E6600 na 15 seconden 40°C ?

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008

• jthweeda128
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07-2015
Beste mensen
In veel topics is geschreven over de temp. van CPU en/of moederbord. Bij mij is de temp. "idle" ongeveer 63°C, althans volgens Asus Ai Booster. Ik heb de CPU met de Intel koeler geinstalleerd (en inderdaad er geen pasta tussen gedaan).
Maar als ik, nadat de PC in een koude kamer een nacht uit ( stroom uitgezet!) heeft gestaan, aanzet en direct naar het bios ga waar ik de CPU temperatuur kan controleren ( daar zit ongeveer 15 seconden tussen) blijkt de CPU temp. inmiddels al 40°C. Het betreft een Asus P5W DH de luxe moederbord met een Intel Conroe E6600 processor.
Ik ben van plan een Zalman koeler aan te schaffen (en correct te installeren) maar:
Mijn vraag luidt: Is het normaal dat een processor in 15 seconden tijd 25 graden warmer wordt?
Alvast bedankt voor evt. reacties. M.v.g. Jan-Theo

Jan-Theo

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

jthweeda schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:08:
Ik heb de CPU met de Intel koeler geinstalleerd (en inderdaad er geen pasta tussen gedaan).
Géén pasta? Dat is vragen om moeilijkheden natuurlijk.

[ Voor 66% gewijzigd door Guardian Angel op 21-08-2006 21:11 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Dat zou inderdaad nog wel mogelijk kunnen zijn alleen die 60++ graden geloof ik niet zo sterk in als die idle is, wat je zou kunnen proberen is even te voelen aan de heatsink van de koeler of die werkelijk heet wordt, heb namelijk op het werk ook problemen gehad met ditzelfde bord ivm met temperatuur uitlezingen.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je een koeler zonder ook maar iets er tussen zo op de processor zet, dan is dat normaal ja. Gezond is een 2e punt :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:11:
Géén pasta? Dat is vragen om moeilijkheden natuurlijk.
Op de standaard intel koeler zit al een stip wat dus de pasta is _/-\o_

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:11:
[...]
Op de standaard intel koeler zit al een stip wat dus de pasta is _/-\o_
Ja, dat kan ik niet ruiken natuurlijk 8)7

Hoe dan ook, ik zou het eraf halen en er nieuwe goede pasta erop doen. Dit is geen goede temperatuur namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 21-08-2006 21:14 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:12:
[...]

Ja, dat kan ik niet ruiken natuurlijk 8)7
No problemo :P

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
jthweeda schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:08:
Maar als ik, nadat de PC in een koude kamer een nacht uit ( stroom uitgezet!) heeft gestaan, aanzet en direct naar het bios ga waar ik de CPU temperatuur kan controleren ( daar zit ongeveer 15 seconden tussen) blijkt de CPU temp. inmiddels al 40°C.
Vanmiddag het raam opengehad bij mij op de kamer, toen ik de computer opstartte en gelijk het BIOS indook om wat dingen te veranderen was mijn processor 38 graden.. Ik heb een AMD Athlon64 3500+ met Venice Core, Boxed koeler.

Wat dat betreft lijkt me dus niets mis.. Voor de rest heb ik hier geen idee van :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• jthweeda128
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:11:
wat je zou kunnen proberen is even te voelen aan de heatsink van de koeler of die werkelijk heet wordt, heb namelijk op het werk ook problemen gehad met ditzelfde bord ivm met temperatuur uitlezingen.
De lamellen van de koeler ( ik neem aan je dat bedoelt met heatsink) voelt koud aan en
de temp. van de CPU is 60°C.
Dat van die stip op de intelkoeler klopt. Ik bedoel dat ik er geen extra koelpasta op gedaan heb.

Jan-Theo

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Dus je heatsink wordt nog niet eens warm?
Haal die heatsink er dan eens af en zet hem er opnieuw (goed) op, het lijkt erop dat je heatsink geen/niet goed contact maakt met je processor.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zit er over die stip dan geen blauw plastic stripje?

