Alle componenten werken thuis maar op lokatie niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Ok, de situatie is als volgt:
1) Laptop met Wifi NIC werkt op mijn eigen netwerk (Chello met SMC router en een hubje voor het accespoint), zowel bekabeld als draadloos en met wat voor encryptie ook ingesteld. Altijd verbinding...
2) Sweex LC000070 wireless router. Aangesloten op mijn netwerk functioneert deze. Zowel met DHCP aan als uit. Geen probleem dus...
3) Netwerkabels. allen getest en allen zijn in orde...
4) Oude PC met W98 SE (en 10 Mb NIC), functioneert prima over het netwerk. Hier ook geen probleem dus...

En nu mijn probleem:
Oude PC naar vriendin gebracht en via een end netwerkkabel op de router (ook Chello verbinding) van de buurman aangesloten (met medeweten van dezelfde burman), functioneert prima. Kan alle "internetfratsen" uithalen. Lijkt in orde dus...

Nu pak ik die sweex router (welke met exact dezelfde instellingen dus gewoon functioneert op mijn eigen netwerk, zie boven) en steek de netwerkabel (die eerst in de PC zat en internet geeft) in de wanpoort van de Sweex router en helemaal niks, nada en noppes... Geen IP uit zijn router, blijft reconfiguring zonder ooit een ip te verkrijgen...
(De Sweex router met DHCP aan en uit, als bridge, IP statisch en dynamisch, half,-, semi-, full- en wat voor duplex nog meer etc etc, doet het gewoon op mijn netwerk maar aan het "buurman-netwerk" gehangen dus niks...)

Nu het vreemde, als ik de netwerkkabel (die op de oude PC internet geeft) in de laptop steek blijft hij zeggen dat de netwerkkabel niet is aangesloten...

Net alles weer aan mijn eigen netwerk gehangen en het werkt gewoon.....
Ik snap er helemaal niets meer van.

De reden dat ik dit zo wil oplossen is dat de laptop gewoon niet draadloos kan verbinden met de "buurman-router".
Het punt is dat er geen IP vrijkomt als er WEP staat ingesteld (zonder beveiliging werkt het uiteraard wel), ik heb alles netjes ingevoerd (mac adres, wep sleutel en de hele reutemeteut) maar geen connectie..
(Op mijn eigen netwerk daarintegen werkt het weer wel...)
Dus ik dacht er gewoon even een extra WIFI router tussen te zetten, dit heb ik vaker gedaan en met succes. Maar deze keer niet dus.

Het enige wat ik me nog kon voorstellen is dat de kabel vanuit de "buurman-router" niet goed geknepen is en wel via 10 Mb werkt maar niet via 10/100 Mb werkt (wat trouwens niet het niet draadloos kunnen verbinden verklaard).
Om dit op lokatie te controleren heb ik de laptop naar 10 Mb gezet en gewoon nog niks doen... Netwerkkabel niet aangesloten is alles wat ik zie... Mijn inziens is dit ook niet de reden waarschijnlijk.
(Kan een slordig geknepen kabel werken op 10 maar niet op 100?? Volgens mij wel, and please do correct me if i'm wrong..)

Verder kan ik eigenlijk alleen nog de "buurman-router" als oorzaak bedenken ware het niet dat zijn laptop vlekkeloos kan "draadlozen" en alle aangesloten PC's ook gewoon internet hebben (en ook zichtbaar zijn in het netwerk).

Toen mijn eigen laptop gepakt (die overal met de juiste instellingen kan "draadlozen" en ook gewoon netwerkkabels slikt) en die doet het dus ook niet aan het "buurman-netwerk".
Zelfde probleem, wel verbinding maar geen internet en met de kabel " netwerkkabel niet aangesloten"

Zelf denk ik dat het probleem niet in mijn spullen zit maar bij de buurman, en dan of zijn kabel naar mijn vriendin of zijn router... Want alles functioneert totdat het aan zijn netwerk gehangen wordt.

Klopt mijn redenering?
En zo nee, waar maak ik de denkfout?

