dit probleem dus niet op te lossen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kunstof bouten?

This footer is intentionally left blank

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er bestaan rubber schokdemper bouten.
Die zijn er in de uitvoering met een draadeind aan een kant en een draadbus aan de andere kant.
Ofwel, die kun je er mogelijk tussen schroeven ter isolatie.
Bestaan vanaf M3 tot erg groot.
Een vestiging van Haalboom of Fabory heeft dit spul zo op de plank.

Succes.

Guus Assmann

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Ik heb vroeger beeldbuizen ingebouwd in meetapperatuur. Hierbij werden de buizen ook galvanisch gescheiden van het chassis. Eenvoudig op elke bout met een nylon manchetring en een nylon sluitring.
Kijk eens bij skiffy op de site en mogelijk kun je een paar samples ovragen.
http://www.skiffy.com/doc...958164A1&pagina=start.cfm
Pagina: 1