waarom 2 netwerkpoorten op een moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
Misschien een domme vraag, maar waarom zitten er tegenwoordig standaard 2 netwerkpoorten op een moederbord?
Kun je hier iets speciaals mee doen, wat je met een router/switch niet kan?
Ikzelf kan geen reden bedenken om de tweede poort te gebruiken.

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-03 16:51
Je kunt er juist dan een router van maken :D

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

snelste redenen die ik kan bedenken, nat & gigabit

nat: modem op 1e nic, switch op 2e om zo internet te delen
fileserver: crossed cable naar andere gigabit nic (in bv fileserver) spaart je een gigabit switch uit

beetje mager topic wel, was gemakkelijk te vinden in search lijkt me :)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Ik heb mn tweede poort vaak gebruikt om mn laptop te installeren (sja, je moet toch wat zonder cd/dvd-rom en floppy drive)

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 10:44

BFS

Rude awakening

Om een backup lan te creeëren in een ander subnet? Er zijn redenen genoeg te bedenken om 2 NIC's te hebben hoor.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
okee, maar dat is dus meer voor de gevorderde lan gebruiker en niet voor een noob op netwerkgebied zoals ik.
Voor thuisgebruik lijkt het me dus niet echt nodig omdat je toch altijd een router krijgt als je adsl of kabel neemt en dus minimaal 4 poorten op je router hebt.
Verder had ik wel gezocht met de search en ook op internet, maar kon geen bevredigend antwoord vinden.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 11:18
Vrijwel elke server heeft 2 netwerkkaarten aan boord.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb het idd hetzelfde gedaan als Hadron.
Ik heb echter maar 1 poort op mijn mobo en een los kaartje (3com oudere 100mbit kaart).
Offboard poort: LAN, Onboard: Brdige met VMWare waar een Win2k server met RIS op draait, zo installeerde ik mijn laptop zonder die win2k op een aparte pc te hoeven zetten.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

truncen si ook nog niet genoemd?
internetdelen enzo: koop dan gewoon een normale router (voor de noob).
of ga pf\iptables draaien (voor de niet-noobs)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ach zo'n chippie kost niks meer tegenwoordig en je kan inderdaad leuk gaan routeren.
Overigens veel servers hebben 3 poorten. 1 voor management 1 voor in DMZ en 1 in de Secure kant

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 23:17

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Dan heb je er nog een voor het geval de andere kapot is :+

Hier kon uw advertentie staan

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
TrailBlazer schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 08:23:
Ach zo'n chippie kost niks meer tegenwoordig en je kan inderdaad leuk gaan routeren.
Overigens veel servers hebben 3 poorten. 1 voor management 1 voor in DMZ en 1 in de Secure kant
Is die managementpoort niet vaak een RS-232 seriele verbinding via een RJ-45 stekker? Dat zie je namelijk bijna altijd op Cisco doosjes.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op grote cisco doosjes heb je vaak naast de console poort (RS232) ook een ethernetpoort voor remote-management. Als grote provider kan je dan een heel apart netwerk aanleggen voor management van al je backbone routers. Mocht dan je volledige backboneroutering naar zijn grootje gaan dan kan je nog steeds via je aparte management netwerk alle routers benaderen en het probleem oplossen.
Een apart management LAN is vaak gewoon handiger ook wat betreft security alleen inloggen op die server via dat LAN segment. Backups draaien via dat segment allemaal dat soort dingen.
Overigens hebben HP servers een ILO board dit is een kaart waar een volledig OS op draait. Deze kaart heeft ook een ethernetpoort waarmee je die server altijd via https kan bereiken en het scherm over kan nemen wat er ook met die server aan de hand is. Je kan zelfs de BIOS van de server zelf wijzigen het volledige post process volgen en een OS installeren allemaal via die ILO kaart

[ Voor 10% gewijzigd door TrailBlazer op 22-08-2006 08:47 ]

Pagina: 1