Omg groot koelblok Dell

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallowtjes,

Ik heb hier een ouwe Dell Dimension 2400 staan.
Maar ja dat shitding heeft een omg groot koelblok op ze proc zitte die weer verbonden is met een koeler aan de achterkant van me case:S

Nou kan ik dat omg grote koelblok zo losklikken en wegdraaien van me proc maar dan heb me proc geen koeling meer:S

Natuurlijk wel airflow door de kast maar niet voor hem alleen.
Is dit heel erg?:S

Nou ik hoor het wel,

Dennnus :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Je wil welk je proc koelen. Die blokken zitten er niet voor niets ;)

En mogen we pics hebben? Maakt het mischien iets duidleijker ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Four op 20-08-2006 19:51 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom open je een nieuw topic en ga je niet gewoon hier verder?

🖥️ | 🚗

• DennusB
  • Niet online
Four schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:51:

En mogen we pics hebben? Maakt het mischien iets duidleijker ;)
Pics hier:
http://dennisbrouwer2.homeip.net/dell1.jpg = Situatie met omg groot koelding:)
http://dennisbrouwer2.homeip.net/dell2.jpg = Situatie zonder omg groot koelding:)

Verwijderd

Het is dus gewoon een fanduct/aiduct.

Mooie pics trouwens _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 20:05 ]

Verwijderd

Omg, dat is geen koelblok maar idd gewoon een fanduct, lol :D
Met wat voor camera heb je die pics gemaakt trouwens? Top kwaliteit _/-\o_

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:05:
Omg, dat is geen koelblok maar idd gewoon een fanduct, lol :D
Met wat voor camera heb je die pics gemaakt trouwens? Top kwaliteit _/-\o_
Whahahah met een D600:) ff snel!
Maar uhm kan ik die uhm fan/aquaduct gewoon eraf halen?
Kan ie dan nog voldoende koelen met airflow in de kast of nie?

Ik hoop het:)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dude, dat ding zit er ten 1e niet voor niets op. Ten tweede is die kast neem ik aan altijd dicht, dus het maakt toch niet uit, en áls je het al voor het mooie zou doen, is die kast nog steeds lelijk door alle stof, kabels en de kast opzich :X Bovendien heet het een airduct, als er bij jou water doorheen loopt lijkt dat me niet lekker.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dennus2006 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:08:
[...]

Whahahah met een D600:) ff snel!
Maar uhm kan ik die uhm fan/aquaduct gewoon eraf halen?
Kan ie dan nog voldoende koelen met airflow in de kast of nie?

Ik hoop het:)
Ik zou allereerst proberen het stof te verwijderen, dat zal veel schelen. Verder moet je bedenken dat je het niet zomaar beter kunt doen dan Dell zelf, dus ik zou aan de inrichting niets veranderen. ;)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Wat is dit voor wazig topic? Je wilt weten wat het verschil is van je proc met/zonder fanduct, dat kan niemand jou hier vertellen... Volgens mij kan je gewoon zelf het verschil testen door de processor temp te vergelijken in beide situaties.

Waarom zou je overigens specifiek meer aiflow willen hebben voor de gehele kast?

• DennusB
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:09:
Dude, dat ding zit er ten 1e niet voor niets op. Ten tweede is die kast neem ik aan altijd dicht, dus het maakt toch niet uit,
Ja die kast is altijd dicht ja.
Maar ik wil deze Dell onderdelen overbouwen naar een kast die (waarschijnlijk) morgen ga halen.. maarja met zo'n klotig groot airduct past het waarschijnlijk niet!
Dus die moet eraf! :)

• TheZeroorez
  • Niet online
offtopic:
Carel, zet die slashes in je sigs even vóór het nummer van jouw specs, dat helpt :)
dennus2006 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:11:
[...]

Ja die kast is altijd dicht ja.
Maar ik wil deze Dell onderdelen overbouwen naar een kast die (waarschijnlijk) morgen ga halen.. maarja met zo'n klotig groot airduct past het waarschijnlijk niet!
Dus die moet eraf! :)
Als je dat dan meteen zegt.. :X

Maar dan zou ik eens checken wat voor socket CPU jij hebt, en er een actief koelertje voor halen, want ik denk niet dat die het passief gaat redden..

Verder wens ik je succes toe, met het verwijderen van de stof, en natuurlijk met die heerlijke maten die Dell gebruikt. Zie het maar als een Ikea-dekbedovertrek+kussensloop om jouw dekbed+kussen van de 'gewone' afmetingen proberen te stoppen :+

[ Voor 78% gewijzigd door TheZeroorez op 20-08-2006 20:14 ]

Verwijderd

'dat shitding heeft een omg groot koelblok op ze proc zitte die weer verbonden is met een koeler aan de achterkant van me case'

De tunnel noemt men een fan-duct, en dat 'omg koelblok' is een heatsink..

Jammer genoeg vertel je niet waarom je van dat 'shitding' af wilt, het demonteren van de fan-duct bij deze machines helpt de airflow en dus koeling om zeep.

