Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe bouw ik een compacte pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik zit met het volgende probleempje:

Al een tijdje heb het plan om een hele snelle/krachtige, maar zeer kleine pc in elkaar te knutselen. Ik heb op het forum gezocht naar eventueel bruikbare dingen, maar helaas ben ik deze niet echt tegengekomen.

Er was wel 1 thread waar mijn oog op viel, namelijk de "pc-in-auto"-thread. Ik heb hier in ieder geval iets gevonden over een klein moederbord (de Epia mini-ITX moederborden), helaas ben ik op zoek naar moederborden die in ieder geval meer geheugen aankunnen, en het liefst ook een krachtigere processor hebben.

Ik zoek eigenlijk een moederbord, dat een kloksnelheid van 3,0 GHz haalt, of in ieder geval benaderd, met daarnaast toch wel 2 of 4 GB aan werkgeheugen.

Mijn vraag aan jullie is dus:

Zijn er moederborden die aan mijn eisen voldoen?

Zo ja, welke en in welke prijscategorie?

Zo nee, wat komt het dichtst in de buurt?

Het idee hierachter is dat ik vaak met vrienden LAN-games wil spelen, bijvoorbeeld Red Alert 2 of iets in die richting, maar dat het moeilijk is om vaak een grote desktop mee te nemen als je bijvoorbeeld een nieuwer spel wil doen. Met Unreal 2007 in het vooruitzicht moet ik toch wel flink wat rekenkracht hebben, of heb ik het mis?

In ieder geval bedankt voor alle reacties, bruikbaar of niet.

Ivan :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Als je het erg compact wil: een laptop (desktop replacement).
De huidige moederborden zijn al redelijk compact te krijgen, veel moederbordjes zijn microATX. Dat icm een compacte kast (eventueel zelfbouw) is de goedkoopste oplossing.
Als het wat geld mag kosten: kijk naar barebone's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eens gaan kijken naar een µATX bordje met daarop een dualcore bordje (conroe of X2) De meeste hebben veel dingen onboard, dus heb je sowieso een compleet systeem en 2 tot 4GB mem moet tegenwoordig geenp robleem zijn. Dat kastje kun je in principe al heel klein maken. Een leuk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de casemod van Dark Blue Dark Blue in "[CiP] Sony Tapestation"

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 09:37

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Er moet een flinke processor op, en -neem ik aan- ook een behoorlijke videokaart. Er zal ook een behoorlijke voeding aanhangen dan. Ik denk dat warmte een belangrijke factor gaat worden in dit plan.

specs

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:33
Ik denk dat je een shuttle moet kopen, kasten zijn ongeveer 20x20x30 cm. Je hebt er 10-tallen. Er is er nog geen met conroe support maar die komt geloof ik over een paar weken. Heb er zelf ook een en neem hem makkelijk mee naar lan's :)
Hun site is www.shuttle.com

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net ergens van zolder een klein doosje gehaald, ik zal zo even een foto posten, deze heeft eigenlijk de ideale afmetingen. Over de warmte, ik had het idee van om een externe voedingskast te bouwen, goed idee?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 18:00 ]

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-10 15:24
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:58:
ik heb net ergens van zolder een klein doosje gehaald, ik zal zo even een foto posten, deze heeft eigenlijk de ideale afmetingen. Over de warmte, ik had het idee van om een externe voedingskast te bouwen, goed idee?
Dat is een best goed idee, maar wat wil je doen met de stilte? In zo'n klein kastje zal ik zeker een outtake fan er in zetten. En een fan op je videokaart is ook wel nodig.

