Zwart scherm na plaatsing AMD X2 4400 bij een MSI k8ndiamond

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FordFreak01
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02-2022
Hallo beste mede pc-fanaten,

Nadat ik gisteren mijn AMD athlon 64 3500+ (Manchester) had vervangen door een AMD athlon X2 64 4400+ Toledo (E6 specificatie) kreeg ik bij het opstarten alleen nog een zwart beeld, het lampje van mijn monitor bleef enkel heel zielig knipperen... Alle fans (van de CPU en de VGA) gaan gewoon draaien, wat ook geldt voor mijn HD en DVD-Rom. De standaard lampjes op het MoBo (twee blauwe led meen ik), gaan ook gewoon branden. Ik hoor geen piepjes of iets dergelijks, alles "klinkt" normaal. Ik heb als MoBo een MSI k8N Diamond. Zodra ik de "oude" processor terugstop doet alles het weer prima (krijg alleen aan het begin een melding over dat de overclock settings zijn terug gezet, of iets in die trant, had het even moeten noteren). Zowel het moederbord als de oude en nieuwe CPU zijn niet overclocked, en nooit geweest ook. De 4400+ heb ik secuur nagelopen op evt beschadigingen, maar heeft deze (gelukkig) niet.

Ik heb al uitgebreid op internet gezocht, alsmede de search-functie van dit forum gebruikt, de Processors, Mobo's & Geheugen FAQ doorgenomen, maar zonder resultaat. Wel heb ik ergens op dit forum gelezen dat "een PC met kapotte CPU niet eens opstarten".

Mijn hardwarespecificaties zijn als volgt, met daarbij vermeld wat ik tot nu toe gedaan heb:
-OS: windows xp met sp2, voorzien van alle laatste updates

-Mobo: MSI k8n diamond, (MS 7100, ver 1).
Ik heb deze naar de laatse BIOS-versie geflashed (versie 1.0A meen ik, datum 11-4-2006). De 24-pins atx-stekker is correct aangesloten. Heb op de site van msi gecontroleerd (en ook in the manual) of deze echt x2 processoren ondersteunt, en dat is zo. Heb ook op internet gezocht, en anderen gebruiken ook x2's met dit mobo.

Voeding: net een week oud, Coolermaster Extrm Power 430W Voeding V2.
Geheugen: 2 GB (4 x 512 mb) PC 3200 (VData)
VGA: Connect3D Radeon X800 GTO met Arctic 5 cooler
HDD: Maxtor DiamondMax 10 160GB 7200rpm 8MB cache
Sound: Creative Soundblaster Audigy 2 zs
Netwerk: US Robotics WLAN

Het enige wat ik zelf niet heb kunnen doen is de 4400+ zelf testen. Ik heb hem overgekocht van iemand, heb de factuur erbij (komt bij iComputers vandaan, nog geen jaar oud).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met bovenstaande probleem. Excuses mocht dit toch al ergens besproken zijn, ondanks een hoop gezoek ben ik het niet tegengekomen...

Groetjes,
Wouter

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:38
Probeer het moederbord te resetten door het batterijtje er een paar minuten uit te halen, ik ben geen expert en begin ook pas maar misschien helpt het om je bios te resetten ;) , kijk anders even in je handleiding hoe je hem reset. Zeg ff of dit gelukt is pls _/-\o_

Je voeding werkt :)

[ Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 21-08-2006 12:47 ]

• FordFreak01
Bedankt vast voor je reactie. Ik was vergeten te vermelden dat ik het mobo al gereset had dmv de op het mobo aanwezige resetknop. Alleen dat batterijtje heb ik gisteren nog niet geprobeerd, hoewel ik die vorige week wel al een keer eruit gehaald heb omdat ik andere rare meldingen kreeg (had wss te maken met veroudere bios-versie) maar dit was voordat ik die nieuwe processor had.

Wou ook nog even opmerken dat ik ook het hele mobo heb gecontroleerd. Heb ook dingen opgevangen over lekkende transistoren ed, maar het mobo ziet er nog als nieuw uit (is ook pas enkele maanden oud).

Batterij kan ik evt als ik vanavond thuis ben nog eens controleren. Voor de rest blijf ik het een vreemde situatie vinden...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Als je oude setup het wel gewoon doet en jij volgens de gegevens van MSI alles in orde hebt dat je mobo de cpu ondersteunt dan zou ik toch echt de CPU zelf verdenken :)

Kijk eens of je die kan testen bij iemand die een geschikt mobo heeft ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• FordFreak01
Dat laatste is nu net het probleem... Ik ken niemand die een x2-ondersteunend mobo heeft. Denk niet dat als je naar een winkel gaat en zegt: "kunt u mij hier niet gekochte cpu testen?" dat zij dat doen. Heb wel net op de site van iComputers gekeken en volgens de info die bij de 4400+ staat zit er 3 jaar garantie op de cpu. Dat in geval van een laatste optie.
Maar hoe zit het dan met de opmerking uit een ander CPU-topic dat als de cpu kapot is, dat je pc dan niet eens meer opstart? Of kan deze ook "half kapot" zijn (net zo erg, daar niet van)?