ARME AOW’er

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is compleet normaal dat een CPU binnen 15 sec gelijk heel veel warmer word. Als je een Athlon XP aanzet zonder koeler is ie binnen 2 sec meer dan 100 graden en brand ie door. Het gaat hier dan wel niet over een AMD CPU maar het komt op het zelfde neer.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je koelblok niet warm wordt, dan mag je wel stellen dat er geen/slecht contact is.
Her-installeer je koeler eens. Zorg ervoor dat er geen beschermlaagje over het koelstripje zit, en dat je zeker weet dat die ook contact maakt het de cpu.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
een idle temp van 40° is niet abnormaal, dat je die al snel na het booten bereikt ook. 60°C onder load is ook niet kritisch, maar zou beter moeten zijn. Dat hangt natuurlijk ook af van de airflow in je kast ed.
Je kan alleszins eens proberen de koeler opnieuw te monteren (stickertje afschrapen, oppoetsen en pasta gebruiken), maar hou er sowieso rekeing mee dat moederborden zich al eens vergissen mbt exacte temperatuur :)

Verwijderd

jthweeda schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:04:
[...]

De lamellen van de koeler ( ik neem aan je dat bedoelt met heatsink) voelt koud aan en
de temp. van de CPU is 60°C.
Dat van die stip op de intelkoeler klopt. Ik bedoel dat ik er geen extra koelpasta op gedaan heb.
Dat koud aanvoelen, is dat na de bewuste 15 seconden, of wanneer hij al langer aan staat?
Als dat na 15 seconden is: volkomen logisch. Wartme heeft tijd nodig om 'doorgegeven' te worden. De processor zelf zal eerst warm worden, en vervolgens begint de heatsink langzaam mee op te warmen. Het kan dus best zijn dat de processor na 15 seconden al 40o C is.

Als de heatsink na een hele poos (dat de pc aan staat 8)7 ) nog koud is: zoals hierboven gezegd maakt de heatsink geen goed contact met de processor.
  • Heatsink van de processor af
  • Processor-oppervlak én onderkant van de heatsink helemaal schoonmaken
  • Klein drupje (nieuwe!) koelpasta op de processor doen
  • Heatsink erop vastzetten en zorgen dat-ie goed strak zit

Verwijderd

Een idle temp van 63 graden Celsius is niet echt normaal voor een E6600. Maar aangezien de Intel koeler niet eens zo slecht is lijkt het me dat je een airflow probleem in je kast hebt.

Ik had eerst de casefans van mijn kast niet aangesloten en de kast werd echt warm als ik aan de buitenkant voelde. Na aansluiting van de 2 120 mm fans (Antec P180) bleef de kast merkbaar koeler. Ik heb nu tevens een Scythe Ninja koeler geinstalleerd en met alleen de airflow van mijn kast blijft de processor idle ongeveer 37 graden Celsius en onder load (beide cpu's) maximaal 51 Celsius. De kasttemperatuur ligt hierbij rond de 39 Celsius. Tevens moet de koelpasta nog "inwerken" dus er gaat nog een klein aantal graden vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 10:27 ]

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03

Poekie McPurrr

Mreoww~

Guardian Angel schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:51:
Zit er over die stip dan geen blauw plastic stripje?
Zit ik ook aan te denken, vergeten om de sealing van de pasta-pleister te halen..

Le Meow

Verwijderd

Ten eerste is 40 graden idle niet echt spannend voor een conroe.
Zeker niet als je geen goed geventileerde kast hebt.
Ten tweede is de asus programmatuur voor het aflezen van de temp alles behalve betrouwbaar.

Controleer dat de cpu koeler goed contact maakt met de cpu.
Controleer de temps in de bios via hardware monitoring (met een oudere bios kan dat problematisch zijn maar vanaf 0901 werkt het behoorlijk)
Als alles goed is verder niet over nadenken en gebruiken dat ding.

Dat er amds zijn die veel koeler lopen zegt natuurlijk helemaal niks.

