[php] chmod permission denied probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022
ik heb een php script dat in staat moet zijn mappen te kunnen maken. om er zeker van te zijn dat de map aangemaakt kan worden in de doelmap, probeer ik de doelmap de chmodden. dit wil echter niet lukken, ik krijg een permission denied error. nu heb ik gekeken of de host misschien de chmod functie uitgeschakeld heeft, maar dit is niet het geval. dan moet het volgens mij dus aan de gebruikersrechten liggen. nu ben ik geen linux expert en weet ik niet precies hoe het rechtensysteem in linux precies werkt. na hier op GoT wat rondgelezen te hebben ben ik er wel achter dat phpscripts normaliter uitgevoerd worden onder dezelfde user als waaronder apache draait. verder heb ik nagekeken dat alle files in mijn docroot mijn gebruikersaccount als eigenaar hebben en dat ze vallen onder de groep apache. ook is het volgens mij zo dat alleen root en de owner default de mappen en files kunnen chmodden. aangezien in dit geval ik zelf owner ben en apache de scripts draait levert dit een conflict (lijkt mij).

nu heb ik twee vragen. hoe kan ik zorgen dat ik mijn script kan laten chmodden, zodat ik dit niet steeds handmatig moet doen. en is het normaal dat de gebruikersrechten op deze manier ingesteld zijn? ik ben dit probleem namelijk al eens vaker tegengekomen (maar ben er niet verder ingedoken toen).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, en mijn oplossing was om de dirs aan te maken via FTP.
je kan zelf een mkdirftp maken die je op dezelfde wijze gebruikt als mkdir. Alleen omdat je connect naar localhost via FTP en daar de dirs aanmaakt, kan je er daarna wel gewoon in schrijven.

Zorg wel dat je FTP gegevens ergens veilig buiten de webroot staan!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com