Wederom bedankt voor de reacties!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Bios update? Je prikt er nu een vrij recente core op, die mogelijk in een oudere bios versie nog niet ondersteund wordt. M.a.w. prik je ouwe CPU er even terug op, en check dan of er updates zijn.

sorrie, niet goed gelezen, had je al gedaan...

[ Voor 13% gewijzigd door Rataplan_ op 21-08-2006 13:30 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 21:54
Als ik een gooi mag doen, dan denk ik dat het iets met je BIOS instellingen te maken heeft, aangezien de nieuwe processor blijkbaar instellingen in het BIOS wijzigt (wat natuurlijk logisch is, aangezien je er een andere processor op prikt). Heb je toevallig instellingen met je oude processor in je BIOS ingesteld die niet standaard zijn (andere FSB of iets dergelijks). Wellicht helpt het om met je oude proc je BIOS instellingen op standaard fabrieksinstellingen te zetten en dan pas te updragen. Maar zoals gezegd, ik doe maar een gooi naar een oplossing.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Verwijderd

Als je de bios reset dan reset je de bios naar fabrieksinstellingen.

Edit: een X2 ondersteunend mobo is gewoon een s939 mobo. Dat is het leuke van een x2 die kan op hetzelfde mobo als een AMD 64 singlecore. Het enige wat hoeft gedaan worden is soms een bios update.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 13:45 ]

• FordFreak01
Volgens mij moet het BIOS op standaard instellingen werken, heb immers de Clear CMOS Button ingedrukt. Alleen die batterij eruit halen heb ik dus nog niet gedaan, maar is dat in principe niet hetzelfde?

Verwijderd

Probeer eens met maar 1 latje ram?

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Volgens mij moet je je pc helemaal opnieuw installeren, omdat er nu twee processors in je pc zitten in de vorm van een dual-core processor. Als je een single-core processor hebt is je pc geinstalleerd als een uni-processor pc maar als je een dualcore processor hebt moet hij geinstalleerd worden als multi-processor pc. Daarvoor is het nodig het besturingssysteem opnieuw te installeren.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• FordFreak01
Maar hoe kan ik windows opnieuw instaleren als ik geen beeld heb? Als ik de pc weer van 0 ga opbouwen, komt er toch een moment dat deze aangezet moet worden. Als ik dan bij het allereerste beeld al geen beeld heb, dan kom ik toch niet verder? Of mis ik hier iets?

• danielkraak
boaty schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:38:
Volgens mij moet je je pc helemaal opnieuw installeren, omdat er nu twee processors in je pc zitten in de vorm van een dual-core processor. Als je een single-core processor hebt is je pc geinstalleerd als een uni-processor pc maar als je een dualcore processor hebt moet hij geinstalleerd worden als multi-processor pc. Daarvoor is het nodig het besturingssysteem opnieuw te installeren.
Het probleem zit al bij het opstarten ;)

Verwijderd

2 Dingen die bij mij geholpen hebben;
- Memory voltage 0.1V hoger
- Memory timing op automatisch

MSI K8N moederborden hebben wat probleempjes met de geheugen instellinge :'(

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:22:
Het kan inderdaad zijn dat de nieuwe geheugencontroller je ramgeheugen niet zo fijn vindt. Allicht eens het proberen waard om te starten met 1 reep ram of met ander geheugen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

FordFreak01 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:35:

De 24-pins atx-stekker is correct aangesloten.
Heb je alleen een 24-pins atx-stekker aangesloten op je moederbord? Weet je zeker dat je geen andere voedingsstekkers op je moederbord moet aansluiten?

MSI Reminds You...
• Both power connectors, JPWR1 (24 Pin) & JPWR2 (4 Pin, for CPU Power ) must be attached to this model to ensure operation of the Mainboard.
• A Power Supply of 450 watts, or above, is highly recommended for system stability.
• ATX 12V power connection should be 18A or greater.
• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply

Succes!

