Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD schermpje uit Cobalt RAQ aansturen met normale PC -> hoe

Pagina: 1
Acties:

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16
Allereerst: ik heb hier totaal geen verstand van ;). Ik heb dus een verotte Cobalt RAQ3 en daarin zat een LCD-schermpje met groen blacklight. Dit zit op een klein bordje die je weer 'op een ander bord klikt'. Typenummertjes die ik kon vinden:

Powertip PC1602G-T B (achterkant van het schermpje)
HDM16216L-5-LCDP (Stickertje achterkant schermpje)
Phico D-0 0016 94V-0 (ook op schermpje, achterkant)

Typenummer 'op dat andere bord': een Philips? chipje, F P85XH en daaronder 74F245. -> http://www.semiconductors.philips.com/pip/74F245_2.html :?

Ik vraag me af of dit bruikbaar is en zo ja: Hoe stuur ik het aan? NullModem? parralell? Zou bijvoorbeeld erg grappig zijn als ik bijv. m'n OS of Download-speeds oid. erop kan laten zien :).

-edit- en stel dit zou niet werken, is er ergens (in Nederland!) iets van een 'bouwpakket' te bestellen / losse componenten om zo een werkend LCD'tje te krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door BHQ op 21-08-2006 20:01 ]

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Zitten er op dit schermpje zelf ook nog chips? Bijvoorbeeld een chip van Hitachi?

Sommige schermpjes gebruiken een redelijk standaard protocol.

Het loont soms om de typenummers ook gewoon in Google in te tikken ;)

edit:

Je komt dan bijvoorbeeld op deze site uit... :+

[ Voor 26% gewijzigd door [TazZ] op 21-08-2006 16:48 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• BHQ
Hey, dat is 'um 8)7 ;)

Anyway, volgens mij geen Hitachi chip. maar dat ding is dus op een ander paneltje geklikt met Intel chipje, en dat gaat weer naar een headertje. Digicam is helaas hardstikke kapuët, anders had ik wel wat picjes gemaakt...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Yapser schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:36:
Allereerst: ik heb hier totaal geen verstand van ;). ....
Heel simpel: begin er niet aan, of zoek iemand die het voor je kan doen. Zoals in de FAQ te vinden is, geven de meeste LCD'tjes die niet hitachi zijn alleen maar problemen, die je zelf moet oplossen (niet te vinden datasheets, exotische formaten, rare aansturing,....).

Hmm, in die datasheet ziet ie er toch erg hitachi HD44780 compatibel uit... probeer ff de schema's van smartie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BHQ
naftebakje schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:53:
[...]

Heel simpel: begin er niet aan
Sure ;)

Anyway, zijn er überhaupt bijvoorbeeld USB-LCD schermpjes op de markt? of bijvoorbeeld een distribiteur van Crystalfontz paneltjes? Ik ben bijvoorbeeld de LIS, maar die zit in een 5,25" bay.

-edit- Conrad heeft veel betaalbare schermpjes, oa. 184691 - 89 als nr. Ben alleen benieuwd of je daar direct een parelell touwtje aan kunt hangen of het werkt met LCD Smartie..

-edit 2- topicje op het LCD Smartie forum: http://forums.lcdsmartie.org/viewtopic.php?p=10476

-edit 3- ik zie net dat het LCD'tje zelf helemaal geen controllertje heeft (of iig, geen chipje voor zover ik kan zien)... Tenzij die tussen het PCB'tje en het schermpje inzit (onder de 2 zwarte 'bobbels').

[ Voor 42% gewijzigd door BHQ op 21-08-2006 20:02 ]

• [TazZ]
Die tip om er niet aan te beginnen is nog niet eens zo verkeerd ;).

Als je nog nooit een LCD aangestuurd hebt, kan zelfs een Hitachi controller (of een mislukte kloon daarvan) behoorlijk frustrerend werken. Het is dan verstandiger om voor een al afgemonteerd scherm te gaan met bijgeleverde software.

Bij het aansturen van LCD's komen dingen als timing en karakter-sets behoorlijk nauw, als dit scherm al een controller heeft, zou deze wel eens gruwelijk af kunnen wijken van de meestgebruikte HD44780 van Hitachi.
Yapser schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:03:
-edit 3- ik zie net dat het LCD'tje zelf helemaal geen controllertje heeft (of iig, geen chipje voor zover ik kan zien)... Tenzij die tussen het PCB'tje en het schermpje inzit (onder de 2 zwarte 'bobbels').
In die zwarte bobbels zitten de chips. Die zwarte bobbels zijn een ultra-goedkope variant van de bekende te solderen behuizingen.

[ Voor 30% gewijzigd door [TazZ] op 21-08-2006 22:50 ]

• BHQ
Hmja alleen, waar haal je die afgemonteerde krengen? :+

• [TazZ]
Yapser schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 22:49:
Hmja alleen, waar haal je die afgemonteerde krengen? :+
Bijvoorbeeld hier.

Mini-itx.com heeft een aantal al dan niet in elkaar gezette LCD pakketjes.

• BHQ
Hmja erg fun allemaal en natuurlijk ook veel makkelijker (heh, mensen in omgeving die wel kunnen solderen ftw :+), maar ik ga niet in het buitenland bestellen :)

• BHQ
Hmm, dat schermpje wat ik heb is dus in principe geschikt, en bij elektronica-ondelen kosten onderdelen om 'm netjes in een plastic doosje te bouwen ca. 10 euro. Dat durf ik nog wel aan ;)
Pagina: 1