Toon posts:

Wat nodig om een leuk ''studio''-pctje maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,
Ik wil graag jullie advies vragen over het volgende:

Ik wil in de toekomst een home-studiootje (of iets in de richting) gaan doen.
Dat houdt voor mij in,bijv. in Cubase gitaar trackjes opnemen (met line-in en een software vst; Guitar rig) en veel midi dingetjes met leuke vst's erover,zoals drums,keys (piano),bass etc. Gewoon een soort van '' One man band''-idee :) Maar,wat heb ik daar voor nodig? ( we gaan natuurlijk niet uit van hele dure shit,gewoon spul dat werkt zegmaar ;) )

Ik gebruik nu gewoon me onboard geluidskaart,met een Asio4All eroverheen,maar het werkt dus niet,geluid gaat stotteren etc.etc.

Wat moet ik aanschaffen om mijn pc zodanig op te krikken dat ik dit kan waarmaken?

Specs:
P4 3.0
768 mbram
Onboard vga en sound (Asus p5gd1-vm)
200 gb HDD

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met adviseren! Bvd

Groetjesss 8)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Alles wat je nodig hebt is een echte geluidskaart :) Zijn er zat te vinden, gewoon effe goed zoeken naar iets wat binnen je budget en wensen past.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 11:26
Om goed gitaar geluid op de pc te krijgen: http://www.line6.com/guitarport/

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:35:
Alles wat je nodig hebt is een echte geluidskaart :) Zijn er zat te vinden, gewoon effe goed zoeken naar iets wat binnen je budget en wensen past.
Ik hoorde dat die EMU 1212 M wel leuk was (ook vooral voor het geld)..

Maar is dan het probleem verholpen? Dat me geluid niet meer gaat kraken/wegvallen?
Ik ken 'm ,maat van me gebruikt het ook,klinkt goed inderdaad.Maar als je een beetje redelijke geluidkaart hebt met jack-in dan wil het ook wel goed gaan neem ik aan :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 17:13 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 20:26

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:13:
[...]

Ik hoorde dat die EMU 1212 M wel leuk was (ook vooral voor het geld)..

Maar is dan het probleem verholpen? Dat me geluid niet meer gaat kraken/wegvallen?
De betere geluidskaart doet het encoden / decoden van het geluid zelf, dus op de kaart. Dat haalt de druk van je processor / geheugen af, en dat is nou juist waar negen van de tien keer het 'gestotter' vandaan komt. Om nog maar niet te spreken over de betere geluidskwaliteit van de kaart :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:15:
[...]

De betere geluidskaart doet het encoden / decoden van het geluid zelf, dus op de kaart. Dat haalt de druk van je processor / geheugen af, en dat is nou juist waar negen van de tien keer het 'gestotter' vandaan komt. Om nog maar niet te spreken over de betere geluidskwaliteit van de kaart :)
Juist'm :) , wat raden jullie mij aan dan,voor een kaart...(of ''minder goeie'' geluidskaart en een geheugen upgrade ofso?)

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hou er rekening mee dat je voor een goed werkend studiootje (home of niet) je pc eigenljk alleen daarvoor kunt gebruiken. Anders kun je wachten op problemen zoals gestotter of corrupte opnames.

Ik heb jarenlang vele honderden euri (eerst nog guldens) uitgegeven aan steeds betere geluidskaarten etc, maar heb ze van de week net naar de recycling gebracht en een losse multitrack recorder gekocht. Ik heb mijn pc nodig voor allerlei andere dingen, en om er nu nog 1 speciaal voor opnames bij te kopen, plus zo'n goede geluidskaart met jack ingangen etc... dan liever gelijk een dedicated oplossing. Wellicht iets tweedehands als je weinig te besteden hebt? Ze dalen flink in prijs; de Yamaha's bijv. zijn nog maar de helft van wat ze eerst kostten.

Het is maar een overweging, ik weet wel dat in veel professionele studio's vaak de computer wordt gebruikt, maar die zitten er niet tegelijk op te gamen, downloaden etc. ;)

Verwijderd

Topicstarter
drfruit schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:41:
Hou er rekening mee dat je voor een goed werkend studiootje (home of niet) je pc eigenljk alleen daarvoor kunt gebruiken. Anders kun je wachten op problemen zoals gestotter of corrupte opnames.