Koeni

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 14:54
Ik heb ook eens een keer hetzelfde probleem gehad als jou alleen dan met een intel pentium 4. De pc ging gewoon aan, alles draaide, maar ik kreeg geen beeld. Had vanalles vervangen: moederbord, geheugen, videokaart maar niks hielp en toe bleek het dus aan de processor te liggen. Denk dat dit bij jou ook het geval is. Je zegt dat je hem van iemand overgekocht hebt, is dat van een vriend of via markplaats? Ik denk namelijk dat die al kapot was toen je hem kocht.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• FordFreak01
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:13:
2 Dingen die bij mij geholpen hebben;
- Memory timing op automatisch

MSI K8N moederborden hebben wat probleempjes met de geheugen instellinge :'(
Dit moet ik dan dus veranderen met de 3500+ icm mijn mobo, anders heb ik geen beeld. Maar riskeer ik dan geen instabiliteit voor die 3500+?
--MeAngry-- schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:15:
[...]

Het kan inderdaad zijn dat de nieuwe geheugencontroller je ramgeheugen niet zo fijn vindt. Allicht eens het proberen waard om te starten met 1 reep ram of met ander geheugen. :)
Kan een x2 dan in theorie problemen hebben met een bepaald merk ram, terwijl een standaard athlon64 dat niet heeft?
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:
[...]

Heb je alleen een 24-pins atx-stekker aangesloten op je moederbord? Weet je zeker dat je geen andere voedingsstekkers op je moederbord moet aansluiten?

MSI Reminds You...
• Both power connectors, JPWR1 (24 Pin) & JPWR2 (4 Pin, for CPU Power ) must be attached to this model to ensure operation of the Mainboard.
• A Power Supply of 450 watts, or above, is highly recommended for system stability.
• ATX 12V power connection should be 18A or greater.
• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply

Succes!

Koeni
Ook dit zal ik als ik thuis ben ( :P ) controleren. Maar raar blijft dat de 3500+ het wel doet, terwijl een x2 toch juist minder energie gebruikt?

• FordFreak01
dennis112 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:
Ik heb ook eens een keer hetzelfde probleem gehad als jou alleen dan met een intel pentium 4. De pc ging gewoon aan, alles draaide, maar ik kreeg geen beeld. Had vanalles vervangen: moederbord, geheugen, videokaart maar niks hielp en toe bleek het dus aan de processor te liggen. Denk dat dit bij jou ook het geval is. Je zegt dat je hem van iemand overgekocht hebt, is dat van een vriend of via markplaats? Ik denk namelijk dat die al kapot was toen je hem kocht.
Heb hem bij iemand thuis opgehaald (was wel aangeboden via Marktplaats), en daar ook al visueel geinspecteerd. Heb de originele verpakking + aankoopbon erbij. Maar hoe zit het dan met de opmerking in een ander topic dat als je processor kapot is je hele pc dan niets meer doet? Of zitten hier nog gradaties in?

[ Voor 5% gewijzigd door FordFreak01 op 21-08-2006 16:08 ]

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:41
Da's toevallig, ik heb precies hetzelfde probleem. 3000+ eruit, X2 3800+ erin: geen beeld. Ook met een MSI Neo2.

ik heb cmos reset gedaan, batterij eruit gehad, andere ram geprobeerd: geen beeld.
videokaarten doen het prima op ander systeem.

verschil met Forfreak01 is wanneer ik m'n ouwe 3000+ erin stop ook geen beeld krijg, heb jij tenminste nog geluk dat dat wel nog doet. :| heb geen ander 939 mobo liggen om te testen, maar lijkt me stug dat beide procs nu stuk zijn...is m'n AGP slot gewoon dood?

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
volgens mij moet je een bios update uitvoeren, of is dat al gebeurt even geen zin om alles te lezen sorrie,

Modbreak:Werk eens aan je mentialiteit :/

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 21-08-2006 19:55 ]

• FordFreak01
whiplash1990 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:43:
volgens mij moet je een bios update uitvoeren, of is dat al gebeurt even geen zin om alles te lezen sorrie,
heb ik al gedaan :'( :'(

• Terryb47
Same here, heb het nieuwste bios.

• FordFreak01
danielkraak schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:45:
Probeer het moederbord te resetten door het batterijtje er een paar minuten uit te halen, ik ben geen expert en begin ook pas maar misschien helpt het om je bios te resetten ;) , kijk anders even in je handleiding hoe je hem reset. Zeg ff of dit gelukt is pls _/-\o_

Je voeding werkt :)
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 14:22:
--MeAngry-- schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:15:
[...]

Batterij eruit gehaald voor enkele minuten: geen resultaat.
Een latje erin: helaas, ook dat werkte niet.

Nog even wat betreft die kabeltjes: ik was uiteraard vergeten te vermelden dat die 4-polige stekker gewoon ook was aangesloten. Dus aan de stekkertjes kan het niet liggen...