(Ik weet dat dit simpel netwerkgebruik is dat gewoon zou moeten functioneren en ook wil ik erbij vermelden dat ik vanuit mijn werk dit soort kennis absoluut heb (of tenminste zou moeten hebben ;) ).
Daarom ben ik er vrij redelijk van overtuigd dat het niet een instellingenkwestie is, en dan zeker niet omdat alle spullen op mijn eigen netwerk wel gewoon functioneren)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Je verhaal is duidelijk en het gaat er dus om dat wanneer je de sweex router er tussen zet de verbinding van je 'oude-pc' naar het internet via de buurman niet meer werkt?

Waarom als ik vragen mag doe je er een router tussen als internet zonder die router wel werkt?
Lijkt mij dan een onnodige stap tussen de verbinding.

Don't worry people, i`m a professional idiot

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
MarcoL schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:10:
Je verhaal is duidelijk en het gaat er dus om dat wanneer je de sweex router er tussen zet de verbinding van je 'oude-pc' naar het internet via de buurman niet meer werkt?

Waarom als ik vragen mag doe je er een router tussen als internet zonder die router wel werkt?
Hij wilt ook een wireless functie hebben... Dat staat ook ergens in het nogal lange verhaal zonder schemaatje :P

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)

Nee nee, dat bedoel ik niet.

Ik heb de hele setup getest op mijn eigen netwerk (incl Sweex router) en het werkt 100%.
Zodra ik de boel op het "buurman-netwerk" zet werkt alles niet meer (qua internet) behalve de oude PC.

Ik zal de reden van dit "wangedrocht van een netwerkoplossing" nogmaals proberen uit te leggen:
Mijn vriendin (die heel ergens anders woont) heeft een laptop die ze draadloos wil hebben.
Maar er valt geen beveiligde verbinding met de buurman op te zetten en aangezien hij perse WEP wil hebben (deels vanwege zijn W98 laptop en deels vanuit eigenwijzigheid) moest ik een workaround bedenken. Het maffe trouwens is dat WPA weer wel werkt.., maar dat "mag" niet van hem.
Dit is een gegeven en hier kom ik niet omheen, helaas.
Dus vandaar dacht ik de Sweex router als veredeld accespoint te gebruiken (en op mijn eigen netwerk doet hij het wel gewoon met exact dezelfde componenten behalve natuurlijk de "buurman-router").
Al deze spullen had ik nog liggen dus vandaar...

Ok ok, Ik zal even een schemaatje maken... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AKA_ACE op 21-08-2006 21:24 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Mishmash schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:17:
[...]

Hij wilt ook een wireless functie hebben... Dat staat ook ergens in het nogal lange verhaal zonder schemaatje :P
Sorry overheen gelezen. Dat doe je dus middels die sweex router!
Als je dat er gewoon bij in wilt hebben is het mischien een idee om dan gewoon de netwerkkabel in 1 van de lanpoorten van de router te steken. (aangezien hier niet gerouterd hoeft te worden)
Let wel dat het mischien dan een cross-over kabel moet zijn tussen de 2 routers!!

Werkt bij mij thuis hier perfect. Heb een sitecom router + een linksys router op elkaar aangesloten en dan gewoon een kabel van lanpoort<--->lanpoort tussen de sitecom en de linksys.

Don't worry people, i`m a professional idiot

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Dat is nou net het maffe, de hele setup werkt bij mij thuis gewoon, maar daar niet...
Daaruit volgt mijn inziens dat het probleem niet in mijn spullen zit maar in de spullen van de buurman...

And please do correct me if i'm wrong...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hoe stellig sommige gegevens ook gegeven zijn, ik zou je buurman evengoed maar even met keiharde feiten overtuigen van het feit dat WPA toch echt een beter idee is dan WEP.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
oude PC==UTP==routerbuurman    
Dit functioneert.