Verwijderd

Koelpasta is van belang dit behoor je ten alle tijden er tussen te doen maar dat weet je inmiddels al

maar zoals je schetst na 15Sec al 40 graden is wel erg snel ......
misschien een vreemd vraagje maar Cpu koeler wel aangesloten?? en dus voorzien van stroom....

maar hoe je het went of keert het is te hoog.....

systeempje van mij na ruim 12 uur aan Cpu 39/40 graden amd3500+ [zalman 7700 koelertje]

chipset 49/51 graden en HD temp 29/30 graden dank zij mijn Coolermaster 810 Stacker
Topkast

maar ik heb jammer genoeg geen directe oplossing voor is vreemde probleem

Gr jan

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:51:
Het is compleet normaal dat een CPU binnen 15 sec gelijk heel veel warmer word. Als je een Athlon XP aanzet zonder koeler is ie binnen 2 sec meer dan 100 graden en brand ie door. Het gaat hier dan wel niet over een AMD CPU maar het komt op het zelfde neer.
Mijn A64 X2 4200+ is na 3 minuten al 38C 8)7

Met stock cooler.

Nee AMD's zijn allang geen heethoofden meer. :)

• Carel
  • Laatst online: 24-05 14:08
Die van mij(Conroe 6600 P5B) is ook 40 graden na een paar seconden. Contact met het koelblok is zeker weten goed. Overiegens doet mijn Zalman 7000CU het net zo goed of slecht als de orginele cooler. Koelblok blijft overigens lauw/koud. De temp sensor is dus naar mijn mening twijfelachtig.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Dit heb ik,

CPU 35 °C (95 °F)
CPU #1 / Kern #1 37 °C (99 °F)
CPU #1 / Kern #2 41 °C (106 °F)

idle, altijd rond de 35~~40 graden, ik weet nie hoe heet die stressed word, als ie maar stabiel blijft
:*)

• jthweeda128
Berste mensen
Iedereen bedankt voor de op- en aanmerkingen. Om deze topic leerzaam af te sluiten voor andere knutselaars zoals ondergetekende het volgende: Ik heb de koeler verwijderd. Hierbij bleek het grootste deel van het oppervlak voldoende bedekt met pasta, op een streep van ongeveer 4-5 mm.(over de hele breedte van het contactoppervlak) na.
Ik heb de koelpasta verwijderd en nieuwe er op gedaan. Direct na opstarten was de temp. 22 °C en tot nu toe, idle, onder de 30 °C.
Nogmaals bedankt. M.v.g. Jan-Theo

PS. "Fouten maken is niet erg, er niet van leren is een schande".

Jan-Theo

• TheNephilim
  • Laatst online: 20-05 15:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik heb m'n systeem nog niet binnen, maar ik doe het liever in 1 keer goed, dus vandaar:

Ik heb er Artic Silver pasta bij besteld. Er moet 1 drupje op toch? En moet ik die eerst goed uitsmeren over de CPU.

Tgaat hier om een E6600 + een Zalman 9500LED cooler.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Bernardo schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:58:
Ik heb m'n systeem nog niet binnen, maar ik doe het liever in 1 keer goed, dus vandaar:

Ik heb er Artic Silver pasta bij besteld. Er moet 1 drupje op toch? En moet ik die eerst goed uitsmeren over de CPU.

Een drupje ja (3/4 rijstkorrel wordt wel gezegd). Je kunt iets van een pasje nemen en het uitsmeren tot het gelijk verdeeld is over de cpu, maar er zijn mensen die een drupje in het midden plaatsen en dan voorzichtig de heatsink erop drukken (met gelijke druk overal enz.; ik zou het gewoon uitsmeren).

• TheNephilim
  • Laatst online: 20-05 15:27

TheNephilim

Wtfuzzle

Oké bedankt. 3/4 rijstkorrel dus en wel uitsmeren :D

Verwijderd

Bernardo schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 18:24:
Oké bedankt. 3/4 rijstkorrel dus en wel uitsmeren :D
Op de Artic Silver site staat precies hoe je het moet doen. Uitsmeren is niet altijd het beste.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 18:29:
[...]