Het gaat hier om een machine met een socket 478, waarvan je de (passieve) heatsink wel kan vervangen met een actieve heatsink (eentje met fan), als je de fan-duct weg haald. Maar dit lijkt mij persoonlijk niet echt verstandig, als je last hebt van de fan in de fan-duct, kan je deze beter vervangen met een kwalitatief beter/stiller exemplaar (denk aan een papst/zalman etc etc..)

edit: ik type te langzaam, je wilt dus van deze kast af - dan zal er je dus idd een actieve heatsink op moeten zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 20:17 ]

• DennusB
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:12:
offtopic:
Carel, zet die slashes in je sigs even vóór het nummer van jouw specs, dat helpt :)

[...]

Als je dat dan meteen zegt.. :X

Maar dan zou ik eens checken wat voor socket CPU jij hebt, en er een actief koelertje voor halen, want ik denk niet dat die het passief gaat redden..

Verder wens ik je succes toe, met het verwijderen van de stof, en natuurlijk met die heerlijke maten die Dell gebruikt. Zie het maar als een Ikea-dekbedovertrek+kussensloop om jouw dekbed+kussen van de 'gewone' afmetingen proberen te stoppen :+
Weetje wat!
Krijg de tering met die kutdell! :)
Ik koop die nieuwe kast wel voor me andere pc en ga dees wel modden met ... glas in me zijkant enzo ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Anders doe je even normaal joh.. :X

Verwijderd

dennus2006 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:16:
[...]

Weetje wat!
Krijg de tering met die kutdell! :)
Ik koop die nieuwe kast wel voor me andere pc en ga dees wel modden met ... glas in me zijkant enzo ;)
een beetje normaal taal gebruik zou wel normaal zijn ,

en waarom probeer je het niet gewoon , als je pc te warm wordt slaat die uit neem ik aan :)
en als je het helemaal perfect wil hebben monteer je een nieuwe fan + koelblok

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:21:
[...]

een beetje normaal taal gebruik zou wel normaal zijn ,

en waarom probeer je het niet gewoon , als je pc te warm wordt slaat die uit neem ik aan :)
en als je het helemaal perfect wil hebben monteer je een nieuwe fan + koelblok
Ok nog 1 probleem dan als ik ga proberen.
Speedfan geeft geen temp van me proc.. alleen me hd!
Dus moet ik in de bios kijken maar dan is ie niet stressed :(

Verwijderd

bekijk de retention bracket wel op voorhand als je een andere koeler koopt, vriend van me heeft een s478 van dell staan die met de retention brackets van een s603 werkt; past dus geen normale standaard koeler op.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koop gewoon een nieuw cpu-koelertje voor 10 euro dan kun je dat 'omg grote koelblok' gewoon wegflikkeren.

• DennusB
  • Niet online
Helaas, in de bios is niet te zien hoe warm alles is.
Ik zet hem nu aan kast dicht, air-tunnel eraf! en kijke wat er gebeurt! :)
Kan dit ook op 1 grote ramp uitlopen of niet?

• DennusB
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:30:
Koop gewoon een nieuw cpu-koelertje voor 10 euro dan kun je dat 'omg grote koelblok' gewoon wegflikkeren.
Welke raad jij me dan aan die past op deze proc?

• TheZeroorez
  • Niet online
Zoek je anders zelf even op :? Een standaard Dell die passief + fanduct gekoeld is zal geen phase-change ofzo nodig hebben. Je hebt een s478, dus de goedkoopste die daarop gaat lijkt me goed..

En dan nog eens: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif
dennus2006 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:32:
Helaas, in de bios is niet te zien hoe warm alles is.
Ik weet dat Dell's vaak niet zoveel info geven enzo, maar dit moet er toch wel in staan, anders kan dat ding nooit throttlen ook...
Ik zet hem nu aan kast dicht, air-tunnel eraf! en kijke wat er gebeurt! :)
Kan dit ook op 1 grote ramp uitlopen of niet?
Zolang je je koelblok er niet af haalt niet. Je fanduct zou je er wel af kunnen halen, maar hij zal langzaam worden, en in de zomer nóg langzamer.. :)

[ Voor 49% gewijzigd door TheZeroorez op 20-08-2006 20:36 ]

• DennusB
  • Niet online
Ok dan.
Ik heb even gezocht op een koeler.

Dus deze zou op mijn processor moeten passen?\
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HQLC01

[ Voor 25% gewijzigd door DennusB op 20-08-2006 20:38 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, dat past. :|

Je hebt trouwens het magische knopje gevonden! d:)b

• DennusB
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:39:

Je hebt trouwens het magische knopje gevonden! d:)b
Ja goed he!?
Ja, dat past. :|
Mooi dan ga ik die bestellen.
Is zoiets moeilijk op je processor te zetten?
En heb je nog speciale schroevendraaiers ofzo nodig?

