Toon posts:

Adobe Bridge + Extensis Portfolio en Ratings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een combinatie van Adobe Bridge en Extensis Portfolio 8 om mijn digitale foto's te archiveren.

Tijdens de Lokerse Feesten 2006 heb ik een hele hoop foto's gemaakt en toen snel gerate en gearchiveerd. Nu achteraf ga ik rustig door al mijn foto's en verander ik van sommige foto's de rating. In 90% van de gevallen gaat het goed. Ik pas de rating aan en doe dan gewoon een update in Portfolio en alles is OK. Maar één geval gaat hopeloos mis. Als ik een foto mét rating aanpas en de rating weg haal (bv. 1 ster -> 0 ster), dan update dat niet in Portfolio.

De reden lijkt mij duidelijk: als je een rating toekent dan komt die in de XMP Metadata te staan. Die leest Portfolio uit en zo kent hij de rating. Maar las je geen rating hebt (0 sterren), dan verdwijnt die rating. En daar kan portfolio blijkbaar niet mee overweg. Als hij geen XMP Metadata vindt, dan behoudt hij gewoon zijn oude gegevens, en dus de oude rating.

Dit probleem komt ook enkel voor bij JPEG's want bij RAW wordt ook een 0-rating weggeschreven in de metadata.

Mijn vraag is nu hoe ik dit zou kunnen oplossen. Ik weet dat zowel in Bridge als in Portfolio te scripten is, maar het lijkt mij nogal geavanceerd en ik heb er hoegenaamd geen kennis van. De makkelijkste oplossing lijkt mij dat een 0-rating ook in de metadata komt bij JPEGS, maar ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken. Wie heeft ideeën?

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar, heb een oplossing gevonden.

Door in Portfolio de Photoshop rating te deleten via Edit Field Values, kan ik uiteindelijk toch de nieuwe ratings goed krijgen.

Het is wel niet ideaal. Alle ratings die vòòr het deleten van de rating toegekend zijn, worden na het deleten niet "gezien" bij het updaten. Als ik dus de Photoshop rating delete in Portfolio, moet ik achteraf snel in Bridge door alle gerate files gaan en even opnieuw een rating toekennen (bv. 1 ster -> 2 sterren -> 1 ster). Als ik dan Update in Portfolio staan de ratings goed. Het is een omweg, maar het werkt tenminste.

Dit topic mag dus dicht van mij, sorry!