Krachtige machine's geven meer warmte en om het dan heel klein te maken is erg lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Hier het prachtige doosje:

[img=http://img244.imageshack.us/img244/1391/img2378mk4.th.jpg]

Afmetingen:

diepte: 12,5 cm
hoogte: 18 cm
breedte: 13,5 cm

Fans:

Ik denk wel dat dat nodig zal zijn, maar een groot deel van de warmte (voeding), is al weggenomen uit de kast, dus dat maakt ook een verschil.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 18:20 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:58:
Over de warmte, ik had het idee van om een externe voedingskast te bouwen, goed idee?
Dat zou ik niet praktisch vinden eerlijk gezegd. Dan ben je met meerdere losse onderdelen aan het slepen en het is niet praktisch het aan te sluiten op je computer. Daarbij is het zo dat je makkelijk een µATX voeding kan pakken die nemen niet veel ruimte in. Daarbij is een voeding juist iets dat de warmte redelijk makkelijk kwijt kan doordat een fan direct op de warmtebron zit en de warmte kan afvoeren. Ik zou me meer zorgen gaan maken om je gpu/cpu

[edit]
resize dat plaatje hierboven eens, dat is wat praktischer. Het ding is bijna 700K en vern**kt de layout nogal.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 21-08-2006 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:14:
[...]

Dat zou ik niet praktisch vinden eerlijk gezegd. Dan ben je met meerdere losse onderdelen aan het slepen en het is niet praktisch het aan te sluiten op je computer. Daarbij is het zo dat je makkelijk een µATX voeding kan pakken die nemen niet veel ruimte in. Daarbij is een voeding juist iets dat de warmte redelijk makkelijk kwijt kan doordat een fan direct op de warmtebron zit en de warmte kan afvoeren. Ik zou me meer zorgen gaan maken om je gpu/cpu
heb je enig idee over een µATX moederbord dat geschikt zou zijn? Want over de afmetingen is lastig iets te vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:15:
[...]

heb je enig idee over een µATX moederbord dat geschikt zou zijn? Want over de afmetingen is lastig iets te vinden.
Tja, wat voor cpu e.d. wil je erop gaan gooien. µATX borden zijn er zat te vinden (kijk maar eens in de PW).

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 15:38

Joejoe!

Verwijderd

Dat is wel een heel klein doosje als je het mij vraagt.

Verwijderd

In navolging op de shuttle-tips:
Kijk eens naar de Silverstone Sugo. Deze is ietsjes groter dan een shuttle, maar het is een echte 'kast' en geen barebone.
Je kunt er dus een normale ATX-voeding en een micro-ATX moederbord inbouwen. Bovendien is er ruimte voor full-size videokaarten e.d. en 2 harde schijven en 2 opticals.
Het is dus mogelijk er een complete game-PC of workstation in te bouwen.

Als je persé nog kleiner wilt moet je kijken naar mini-ITX bordjes. Er bestaan er waar je een pentium-M op kunt prikken. Maarja, daar betaal je wel fors voor.
Als je daar een kast voor zoekt: ga wederom eens kijken bij Silverstone. Die hebben (uit m'n hoofd) een stuk of 4 strakke kastjes voor mini-ITX moederborden.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:14:
Hier het prachtige doosje:

[img=http://img244.imageshack.us/img244/1391/img2378mk4.th.jpg]

Afmetingen:

diepte: 12,5 cm
hoogte: 18 cm
breedte: 13,5 cm
Whoehahahaha :P
Daar past nog niet eens een pico-btx bord in, zie bijv http://www.intel.com/products/motherboard/DG965PZ/

(Je kan nu nog roepen dat een Mac Mini kleiner is... maar daar zit dan weer geen state-of-the-art GPU in...)
www.formfactors.org

[ Voor 8% gewijzigd door John_Glenn op 22-08-2006 10:59 ]

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-10 14:11
leuk topic, ik heb hier zelf ook al aan zitten denken.

Ik had al een paar onderdelen bedacht die er mooi voor waren zoals bijv. deze DVD brander:

pricewatch: Lite-On SLW-831S 8x (Dual-Layer, Slimline, Slot-in)

Toch zjin er een aantal problemen die lastig worden.

