Toon posts:

Werkgeheugen verdelen met Videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste tweaks,

onlangs heb ik FS X demo geinstalleerd, en nou heb ik een een Geforce 4 MX 420 videokaart met 64 MB aan videogeheugen.

Ik zou heel graag betere presaties willen met dat spel, en daarom heb ik op de Nvidia game site de nieuwste videokaart update gedownload (91.33).
Met deze update krijg je wel betere kwaliteit, maar het spel wordt traag.ookal haal je de frame rate naar beneden.

Nou vroeg ik me af of ik mijn werkgeheugen kon delen met mij videokaart, ik heb namelijk 1 GB aan werkgeheugen die ik nauwelijks voledig gebruik.

Heeft iemand een handige truc zonder dat ik een nieuwe videokaart hoeft te kopen?

Alvast bedankt _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik weet ondersteund dat MX 420 dat niet. Met een 6200TC kan het wel en er zijn vast nog wat ander kaartjes.
Maar goed, shared video is alles behalve ideaal en zal je systeem er niet sneller op maken, geheugen zegt nameljik niet alles. Je videochip is gewoon zwaar gedateerd, ook al duw je er een GB aan geheugen op hij blijft te traag.

nieuwe videokaart kopen is dus eigenlijk de enige oplossing.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Helaas moet ik je teleurstellen maar wat jij wil kan niet.
Een videokaart kan alleen werken met het geheugen wat hij zelf onboard heeft.

Alleen grafische chipsets die onboard zitten op moederborden hebben de mogelijkheid om van je intern geheugen gebruik te maken maar zelfs dit is gelimiteerd aan 64 - 128 MB omdat er boven deze geheugen hoeveelheid gewoon geen prestatie winst behaald word.

Dit is met jou kaart ook het geval. Hij is al wat ouder dus van meer geheugen word de kaart totaal niet sneller.

Je had heel vroeger wel losse kaarten (PCI) met SDRAM on board wat je in combinatie met sommige videokaarten kon gebruiken maar dit is eigenlijk geflopt behalve op industriele schaal waar computers voor professionele applicaties gebruikt werden (3d rendering). Dit waren onwijs grote kaarten die zowel een AGP als PCI slot gebruikte (soms zelfs meer) voor de voeding en de extra pcb (printplaat) met geheugen aan te sturen.
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:23:
Met deze update krijg je wel betere kwaliteit, maar het spel wordt traag.ookal haal je de frame rate naar beneden.
Wat je hier zegt klopt niet. :)
Je framerate moet nou net zo hoog mogelijk zijn.
Er zijn dus geen spellen/programma's waarmee je, je framerate naar beneden kan halen ter verbetering van het spel.
Behalve bij spellen waarbij belachelijk hoge hoeveelheden frames gehaald worden dat ze niet meer goed lopen. (Denk aan UT99 op een nieuw systeem.... ik haal gemiddeld 500-600 FPS met alle settings op maximaal, de game word hier ongelooflijk instabiel van kwa snelheid).
Dan kun je zeggen dat je je FPS (Frames per seconde) wil Cappen (begrenzen) op bijv. 100 FPS.
Dit omdat je niet meer FPS kan zien dan de refresh snelheid van je beeldscherm (Die is meestal 70 of 85 Hz).
Terw_Dan schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:26:
Voor zover ik weet ondersteund dat MX 420 dat niet. Met een 6200TC kan het wel en er zijn vast nog wat ander kaartjes.
Maar goed, shared video is alles behalve ideaal en zal je systeem er niet sneller op maken, geheugen zegt nameljik niet alles. Je videochip is gewoon zwaar gedateerd, ook al duw je er een GB aan geheugen op hij blijft te traag.

nieuwe videokaart kopen is dus eigenlijk de enige oplossing.
Wat jij bedoeld is Turbocacheing.

Dit kan alleen met PCI-express kaarten.

Aan de leeftijd van de kaart van de TS te zien is het overduidelijk een AGP (Of zelfs PCI) kaart.

[ Voor 51% gewijzigd door Da_maniaC op 20-08-2006 22:34 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Gewoon in 640x480 spelen met alle details op het laagst :)

Een Geforce 4 MX is gewoon te traag anno 2006 om de nieuwste games te kunnen spelen met een beetje detail. Ookal zou er 2GB mem op zitten de GPU van de kaart is gewoon te traag.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties mensen! _/-\o_
Ik weet wat me te doen staat...

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Er bestaat toch wel een dergelijk iets? Ik weet niet of alle moederborden/videokaarten het ondersteunen, maar met mijn ASUS P4P800SE kan ik de GAP (Graphics Aperture Size) veranderen, mij is verteld dat dit het deel van het geheugen is dat gebruikt (kan) worden als videogeheugen.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Patriot schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:39:
Er bestaat toch wel een dergelijk iets? Ik weet niet of alle moederborden/videokaarten het ondersteunen, maar met mijn ASUS P4P800SE kan ik de GAP (Graphics Aperture Size) veranderen, mij is verteld dat dit het deel van het geheugen is dat gebruikt (kan) worden als videogeheugen.
Dit is intern geheugen wat je videokaart gebruikt om te cachen zodra hij zelf zijn geheugen te kort komt.
Het is echter maar de vraag of de kaart hier uberhaupt aan toe komt aangezien dit een oude kaart is.
Ga je deze zwaar belasten met een nieuw spel zal hij het zelf al druk genoeg hebben met zijn onboard geheugen te lezen/beschijven.
(Of kaarten trouwens instructies moeten kennen om van de AGP Aperture Size gebruik te kunnen maken weet ik niet).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Patriot schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 22:39:
Hier kunnen inderdaad textures in opgeslagen worden maar aangezien dit enorm traag is (AGP is slechts snel in één richting) kun je het niet als echt videogeheugen meetellen. Het is ook geheugen dat niet gereserveerd blijft voor de videokaart, het wordt alleen gebruikt als het nodig is.

Edit: En wat DJ_The_SP zegt hierboven is ook waar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-08-2006 22:48 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voor zover ik weet ondersteunen vrijwel alle videokaarten, waarvan de chip een AGP native chip is ;) , die op een AGP interface zitten de AGP Aperture feature.
Dat is een optie die je dikwijls in BIOS Setups tegenkomt. Wat deze optie mogelijk maakt is precies waar jij naar op zoek bent, het delen van werkgeheugen voor de videokaart om te gebruiken.
Allereerst wordt het geheugen van de videokaart gebruikt, mocht dat vol raken dan kan er systeemgeheugen worden aangesproken voor het opslaan van texturen en andere grafisch belangrijke data.
De drivers van je videokaart, specifiek de GART, zijn in staat om dit te doen.
Er is dus geen reden om je druk te maken over het toewijzen van extra systeemgeheugen voor je videokaart, dit gebeurt allang :)

Voor meer informatie zie:
AGP Wiki
TechPowerUp! - What is AGP Aperture size?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1