Sata schijf boot alleen na selecteren in bios boot menu

Pagina: 1
Acties:

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 22:21
Hallo,

eerst even mijn specs :

MSI K7n Moederbord
AMD AThlon XP 2500+
1 gb Corsair
Nvidia Geforce GT 6600
Soundblaster Audigy 2
3com ethernet card
Sitecom Sata PCI controller
Maxtor Sata 250 gb

Dan mijn probleem : van de een op de andere dag boot mijn pc niet meer. Ik krijg de melding: invalid boot device, insert boot floppy.

Ik dacht meteen dat mijn harddisk gecrashed was. Tot mijn verbazing zag ik dat mijn HD wel wordt herkend door de Sata controller. Ook wordt de schijf in het boot menu herkend. Tot mijn nog grotere verbazing blijk windows wel te booten, als ik de schijf handmatig selecteer in het boot menu (bij het opstarten)

Als ik eenmaal in windows zit, is er niets aan de hand en werkt alles naar behoren. Ik heb de sata kabels vervangen, geformatteerd, Sata controller in een ander pci slot gestoken en de hd op een andere poort aangesloten : niets helpt.

Ligt dit aan de HD , of moet ik een nieuwe controller aanschaffen ?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je moet in de bios zelf de goede volgorde aangeven. Wellicht dat je moet kiezen voor "SCSI controller" oid als je hd niet beschikbaar is op dat moment (bios kan niet altijd "langs" een controller kijken).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Kan hij niet instellen in de bios dat het moederbord via de controller moet booten :?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 21:37

makje

Professioneel prutser

Dus als de computer uit is geweest dan start hij niet van je sata schijf op, dan moet je hem eerst in de BIOS selecteren? Het klinkt mij dat je BIOS de instellingen niet vasthoud.

Mogelijkheid 1: als je BIOS gereset kan worden met een jumper dan staat de jumper nu misschien op de clear positie -> terugzetten naar de 'gewone' positie dus

Mogelijkheid 2: de batterij van je BIOS is leeg -> batterij vervangen dus

9800x3d

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 22:21
Probleem is dus, dat alles in het bios goed staat. Hij boot als eerste van de controller af. En dat ging ook een tijdje goed,een dag of 2 na het inbouwen in een nieuwe pc + format start de pc ineens niet meer op.

Extra achtergrond info :

1. in 2 pc's hetzelfde verhaal : controller en schijf overgezet
2. eerste pc waarin het gebeurde heeft 1 jaar goed gedraaid : sinds vorige week dit probleem
3. er is geen stroomstoring / blikseminslag geweest