Zoals platte koeling ( moet toch iets uit de server koelblok hoek komen, anders is het te groot.)

En het zooitje word enorm heet, want hoe compacter hoe meer alles op mekaar moet.

En dan nog de voeding, dat word het grootste probleem, want je wil een goeie setup, maar die trekt dan ook veel stroom. En daar zijn dan weer geen fatsoenlijke voedingen voor; die mooi plat zijn.

En wat voor een kast dan? Ik vond de athenatech A100 een mooie kleine:
http://www.athenatech.us/ Maar die was natuurlijk weer niet leverbaar in Nederland. :X

En toen heb ik uiteindelijk maar besloten, dat het project toch niet echt een leven beschoren was.

Wel zijn er leuke barebone's die voldoen zoals de:

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16856140023

Kleiner dan dit word het waarschijnlijk niet....

hoi

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een platte kast wil dan kun je natuurlijk ook altijd overwegen om met riserkaartjes te gaan werken
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2a81f782244fb1a47f56615f315c2c78/full.jpg
zulke dingen :) veel hoger dan 8cm kom je dan niet uit met je systeem.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mielmania schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:22:
Wel zijn er leuke barebone's die voldoen zoals de:

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16856140023

Kleiner dan dit word het waarschijnlijk niet....
Voldoet toch ook niet helemaal, want daar moet dan een low-profile videokaart in, en de ts wil een gamebak maken als ik het goed begrijp... dus deze barebone is eigenlijk al te klein...

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:58:
[...]

Whoehahahaha :P
Daar past nog niet eens een pico-btx bord in, zie bijv http://www.intel.com/products/motherboard/DG965PZ/

(Je kan nu nog roepen dat een Mac Mini kleiner is... maar daar zit dan weer geen state-of-the-art GPU in...)

[...]

www.formfactors.org
1) Krachtige, snelle pc, geschikt voor het spelen van LAN-games (het liefst ook games die nog uit moeten komen, dus een behoorlijke pc moet het wel zijn)
2) klein, compact (ev. dus externe voedingskast), en veilig.
3) Zelfbouw van een kast is eigenlijk veel te leuk om niet te doen.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:59:
[...]

1) Krachtige, snelle pc, geschikt voor het spelen van LAN-games (het liefst ook games die nog uit moeten komen, dus een behoorlijke pc moet het wel zijn)
2) klein, compact (ev. dus externe voedingskast), en veilig.
3) Zelfbouw van een kast is eigenlijk veel te leuk om niet te doen.
Om het feit dat je wens 1 hebt, kom je automatisch uit bij een mATX moederbord minimaal. Een epia is gewoonweg niet sterk genoeg. MAAR .. omdat je wens 1 hebt kom je vrijwel automatisch ook uit bij een goede AGP of (beter nog ) PCIe kaart uit. En dat gaat totaal niet samen met wens 2. Diverse kaarten zijn soms nog langer (of breder, hoe je er tegenaan kijkt) dan het moederbord waar ze op zitten.

Als je gaat stapelen met hardware, en het risico neemt dat je voeding en je videokaart dichtbij elkaar zouden kunnen, EN op de 1 of andere manier ook nog alle hitte kwijt kunt, dan denk ik nog dat je minimale afmetingen afhangen van de breedte en lengtje van je moederbord.

Concluderend algemeen : OFwel je betaald een fikse som geld, en koopt een shuttle-bord (of zo'n designbord uit een ander topic), OFwel je neemt genoegen met een grotere PC (al dan niet zelfbouw-kast) waar je minder voor neerlegt.