Memory instelling veranderd naar:
- Memory timing op automatisch (was al zo)

En nog steeds: helemaal niets. :'( :'(

• FordFreak01
Dit probleem heb ik nog op het officiele amd forum gevonden (speciaal voor moeten registreren). Lijkt er wel een beetje op, imo

"I decided to upgrade to X2 when my Athlon64 3000's mobo died a month ago. Bought a Gigabyte M55SLI-S4, Athlon64 X2 3800, PNY 7600GT PCI-E, Zalman 9500, and a gig of Corsair XMS DDR2-800. I put it all together and the system booted to POST (I wiped the HDD, so no OS) on the first try. I explored the BIOS for a couple minutes (not changing things, just exploring) and shut it down because a storm was coming in and I didn't have it on a surge protector. I unplugged it for the night and when I got up and turned it on, the fans would start but there was no POST or beeps. Tried it again throughout the day when I had free time and same thing (tried RAM one stick at a time, none, a PCI video card, the usual things). Finally that evening it decided to boot, even though I didn't do anything differently to it. Installed XP and as I was working on it (rebooting as normal when installing drivers), it decided to stop working again (same symptoms).

I contacted Gigabyte and followed their instructions for how to test it (did everything except an isolation test outside the case) and concluded I had either a bad mobo or a bad CPU. RMAed the mobo and same thing. RMAed the processor (process of elimination, right?) ...and... same thing. Tried a friend's 500W PSU (known good, and I'm pretty sure my original 420W is still good too), same thing. Reseated everything (and yes, I do have both power connectors on the mobo plugged in), CPU is definitely oriented the right way and no bent pins (tightly clamped on by the Zalman heat sink), tested a different video card (both a PCI one and a borrowed PCI-E that is known good), and same problem.

When I did the isolation test (outside the case on a non-conductive surface with just mobo, CPU, 1 stick RAM, video card, and case speaker/power switch), it didn't work at first, but decided to work when I propped up the corner of the board that held my video card (didn't want to sit properly on floor because of the part of the card that sticks down). So I started putting it back in the case and started putting in components one at a time, testing along the way. For a while, it would only start when I was reaching in and lifting the upper-right corner of the board (by the RAM, flexing the mobo slightly), so I thought the board was shorting on a spare metal standoff pin (it didn't line up with any of the holes drilled in the case and board, but I left it in because the entire upper-right edge had no support otherwise and would flex whenever pressure was applied to seat RAM or connectors), so I took it out and was careful when connecting things. Seemed to start working then, so I put my components in and stood up the case while it was running to see if something would go wrong as the weight moved going to vertical. Still worked. As it was in Windows, I gently shook the case to see if it moving around would mess it up and nothing changed. Rebooted a few times, then decided to go to bed and work on it in the morning. In order to reproduce the original conditions that it stopped working, I shut it off and unplugged it over night.

When I got up and plugged it in, it wasn't working anymore (no POST, no beep). Keep in mind that this computer was sitting by itself, undisturbed and unplugged overnight and somehow decided to stop working in the meantime. Do I have another bad Mobo or CPU (could I have gotten two defective ones in a row?), if so, how do I tell (nobody I know has AM2, so I can't test them individually). My theories:

- Bad CMOS battery dying while unplugged overnight? (but I'm guessing it would just go to default settings, not stop POSTing)

- Bad CPU? (two defective ones in a row seems unlikely, especially because they have different stepping (CDB4F 0619UPAW vs. LDB4F 0622RPMW), although a friend who works with computers says he's had similar problems with AMD CPUs in the last week or two, so it could be a bad batch).

- Bad mobo? (seems most likely, because of the way it only wanted to work when flexed slightly (lifting up upper-right corner or putting something down by video card), but that could also be changing how the CPU is sitting in it's socket, but that doesn't explain the randomness of when it decides to stop working when sitting by itself and undisturbed).

Any ideas? Should I just RMA the mobo and the CPU together (Newegg is gonna be sick of me before long)? I've only got two more days that I can RMA the CPU, so I've got to decide fast (hate the 7-day policy they have)."

Wat denken jullie? Zitten wel overeenkomsten in, niet?

• FordFreak01
Er is mij net nog iets opgevallen, het is alleen wel een beetje vreemd...
Ik had de 3500+ op het mobo gedaan, zalman koeler erop, en pc aan. Toen deed die het dus ook niet. Ik denk: arg, nee!! Dus ik weer de koeler eraf halen. Toen bleef de cpu aan de koeler zitten, ondanks dat de diezelfde cpu op het mobo vergrendeld was. Blijkbaar was daar dus iets niet goed gegaan. Toen heb ik het hele zaakje wederom gemonteerd, en toen deed deze het weer.