Ik heb jarenlang vele honderden euri (eerst nog guldens) uitgegeven aan steeds betere geluidskaarten etc, maar heb ze van de week net naar de recycling gebracht en een losse multitrack recorder gekocht. Ik heb mijn pc nodig voor allerlei andere dingen, en om er nu nog 1 speciaal voor opnames bij te kopen, plus zo'n goede geluidskaart met jack ingangen etc... dan liever gelijk een dedicated oplossing. Wellicht iets tweedehands als je weinig te besteden hebt? Ze dalen flink in prijs; de Yamaha's bijv. zijn nog maar de helft van wat ze eerst kostten.

Het is maar een overweging, ik weet wel dat in veel professionele studio's vaak de computer wordt gebruikt, maar die zitten er niet tegelijk op te gamen, downloaden etc. ;)
Ja,daar zit wat in..Ik heb het ook gemerkt dat alles een stuk beter ging als me pc geformatteerd was ,en alleen cubase erop stond.
Maar een multi-track recorder,heb ik toch niet zoveel aan?
Ik wil namelijk veel met midi in combinatie met Vsti's aan de slag,en gitaar wel inspelen.
Beste optie is dus eigenlijk een kale pc gebruiken,met een goede geluidskaart?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ralpje schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:15:
De betere geluidskaart doet het encoden / decoden van het geluid zelf, dus op de kaart. Dat haalt de druk van je processor / geheugen af, en dat is nou juist waar negen van de tien keer het 'gestotter' vandaan komt.
Neu, voor dit soort simpele dingen draait de CPU echt zijn hand niet voor om. Gestotter is de schuld van slecht ontworpen hard- en/of software.

Wat betreft de EMU: dat is zeker wel een mooie kaart. De vraag is of je daarmee uit de voeten kan. Een guitaar kun je niet zomaar op de line-in aansluiten. Daar heb je nog een pre-amp voor nodig. Ook voor een mic bijvoorbeeld. Heb je dus geen mengpaneel waar dat soort dingen in zitten is het handig om naar een kaart te gaan kijken waar je dergelijke dingen direct op kan aansluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 21-08-2006 19:24 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:06:
[...]

Ja,daar zit wat in..Ik heb het ook gemerkt dat alles een stuk beter ging als me pc geformatteerd was ,en alleen cubase erop stond.
Maar een multi-track recorder,heb ik toch niet zoveel aan?
Ik wil namelijk veel met midi in combinatie met Vsti's aan de slag,en gitaar wel inspelen.
Beste optie is dus eigenlijk een kale pc gebruiken,met een goede geluidskaart?
Klopt, een mulitracker is inderdaad alleen handig voor echte instrumenten of microfoons.
Een aparte pc als studio is veruit het beste, anders weet je nooit waar het aan ligt als er weer eens iets begint te kraken of gewoon niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu ook (goed genoeg) opnemen met me gitaar via me line-in (jack naar mini-jack verloopje)..Maar met die jack input in die emu moet dat toch helemaal goed lukken?
Ik gebruik er ook Guitar Rig 2 op,wel zonder footswitch http://www.native-instruments.com/index.php?id=guitarrig2_us

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is dat alleen een stuk software? Zoja, wat komt er dan voor een signaal uit je guitaar? Als je daarvan kunt opnamen via line, dan komt er vermoedelijk al een line signaal uit. In dat geval is het natuurlijk geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:38:
[...]

Is dat alleen een stuk software? Zoja, wat komt er dan voor een signaal uit je guitaar? Als je daarvan kunt opnamen via line, dan komt er vermoedelijk al een line signaal uit. In dat geval is het natuurlijk geen probleem.
Dat is een software inderdaad,werkt perfect het is gewoon soort van softwarematische effectenbak..Klinkt erg oke,en het volume is ook perfect..Dus dat wordt er wel beter op (minder ruis neem ik aan met die EMU)..

