vlan-id + pvid: ik snap er niets meer van

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ipaqlinux48
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-02 13:34
Stel ik heb 3 vlans:
poort 1-8 : vlan 1
poort 9-10 : vlan 2
poort 11-15 : vlan 3
Wat is het nut van pvid? Blijkbaar moet ik op m'n switch aan elke poort een pvid (1-4094) meegeven. Ik heb dit toch al gedaan tijdens de configuratie van de vlans. Want daarin heb ik gezegd welke poorten er in staan.

Ik mis nog iets, maar weet niet wat?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je praat over een switch he...
Maarre...

Wat voor swich heb je?
Zou het voor ons toch een klein beetje makkelijker maken

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• ipaqlinux48
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-02 13:34
Een Allied Telesyn AT-GS950/24 switch. Voor de rest een prima handleiding, dus het zal aan mij liggen dat ik er niets van begrijp.

[ Voor 61% gewijzigd door ipaqlinux48 op 21-08-2006 19:31 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:41

Adze

CCNP !

Volgens mij is het veschil het volgende:

VlanID wordt meegestuurd wanneer er een 802.1q frame wordt verstuurd. PVID is het vlan ID wat gebruikt wordt voor gewone 802.3 frames.

In jip-en-janneke taal:
Als je "trunk"-frames verstuurd/ontvangt is iedere frame ge-tagged met VlanID. Aan de hand van de tag weet de host voor welke vlan het bestemt is.
Als je "gewoon"-frames verstuurd/ontvangt weet je host door het PVID voor welk vlan het bestemt is. Dit wordt niet meegestuurd in het frame.

Een combinatie van beide is dus per poort mogelijk.