Zou het dus ook kunnen dat de x2 4400+ geen contact maakt? p zich vreemd, hij zit echt zeer strak op het mobo. Ik las op een ander topic ook nog dat je kon testen of de cpu kapot is door te temperatuur te voelen. Als je de fan van de koeler stopt (stekkertje ruit), dan moet dat koelblok toch wel (gestaag?) opwarmen, zonder dat de cpu daarvan kapot gaat?

• Terryb47
Hmm, da's wel raar dan. Ik weet dat bij mij zeker de procs er goed op zitten (kan maar op 1 manier) anders gaat het hendeltje niet mee. M'n waterblok neemt de proc ook niet mee..

Ik zou het niet riskeren, dat van zonder fan testen. Hoewel er soort van beveiliging erop zit: ik had een keer m'n systeem gestart zonder cooler erop (met m'n 3000+), kreeg flink wat piepen te horen, daarnaar ging die vanzelf uit :+ was niet doorgefikt gelukkig.

Ik heb m'n Neo2 inmiddels teruggestuurd voor RMA, hopelijk is het daarmee verholpen met een nieuwe mobo.

• FordFreak01
Blijft vreemd, bij jou is het wss dus je mobo, en niet je cpu, maar ik denk toch eerder dat het bij mij de cpu is, anders zou mijn 3500+ het toch ook niet doen?

Aanvulling: heb het systeem enkele seconden met uitgeschakelde fan laten draaien, en de processor werd wel wat warmer, iig was hij warmer dan de 3500+ die rustig in zijn doosje lag.

[ Voor 36% gewijzigd door FordFreak01 op 21-08-2006 20:44 ]

Verwijderd

Bij het nederklikken van het hendeltje om de cpu te vergrendelen, moet je tijdens het uitvoeren van deze beweging, de cpu ook goed in de socket geduwd houden.
Heb je dit altijd gedaan?

Een truukje voor goed contact: leg de cpu in de socket, hou hem ten alle tijde goed in de socket geduwd (niet met volle gewicht ofzo, maar gewoon zien dat hij mooi in de socket blijft, hij durft te verschuiven in de socket in de richting volgens het vlak van het mobo, maar soms ook volgens het vlak loodrecht op het mobo), terwijl je het hendeltje een aantal keer open-toe-open-toe-... doet, en als laatste goed sluit om vervolgens te testen.

edit> het al dan niet warm worden van de cpu is géén indicatie voor het al dan niet defect zijn van moederbord en/of cpu. Ik spreek uit ervaring ;) Trek hier dus geen conclusie uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 22:36 ]

• FordFreak01
Op deze manier de cpu plaatsen zal ik vanmiddag eens proberen, tot nu toe legde ik de cpu gewoon voorzichtig op de daarvoor bestemde plek op het mobo, en haalde dan het hendeltje over, om de cpu zo min mogelijk aan te raken. Maar de vraag blijft waarom de 3500+ zonder deze aanpak wel gewoon "aanslaat".

Heb de hele kwestie ook aan iComputers voorgelegde en wacht nu nog op een antwoord van ze. Ben benieuwd.

• danielkraak
Je hebt al veel geprobeerd _/-\o_ , maar geen resultaat ik zou gewoon garantie aanvragen.

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12-2025

ictprutser

Schotse_Hooglanders

Je geeft aan dat je de CPU nog niet getest hebt in een ander mobo. Als je je woonplaats geeft is er misschien een tweaker in de buurt waar je de CPU kunt testen

• FordFreak01
Ik woon in Nieuwegein...

Verwijderd

Ligt het nie aan cpu da je um verkeerd in gezet hebt??

Groet

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 23:51 ]

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:49:
Ligt het nie aan cpu da je um verkeerd in gezet hebt??
...(krijg alleen aan het begin een melding over dat de overclock settings zijn terug gezet, of iets in die trant, had het even moeten noteren).
Die bios waarschuwing krijg je als je je bios reset.

Ik heb een K8N Neo4-FI (kleine broertje van de Diamond idd) met een X2 3800+ erin. dat geheel wordt gevoed door een Coolermaster extreme power 380 Watt, en draait gewoon. Ideaal gezien zou het geheel dus gewoon moeten draaien. Ik zou het geheel nog 's goed aandrukken her en der en idd 's kijken of je CPU wel goed in de socket zit.

• FordFreak01
Heb gisteren nogmaals (geloof de 10e keer ofzo) de 4400+ erin gedaan, en deze bij het plaatsen ligt aangedrukt, zoals eerder werd aangeraden. Helaas, geen resultaat. Ik doe de 3500+ erin, zonder aandrukken whatsoever, en die doet het meteen. Ik denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat die 4400+ er goed in zit.