Oude PC ==UTP==WIFI Sweex router==UTP==routerbuurman    
                        |
                     WIFI
                        |
                     laptop
Dit functioneert dus niet

Alles tot aan de router doet het en als je "routerbuurman vervangt door mijn eigen router werkt het weer wel.
Het zou dan niet aan mijn spullen moeten kunnen liggen.
Ik kan namelijk prima draadloos verbinden met de Sweex router en ook via de kabel kom ik in de Sweex router (statisch of dynamisch IP maakt helemaal niks uit), het werkt. Bij mij thuis dan...
Hann1BaL schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:28:
Hoe stellig sommige gegevens ook gegeven zijn, ik zou je buurman evengoed maar even met keiharde feiten overtuigen van het feit dat WPA toch echt een beter idee is dan WEP.
Hij weet gewoon zeker dat zijn W98 laptoppie niet via WPA kan en daar krijg ik geen speld tussen (op zich heeft hij wel een beetje gelijk maar toch is het mogelijk...)

[ Voor 26% gewijzigd door AKA_ACE op 21-08-2006 21:37 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Probeer eens een fatsoenlijk merk router?
Sorry hoor, maar sweex... tsja, ik heb er goeie en slechte ervaringen mee, meer slechte dan goeie.

Pak anders eens een oude pc, Linux erop met vuurmuur en daar een los AP'tje (Linksys WAP54G?) achter.
Mooi WPA erop enzo ;)

Prima opstelling.

Anders gewoon een Linksys WRT54GL oid.

Probeer de wanport ook eens de forcen op 10mbit enzo...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Anti-XP schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:08:
Probeer eens een fatsoenlijk merk router?
Sorry hoor, maar sweex... tsja, ik heb er goeie en slechte ervaringen mee, meer slechte dan goeie.

Pak anders eens een oude pc, Linux erop met vuurmuur en daar een los AP'tje (Linksys WAP54G?) achter.
Mooi WPA erop enzo ;)

Prima opstelling.

Anders gewoon een Linksys WRT54GL oid.

Probeer de wanport ook eens de forcen op 10mbit enzo...
Hoe lovenswaardig dit voorstel ook is, dit gaat het niet worden.....
Kan ik een beetje daar ook nog de systeembeheerder uit gaan hangen.... ;)

Maar alles werkt gewoon vlekkeloos.
Het probleem zit 'm volgens mij in de verbinding naar de buurman, ik weet dit uiteraard niet 100% zeker omdat het computers blijven tenslotte.., dit heeft verder niets met de al dan niet vermeende kwaliteit van Sweex te maken (hier gaat de discussie niet om).
(Trouwens, als je deze Sweex discussie wel wil voeren kan ik je trouwens wel een stuk wijzer maken, ik heb daar een tijd gewerkt :) en heb een hele diepe kijk in de keuken mogen nemen...)
Ik zoek de oorzaak of tenminste de dwarsligger, van dit probleem en ik wilde weten of ik de juiste richting op dacht... Je weet wel, niet iets zeer voor de hand liggends over het hoofd zien oid..

Als we de spullen (en de centen) nu voor het oprapen hebben zou het een ander verhaal zijn, maar in deze zijn wij zeer op de schraap. Alleen de al aanwezige spullen gaan gebruikt worden. Maar dit terzijde...

[ Voor 16% gewijzigd door AKA_ACE op 21-08-2006 22:20 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

AKA_ACE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:17:
[...]

Hoe lovenswaardig dit voorstel ook is, dit gaat het niet worden.....
Kan ik een beetje daar ook nog de systeembeheerder uit gaan hangen.... ;)

Maar alles werkt gewoon vlekkeloos.
Het probleem zit 'm volgens mij in de verbinding naar de buurman, ik weet dit uiteraard niet 100% zeker omdat het computers blijven tenslotte.., dit heeft verder niets met de al dan niet vermeende kwaliteit van Sweex te maken (hier gaat de discussie niet om).
Ik zoek de oorzaak of tenminste de dwarsligger, van dit probleem en ik wilde weten of ik de juiste richting op dacht... Je weet wel, niet iets zeer voor de hand liggends over het hoofd zien oid..

Trouwens, als je deze Sweex discussie wel wil voeren kan ik je trouwens wel een stuk wijzer maken, ik heb daar een tijd gewerkt :) en heb een hele diepe kijk in de keuken mogen nemen...
Ach, ff offtopic:
Mijn ervaringen met de sweex adsl modems zijn super, ze werken beter dan de 2 keer zo dure speedtouch.

