[Testcase] Stoomtrein

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Ik wou vandaag mijn nieuwe lenzen testen (Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM en Sigma 17-70 F2.8-4.5 DC Macro), dus ik heb een kwartiertje bij ons werk op de spoorweg gestaan om de stoomtrein te fotograferen. Omdat ik de IS functie wou testen (en geen statief bij me had) heb ik alles uit de hand gedaan (ISO 400, F/8). Helaas was het nogal bewolkt en daarmee zijn de luchten niet erg fraai geworden. Ik heb alles op RAW geschoten en daarna in CS bijgewerkt (lichtbalans, curves, rechtzetten en croppen). Dit zijn de foto's geworden:

#1: ISO-400, 300mm, 1/125sec, F/8 (Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM01.jpg

Gecropte foto op 300mm (origineel was portrait). Door de bewolkte lucht komt het stoom niet echt fraai uit. Omdat de trein recht op je af komt vond ik het mooi om deze in het midden te plaatsen.

#2: ISO-400, 300mm, 1/160sec, F/8 (Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM02.jpg

Door de grote brandpuntsafstand is fraai te zien dat de rails niet helemaal recht zijn.

#3: ISO-400, 210mm, 1/160sec, F/8 (Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM03.jpg

Door de grote brandpuntsafstand lijkt de trein te kort. Verder vond ik het wel aardig.

#4: ISO-400, 17mm, 1/200sec, F/8 (Sigma 17-70 F2.8-4.5 DC Macro)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM04.jpg

Overbelicht en helaas stond ik bij een drukke kruising. De auto's halen het "nostalgische" uit de foto.

#5: ISO-400, 21mm, 1/200sec, F/8 (Sigma 17-70 F2.8-4.5 DC Macro)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM05.jpg

Op zich wel aardig, maar ik stond te dichtbij.

#6: ISO-400, 17mm, 1/200sec, F/8 (Sigma 17-70 F2.8-4.5 DC Macro)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM06.jpg

Hoog snapshot gehalte.

#7: ISO-400, 105mm, 1/200sec, F/8 (Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM07.jpg

Wellicht wat saai.

#8: ISO-100, 50mm, 1/1600sec, F/1.8 (Canon EF 50 F1.8 II)
Afbeeldingslocatie: http://home.ict.nl/~ramklein/Photo/Stoomtrein_VSM08.jpg

Foto met de plastic fantastic (blijft toch mijn favoriete lens) :)

Met name de compositie en de belichting is een issue vind ik. Ook ben ik benieuwd of jullie de nabewerking een beetje okee vinden? Graag hoor ik jullie commentaar...

PS: Een iets beter formaat (900x600) is hier te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door BugBoy op 21-08-2006 21:21 . Reden: Tekst bij foto 1 en 2 omgedraait (was verkeerd om) ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Jammer dan #2, dat de rails op de voorgrond niet scherp is.

#5 is juist erg goed

#4 vraagt gewoon een een photoshop (auto's weg).

Verder mooie serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#8 met de trein in de verte had mooi geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik vind je kleren een beetje te flets

Kan je het rood niet een beetje versterken?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snake schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:18:
Ik vind je kleren een beetje te flets

Kan je het rood niet een beetje versterken?
Hoe Kan jij zijn kleren zien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

#1 Was denk ik mooier geweest als je alleen de trein erop had, zo'n voorkant los vaak best indrukwekkend.
#2 leuk detail, wel een beetje saaie foto
#3 mooi gelukt, misschien dat je deze in z/w om moet zetten om een nog wat ouder sfeertje te creeëren.
#4 jammer van de lucht.
#5 prima, het loopwerk is altijd mooi om te zien
#6 aardig, hij boeit niet zo, maar technisch best in orde
#7 beetje saai
#8 aardig, maar met de 70-300 had je hier een mooiere DOF gekregen

Al met al best een aardige serie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 22:19

Kvn

Vind het beste leuke foto's geworden, al is het hier en daar wat onscherp, met de compositie is weinig mis. Zou je me een highres versie van foto 1 kunnen mailen als je die hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Ik had eigenlijk foto 1 en 2 andersom bedoeld. Ik laat ze nu maar staan, maar het komt het "verhaal" van de foto's niet ten goede. Wel even de omschrijvingen goed gezet.
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:17:
#8 met de trein in de verte had mooi geweest.
Klopt, maar toen ik de lens had omgewisseld was de trein al weg :)
proller schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:13:
Jammer dan #2, dat de rails op de voorgrond niet scherp is.
#4 vraagt gewoon een een photoshop (auto's weg).
Foto #2 baalde ik achteraf ook een beetje van. Ik wist dat er een deel onscherp werd, maar verder dichtknijpen was geen optie bij dit licht. Achteraf had ik beter kunnen focussen op de voorgrond.
Foto #4 gaan we nog even door PhotoShop halen.
Snake schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:18:
Ik vind je kleren een beetje te flets Kan je het rood niet een beetje versterken?
Ik heb de kleuren al versterkt. Met curves heb ik het rood en groen redelijk opgetrokken. Bij foto 5 is dit vrij duidelijk te zien. Nog meer versterken vond ik niet meer natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat het moeilijk te doen is op mijn niet gecalibreerde TFT scherm van de laptop :)
breinonline schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:28:
#1 Was denk ik mooier geweest als je alleen de trein erop had, zo'n voorkant los vaak best indrukwekkend.
#3 mooi gelukt, misschien dat je deze in z/w om moet zetten om een nog wat ouder sfeertje te creeëren.
#8 aardig, maar met de 70-300 had je hier een mooiere DOF gekregen
Foto 1 is al een crop van een portrait foto. Nog verder kroppen was niet goed voor de scherpte.
Foto 3 heb ik met opzet niets naar Z/W geconverteerd, omdat ik juist aan het oefenen ben met kleurcorrectie. Ik vond het ook niet passen om 1 foto in Z/W te doen.
Ik zal binnenkort eens een aantal vergelijkingsfoto's maken met de EF 70-300 en de EF 50 om te kijken wat de mooiste DOF oplevert. Bedoel je met een mooiere DOF een kleinere DOF of gewoon een DOF die mooier is van structuur?
Kvn schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:30:
Vind het beste leuke foto's geworden, al is het hier en daar wat onscherp, met de compositie is weinig mis. Zou je me een highres versie van foto 1 kunnen mailen als je die hebt? :)
Ik vind de EF 70-300 sowieso een beetje onscherp. Ik heb de lens zaterdag aangeschaft maar het viel me op dat ik geen superscherpe foto's schiet. Dat kwam in eerste instantie doordat ik wide-open schoot, maar dit is op F8 en dat zou toch echt scherp moeten zijn. De high-res picture zal ik morgen even online zetten.

Bedankt voor jullie input zover...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

BugBoy schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:38:
Ik zal binnenkort eens een aantal vergelijkingsfoto's maken met de EF 70-300 en de EF 50 om te kijken wat de mooiste DOF oplevert. Bedoel je met een mooiere DOF een kleinere DOF of gewoon een DOF die mooier is van structuur?
Ik bedoel dat je een groter onscherp gebied had gekregen als je dezelfde foto van verderaf met een telelens had gemaakt. De bokeh van de 70-300 ken ik niet, dus qua structuur kan ik er niet over oordelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je moet niet vergeten dat het rood van die treinen ook aardig dof is geworden door alle smeer/olie/kolengruis enzo...

Als je op de website van de VSM zelf kijkt zal je ook zien dat het daar nou ook niet overal fel-rood is :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1