Kreeg op het AMD-forum nog de volgende reactie, misschien dat iemand daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

"is this ur power supply?
http://www.coolermaster-usa.com/Products.aspx?pid=1209

if yes, change it

AC Input 115v/230v 10a/5a 50/60Hz
DC Output +3.3v +5v +12V +12V -12V +5Vsb
28A 30A 14A 15A 0.8A 2.0A
Max power 140W 140W 384W 384W 9.6W 10W

with dual core its recomended to have 18A on a 12V line

lookin at the picture....u not getting enough power.

For ur 3500+ its enough power to run

Hope it helps"

Tabel ziet er niet helemaal zo uit zoals dat zou moeten, maar wist niet hoe ik dat kon aanpassen... Ik ga zelf nog even kijken of ik iets van de specs kan nakijken (ben helaas niet thuis nu), om te zien of die overeenkomen met die in de tabel. Alleen waarom werkt het dan bij Rigi wel?! als mijn voeding ontoereikend zou zijn?

Wederom bedankt voor alle hulp!

PS Heeft er iemand ervaring met iComputers? Heb eergisteren een email gestuurd inzake bovenstaand probleem, maar nog geen reactie gehad...

[ Voor 10% gewijzigd door FordFreak01 op 23-08-2006 10:22 ]

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Volgens mij kun je beter coolmaster (en amd) mailen of 't idd klopt dat met die voltage/amperage. Ze zullen dat dan toch vaker gehad hebben. Zou natuurlijk zonde zijn om nieuwe voeding te kopen. Zou dan zelf zowiezo eerst eentje lenen om te testen, voordat er een nieuwe (a e80) aangeschaft wordt.

Verwijderd

Vermogen van voeding zou geen probleem mogen zijn. Hij zou er toch allenszins mee moeten opstarten.
Je kan dit uiteraard nameten of testen met een andere voeding.
De vraag is: heb je de cpu al getest in een andere pc? Of een andere X2 in jou pc? Het kan natuurlijk gewoon altijd zijn dat hij kapot is.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 10:46 ]

• FordFreak01
Ik zal eens kijken of AMD of Coolermaster mij iets kunnen vertellen over of mijn type voeding geschikt is voor een x2 4400+. Het blijft jammer dat ik geen andere x2 heb, of een ander mobo natuurlijk om in te testen. Heb ook nog geen andere voeding kunnen testen, moet kijken of ik iemand kan vinden die een (dikke) voeding heeft...
Maar dan nog even een vraagje over die voeding: een x2 zou toch minder stroom verbruiken dan een 3500+?

Verwijderd

Ik geloof het niet. Vergeet niet dat een x2 eigenlijk 2 processoren onder 1 kap is (ok, wel slim gedaan, niet zoals bij Pentium D, dat is letterlijk 2 onder 1 kap).

Ik zelf heb goede ervaring met iComputers. Ze denken goed mee en zijn ook erg vriendelijk.

• FordFreak01
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:01:
Ik geloof het niet. Vergeet niet dat een x2 eigenlijk 2 processoren onder 1 kap is (ok, wel slim gedaan, niet zoals bij Pentium D, dat is letterlijk 2 onder 1 kap).

Ik zelf heb goede ervaring met iComputers. Ze denken goed mee en zijn ook erg vriendelijk.
2 cpu's in een, hmm, dat is wel een goed punt. Arg. Dat ik daar niet aan gedacht heb. 8)7 Maar toch lees ik op internet her en der dat een 400+ voeding wel voldoende zou moeten zijn.

Wat is voor web-winkels een redelijke termijn dat ze antwoorden? Afgezien van de email hebben ze alleen een in mijn ogen te duur 0900-nr (wel een beetje jammer). Van een supportafdeling mag je toch een snel antwoord verwachten, zeker als het om een mogelijk defect produkt gaat...

Ondertussen wacht ik op antwoord van Coolermaster, AMD doet geen uitspraken over voedingen, die verwijzen naar de system manufacturer, waarmee ze de PSU bedoelen naar ik aanneem.

[ Voor 9% gewijzigd door FordFreak01 op 23-08-2006 13:18 ]

Verwijderd

iComputers reageert heel snel via e-mail. Ik zelf krijg meestal een antwoord binnen een paar uur (vaak zelfs in een uur).

• FordFreak01
Nou, ik heb ze nu drie dagen geleden gemailed, en nog geen reactie. Vind dat echt belachelijk. Kan morgen dus gaan bellen waarom er niet wordt geantwoord, via een 0900-nr. En nu zit ik zonder CPU (had die 3500+ al via Marktplaats verkocht...), dus wil ik snel weten waar ik aan toe ben. Blijf de hele situatie met mijn systeem maar vaag vinden...

