Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Verwijderd
Eeeuh.... Afaik niet hoor. Om eerlijk te zijn kende ik dit verhaal ook niet. Het enige dat ik me zou kunnen bedenken is dat een geladen lucht wellicht invloed zou hebben, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.Captain Pervert schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:23:
Ja, zo gek als het moge klinken, ik hoor van meerdere kanten dat als je tijdens onweer een pan soep op het gasfornuis hebt staan, dat je dit meteen kunt weggooien omdat het in zeer korte tijd bederft / zuur wordt whatever. Een ander meldt dat dit ook geldt voor diverse artikelen die je in de koelkast hebt staan.
Wat klopt hiervan? Het heeft een hoog urban legend gehalte, maar als het (ten dele) klopt, hoe kan dit dan?
Volgens mij ben jij door meerdere kanten in de maling genomen...Captain Pervert schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:23:
Ja, zo gek als het moge klinken, ik hoor van meerdere kanten dat als je..
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Het spul in de koelkast is natuurlijk helemaal volslagen onzin: dan zouden sommige producten dus maar houdbaar zijn tot de volgende onweersbui
Voor extra snelle bederf heb je toch extra elementen nodig, maar ik zie niet in hoe die tijdens het onweer een koelkast kunnen binnendringen. En een pan soep zet je op hoog vuur.......
Onzin opsporen
1, 2 (duh) en 4 zie ik hier opduiken.
[edit]Vergezochte verklaring: blikseminslagen (onweer) zorgen voor chemische reacties in de atmosfeer. Voornamelijk nitraatvorming vindt daarmee plaats, nitraten die planten goed kunnen gebruiken (onweer=goed). Dat soort nitraten gaan in je soep een chemische reactie aan en vormen dan salpeterzuur dat idd je soep zuur doet smaken. Maar het is niet dat de hoeveelheid nitraten door blikseminslagen zo enorm toenemen of zo, dan zou bij het gieren door boeren je soep nog veel sneller moeten bederven.
[ Voor 50% gewijzigd door Delerium op 21-08-2006 14:43 ]
Verwijderd
Aardstralen die extra actief worden bij onweer?
Je hebt wel de hondsdagen (20 juli tot rond 20 augustus) die vaak in verband worden gebracht met voedselbederf (hoge luchtvochtigheid + warmte=voedselbederf). Maar onweer heeft hier geen direct verband mee, dus de claim lijkt me inderdaad een urban legend.Tatsu schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:33:
Voordat het onweert is het vaak vochtig en warmer dan normaal, wa weert zorgt voor meer en betere groei van schimmels en bacteriën.
Overigens is de oorsprong van sommige urban legends wel te verklaren. De mens is constant bezig een verband te leggen tussen oorzaak en gevolg.(een eigenschap die z'n oorsprong heeft uit de oertijd, in de natuur moest men snel leren tussen wat de gevolgen waren van bepaalde acties, zoals het eten van giftige planten). De niet-wetenschappelijke mens zal soms een niet logisch verband trekken tussen 2 verschillend zaken die niks met elkaar te maken hebben.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Niets. De pan soep bederft wel maar dat komt niet door het onweer.
Als het onweerd dan komt dat door de tijd van het jaar, de luchtvochtigheid en temperatuur zijn hoog.
Toevallig zijn deze parameters ideaal voor de kleine bacterie-gremlins om eens hard aan de slag te gaan... In jouw pan soep natuurlijk. Dat zouden ze net zo goed zonder het onweer kunnen doen.
Dat dat in de koelkast ook effect heeft kan ik me niet voorstellen.
Alles kan stuk.
Dit vind ik wel een mooie verklaringremco_k schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:53:
[...]
Niets. De pan soep bederft wel maar dat komt niet door het onweer.
Als het onweerd dan komt dat door de tijd van het jaar, de luchtvochtigheid en temperatuur zijn hoog.
Toevallig zijn deze parameters ideaal voor de kleine bacterie-gremlins om eens hard aan de slag te gaan... In jouw pan soep natuurlijk. Dat zouden ze net zo goed zonder het onweer kunnen doen.
Dat dat in de koelkast ook effect heeft kan ik me niet voorstellen.
Maar ik ben blij dat ik niet de enige idioot ben die dit verhaal ter ore is gekomen
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Verwijderd
Lijkt me een broodje aap net zoals die over ongestelde vrouwen en voedsel bederf.
Wanneer bederven die verdomde broodjes aap nou een keer? Moe wordt je ervan
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Verwijderd
als het onweert?Mr_Atheist schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:10:
[ Voor 3% gewijzigd door kunnen op 27-08-2006 22:15 ]
edit: melk stond ín de koelkast
[ Voor 23% gewijzigd door RedPixel op 29-08-2006 11:02 ]
I see red pixels.
Verwijderd
Als je een soup hebt met bijvoorbeeld prei er in, is de kans veel groter dat het bederft. Voordat het gaat onweren en tijdens ontstaat er een hogere lucht vochtigheid en warmte. Hierdoor hebben bacterieen een betere mogelijkheid om zich te verspreiden. Vooral de bacterieen die plaats vinden in groente soorten als prie zorgen er voor dat de smaak van soep zuur wordt.
In de tussentijd is het me nog nooit overkomen dat een pan soep bederft bij onweer.
Waarschijnlijk voornamelijk omdat ik (we) de pan meteen leegeten als het klaar is.
Alles kan stuk.
Het is ook totale onzin dat onweer je soep doet bederven
Klein puntje, de vochtigheid van de soep is al 100%. Hoe kan een toename dan de boel verergeren?Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:58:
Voordat het gaat onweren en tijdens ontstaat er een hogere lucht vochtigheid en warmte. Hierdoor hebben bacterieen een betere mogelijkheid om zich te verspreiden. Vooral de bacterieen die plaats vinden in groente soorten als prie zorgen er voor dat de smaak van soep zuur wordt.
Er is niet echt veel kans dat er nog iemand in een twee jaar oud topic geinteresseerd is.Mr_Atheist schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:10:
[ Voor 19% gewijzigd door Confusion op 22-04-2008 17:09 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Dit topic is gesloten.
![]()