Iemand nog suggesties,iets toe te voegen? :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Of je minder ruis zult krijgen is natuurlijk niet zeker. Dat is natuurlijk in hoge mate ook van je bron afhankelijk.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zelf gebruik ik Cubase gewoon op dezelfde computer als waarop ik download, game enz...
Geen enkel probleem.
Zelf zou ik dan ook niemand een multitrack-recorder aanraden.
Ze zijn onhandig, lomp, relatief duur, vaak onprettig in het gebruik en als je uiteindelijk effecten e.d. eroverheen wil gooien zit je tóch weer vast aan je PC.
Multitrack recorders zijn handig als je ergens op lokatie een opname moet maken, waar het niet goed mogelijk is om je PC mee te nemen, en dan later via je PC te mixen / masteren, maar voor (thuis-)opnamegebruik zou ik ze persoonlijk zeker links laten liggen.

Overigens gebruik ik zelf thuis een klein Behringer mixertje die naar de line-in van m'n Terratec DMX 6Fire 24/96 gaat. Als ik wat serieuzer opneem wordt de Allen & Heath uit de kast getrokken.
Zit met die Terratec momenteel nog vast aan 2 sporen tegelijk, wat erg lastig is als je drums wil opnemen bv. maar daar moet relatief binnenkort een Motu of RME 19" geluidskaart voor in de plaats gaan komen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2006 20:01 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• zepydeus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02-2025
met nog geen idee hebbende van hoe dik je spaarpot is,

zou ik zeggen kijk eens op: http://www.creamware.de

kost iets maar dan kan en heb je iets.

kan met een klein kaartje beginnen............

2x pIII@933, 4x512MB pc133, MSI694D PRO, Matrox G550 dualhead DVI, 4x 80GB 8MB, NEC1300, LG DVD 16x48, AOPEN hq08, 4x80mm casefan

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:59:
Zelf gebruik ik Cubase gewoon op dezelfde computer als waarop ik download, game enz...
Geen enkel probleem.
Zelf zou ik dan ook niemand een multitrack-recorder aanraden.
Ze zijn onhandig, lomp, relatief duur, vaak onprettig in het gebruik en als je uiteindelijk effecten e.d. eroverheen wil gooien zit je tóch weer vast aan je PC.
Multitrack recorders zijn handig als je ergens op lokatie een opname moet maken, waar het niet goed mogelijk is om je PC mee te nemen, en dan later via je PC te mixen / masteren, maar voor (thuis-)opnamegebruik zou ik ze persoonlijk zeker links laten liggen.

Overigens gebruik ik zelf thuis een klein Behringer mixertje die naar de line-in van m'n Terratec DMX 6Fire 24/96 gaat. Als ik wat serieuzer opneem wordt de Allen & Heath uit de kast getrokken.
Zit met die Terratec momenteel nog vast aan 2 sporen tegelijk, wat erg lastig is als je drums wil opnemen bv. maar daar moet relatief binnenkort een Motu of RME 19" geluidskaart voor in de plaats gaan komen :)
Inderdaad,Adat (or whatever) ik niet nuttig voor mij,precies wat je zegt..Maar ik wil dus echt alleen maar puur achter me pc zitten,en lekker kloten om het zo maar te zeggen! Lekker priechelen met vst's en midi :) .
zepydeus schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:00:
met nog geen idee hebbende van hoe dik je spaarpot is,

zou ik zeggen kijk eens op: http://www.creamware.de

kost iets maar dan kan en heb je iets.

kan met een klein kaartje beginnen............
Haha,zo dik is ie niet denkik,trouwens waar ziejij een klein kaartje op die site? Ik kan het niet vinden :/

EDIT: Srry,keek niet goed genoeg :X

• Wom
  • Laatst online: 00:31

Wom

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 20:15:
[...]

Haha,zo dik is ie niet denkik,trouwens waar ziejij een klein kaartje op die site? Ik kan het niet vinden :/
http://www.cwaudio.de/index.php?seite=scopehome&lang=en

De Scope Home :)

// Net te laat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 21-08-2006 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aah man,te prijzig! :D
Ik ga (denkik) toch voor die EMU 1212 M... Nog iemand iets ???

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 21:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoeveel wil je er hebben? Er is zoveel te vinden :) Kijk eens bij ESI of M-audio. Die hebben ook leuke kaartjes voor dat geld.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:10:
[...]