• Terryb47
Wat ik me afvraag: je had die X2 4400+ bij iemand opgehaald. had je het ook werkende gezien?

ik ben ook benieuwd of je nog garantie mag claimen bij een webshop als het produkt overgekocht is. (staat natuurlijk ander naam en adres op)

• FordFreak01
Heb hem niet werkend gezien, maar heb al wel contact gehad met de man van wie ik hem gekocht heb. Di ebegreep er ook niets van, en wou hem wel terugnemen om zelf een rma te ondernemen. Alleen kan ik beter eerst zelf proberen dat te doen. En op de factuur staat ook geen naam... Dus als de cpu niet gekoppeld is aan een naam, hoe ik niet te zeggen dat ik hem heb overgekocht.

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Op de factuur staat een nummer en dat nummer is gekoppeld aan de gegevens van de eerste koper!
Ik heb ook een 14 en 15 ampere op de 12V lijn. Op dit moment een stabiele overklok van @2475!
Je cpu is gewoon stuk!

Verwijderd

Ik heb ook een keer zo'n soort probleem gehad
de fout zat toen in verkeerde koelpasta die de cpu niet genoeg koelde waardoor je geen beeld kreeg
probeer is een andere koeler met de juiste pasta

Verwijderd

Ik heb ditzelfde mobo in gebruik met daarop een X2 3800+. En inderdaad zoals eerder al aangegeven kan het met je geheugen te maken hebben .

Als het goed is heb je een USB dongle in de doos van je mobo aangetroffen, met daarop 4 ledjes.
die tijdens startup oplichtren. allereerst 4 maal rood en daarna in sequence.
Wat bij er mij gebeurde na de transplant van een 3500 Winchester naar de X2 3800+ is vergelijkbaar met jouw probleem.

De diagnostische LED's gaven 1 keer groen en drie keer een rood ledje wat impliceert dat er iets met het geheugen niet in orde zou zijn. Hoewel dit perfect met de 3500+ werkte.

Een latje eruit gehaald en opnieuw geboot en daarna postte het systeem wel. (het bankje zo dicht mogelijk bij de core met een latje gevuld )

Het zou kunnen zijn dat deze diagnostische ledjes je vooruit kunen helpen bij de analyse van het probleem. En naast de voeding blijft er dan alleen de CPU over. (Als deze stuk zou zijn krijg je 4 rode ledjes).

• FordFreak01
Goede tips weer allemaal. Dat van die controlelampjes wist ik (nog) niet. Meteen nagekeken, en nadat ze eerst allemaal oplichtten, kregen nog maar twee lampjes een groene kleur (1e en 2e). Ik draaide het systeem in dit geval met een latje DDR. Bij bovenstaande LED-configuratie staat de volgende beschrijving: "Decompressing BIOS image to RAM for fast booting.". Zonder ram modules krijg ik gewoon een enkel lamje (geen geheugen aanwezig), dus dat klopt. Wat de melding voor 2 groene led'jes betekent weet ik nog niet precies. Lees weer dingen her en der over de voeding, het geheugen zelf... Heb het systeem ook met minder toebehoren laten draaien (geen overbodige USB apparaten, geen DVD-Rom of brander, geen floppy-drive), en het bericht blijft hetzelfde. Aan mijn voeding kan het dus idd echt niet liggen. Maar de vraag blijft: waarom deed alles het wel met die 3500+? Kan die x2 4400+ ook gewoon niet werken met dit geheugen? Heb van iComputers al bericht gehad dat ze wel een RMA willen doen, maar als het niet de CPU is (zoals de LEDs nu zeggen??) dan kan ik weer de nodige euries dokken voor "onderzoeks- en verzendkosten".

[ Voor 80% gewijzigd door FordFreak01 op 27-08-2006 17:58 ]

• FordFreak01
Nieuwste ontwikkelingen:
D-bracket zegt nu dat geheugen kapot is of verkeerd geplaats.

Er is wat testwerk uitgevoerd met als volgende resultaat:
- in mijn mobo deed een 4200+ met ander geheugen het niet, dit geheugen was volgens D-Bracket ook niet goed of verkeerd geplaatst
- in een ander mobo met mijn voeding werkte deze 4200+ wel, met mijn geheugen
- mijn 4400+ deed het met dit andere mobo en mijn voeding en mijn geuegen niet

Nu gaat mijn cpu getest worden met een voeding die 17a op een 12v lijn heeft. Is er nog iemand die uit bovenstaande iets zinnigs kan halen????

• Jage
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Of het zinnig is weet ik niet, maar mij viel iets op over een -5V lijn, hoewel ik verder niet begrijp wat dat ding doet.
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:
[...]

• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply[/b]

Succes!

