Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Olieprobleem Opel Astra F

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Hallo iedereen,

Mijn Astra'tje heeft sinds kort problemen met de olie circulatie. Een paar weken terug heb ik 2 of 3 keer gehad dat het motormanagement waarschuwingslampje ging branden na een paar honderd meter gereden te hebben na een koude start. Als ik dan mijn motor uitzette en opnieuw startte bleef de waarschuwing weg.

Nu, ongeveer 2 weken nadat ik voor het laatst het waarschuwingslampje zag viel het mij op dat de motor ineens olie lekt, best veel, er lag een klein plasje onder de auto. Het lijkt vanuit de kleppendeksel te komen, daar zit net sinds een maand of 3 een nieuwe pakking tussen.

Het oliepijl bij de pijlstok was laag, dus besloot ik in ieder geval de olie bij te vullen. Het viel mij toen op dat er olie bovenin de motor (kleppendeksel) zat, niet gewoon een beetje nat, maar echt een laag van een paar centimeter. Dit terwijl de motor uit was en koud. Naar mijn weten moet de olie dan naar beneden zakken in de carterpan als de motor stilstaat en afgekoeld is. Als hij trouwens afgekoeld is, lekt hij geen olie meer.

Ik heb al wat gezocht op google, maar kon niks vinden. Het lijkt mij op een soort verstopping ofzo, want er heerst duidelijk een overdruk onder de kleppendeksel, waardoor de olie er daar uit wordt geperst.

Voorlopig dus 3 vragen:
- Is er een mogelijke reden (kwaaltje van een astra ofzo) waardoor de olie niet meer weg loopt?
- Kan ik de kleppendeksel gewoon verwijderen, of beschadig ik dan de pakking?
- Moet een kleppendeksel met een bepaald moment worden vastgezet of kan ik hem gewoon met een sleutel aandraaien?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
LeonM schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:33:
- Kan ik de kleppendeksel gewoon verwijderen, of beschadig ik dan de pakking?
Met beleid verwijderen, dan beschadig je die niet.
- Moet een kleppendeksel met een bepaald moment worden vastgezet of kan ik hem gewoon met een sleutel aandraaien?
Ja maar op gevoel is ook goed. Vast is vast namelijk. Ik denk dat het kleppendeksel met 25Nm vast zit.

Hoe dan ook, is niet goed dat de retour dicht zit :o
Wat voor olie wordt er gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 21-08-2006 17:36 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• LeonM
Chevy454 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:35:
[...]

Met beleid verwijderen, dan beschadig je die niet.

[...]

Ja maar op gevoel is ook goed. Vast is vast namelijk. Ik denk dat het kleppendeksel met 25Nm vast zit.

Hoe dan ook, is niet goed dat de retour dicht zit :o
Wat voor olie wordt er gebruikt?
Hmmm, misschien zat de kleppendeksel dan zowieso te strak vast, zal eens kijken, laatst keer dat ik eraan probeerde te draaien zaten ze muurvast.

Verder zit er gewoon standaard olie in voor een auto >5 jaar. 15W50 is dat geloof ik (kan dat?) kan wel even kijken op de fles als dat nodig is.

Maar als het stopt met regenen zal ik de kleppendeksel eens verwijderen en wat foto's schieten. Heb helaas geen garage.

[ Voor 8% gewijzigd door LeonM op 21-08-2006 17:42 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:57
Wel grote kans dat je een nieuwe pakking onder je kleppendeksel moet stoppen omdat deze kapot is door de overdruk. Wie heeft de pakking eigenlijk vervangen een paar maanden geleden? Wie weet is er daar bij wel vuil onder het deksel gekomen en/of fout gedaan waardoor er de verstopping is ontstaan.

Als het bij de garage is geweest zou ik me op garantie beroepen (een kleppendeksel dat na 3 maanden gaat lekken is iig een gratis onderzoekje waard ook al is het uiteindelijk niet de fout van de garage). In dat geval ook niet zelf openmaken, want dan kun je weer gezeik krijgen van de garage dat je er zelf aan gesleuteld hebt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• LeonM
ShadowLord schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:10:
Wel grote kans dat je een nieuwe pakking onder je kleppendeksel moet stoppen omdat deze kapot is door de overdruk. Wie heeft de pakking eigenlijk vervangen een paar maanden geleden? Wie weet is er daar bij wel vuil onder het deksel gekomen en/of fout gedaan waardoor er de verstopping is ontstaan.

Als het bij de garage is geweest zou ik me op garantie beroepen (een kleppendeksel dat na 3 maanden gaat lekken is iig een gratis onderzoekje waard ook al is het uiteindelijk niet de fout van de garage). In dat geval ook niet zelf openmaken, want dan kun je weer gezeik krijgen van de garage dat je er zelf aan gesleuteld hebt.
De pakking ziet er (zo zonder de kleppendeksel te verwijderen) nog goed uit, niet gescheurd ofzo. De olie loopt ook over een groot deel er uit (rondom de linker 2 cilinders).

Pakking is vervangen door mijn buurman die zelf automonteur is, dus dat zal wel goed zijn gegaan, ik kan er alleen geen beroep op doen bij de betreffende garage omdat hij het bij mij voor de deur heeft gedaan, voor een vriendenprijsje zegmaar.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom vraag je dan niet aan je buurman wat er nu mis kan zijn?
Hij heeft er blijkbaar verstand van.

Signatures zijn voor boomers.

• LeonM
Maasluip schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 08:37:
Waarom vraag je dan niet aan je buurman wat er nu mis kan zijn?
Hij heeft er blijkbaar verstand van.
Ja dat was ik vergeten te vertellen, hij is net voor 1,5 maand op vakantie... schiet niet echt op :/

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als ik met zo'n probleem (heb ook een astra F) langs de garage ga dan maakt de garagehouder het meestal gratis voor me hoor. of hij zegt met in ieder geval wat er fout is en wat ik kan doen (eventueel tegen een bepaalde prijs.)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Een maat van mijn had onlangs zijn Kleppendeksel pakking vervangen, die lekte iets. Na die tijd lekte die steeds meer..Bleek dat de zuigerveren rechtop in de cylinderwand stonden...

Kijk even alles na, voer een compressie uit (lekke koppaking uit te sluiten en slechte zuigerveren) want een overdruk in je olie systeem is niet goed..Misschien een te hoge carterdruk (slechte carter ventilatie) etc.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1