Op de Artic Silver site staat precies hoe je het moet doen. Uitsmeren is niet altijd het beste.
Natuurlijk slim om daar ff te kijken...

Laatste keer dat ik het gebruikte was op een Athlon XP, daarbij dus wel uitsmeren (geen heatspreader).

Verwijderd

numlockrondje schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 18:18:
Een drupje ja (3/4 rijstkorrel wordt wel gezegd). Je kunt iets van een pasje nemen en het uitsmeren tot het gelijk verdeeld is over de cpu, maar er zijn mensen die een drupje in het midden plaatsen en dan voorzichtig de heatsink erop drukken (met gelijke druk overal enz.; ik zou het gewoon uitsmeren).
Heb beide methoden al een aantal X geprobeerd en mijn voorkeur gaat naar drupje en dan heatsink erop met veel druk (gewoon monteren dus).
Als je zelf uitsmeert heb je normaal meer nodig dan met het drupje. Met het drupje kan je dus zuiniger zijn, en het wordt heel mooi verdeeld in alle richtingen over de heatspreader in een heel dun laagje. Daarbij is deze methode ook veel minder genkoei en krijg je geen "luchtbellen".
Je kan zelfs met een belachelijk klein drupje beginnen, heatsink monteren, er terug vanaf halen, wederom monteren zodat 2de X wordt opengeperst en wederom afhalen. Meestal blijkt het belachelijk klein drupje al genoeg te zijn om het gedeelte van de heatspreader te bedekken (ruimschoots) waaronder de core zit -> tot aan de randen van de heatsreader maar niet de hoekjes.
Als je het niet genoeg vind kan je er dan weer een klein beetje bij doen.

Maar de eerste methode levert ook goed resultaat hoor: denk niet dat je een tempverschil gaat merken ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:01:
[...]
Maar de eerste methode levert ook goed resultaat hoor: denk niet dat je een tempverschil gaat merken ;)
Ahum, bij het monteren van mijn Scythe heb ik eerst uitgesmeerd omdat ik dat gewend was van mijn AthlonXP ervaringen. Resultaat. 63°C full load. Daarna de drupjes methode: 51°C onder full load.

Mijn advies is de rijstkorrelmethode. Dat is nog makkelijker en sneller ook.

Verwijderd

Ok wel tempverschil dus, en mijn voorkeur gaat dus ook uit naar drupjesmethode. :)

• crazyheinz
  • Laatst online: 15-03 12:34
Bernardo schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:58:

Er zit toch standaard koelpasta bij die zalman koelers???

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37
crazyheinz schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 06:22:
[...]

Er zit toch standaard koelpasta bij die zalman koelers???
Mijn ervaring met die bijgeleverde kauwgom is niet goed, ik haal die eerst weg, en dan goeie pasta erop.

Op de koeler van mijn Prescott zat ook van die kauwgom, en de fan bleef continu @ full speed blazen! Toen ik de pasta verving kon ik dat spul zo op een rolletje wegwrijven, de koeler was meteen schoon... :X
Daarna de goede pasta erop gedaan, en mijn fan draait nu alleen nog full speed bij zware belasting... Of een hittegolf. :+

• Mainuser X
  • Laatst online: 08-08-2025
Hallo,

Ik heb ook een conroe 6600 en een p5w dh del. Mijn processor staat idle op 32 de koeler die ik gebruik is de artic pro 7 en die draait dan op 820 rpm als ik hem belast dan wordt hij niet hoger dan 37 en draait de koeler 1200 rpm. Mijn mobo wordt wel warmer. De processor heb ik niet warmer gezien als 38 graden.

Groetjes,

Main

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Inderdaad, net zo als in veel gevallen, is minder beter... Een dun laagje pasta om de oneffenheden op te vullen. Ik smeer altijd een dun laagje op de core... :)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien dat de topicstarter allang heeft gemeld dat het probleem is opgelost en dat iedereen van dit topic misbruik maakt voor eigen zaakjes danwel overbodige opsommingen, gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.