Voor de rest: Goedkope kutzooi, ik zou het voor wireless gewoon niet nemen, aangezien mensen zich van wireless al teveel voorstellen.
Wireless is bedoeld voor laptops, PDA's, Smartphones.
Op zakelijk gebied (Noem als voorbeeld AH) wordt het gebruikt voor handterminals en weegschalen die je overal moet kunnen gebruiken.

Een werkstation wat je niet veel verplaatst kun je beter met een kabeltje aansluiten, als je het mooi afwerkt heb je een veel tevredener klant omdat de verbinding gewoon altijd werkt.

Sweex heb ik gewoon een hoop gezeik mee gehad wat ik met een goed merk als Linksys gewoon _niet_ had, die meuk werkt gewoon als het moet werken en niet als het niet moet werken.

Daar komt bij da Hubjes 10mbit zijn, en je dus je wan port gewoon eens op 10 mbit moet zetten.
Of je neemt even een je hubje mee om te testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Romke op 21-08-2006 23:34 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nu pak ik die sweex router (welke met exact dezelfde instellingen dus gewoon functioneert op mijn eigen netwerk, zie boven) en steek de netwerkabel (die eerst in de PC zat en internet geeft) in de wanpoort van de Sweex router en helemaal niks, nada en noppes... Geen IP uit zijn router, blijft reconfiguring zonder ooit een ip te verkrijgen
Is het een sweex router op een sweex router aansluiten?
En heb je al geprobeerd om 'm op een van de LAN-poorten aan te sluiten?
ps Misschien een visueel plaatje een idee

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28
Nu het vreemde, als ik de netwerkkabel (die op de oude PC internet geeft) in de laptop steek blijft hij zeggen dat de netwerkkabel niet is aangesloten...
Je zegt zelf dat hij een probleem geeft op de kabel met je eigen laptop.
Ik zou de kabel naar de buurman verdenken.
Wat gebeurt er als je de sweex met een andere kabel bij de buurman aansluit?

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
En kijk, daar zit nu het probleem...
Buurman is op vakantie en we kunnen er niet bij...

Maar ik stop ermee, mij te brak allemaal.
Net alles weer thuis getest en alles werkt gewoon.
Ik ga haar adviseren om gewoon zelf internet te nemen...

Chello Classic en zij betaalt de helft maar "meneer de buurman" wil niet echt meewerken met instellingen veranderen omdat "zijn mannetje" zegt dat iedereen overal af moet blijven omdat hij het goed gezet heeft..... Dus moet iedereen er af blijven....

Klopt niet helemaal, deze constructie... Wel de centen vangen maar niet de mogelijkheden bieden.

Volgens mij is zij gewoon beter af met een 19,95 euro ADSL abonnementje van weet ik veel wat voor provider inclusief draadloze modem/router....

• Romke

Romke

Dieselhead

AKA_ACE schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:04:
En kijk, daar zit nu het probleem...
Buurman is op vakantie en we kunnen er niet bij...

Maar ik stop ermee, mij te brak allemaal.
Net alles weer thuis getest en alles werkt gewoon.
Ik ga haar adviseren om gewoon zelf internet te nemen...

Chello Classic en zij betaalt de helft maar "meneer de buurman" wil niet echt meewerken met instellingen veranderen omdat "zijn mannetje" zegt dat iedereen overal af moet blijven omdat hij het goed gezet heeft..... Dus moet iedereen er af blijven....

Klopt niet helemaal, deze constructie... Wel de centen vangen maar niet de mogelijkheden bieden.

Volgens mij is zij gewoon beter af met een 19,95 euro ADSL abonnementje van weet ik veel wat voor provider inclusief draadloze modem/router....
Leuk mannetje...
Als iemand het verkloot dan heb je het toch binnen no time weer aan het werk lijkt me.
Hoe komt hij anders aan de positie 'mannetje' als hij niet eens een paar simpele probleempjes op kan lossen :/

Pagina: 1