Hoeveel wil je er hebben? Er is zoveel te vinden :) Kijk eens bij ESI of M-audio. Die hebben ook leuke kaartjes voor dat geld.
Ik weet niet wat goed is en wat niet,ook niet echt de verhouding prijs/kwaliteit,ik hoorde dat van de EMU ook van een kennis,die hem had en gebruikte,die zei dattet heel leuk kaartje was (voor ze prijs) Daarom vraag ik juist jullie ''mening''/kennis van die, en andere(?) audio kaartjes :)

• Wom

Wom

Ik gebruik zelf de M-Audio Audiophile 2496 en ben er erg tevreden over. Ik gebruik hem niet met externe midi apparatuur (op mijn Midiboard na dan) maar ik heb nog nooit last gehad van enig idee dat de geluidskaart het door mij geproduceerde niet meer aan kon. En dan praat ik toch over zware vst's als Zeta met flink wat geklooi met sidechainen ed.

Verwijderd

Topicstarter
Wom schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:21:
Ik gebruik zelf de M-Audio Audiophile 2496 en ben er erg tevreden over. Ik gebruik hem niet met externe midi apparatuur (op mijn Midiboard na dan) maar ik heb nog nooit last gehad van enig idee dat de geluidskaart het door mij geproduceerde niet meer aan kon. En dan praat ik toch over zware vst's als Zeta met flink wat geklooi met sidechainen ed.
Oke,maar wat zijn de specs van je systeem dan?

• Wom

Wom

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:34:
[...]

Oke,maar wat zijn de specs van je systeem dan?
De PC waar ik op produceer?

- P4 3.x Ghz
- 2GB DDR2
- M-Audio Audiophile 2496
- Evolution MK-449C Controller
- KRK Rokit 8 Monitoren
- AKG K240 Studio koptelefoon

Dat is waar ik het mee moet doen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat extra geheugen is trouwens niet vekeerd :) Met 768 kan windows net een beetje leuk draaien, en dan heb je nog niks open staan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dus eigenlijk me geheugen oppimpen,lekker soundkaartje en als finishing touch leuk setje monitoren :*)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exact!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ! Gaan we doen 8)

Dankjullie wel mensen,en mocht er nog advies zijn,zeg het! :D

Greetingsss _/-\o_

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet ff te melden wat je van de kaart vindt :)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 08:21:
Vergeet niet ff te melden wat je van de kaart vindt :)
Duurt nog wel een maandje voordat ik 'm heb,laat het nog wel weten ;)

Dankje allemaal! 8)

Verwijderd

En gewoon 2x Xp installeren(multiboot),één voor andere dingen zoals gamen,internetten...,en één puur voor audio met de bekende tweaks.
Xplite is ook nog een optie maar veel programma's kun je dan niet installeren maar Cubase SX wel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:13:
En gewoon 2x Xp installeren(multiboot),één voor andere dingen zoals gamen,internetten...,en één puur voor audio met de bekende tweaks.
Xplite is ook nog een optie maar veel programma's kun je dan niet installeren maar Cubase SX wel.
Ja dat is ook wel een hele goeie inderdaad,thanks voor de tip! :)

Maar de indeling wordt wel kut dan ofniet,van me HDD?

200 GB,wat zou wijs zijn te partioneren in Gb's :P Of zegge jullie van ; Haal s-ata schijfie erbij?

(M-Audio Audiophile 2496 (ong. € 100) VS Emu 1212 M (ong. €150) welke?)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 17:06 ]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:37

sanook

_/-\o_

Om het nog wat moeilijker voor je te maken, heb je deze geluidskaart al gezien:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=ATPMAYA44II

Is er ook in een externe uitvoering met USB aansluiting (voor bv de laptop):

http://www.feedback.nl/?id=55&b=ATPMAYA44USB

Heb er zelf geen ervaring mee maar wat ik er van gehoord en gelezen heb schijnt ie best ok te zijn. Voordeel is dat ie 4 (dus 2 keer stereo) in- en 4 (dus 2 keer stereo) uitgangen heeft !

• Setragasj
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 13:23

Setragasj

is using radars to communicate

offtopic:
je bent toch niet dè mike portnoy he..?

<Typ een persoonlijk bericht>

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022
Misschien mag ik op dit topic inhaken? Ik ben ook aan het rond kijken naar een pc. Ik gebruik voornamelijk Reason, soms gerewired naar Cubase. Daarnaast wil ik dus ook zware vst's gaan gebruiken. En ik edit wat audio met Ozone, T-rex en Wavelab.