Die keuze ligt echter gewoon bij jouw zelf ! :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

krazy_ivan: in dat doosje wat jij voorstelde gaan die drie wensen niet :)
Maar op zich kan je zelfs op dat pBTX bord wat ik linkte nog een Core2 Duo en een PCIe16x kaart kwijt, dus klein kan wel... alleen niet ZO klein :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

is een Aopen H360 of H340 niet klein genoeg meer tegenwoordig?
Die gebruiken al low profile insteekkaarten (en ja die zijn nog aardig krachtig te krijgen. Sapphire heeft een low profile X1600 kaart, en low profile GF6600's en GF7300's zijn ook verkrijgbaar), en de rest is normal size zeg maar. Alleen het mobo is MicroATX.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Kijk eens hier : http://emea.kontron.com/i...226&cat=61&productid=1336

een superbordje met behoorlijk wat mogelijkheden. Heb een prijs aangevraag maar weet niet of ze deze geven omdat ik geen bedrijf heb. Misschien dat iemand die dit wel heeft, deze kan opvragen en resellen (bij een goede prijs)

Verwijderd

Als je het genoemde PicoBTX bordje neemt, en bijv. een low profile X1600/Nvidia kaart/DX10 variant dan kom je denk ik in de buurt van hoe klein je het wil hebben ;)
Alleen ik denk dat dat bord wel een beetje aan de dure kant is.

Maar ik denk dat het niet in dat doosje past.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 11:12 ]

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
Terw_Dan schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:59:
Als je een platte kast wil dan kun je natuurlijk ook altijd overwegen om met riserkaartjes te gaan werken
[afbeelding]
zulke dingen :) veel hoger dan 8cm kom je dan niet uit met je systeem.
ik heb laatst op internet gezocht naar een pci /agp combi riser... maar vond het vaak niet , of alleen leverbaar tegen een achterlijke hoge prijs ergens in amerika (100+ dollar). Heb jij misschien een tip waar ik voor een redelijke prijs deze risers kan kopen?

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:40
Je kan ook kijken naar de G325 van Aopen. Ook een vrij klein kastje, waar gewoon een mATX moederbord in past en tevens ook een ATX voeding wat je wel nodig zal hebben voor een beetje degelijk systeem. Ik heb hem zelf ook, het is mooi klein kastje!

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/Images/housing//G325/G325-206020509-B.jpg

• d4r4h4n
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-08 16:21
Hoho mensen, waarom zou je een mATX mobo nemen als je ook een mITX mobo kan nemen.
mITX?
Dat zijn toch Epia's?
Neehoor, je hebt ook van die Pentium M bordjes met PCI Express 16x, veel meer heb je ook niet nodig.
http://www.commell.com.tw
Zeer prijzig, dat wel. Maar dan heb je ook wel wat.
Te koop bij Xpansion.nl/Challenge Computers in Drachten, zelf heb ik hele goede ervaringen met deze winkel.

Verwijderd

heb zelf ook die Aopen g325, zeer fijn kastje lage tempraturen en erg mooi

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:52
d4r4h4n schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 01:17:
Hoho mensen, waarom zou je een mATX mobo nemen als je ook een mITX mobo kan nemen.
mITX?
Dat zijn toch Epia's?
Neehoor, je hebt ook van die Pentium M bordjes met PCI Express 16x, veel meer heb je ook niet nodig.
http://www.commell.com.tw
Zeer prijzig, dat wel. Maar dan heb je ook wel wat.
Te koop bij Xpansion.nl/Challenge Computers in Drachten, zelf heb ik hele goede ervaringen met deze winkel.
http://www.challengecomputers.nl/ is echter de URL, de URL die jij gaf werkt niet...

Verder zou ik toch kiezen voor een mATX bord omdat dit nogal in prijs scheelt en het net zoveel, danwel meer kan dan een mITX bord...

• d4r4h4n
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-08 16:21
@ Gr0wLiThE: Natuurlijk kan een mATX mobo meer, maar als je een serieus kleine minipc wil bouwen is ITX interesanter. Xpansion.nl is de naam van de shop btw. De URL is: www.xpansion.nl

[ Voor 33% gewijzigd door d4r4h4n op 02-09-2006 08:29 ]

Pagina: 1