Toon posts:

GMA 900 Crasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nogal vervelend probleem: Mijn PC crasht zonder enige constante reden. Ik kan wat dan ook bezig zijn, of niks zelfs en dan nog loopt die vast. Wat er gebeurt is dat het beeld helemaal door elkaar gehaspeld word (een beter woord weet ik niet) en dat de PC helemaal niet meer reageert. Wie een oud scherm heeft gehad en daarop een te hoge resolutie wou instellen, heeft hetzelfde effect, visueel dan.

Het probleem is een paar weken geleden begonnen toen ik ben verhuisd. Ik heb echter zo goed als samen met de verhuis 512Mb bijgestoken en die Wireless kaart geïnstalleerd. Ik heb ook Speedfan draaien en mijn CPU-koeler draait op 55% en het wordt nooit warmer dan 50°.

Wat ik al heb geprobeerd:

-Googelen, waar zonder succes, ligt misschien aan het feit dat ik het woord haspelen niet vertaald krijg.
-Geheugen testen met windiag. Enkele uren laten lopen en geen problemen.
-Spyware ed: geen soelaas
-Defragmenteren
-Nieuwe drivers voor de GMA 900
-Registry gecleand

Mijn specs zijn:

Intel Pentium 630 3GHz met Arctic Freezer 7 Pro
Asus P5GL-MX Moederbord
2x512Mb Ram
Maxtor ATA 80Gb
Antec Smartpower 2.0 400W
M-audio Audiophile USB voor professioneel audio-gebruik
Gamesurround Muse Lt van Hercules geloof ik voor spellen en gameport
Hercules Wireless PCI network card
XP Prof SP2

Hopelijk weet er iemand raad mee. Ik ben trouwens ook van plan om een nieuwe videokaart aan

te schaffen, zou dan ook het probleem verholpen zijn of niet?

Verwijderd

Ik kan twee dingen bedenken: of je nieuwe geheugen is stuk, waardoor windows zoiezo crasht, of door de verhuizing is je harde schijf beschadigd geraakt. Je zou dat laatste kunnen verifieren door PowerMax van maxtor te draaien [http://downloads.maxtor.c..._us/downloads/PwrMxEn.exe - maak ermee een opstartdiskette]. Probeer anders zonder het nieuwe geheugen en de wirelesskaart en kijk of het probleem nog steeds voordoet. Veel succes met troubleshooten!

Verwijderd

Topicstarter
Powermax heeft niks opgeleverd, zegt dat alles in orde is. Ik heb ook nog eens memtest86 gedraaid en enkele uren (een stuk of 6 denk ik) laten draaien en geen probleem.

Zou het nu kunnen dat de chip op het moederbord zelf een deuk heeft gehad ofzo? Ik kan toch moeilijk naar de pc winkel terug met dat geheugen en zeggen dat het kapot is als die op alle testen slaagt?

Hoe kan ik trouwens uitsluiten dat het om een softwareprobleem gaat?

Andere suggesties zijn altijd welkom...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 14:05:
Hoe kan ik trouwens uitsluiten dat het om een softwareprobleem gaat?
Hmm is een LiveCD van Ubuntu/Knoppix of een andere live-linux variant misschien een optie. Dat is compleet andere software dan Windows en zou je wat uitsluitsel kunnen geven.
En niet denken dat dat moeilijk is, want dat is het helemaal niet. Gewoon opstarten van CD en je kunt los, grotendeels ;)

Het lijkt mij niet dat de videokaart de echte boosdoener is, maar eerder dat deze overstuur raakt door iets anders wat niet lekker loopt.
Hoe zijn je temperaturen en je spanningslijnen? Antec's voedingen, wat overigens wel een A-merk is, zijn kwalitatief volgens mij niet meer wat ze geweest zijn. Ik lees namelijk wel eens over problemen met voedingen waar het mij op viel dat er van de A merken nog best regelmatig Antec's tussenzaten die er uit klapten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees in speedfan 4 temps: de eerste twee zullen cpu en moederbord zijn denk ik en die zijn rond de 50°, een derde weet ik niet wat die is, maar die is gemiddeld 10° koeler en mijn HD is ook tss de 45° en de 50°.

Mijn voltages lees ik af in speedfan, ik weet niet waar anders (bios misschien?) en die zijn:

Vcore 1.43V
+12V: 12.51V
AVcc: 3.31V

Ik dacht dus ook dat Antec een A-merk was, anders had ik em niet aangeschaft... Ik zal eens zoeken naar die linuxzaak, maar het probleem is dat het vastlopen heel erg onregelmatig gebeurt en ik niet weet hoe ik het kan uitlokken. Alleszinds bedankt voor de hulp.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

http://www.ubuntu.com/, daar kun je Ubuntu vinden.

Antec is ook een A merk, alleen heb ik deze zomervakantie al een aantal malen gelezen over Antec voedingen die er uit klappen. De Antec SmartPower is wel de budgetlijn als ik me niet vergis. Niet dat ik daar direct de vinger op wil leggen, daarom vroeg ik naar je voltages. Je post niet alle lijnen maar de lijnen die je post zien er goed uit.
Onregelmatig vastlopen is inderdaad vervelend. Ik ben benieuwd of een Linux variant het ook doet, als die namelijk gewoon altijd goed loopt dan zou het in de software meten zitten. En dan denk ik er aan om je topic even te verplaatsen naar een ander subforum waar hij beter tot zijn recht komt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 24-08-2006 15:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet er toch naar uit dat het de ram is... Ik heb hem er nu uitgehaald en de pc draait nu toch al efkes vlot. Zeker ben ik natuurlijk nog niet, maar als ik hem vandaag niet meer gecrasht krijg, ga ik er vanuit gaan dat het aan de ram ligt. Alleszinds bedankt voor al de hulp.
Pagina: 1