Software RAID 5

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 16:53
Kan iemand mij vertellen in welke mate software matige raid 5 met 3 SATA schijven drukt op de capaciteit van je processor (e6300).

Context van mijn vraag is de keuze tussen een Gigabyte DS3 en DS4 moederbord. De DS4 ondersteund zelf RAID 5, maar ik ben me er van bewust dat ook déze vorm van RAID gebruik maakt van je CPU.

Als ik de DS3 koop, dan zal ik via software RAID moeten gebruiken...wat is het verschil tussen de twee opties die ik heb, kijkend naar de druk op je CPU.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De processorbelasting valt wel mee en is met een dualcore processor helemaal geen probleem. Het voornaamste nadeel van RAID 5 is dat het gewoon boute slecht presteert op writes in vergelijking met een degelijke RAID-adapter met RAID 5-ondersteuning. Zie voor benchmarks: reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken .

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt inderdaad alsof ondanks de sneller processoren, software raid 5 qua schrijven niet meeschaalt. Maar vooral qua oplag waar je niet de hele tijd dingen naar toe schrijft lijkt me het best te doen. En het is gratis dus je kan altijd nog meer/beter/sneller.

Femme, waarom denk je eigenlijk dat dat is? Want de "bottleneck" bij raid 5 schijven zit in de "parity" berekening, die in princiepe op een snellere processor sneller uitgevoerd wordt. Theoretisch dan, want software raid 5 bestaat al een tijdje en ik heb inderdaad vooral de "write" scores niet echt hard zien stijgen.
Slechte firmware/software/drivers?

[ Voor 41% gewijzigd door maratropa op 21-08-2006 15:53 ]

specs

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

zie de sluitpost van dion_b in je vorige topic. Dit is ook niet het toonbeeld van inzet, zie ook de link die Femme aandraagt :)

bij gebrek aan eigen inzet gaat dit topic ook op slot

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
De bottleneck zit niet in de berekening van de parity maar in de read-modify-write cyclus; elke write actie wordt voorafgegaan door een read waardoor de disken nooit optimaal kunnen performen. Daarom heeft een goede controller met een slim uitgevoerde cache ook juist zoveel zin met RAID5 want daar vang je de nadelige effecten van de read-modify-write cyclus op :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.