Koeni
En later zie ik de specs van een / jouw (?) voeding:
FordFreak01 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:20:

AC Input 115v/230v 10a/5a 50/60Hz
DC Output +3.3v +5v +12V +12V -12V +5Vsb
28A 30A 14A 15A 0.8A 2.0A
Max power 140W 140W 384W 384W 9.6W 10W
Wat mij opviel is dat er geen vermelding staat van een -5V lijn. Misschien helpt het.

Als iemand nou nog even kon uitleggen waar die -5V lijn voor is... :?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij is die "nodig" voor de SB Live! die onboard zit op dit moederbord. Heb zelf een MSI K8N SLI Platinum (bijna identiek), maar gebruik gewoon een voeding zonder -5V lijn (CM RS-450-ACLY), en nog geen enkel probleem mee gehad. Geluid werkt ook prima, dus die benodigde -5V lijn lijkt mij echt nutteloos :?

• FordFreak01
VariX schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:38:
Volgens mij is die "nodig" voor de SB Live! die onboard zit op dit moederbord. Heb zelf een MSI K8N SLI Platinum (bijna identiek), maar gebruik gewoon een voeding zonder -5V lijn (CM RS-450-ACLY), en nog geen enkel probleem mee gehad. Geluid werkt ook prima, dus die benodigde -5V lijn lijkt mij echt nutteloos :?
Wat voor CPU draai jij als ik vragen mag? En wat voor voeding (amperage?)? Ik word zo langzamerhand echt compleet freakin' gek van dit probleem |:( |:( :N 8)7 .

• FordFreak01
VariX schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:38:
Wat voor CPU draai jij als ik vragen mag? En wat voor voeding (amperage?)? Ik word zo langzamerhand echt compleet freakin' gek van dit probleem |:( |:( :N 8)7 .

Zul je straks zien dat en mijn mobo en mijn cpu niet deugen... :( ;(

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb er een Opteron 144 in gehad die ik stabiel heb overgeclockt tot 3,1Ghz op 1,425V en momenteel heb ik een X2 3800 lopend op 2,5Ghz, uiteraard stabiel. Die voeding is 450W. Ik gebruik de nieuwste BIOS.

• Terryb47
Volgens mij kan je beter je CPU gewoon RMA sturen. Ik heb inmiddels een nieuw mobo gekregen en m'n X2 3800+ draait nu zonder problemen.

dat van dat je PSU niet goed genoeg zou zijn is onzin naar mijn mening.

• FordFreak01
Terryb47 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:57:
Volgens mij kan je beter je CPU gewoon RMA sturen. Ik heb inmiddels een nieuw mobo gekregen en m'n X2 3800+ draait nu zonder problemen.

dat van dat je PSU niet goed genoeg zou zijn is onzin naar mijn mening.
Je zegt dat je een nieuw mobo hebt gekregen, en dat daarna je 3500+ wel goed werkte. Lag het dan dus aan je mobo? Mijn mobo doet namelijk ook rare dingen wat betreft het herkennen van geheugen, en die 4200+ slikte hij ook al niet...

• Terryb47
Ik had ervoor een 3000+, toen ik die verving voor m'n X2 3800+ kreeg ik geen beeld meer: met beide procs niet. Waardoor het komt weet ik niet, bij mij was het een defecte AGP.

Nu heb ik een nieuwe/ander mobo voor in de plaats gekregen en heb ik alleen m'n X2 3800+ getest en die doet het zoals het hoort.

Bij jou is het iets anders, waarschijnlijk gewoon je X2 proc stuk of wat dan ook. want je ouwe proc doet het wel gewoon. Dat van incompatible met ram of voeding niet sterk genoeg lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Leuk dat mensen je proberen te helpen maar iedereen roept maar wat, terwijl je weet dat het daar niet kan liggen. (zoals bios, niet goed in socket, van die "of je stopt je stekker erin" tips)

iComputers zegt toch dat ze gewoon je RMA willen accepteren? gewoon doen.

• FordFreak01
Update: de 4200+ deed het uiteindelijk wel. Dit keer heb ik hem zelf erin gezet waarbij bleek dat een rij pinnetjes verbogen was. Na deze rechtgebogen te hebben werkte deze wel. Mijn moederbord is dus niet stuk, mijn RAM is ok, evenals mijn voeding... De CPU is dus idd kapot en heb deze teruggestuurd naar iComputers. Garantie is gelukkig overdraagbaar, er staat niets over in de garantievoorwaarden.

Nu draai ik dus met de werkende 4200+, alleen krijg ik nu een PFN LIST CORRUPT BSOD van tijd tot tijd. Memtest86 draait al ruim 6 uur zonder fouten dus dat moet dan een driver-issue zijn naar ik aanneem. Zucht, ik zou graag weer eens zonder gedoe willen pc'en... Iemand nog suggesties??
Pagina: 1