Continue hd access onder xp

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sinds ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet heb, heb ik "last" van het volgende verschijnsel :
Mijn 2 WD 2500YD raid edition sata drives maken onder xp continue access geluiden.

Ik heb gekeken met sysinternals filemonitor wat de oorzaak is, maar helaas de hd's gaan gewoon door met access geluiden terwijl er volgens filemonitor niets plaatvind. Na het uitzetten van de xp index service werd het geluid minder frequent, dus ik neem aan dat filemonitor niet alle access kan zien die de services/kernel uitvoert.

Het lijkt ook niet op de continue calibratie die sommige seagates hebben, wat overigens bijzonder irritant is, ik heb 1 van die dingen in de pc en die krijg ik alleen stil met het "seagate annoying noise stopper" programmaatje.

De WD geluiden zijn echt XP afhankelijk, onder dos / bios zijn ze lekker stil. Misschien zie ik een service over het hoofd die continue aan de disks zit ? Of heeft het te maken met het feit dat ik de 2 drivers in een Raid 0 array heb hangen via de Intel Matrix Raid controller die in de ich7r chipset zit.

Mijn xp is schoon en heeft geen spy/ad/virus ware. En om de "het is de voeding" roepers voor te zijn ; het is niet de voeding. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Na het uitzetten van de xp index service werd het geluid minder frequent
Je hebt de oorzaak toch al gevonden? Wat is nu exact de vraag? Wil je weten welke services nog meer van de schijven gebruik kunnen maken?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
al eens met sysinternals tool 'diskmon' geloert? dan kan je iig zien welke process wat wegschrijft

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-02 13:09
Je kunt ook gewoon de task manager openzetten en de kolommen I/O geschreven bytes etc erbij zetten via het menu Beeld. Daarop sorteren, even blijven kijken en je ziet als het goed is precies welk proces zit te schrijven :) Als dat svchost.exe is moet je eens wat services disablen (via services.msc)...

• HaseMike
  • Niet online
BalusC schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:25:
[...]
Je hebt de oorzaak toch al gevonden? Wat is nu exact de vraag? Wil je weten welke services nog meer van de schijven gebruik kunnen maken?
Nee de oorzaak is niet gevonden, de access gaat gewoon door is alleen IETS minder frequent. Ik zoek een tool waarmee ik alle disk access kan zien zodat ik de service kan achterhalen. Bij mijn oude pc was dit nooit het geval, m.i. moet er dus een service zijn die ik over het hoofd heb gezien en niet zichtbaar is in filemonitor. Of het is iets van de raid drivers waar ik niets aan kan doen.

Ik ben nogal een neuroot wat geluid betreft en een pc die continue zonder enige duidelijke reden "crk crk crk schuif crk crk crk" aan het doen is drives me mad.

Mijn vraag is toch duidelijk dacht ik zo : wat kan er continue disk access veroorzaken (buiten de indexing service) wat ik niet kan zien in filemonitor of is de disk access inherent aan de xp raid drivers ? (zodat ik er niets aan kan doen)

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

HD draait bijna constant, misschien dat hij kapot aan het gaan is en dat je deze daarom zo goed hoort? Brandt je hd lampje ook constant? Anders is er geen hd actie maar is de hd gewoon kapot aan het gaan. Keer smart gegevens uitlezen.

• HaseMike
  • Niet online
MisterData schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:30:
Je kunt ook gewoon de task manager openzetten en de kolommen I/O geschreven bytes etc erbij zetten via het menu Beeld. Daarop sorteren, even blijven kijken en je ziet als het goed is precies welk proces zit te schrijven :) Als dat svchost.exe is moet je eens wat services disablen (via services.msc)...
Hee thx, zelfs na jaren xp gebruik weet ik toch nog lang niet alles blijkt :

- Na bekijken met diskmon blijkt dat er continue writes worden gedaan op disk 1 (c: raid drives)
- Na de tip van jou blijkt dat het lsass.exe is (met L niet met i dat laatste is een virus)

Dat is echter een system service. Vreemd dat ik daar nooit eerder last van heb gehad.
Ik zal eens verder zoeken naar lsass.exe en continue write access, als iemand hier iets weet of een oplossing heeft dan graag !

Overigens zijn de hd's in goede gezondheid.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

(jarig!)
Volgens mij zijn dit de services die met lsass runnen:
• IPsec services
• Net logon
• NT LM security support provider
• Protected storage
• Security accounts manager

Zie hier voor een overzichtje van elke service of ze nodig zijn of niet (ook voor andere services erg handig) en probeer ze eens een voor een uit te zetten en kijk of je PC het nog doet en of het geratel weg is.

Signatures zijn voor boomers.

• HaseMike
  • Niet online
Gevonden ! Bedankt voor alle, bijzonder snelle, hulp !
Het blijkt de Terminal Services service te zijn, die schrijft 3-4x per seconde naar de harddisk voor onduidelijke reden. Deze service via msconfig uitgezet en herstart. Daarna geen continue disk writes meer van lsass.exe.

Erg vreemd dat ik dat soort "problemen" niet had met mijn oude config. Wie weet was die access er ook wel maar waren de oude schijven stiller met i/o dan de 2 nieuwe western digitals.

Nogmaals bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1