Toon posts:

TT Big Typhoon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sindskort deze onderdelen in m'n computerkast gebouwd:

Thermaltake 460 watt
Asus P5DL2-Deluxe
Pentium 640 3.2Ghz
2 x 512MB corsair DDR2
ATI Radeon X700pro

Alles is ingebouwd in een Antec P160 kast, waarin twee 12cm koelers zijn gemonteerd. Op de CPU heb ik een Thermaltake Big Typhoon geplaatst met Arctic Sliver 3 koelpasta(heel dun laagje) .
Nu heb ik het volgende "probleem":
De temps zijn van de CPU in idle 45 graden en onder full load 56 graden, en m'n MB temps zijn rond de 38 graden. Ik vind dit veel te hoge temperaturen, want de airflow is goed en de TT big typhoon lees ik ook niks anders dan goede reviews. M'n zwager heeft een soortgelijk systeem met een Pentium 630 3.0Ghz, en zijn temps van de cpu zijn tussen de 35(idle) en 45(full load) graden i.c.m. een Zalman CNPS7700-alcu. Alleen zijn kast is iets groter maar de airflow is even goed.
Mijn vraag is nu: Zijn er meer op dit forum die ervaring hebben met de TT big typhoon en de Pentium 640?? Of is de pentium 640 nou gewoon een heethoofd 8)7 ??

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

het is een heet hoofd 8)7

Zo slecht zijn je temperaturen echt neit hoor....vind ze best goed voor ee P4 meot ik zeggen.

Gabriël AM5

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:17
Dat was ook mijn reactie. Intel is gewoon wat warm, en 56 graden is echt niet verschrikkelijk heet ofzo.

Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het toch vreemd dat een 630 met een zalman maar zo'n 35 graden idle is, terwijl een 640 met eigenlijk een betere koeler 45 graden idle is, en het verschil is maar 200Mhz. En als ik de reviews zo van de TT big typhoon zie?!?!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dat als je stressed niet boven de 65 komt dat er niets aan de hand is. Je kan wel een betere koeler kopen voor die paar graden minder maar daar heb je eigenlijk niets aan. Als je het voor de stilte doet is het een ander verhaal natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben koeler gewend, had het echt niet verwacht dat ik boven de 50 graden zou uitkomen met deze CPU en koeler en ik weet ook wel dat het geen kwaad kan, ook is hij al 65 graden :+ , maar mochten er mensen zijn die ervaring hebben met de TT big thypoon, dan hoor ik het graag!

Verwijderd

Hmm, over je koelpasta zeg je: "een heel dun laagje". Probeer de Big Typhoon eens te remounten, CPU goed schoonmaken en slechts een klein druppeltje koelpasta in het midden te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik gedaan heb is in het midden een druppeltje en dan uitsmeren naar buiten en dan weer naar binnen, zo doe ik het altijd en nog nooit problemen mee gehad. Ik kan natuurlijk ook de koeler er weer afhalen en kijken hoe de pasta erop zit, misschien is de hitteverspreider van deze cpu niet helemaal vlak. Ik ben er toch bang voor wat hier boven wordt verteld, het is en blijft gewoon een heethoofd deze cpu.
Ik heb nog ff een vraag aan iedereen: Wie heeft hier een pentium 640 met een zalman 7700alcu die in een kast zit met goede airflow en wat zijn de temperaturen? Kijk als die temps rond de waarden zitten wat ik heb, dan weet ik genoeg....

• _TP_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
gewoon nog eens proberen te remounten.. je temps zijn niet slecht ofzo maar het kan wel beter!

probeer anders eens zonder het koelpasta uit te smeren, dat doet de koeler toch wel voor je.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Het is ook zo dat je 2 verschillende systemen vergelijk.....en daar ga je ook de fout in.
Dat kan gewoon neit goed, er zij te veel dingen die kunnen verschillen, van betere plaats in de kamer waar de pc staat, tot andere flow in de kast tot een afwijking in de Temp sensor op de borden.

Gabriël AM5

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Asus staat/stond bekend om faulty sensoren. Kan zijn dat maybe een bios flash dat oplost. Probeer eerst de remount, kan zijn dat hij net niet goed erop zit.

Daarnaast: een 640 proc heeft een Prescott core, deze staan niet bekend als energiezuinig en koel :p

[edit]
Click: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php

[ Voor 11% gewijzigd door aramdin op 24-08-2006 10:30 ]

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ja Sapphire, daar heb je wel gelijk in, ook zal ik mijn kast op 2 verschillende plekken zetten, is het goed mogelijk dat de temps erg verschillend zijn.
Ja Aramdin, ik weet het, het is een Presscot, een fijne kookplaat, het enige wat ik van deze 600 serie kon verwachten waren de waarden van m'n zwager zijn systeem, die een 630 heeft en stukken koeler is. Ik heb gister nog de watt meter aangesloten. Als hij gewoon in idle staat, gebruikt hij ~130 watt, en als ik een game doe, is zijn piek weleens 200 watt, plus het beeldscherm kom ik op zo'n 250 watt als ik aan het gamen ben!
Ik heb nu m'n kast in m'n werkplaast staan, dus ga straks ff remounten. De big typhoon is niet zo'n makkelijke koeler, want ik kan erg slecht bij de moertjes komen, dus de hele mobo moet erweer uit 8)7 , dat is bij m'n vorige zalman voor de 478 wel wat makkelijker :)
Ik heb nog ff gezocht op dit forum wat de beste manier is van koelpasta aanbrengen, en ik doe staks gewoon de druppelmethode, dus klein druppeltje in het midden, en de koeler erweer op. Ik had het uitgesmeerd, maar het kan best mogelijk zijn, dat in deze koeler of cpu meer oneffenheden zitten, waarbij de druppelmethode gewoon het beste kan zijn. Oke, dan zal ik de mobo er ff uithalen, en ik ben benieuwd wat de temps straks zijn.....!!

Verwijderd

De Artic Silver website laat ook zien hoe je de koelpasta op verschillende CPU's het beste kunt aanbrengen. Bij CPU's met heatspreader wordt de druppelmethode aanbevolen.

Mijn Scythe Ninja maakte geen goed contact met de uitsmeermethode. Na een remount met druppelmethode scheelde dit gelijk 11 graden Celsius onder full load condities.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De mobo zit er weer in, en heb de koelpasta nu met de druppelmethode aangebracht. Zo, en dan nu de temperaturen:
CPU idle 34 graden en als ik ff een vrij zware game doe, rond de 43 graden!!! Wat mij opviel toen ik de cpu koeler eraf haalde, er op 2 plekken nog kon zien dat ik de vorige keer de pasta erop had gesmeerd, dus op die 2 plekken was helemaal geen contact geweest, terwijl ik zeker weet dat de koeler er goed vast op zat. Dus ik heb bij de vorige installs van de cpu koelers en pasta gewoon puur geluk gehad dat beiden goed vlak waren, want de cpu (630) en de zalman koeler van m'n zwager heb ik de pasta uitgesmeerd, en daar zijn de temps goed.
Hartelijk dank allemaal _/-\o_ , ik smeer ingevolg allemaal maar boterhammen en geen CPU's meer, en nu komt de TT Big Typhoon ook tot zijn recht!!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Weer een Tweaker blij :)

Instagram / YouTube

Pagina: 1