Nou zat ik zelf te denken aan het volgende configuratie:

Dual core processor (ik weet niet of dit wordt ondersteund door de programma's)
Mainboard (met dualcore ondersteuning)
2 gb geheugen

Ik heb wel beetje verstand van pc's en performance ervan, maar ik zou bij god niet weten hoe de nieuwe cpu types werken en welke sockets bij welke mainboard kunnen. Laat staan op welk type geheugen het best kan worden gewerkt voor audio programma's.
Video kaart interesseert me geen reet dus die mag onboard zitten. Hoe zit het met wattage van de voeding? Belangrijk?

Al met al, wat raden jullie aan qua hardware?
ps:Soundcard kom ik zelf wel uit. Heb nu een externe tascam op het oog.

Verwijderd

Topicstarter
Setragasj schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:59:
offtopic:
je bent toch niet dè mike portnoy he..?
offtopic:
neee,lijkt zo ;)

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022
MauriX schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:12:
Misschien mag ik op dit topic inhaken? Ik ben ook aan het rond kijken naar een pc. Ik gebruik voornamelijk Reason, soms gerewired naar Cubase. Daarnaast wil ik dus ook zware vst's gaan gebruiken. En ik edit wat audio met Ozone, T-rex en Wavelab.

2 gb geheugen

Ik heb wel beetje verstand van pc's en performance ervan, maar ik zou bij god niet weten hoe de nieuwe cpu types werken en welke sockets bij welke mainboard kunnen. Laat staan op welk type geheugen het best kan worden gewerkt voor audio programma's.
Video kaart interesseert me geen reet dus die mag onboard zitten. Hoe zit het met wattage van de voeding? Belangrijk?

Niemand :*)

Verwijderd

MauriX schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:12:

2 gb geheugen

Mijn zoon maakt ook muziek met Cubase icm Reason.
Sinds kort heeft hij een nieuwe computer gekocht met een Core 2 Duo 6300 processor en dat werkt formidabel, hij gebruikt veel combinators en veel effecten en toch wordt de processor maar met 20 tot 30% belast.
Cubase maakt sowieso gebruik van dual core processors, van Reason weet ik het niet.
Hij heeft maar 512MB DDR2 PC2-4200 533MHZ geheugen, is het nodig dat hij meer geheugen gaat gebruiken?
Wat is het voordeel daarvan?
Als hij een song heeft ingeladen dan geeft windows taakbeheer aan dat er 300MB geheugen in gebruik is.
Hij gebruikt de PC alleen maar om muziek te maken.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:53:
[...]

Mijn zoon maakt ook muziek met Cubase icm Reason.
Sinds kort heeft hij een nieuwe computer gekocht met een Core 2 Duo 6300 processor en dat werkt formidabel, hij gebruikt veel combinators en veel effecten en toch wordt de processor maar met 20 tot 30% belast.
Cubase maakt sowieso gebruik van dual core processors, van Reason weet ik het niet.
Hij heeft maar 512MB DDR2 PC2-4200 533MHZ geheugen, is het nodig dat hij meer geheugen gaat gebruiken?
Wat is het voordeel daarvan?
Als hij een song heeft ingeladen dan geeft windows taakbeheer aan dat er 300MB geheugen in gebruik is.
Hij gebruikt de PC alleen maar om muziek te maken.
Het werkgeheugen is wat aan de krappe kant maar zoals je zegt werkt de pc nu "formidabel" dus zie ik er nog geen nood in om te upgraden. Als je gaat merken dat je geheugen vol zit (bv. als je de harde schijven heel veel hoor ratelen (swappen) ) dan word het tijd om het geheuge te upgraden.

Verwijderd

Tweak-Freak schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:04:
[...]

Het werkgeheugen is wat aan de krappe kant maar zoals je zegt werkt de pc nu "formidabel" dus zie ik er nog geen nood in om te upgraden. Als je gaat merken dat je geheugen vol zit (bv. als je de harde schijven heel veel hoor ratelen (swappen) ) dan word het tijd om het geheuge te upgraden.
Bedankt voor de snelle reactie.
Dan laten we het gewoon bij 512MB, ik werd een beetje aan het twijfelen gebracht omdat veel mensen hier op GoT beweren dat hoe meer geheugen des te beter het is en de computer sneller werkt.
Ik kan me voorstellen dat zware games geheugen gaan vreten o.a door hoge resolutie textures, maar daar wordt de computer niet voor gebruikt.
Pagina: 1