Edit:
Wat is een Retention bevestiging?

[ Voor 6% gewijzigd door DennusB op 20-08-2006 20:41 . Reden: Even een extra vraagje:) ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Misschien dat je een kruiskop-schroevendraaier nodig hebt, ik zou het niet weten want heb nooit s478 gebruikt. Als de huidige geschroefd zit kun je er vanuit gaan dat dat bij deze ook moet, maar volgens mij gaat dit met 'hendeltjes'.

In principe is het goed te doen, let er wel op dat je de koelpasta van de CPU goed verwijdert.. :)

• DennusB
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:43:

In principe is het goed te doen, let er wel op dat je de koelpasta van de CPU goed verwijdert.. :)
Moet er geen nieuwe op dan?

Andere vraag
Moet ik dit niet ook kopen dan?
http://www.alternate.nl/h...=HQZV01&showTechData=true

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Dell gebruikt een eigen montage klem. Dis is geen normale montage plaat zoals op een S478 mobo zit. Dus de koeler die je hebt gevonden zal niet vast geklikt kunnen worden. Wat echter wel kan is bij lokale pc boer langs gaan en vragen of ze misschien een losse backplate hebben liggen voor ssn S478, zo heb ik het zelf ook gedaan. >:)
Verder gebruikt Dell sinds 1999 normale Montage plekken, dit zijn de mATX gaten.
Dus haal een kast die ATX en mATX ondersteunt (allemaal denk ik wel zo eigenlijk) en zet alles over, monteer nieuwe backplate + nieuwe koeler en je kunt gaan.... op 1 probleempje na hehe
Dell gebruikt een eigen printplaatje voor de verwerking van HDD+PWR led's en RST en PWR buttons. De Reset is trouwens niet natively aanwezig op een DELL mobo, dus zoek je niet wezenloos :P
Dus, zoek ff op het mobo uit welke 2 pinnentje de PWR button aansturen en markeer deze.
Verder moet alles lukken.
Ik post binnenkort zelf nog wel ff foto's van mijn eigen ombouw kitje :D

Je was lekkr snel, zo'n retention plaatje is dus precies wat je nodig hebt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door shootguy2 op 20-08-2006 20:55 ]

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• DennusB
  • Niet online
shootguy2 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 20:54:

Je was lekkr snel, zo'n retention plaatje is dus precies wat je nodig hebt 8)
Klik ik dat dan wel zo op het moederbord?

En over die Chip voor die lampjes en knopjes.
Kan dat wel gewoon dan? ;)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Dennus2006, je kan niet zomaar in het wilde weg van alles vragen en posten, neem eens een kijkje bij de fora regels van GoT. Als je een specifike vraag hebt dien je dit duidelijk en beetje zakelijk te omschrijven en ook sowieso zelf onderzoek er naar te hebben gedaan. Dit topic lijkt nu meer op een TMF chatbox dan een tech-forum. Het topic gaat vermoedelijk ook op slot ;)

offtopic:
Idd een verkeerde hyperlink gepaste in mn sign. Echt maf, want dan stond het er ook echt daadwerkelijk verkeerd :)

[ Voor 15% gewijzigd door Carel op 20-08-2006 21:38 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat zit bij de koeler. De rest zoek je zelf maar lekker op, is easy te vinden :Y)

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik zit met een dimension 8250 waarop ook zo'n fanduckt zit maar bij dell zijn ze er in geslaagd een xeon socket 603 retention bracket op het mobo te plaatsen zodat je er geen normale 478 koeler op kan vastzetten. Dus best 2 keer kijken of je wel een gewone koeler kan vastzetten.

Verwijderd

Je moet gewoon die bracket erbij halen dan lukt alles. Ik heb nl. een Zalman 7700 ALCU op mijn micro atx socket 478 gezet :P. Ik wou nl ook een nieuwe kast erbij omdat er maar 1 hdd in de dell kast kon. Gewoon alles meten of de koeler wel pas en als je de search had gebruikt had je kunnen vinden dat het gewoon mogelijk is.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Wat een topique dit! Geweldig!

Koop een mooie behuizing en schroef een ALCU 7000 of 7700, of zelfs een CNPS9500‑LED (is meteen je kast gepimpt) op je processor. Schroef verder een leuk zijkantje in je nieuwe behuizing en dan maak je weer helemaal de blitz...

Alle vragen die je verder nog hebt kun je beter eerst even opzoeken:
FAQ Tweaking & Cooling Algemeen

• FdG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

FdG

Zou voor je de handel wilt gaan overbouwen maar even HEEL goed naar alle schroeven; plaatsen van connectors e.d. kijken, mijn Dell had een moederboard wat alles behalve standaard ATX was, en ombouwen kon ik dus wel schudden.

Dell moet je verder niks mee doen; hop, gewoon die kast dicht en draaien als FTP servertje ofzo

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. dit is allemaal wel heel erg basic hoor! Graag de volgende keer even kijken op beginnersweb ofzo...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.